Viideskin 'manne'?

Minun mielestäni olisi täysin luontevaa, että Düwageja hankittaisiin Helsinkiin myös ihan varaosiksi. En vahvista enkä kumoa yllä kerrottua hankintaa viidennestä Mannheim-vaunusta.
 
Hapen löytämä sivu on niin kauan kuin muistan ollut täysin ja kaikin puolin luotettava, olen sitä itsekin seurannut. Mistään helsinkiläislähteestä en ole asiasta kuullut sen enempää virallisia kuin epävirallisiakaan tietoja, mutta toisaalta esim. juuri varaosavaunun hankkiminen ei olisi aivan käsittämätön asia. Loppujen lopuksi tietyt olennaiset varaosat soveltuvat myös kotimaisiin nivelvaunuihin. Telejä voisi lisäksi käyttää hyväksi, jos suunnitelma NrII-sarjan pidentämiseksi toteutuisi. Ja miksei toteutuisi, kun joukkoliikennelautakunta on sille varannut rahoitusta.
 
Eräs saksalainen harrastussivusto kertoi jo jokin aika sitten, että myös Freiburgista olisi tulossa Düwag-vaunu Suomeen.

Tulisiko sitten suoraan, vai tehtäisiinkö sen osilla Mannheimin kouluvaununa toiminut viides manne takaisin linjavaunukelpoiseksi. Tuo viides mannehan on jonkin verran koulutuskäytön vuoksi karsitussa olemuksessa, mutta kuitenkin ajokelpoinen. Freiburgin Düwagit ovat hieman erilaisia kuin Mannheimin.
 
Freiburgissa olisi Helsingin kannalta hyvin käyttökelpoista kalustoa, sillä GT8 - vaunujen kaikki 8 akselia ovat vetäviä. Rakenne poikkeaa perus-Düwagista, keskiosan alla on kaksi teliä ja päät lepäävät keskivaunulla. Lisäksi uudemmat GT8:t on varustettu lyhyellä matalalattiaosalla, ja jos Hki hankkisi niitä vanhempia, ei varmaan olisi mahdotonta muuttaa kalusto matalalattiaiseksi.
 
Freiburgissa on tällä hetkellä vailla käyttöä yhdeksän GT8-vaunua (FVAG 201-209). Niistä viisi uusinta on v. 1981 valmistettuja, mutta Mikon mainitsema lyhyt keskiosa on vuoden 1990 sarjassa. Tuntematta asiaa sen tarkemmin uskoisin Freiburgin kauppaavan käytöstä poistamiaan vaunuja ensimmäisenä. Äskettäin Freiburg myi pois myös yhden GT4-vaunun, mutta ostajasta en tiedä.
 
No sittenhän HKL:n kannattaisi tehdä yhdeksästä toimivasta ja hyväkuntoisesta vaunusta kaupat vaikka heti! Olen lisäksi aika varma, että ko. vaunuihin saa matalalattiaosat uudemman sarjan malliin, koska vaunujen tekniikka on sama.
 
Mikko Laaksonen sanoi:
No sittenhän HKL:n kannattaisi tehdä yhdeksästä toimivasta ja hyväkuntoisesta vaunusta kaupat vaikka heti! Olen lisäksi aika varma, että ko. vaunuihin saa matalalattiaosat uudemman sarjan malliin, koska vaunujen tekniikka on sama.

Totta. Ilmeisesti asia ei kuitenkaan olisi täysin mutkaton. Freiburg ei tiettävästi tahdo myydä vuoden 1981 erää ennen kuin Combinot varmasti toimivat. Vaunuista 201-204 käytäisiin joidenkin tietojen mukaan myyntineuvotteluja Romanian Aradin suuntaan, vaikka uskoisin Helsingin mahdollisesti jo ostaman vaunun tuohon sarjaan kuuluvankin.
 
