Näytetään tulokset 1-3/3

Viestiketju: Momenttiohjattu säätö

  1. #1
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Re: Nr:n ovat olleet hyviä vaunuja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    11:ssä kokeiltiin oikosulkumoottorin säätöä vääntömomentin perusteella, ja periaate todettiin hyväksi. ADTranz ei kuitenkaan voinut silloin ottaa suomalaista kilpailevaa keksintöä, vaan joutui tilaajan vaatimuksesta keksimään tällaisen ohjausjärjestelmän itse.
    Eikö HKL 11:n muutostyö ollut kuitenkin ABB:n eli entisen Strömbergin tekoja sekin? Tokihan ABB niihin aikoihin omisti puolet ADTranzista, joten tekniikan olisi pitänyt olla ihan saman talon sisällä.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Re: Nr:n ovat olleet hyviä vaunuja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late-
    Eikö HKL 11:n muutostyö ollut kuitenkin ABB:n eli entisen Strömbergin tekoja sekin? Tokihan ABB niihin aikoihin omisti puolet ADTranzista, joten tekniikan olisi pitänyt olla ihan saman talon sisällä.
    En tunne näitä kaupuallisia kuvioita tarkkaan. Ainakin jossain vaiheessa Strömberg oli osa samaa konsernia, joka toimitti Variot. Mutta siinä vaiheessa kun tilauksesta sovittiin, asia meni niin, että HKL halusi momenttiohjatun säädön, josta oli Strömbergin prototyyppi HKL 11:ssä. Vaunujen toimittaja ei kuitenkaan voinut ostaa sähkölaitteita Strömbergiltä, vaan joutui suunnittelemaan vastaavan ohjauksen itse. Tautalla ovat saattaneet olla Varioon liittyvät lisenssi- ja hankintasopimukset, jotka estivät käyttämästä Strömbergin tuotantoa, vaikka se olisikin ollut toimittajan omassa omistuksessa.

    Ehkä HKL:n ratikkapuolen kaverit osaisivat selvittää asian täsmällisesti.

    Antero

  3. #3
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Strömberg on ollut täysin ASEA:n ja sen seuraajien omistuksessa vuodesta 1986 lähtien (eli viimeiset NrII-vaunut jo saivat sähkölaitteensa ASEA-konsernilta). Joten sikäli asia kuullostaa oudolta. Adtranz oli kuitenkin 1990-luvun puolivälissä DaimlerBenzin ja ABB:n yhteisomistusyritys, ellen väärin muista, ja saksalaisosapuoli saattoi hyvin haluta omat teknologiansa mukaan.
    terveisin
    JE

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •