Kesän 2008 poikkeusjärjestelyt

Suosikkiaiheestamme kertoivat maanantaina myös tv-uutiset.

Uudenmaan uutiset

Ylen alueuutiset otsikoivat ykkösaiheensa raflaavasti "Ratikkakaaos", vaikkakin jo juonnossa todettiin, että poikkeusliikenne on lähtenyt käyntiin ilman suuria yllätyksiä. Ihmettelevää mummoa haastateltiin tietysti, mutta ilahduttavasti enemmän näytettiin ihan positiivisesti suhtautuvia.
Itsekin aamulla keskustassa liikkuneena onnistuin näkemään lähes pelkästään hyväntuulisia ihmisiä. Minua myös ilahduttivat ainakin Lasipalatsin pysäkin tienoolla päivystäneet matkalippujen tarkastajat, jotka opastivat apua tarvitsevia.
Uutispätkässä HKL:n liikennemestari kertoi valojen saannin vaikeudesta käännyttäessä Manskulta Arkadiankadulle ja myös Manskulta etelästä Aleksille. Eiköhän kukaan ollut muistanut miettiä sitä etukäteen...? Vai onko niiden sääteleminen sitten niin vaikeaa, ettei sitä viikoksi ryhdytä tekemään (tätä veikkaan vastaukseksi tarjottavan)?

MTV3 / Seitsemän uutiset
MTV3:n toimittaja kertoi mm. että remontti kestää viikon, ja "sinä aikana rakennetaan uusi raitiotielinja ja lisäksi uusitaan suuri määrä kiskoja". Se kuulostaakin ihan reippaalta tahdilta! Jos kuukauden remontoisivat, saataisiin jo neljä uutta linjaa.
 
Uutispätkässä HKL:n liikennemestari kertoi valojen saannin vaikeudesta käännyttäessä Manskulta Arkadiankadulle ja myös Manskulta etelästä Aleksille. Eiköhän kukaan ollut muistanut miettiä sitä etukäteen...? Vai onko niiden sääteleminen sitten niin vaikeaa, ettei sitä viikoksi ryhdytä tekemään (tätä veikkaan vastaukseksi tarjottavan)?

Ongelma Mannerheimin-Arkadian risteyksessä on lähinnä siinä että autot ajavat liian pitkälle eikä vaunu mahdu kääntymään näiden edestä. Sitten autot lähtevät vasta vihreillä ja vaunun pitää odottaa että kaikki autot pääsevät ohi. Tässä kaikessa menee aikaa niin paljon että valotilaus menee ja vaunun pitäisi peruuttaa taaksepäin ja tilata valo uudestaan. Muuten hyvä, mutta jos takana odottaa jo 3-4 vaunua omaa vuoroaan, ei peruuttelu onnistu. Sinäänsähän tuossa risteyksessä tilaa on vaikka millä mitalla. Viiva johon autojen pitäisi pysähtyä on niin takana että sen etupuolelle mahtuu hyvinkin yksi auto niin ettei se aiheuta häiriötä.

Tietysti olisi hyvä että tuo RV-valo ei olisi mallia tilattava nyt tämän viikon aikana, mutta minkäs sille mahtaa.
 
Haloo! Stadissa olijat!

Ottakaapas kuvia myös julkaistavaksi "Kiasman silmukasta"
Me emme tule uudelleen näkemään täta paikallista "cirkusta"

"Landelomalainen"
 
30.6. - 06.07:
Onkohan Spårakoff tällä viikolla liikenteessä?
1.7. Eivät taida ihan aikataulut pitää. Keskellä päivääkin oli kolme kolmosta peräkkäin Hesarilla kääntymässä Hämeentielle.
7X:ien seassa liikkui seiskoja. Linjakilvissä joskus "pientä epätarkkuutta" (tekstissä).
No tärkeintä kai kuitenkin, että liikenne sentään toimii jotenkin.
 
Onkohan Spårakoff tällä viikolla liikenteessä?

Tänään 1.7. näin sen ensin Töölön hallin tienoilla, kun olin kääntymässä Sibeliuksenkadulta Runeberginkadulle. Seuraavaksi se jo olikin menossa Helsinginkatua kohti Linnanmäkeä, kun itse saavuin Mäntymäentien liikennevaloihin. Sitä en osaa sanoa, oliko kyseessä normaaliliikenne, tilausajo vai pelkkä siirto.

Joka tapauksessa ihan kiva juttu, että se osui kohdalle, kun kiertoajelun 12 kieltä (ja vielä kaikkia yhtäaikaa!) puhuva opas sen Töölössä mainitsi. ;)
 
Uutispätkässä HKL:n liikennemestari kertoi valojen saannin vaikeudesta käännyttäessä Manskulta Arkadiankadulle.

Tiistaiksi Arkadiankadun risteyksen liikennevalo-ohjelmointia saatiin muutettua siten, että raitiovaunulle annetaan valo (jos tilattu) jokaisen valovaiheen välissä eikä pelkästään yhden kerran per valokierto. Kun myös Rautatiekatujen risteys on koko ajan vilkulla, toimii Kiasman pysäkkialue nyt ihan kohtuullisesti. Toki jonkinlaista ruuhkaa ja vaunujonoa edelleen on.