Ihan näin heittona, nyt kun Nr II:iin puuhataan välipalaa ihan budjettitasollakin, niin vanhojen Düwag-vaunujen telit ja nivelet varmaan sopisivat hyvin välipalojen osiksi. Telejä tulee yksi lisää (hyvä kai olisi saada samoja kuin vaunussa jo on eli siis Düwagin malli), samoin niveliä yksi lisää. Halpa keino saada niitä on varmasti vaunujen ostaminen, vaunut kun ovat melkein romuraudan hintaisia.
 
Väliköt voi valmistaa melkeinpä missä tahansa asiansa tuntevassa kotimaisessa metalliverstaassa. Siihen ei tarvita suuren konsernin tuomaa statusta tai työkaluja.

Mutta: "Freiburgit ja Mannheimit" viidennen mannen ja yleensä kuudennen Düwagin suhteen ovat olleet tähän saakka saksalaisten harrastajien arvioita. Suhtaudutaan niihin siis vielä tietyllä epävarmuudella, koska täällä päässä asiasta ei olla informoitu, ainakaan vielä. Toki on myönnettävä, että tämänkaltainen saksalaisten liikehdintä kannattaa ottaa vakavasti, koska siellä saattaa olla vihiä ja se seikka, että HKL on jo vanhoja vaunuja sieltä ostanut. Puolitoista vuotta sitten ei tätä jo tapahtunutta kehitystä olisi heti todeksi uskonut.

Lisäksi on muistettava (varaosamielessä), että Mannheim, sekä Ludwigshafen, ovat huoltaneet telit hyvään kuntoon ja niissä on uudet renkaat. Siis selvä signaali siitä, että alakerta on tarkoitettu pitkään käyttöön.
 
Düwagien pistämättömän yksinkertainen ja kotikutoisen rukiinen tekniikka ilmeisesti takaa kaikille malleille pitkän elon. Ja eiköhän Helsingin raha kelpaa siinä missä Aradinkin, romanialaispaikkakunnat kun yleensä maksavat vain vaunuista, eivät kuljetuksesta...
Mutta jos näitä vaunuja hankitaan paljonkin, niin kai niihin sitten täytyisi jo asennella talvivarustustakin? Ikkunan avaamaton osuus kaksoislasiseksi ainakin.Ja mitä nyt olen kutosta hiukan tarkkaillut, niin enpä ole manneja siellä nähnyt, pikemminkin ykkösellä silloin tällöin.
 
Freiburgista on vaunut GT4 107 ja GT8 201 siirretty Salzgitteriin, myytäväksi eteenpäin. Saksalaisessa Drehscheibe Online -keskustelufoorumissa olleen viestin mukaan vaunun 201 "loppusijoituspaikka" saattaisi olla Helsinki. Suomestahan asiaa ei vielä mitenkään ole kommentoitu, mutta tietysti tämä saattaisi tarkoittaa sitäkin, että vaunu todella tulisi Helsinkiin.

Vuonna 1971 valmistuneessa vaunussa on ilmeisesti 89 istuma- ja 205 seisomapaikkaa, ja kuten todettu, moottorit joka telillä (eli akselijärjestys B'B'B'B'). Pituutta olisi enemmän kuin Luddella, 32,8 m.

Edit: teknisiä tietoja korjattu lähdekriittisen tarkastelun seurauksena
 
Tuo angeblich ja vielä sollen-verbiin yhdistettynä on kyllä aika epävarma. Suurin piirtein niin, että vaunun väitetään kuulemma tulevan... Oli niin tai näin, niin herzlich willkommen!
 
Totta, mutta joskushan sitä näkee mitä haluaa nähdä.

Freiburgin vaunut sopivat Helsinkiin varmasti loistavasti. Esim. yhtenäisessä 10 käytetyn vaunun hankinnassa olisi ollut tietty ideansa verrattuna tällaisiin yksittäisiin ostoihin, mutta ilmeisesti aivan tällä hetkellä yhtenäistä sarjaa olisi ollut vaikea saada.
 
Onkohan Freiburgissa vastaavia enemmänkin? Noilla saisi toivottua lisäkapasiteettia neloselle tai kympille, kun niillä korvattaisiin nivelvaunuvuoroja.

Värityskin näkyy kuvassa olevan meille aika tuttu :D
 
Takaisin
Ylös