Kesän 2008 poikkeusjärjestelyt

Todennäköisesti siksi että se olisi poistanut yhden kaistan tuosta kohtaa ja muodostanut pullonkaulan autoliikenteelle.

Eikö siitä eteenpäin ole joka tapauksessa autoliikenteellä vain yksi kaista käytössä? (En tosin ole itse käynyt paikkaa vielä katsomassa, joten paikan nähneet valaiskoot paremmin.)
 
Normaalitilanteessa kumpikin Mannerheimintien kaista jakaantuu Mannerheimin kohdalla kahtia. Kahta oikeanpuoleista pääsee jatkamaan Mannerheimintielle (Sokoksen ja Lasipalatsin väliin) ja kahta vasemmanpuoleista Postikadulle (Postitalon ja Sokoksen väliin). Ilmakuva paikan päältä.

Tänään (3.7.) Sokoksen ja Lasipalatsin välisistä kaistoista toinen oli varattu vastaantulevalle liikenteelle, mutta siltikin siis kolme kaistaa käytössä.

Mitä tuohon pysäkin paikkaan tulee, niin Mannerheimintiellä olisi saattanut mielestäni olla parempi, mutta se on vain jossittelua. Saman tien olisi voinut rakentaa toisenkin raiteen ja toisellekin puolelle pysäkin ja ajaa Mannerheimintien, Arkadiankadun ja Runeberginkadun silmukkaa toiseenkin suuntaan.

Nyt on kuitenkin pärjättävä näillä järjestelyillä nämä muutamat jäljellä olevat päivät... Täysin jumissa liikenne ei ole ollut yhtenäkään päivänä, kun olen tuosta eestaas ajellut, ja hyvä niin.
 
Nyt on kuitenkin pärjättävä näillä järjestelyillä nämä muutamat jäljellä olevat päivät... Täysin jumissa liikenne ei ole ollut yhtenäkään päivänä, kun olen tuosta eestaas ajellut, ja hyvä niin.

Mannerheimintie asfaltointityöt eivät kyllä yhtään auta asiaa. Liekö tarkoitus elää kaaoksessa yksi viikko sen sijaan että kärvisteltäisiin koko kesän kestävien pienempien häiriöiden kanssa.
 
Matkustajille ei näytä olevan selvää, että pohjoisen linjat 4 ja 10 vaihtavat tunnuksia päittäin Kiasmalla. Esim. Hesperian puiston ja Kansallismuseon pysäkeiltä nelosen tai kympin kyytiin hyppäävät yllättyvät ikävästi, kun ratikka ei menekään sinne minne linjanumero vaunuun noustessa vielä kertoi. Jos on siis vaikkapa matkalla Hesperiasta Munkkiniemeen, pitää osata hypätä Kiasmalle menevän kympin kyytiin. Kenties tunnusten vaihto olisi ollut viisaampaa sijoittaa heti Oopperan pysäkin jälkeen sekaannusten välttämiseksi.
 
Oletteko panneet muuten merkille, että uusi aika on tuonut uudenlaiset vaihteet H:gin raitioteille. Eli vaihteet, joissa risteys on suora. Voin arvata, että syynä ovat Variot. Niiden teli ei käänny vapaasti vaan ainoastaan jousituksen antaessa sivusuunnassa myöden, joten pyörän kulku risteyksessä vasten laippauran reunaa on riski. Suoralla risteyksellä pyritään siihen, että laippa ei nojaa uran reunaa vasten risteyksen kohdalla.

Suoraristeyksinen vaihde vie enemmän tilaa kuin kaarevan risteyksen vaihde, joten Manskun ja Kaivokadun kaikki vaihteet eivät mahdu olemaan suoraristeyksisiä. Suoraristeyksinen vaihde on ollut RHK:n rataverkolla vakiovaihde, mutta raitioverkolla kaarevaristeyksinen on ollut tähän asti vakio.

Antero
 
Käsittääkseni linjalla 8 valoetuudet toimivat, kun sen reitti ei ole miksikään muuttunut. Muutetuilla linjoilla, kas kummaa, etuisuudet eivät toimi.

Poikkeusliikenneviikolla helmi-järjestelmän liikennevaloetuisuudet näyttäisivät toimivan seuraavasti (omat havaintoni viikon varrelta).

Linja 1/1A: normaalisti.
Linja 3B: toimii osuudella Eiran sairaala - Erottaja (eli Fredan ja Bulevardin valot) ja Urheilutalo - Eläintarha.
Linja 3T: toimii osuudella Kiasma - Eläintarha.
Linja 4: toimii osuudella Ooppera - Munkkiniemi (vain I-suunnassa).
Linja 4X: ei toimi missään.
Linja 4T: toimii osuudella Ylioppilastalo - Terminaali (vain II-suunnassa).
Linja 6/8: toimii normaalisti.
Linja 7X: ei toimi missään. Reitin varrella kuitenkin joitakin ajolangasta tilattavia valoja.
Linja 10: toimii osuudella Ooppera - Pikku-Huopalahti (vain I-suunnassa).
 
Takaisin
Ylös