Yksittäisten ruuhkapisteiden ohella merkittävä yksittäinen syy liikenteen takkuiluun on poikkeusliikenteen myötä kadonneet liikennevaloetuisuudet. Esim. Runeberginkadulla (pois lukien linja 3T) ja Hämeentiellä mitkään linjat eivät saa valoetua, Mannerheimintiellä valoedut toimivat vain pohjoisen suuntaan ajettaessa. Mäkelänkadun tilanteesta minulla ei ole tietoa, seisotaanko sielläkin joka risteyksessä?

Kaaos olisi varmasti suloinen, jos käynnissä olisi talviliikennöintikausi. Nyt onneksi matkustajia ja autoliikennettä on sen verran vähän, että homma toimii joten kuten. Ajoittain jopa suunnitellusti, sillä tänään aamupäivällä näin pari kertaa jopa neljän vaunun tasaavan aikaa Eläintarhassa yhtäaikaa (eli yksi 3B ja yksi 3T kummassakin ajosuunnassa).
 
Ajoittain jopa suunnitellusti, sillä tänään aamupäivällä näin pari kertaa jopa neljän vaunun tasaavan aikaa Eläintarhassa yhtäaikaa (eli yksi 3B ja yksi 3T kummassakin ajosuunnassa).

Tuo tarkoittanee sitä että ainakin etummaiset vaunut olivat tulleet etuajassa paikalle. Poikkeusliikenneviikolla kun Eläintarhassa ei tasailla aikaa.
 
Tuo tarkoittanee sitä että ainakin etummaiset vaunut olivat tulleet etuajassa paikalle.
Takimmaiset kai.

Poikkeusliikenneviikolla kun Eläintarhassa ei tasailla aikaa.
Kolmosilla on ajantasaus käsittääkseni nimenomaan Eltsussa (molemmat suunnat, kummatkin linjat.) Kaivarissa sen sijaan ei ole tasausta. Samoin seiskoilla on tasaus vain Pasilassa (molemmat suunnat.)
 
Tiistaiksi Arkadiankadun risteyksen liikennevalo-ohjelmointia saatiin muutettua siten, että raitiovaunulle annetaan valo (jos tilattu) jokaisen valovaiheen välissä eikä pelkästään yhden kerran per valokierto. Kun myös Rautatiekatujen risteys on koko ajan vilkulla, toimii Kiasman pysäkkialue nyt ihan kohtuullisesti. Toki jonkinlaista ruuhkaa ja vaunujonoa edelleen on.

Yksittäisten ruuhkapisteiden ohella merkittävä yksittäinen syy liikenteen takkuiluun on poikkeusliikenteen myötä kadonneet liikennevaloetuisuudet. Esim. Runeberginkadulla (pois lukien linja 3T) ja Hämeentiellä mitkään linjat eivät saa valoetua, Mannerheimintiellä valoedut toimivat vain pohjoisen suuntaan ajettaessa. Mäkelänkadun tilanteesta minulla ei ole tietoa, seisotaanko sielläkin joka risteyksessä?
Käsittääkseni linjalla 8 valoetuudet toimivat, kun sen reitti ei ole miksikään muuttunut. Muutetuilla linjoilla, kas kummaa, etuisuudet eivät toimi. Miksiköhän? Kun kerran pysäkkinäytöt askeltavat likipitäen oikein ja linjakilvetkin vaihtuvat, miksei Helmi-järjestelmän tärkein toiminto eli liikennevaloetuudet toimi? Kuka taas mokasi ja missä? Nyt vaunut kulkevat miten sattuvat ehtimään. Oikein hyvää palvelua Helsinki tarjoaa asukkailleen ja muillekin! Miksei vanhaa liikennevalotilausjärjestelmää voitu jättää varajärjestelmäksi? Siihen olen kuullut syyksi, että mm. 600V-johdotukset ovat niin vaarallisia! Enpä ole koskaan kuullut kenenkään työntäneen ruumiinosiaan vahingossa liikennevalojen kojekaappiin! Oikea syy taitaa olla, että ei varajärjestelmiä tarvita, kun meillä on ah niin hieno Helmi-tietotekniikkajärjestelmä, joka on ratkaisu kaikkeen (paitsi ei toimi...).
Toisekseen miksei Kiasman väliaikaista pysäkkiä olisi voitu laittaa ENNEN Arkadiankadulle kääntymistä ja Manskulta autoilta yksi kaista pois, johon riittävän pitkä tilapäinen laituri? Ei tietenkään käy, koska ei käy, koska ei käy... Olemmehan Hellsingissä! :(
 
Toisekseen miksei Kiasman väliaikaista pysäkkiä olisi voitu laittaa ENNEN Arkadiankadulle kääntymistä ja Manskulta autoilta yksi kaista pois, johon riittävän pitkä tilapäinen laituri? Ei tietenkään käy, koska ei käy, koska ei käy... Olemmehan Hellsingissä! :(

Todennäköisesti siksi että se olisi poistanut yhden kaistan tuosta kohtaa ja muodostanut pullonkaulan autoliikenteelle.
 
Ja entäs ne automaattikuulutukset? Hajamielistä porukkaa, kun tärkeitä asioita unohtuu. Tilauksethan pitäisi Helmiin tehdä kaiketi 2 viikkoa ennen.
 
Takaisin
Ylös