Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/32

Viestiketju: Viideskin 'manne'?

  1. #16
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Siis vaunut 201-204 ovat myynnissä. Ja vaikka Helsingin ostos ei varma olekaan, kaikesta päätellen myynti Romaniaan on myös katkolla. Vuoden 1981 erä eli vaunut 205-214 eivät siis ole myynnissä, vaikka suureksi osaksi ovatkin jo käytöstä poistettuja.
    terveisin
    JE

  2. #17
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Re: Viideskin 'manne'?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hape
    Saksalaisella sivulla www.esquad.de/vrn/fahrz/ges_mvg_strab.html
    Manneimin vaunuluettelossa väitetään että MVV olisi myynyt myös vaunun 451 Helsinkiin.
    Muille myydyille vaunuille annetaan myös HKL'n uusi numero, paitsi ei tälle.
    MVV 451 oli edelleen eilen OEG:n varikolla Edingenissä.
    Vaunusta on poistettu ainakin ajokykin ja luultavasti ajomoottoritkin.
    Lisätietoja mahdollisesti lähiaikoina.
    Ehkäpä sitten vaunu puretaan siellä ja tarpeelliset osat tulevat HKL:lle (arvailua).

  3. #18
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus

    Mikäli tämän päivän (26.9.) Iltalehden ratikkajutun visiot toteutuvat, voidaan Helsinkiin ostaa viellä koko joukko lisää "Manneja". Lehtijutussa näet tuli ilmi sekin, että linjaa 9 avattaessa Varioita ei ehkä olekaan saatu ajokuntoisiksi. Näin ollen jostain pitää hankkia korvaavaa kalustoa.

  4. #19
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Varioita ei todennäköisesti saada korjattua sinne mennessä kuin linja 9 avataan. Jos saadaan, syynä on ysin myöhästys, ei korjausten nopeutuminen. Tämä artikkeli on mielestäni samaan aikaan sekä toiveikas että masentava, vähän näkökulmasta riippuen. Tämä viesti Drehscheibe Onlinessa puolestaan viittaisi siihen, että viides Manne voisi mahdollisesti olla tulossa seuraavan Saksaan vietävän Varion paluukuljetuksena. Kyse olisi siis vaunusta MVV 451, joka nykymuodossaan kouluvaunu eikä linjavaunu, ja päätyisi varaosiksi. Mannheimin lisäksi muualla Mannheim-tyyppiä ei käsittääkseni ole ainakaan kovin suuria määriä (paitsi Braunschweigissa, väärällä raideleveydellä), mutta sitä en ihmettelisi jos joitakin melko samantapaisia Düwag-vaunuja Helsinkiin tulisi enemmänkin.
    terveisin
    JE

  5. #20
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus

    Mainitussa lehtikirjoituksessa Ketola sanoo sanatarkasti: "Mannheim-vaunuja on ihan riittävästi tarjolla. Jos haluamme pitää raitioliikenteen raitioliikenteenä - eikä linjoja hoideta busseilla - korvaavaa kalustoa onneksi on."
    Näin Timo Ketola Iltalehdessä. En tunne Mannheimin vaunutilannetta sen tarkemmin. Toki siinä voidaan viitata muihinkin saksalais-Düwageihin.

  6. #21
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Mannheim-vaunuja toki on edelleen ajossa ainakin Augsburgissa, ja siellä ovat suunnitelleet niiden poistoa. Ikävä kyllä Augsburgissakin on tehty epäonnistunut vaunuhankinta (Combinot) enkä usko että voivat myydä mitään vähään aikaan. HKL:n määritelmä Mannheim-vaunulle voi tosin olla eri kuin saksalaisten, esimerkiksi mikä hyvänsä kuusiakselinen Düwag-vaunu (looginen tapa tehdä ero Luddeen).

    PS. Ludden pidentämättömiä sisaruksia lienee myynnissä Helsingin tarpeeseen ja ylikin. Muita metrin raideleveyden Düwag-vaunujen myyjiä lähivuosina lienevät ainakin Freiburg, Darmstadt, Essen, Bochum-Gelsenkirchen, Krefeld ja Gotha.

    Edit: Darmstadtin vaunut eivät ole Düwagin, mutta pitkälti samantapaisia.
    terveisin
    JE

  7. #22
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    HKL:n määritelmä Mannheim-vaunulle voi tosin olla eri kuin saksalaisten, esimerkiksi mikä hyvänsä kuusiakselinen Düwag-vaunu (looginen tapa tehdä ero Luddeen).
    Arvaan asian olevan juuri näin. Yleisö ei ymmärrä, jos aletaan puhua metrin raideleveydelle tehdysistä Düwagin yksinivelisistä nivelraitiovaunuista. Mannheimilainen on nyt Suomessa nimitys tuolle asialle.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    PS. Ludden pidentämättömiä sisaruksia lienee myynnissä Helsingin tarpeeseen ja ylikin. Muita metrin raideleveyden Düwag-vaunujen myyjiä lähivuosina lienevät ainakin Freiburg, Darmstadt, Essen, Bochum-Gelsenkirchen, Krefeld ja Gotha.
    Tätä varmasti Ketola tarkoitti.

    Antero

  8. #23
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    227

    oletus

    miten on, onko nuo Freiburgilaiset Düwagit yksi vai kaksi suuntaisia?

    /Skurubisin
    Helsingfors har ein somletrikk!

  9. #24
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Myynnissä olevat Freiburgin Düwagit ovat yksisuuntaisia. Saman ikäpolven kaksisuuntaisiakin Düwageja on toki useassa Saksan kaupungissa.
    terveisin
    JE

  10. #25
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus

    Yksittäisiä vanhoja Düwageja ei tultane ostamaan. Mutta mikäli jossain olisi vaikkapa 30 kpl mitä tahansa samanlaisia Düwagia saatavana, ne ehkä tänne hankittaisiin.

  11. #26
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Yhteensopivuus maailmalla

    Tässä muuten on nyt sitten käytännössä se tilanne, mikä merkitys on raideleveysvalinnalla. Metri on toiseksi yleisin länsimainen raitioteiden raideleveys. Sen ansiosta Helsingillä on mahdollisuus paikata vaunuongelmaa.

    Jos meillä olisi 1435 mm:n raidelveys, tilanne olisi vielä helpompi, koska markkinat ovat laajemmat.

    Kumpikaan raideleveys ei ole yhteensopiva raskaan raideliikenteen kanssa. Mutta onko arvokkaampi asia olla yhteensopiva maailman kanssa vai Suomessa olevan raskaan raideliikenteen kanssa, jonka kanssa on lisäksi muita eroja, kuten laiturit ja virtajärjestelmät?

    Huomautus turhan kinastelun välttämiseksi: Tämä ei ole mielipide, vaan asian toteamus ja asiantilasta seuraavan kysymyksen asettaminen. Eli keskustelkaamme tästä kysymyksestä, ei siitä, että olen kirjoittanut tämän asian julki.

    Antero

  12. #27
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    On selvää, että ensi sijassa on ajateltava kaluston saatavuutta, jos linjaston yhteensopivuusvaatimuksia ei ole. Ja tältä kannalta raitioteiden tulevaisuus on raideleveyksillä 1000 mm ja 1435 mm. Helsingin seudulla nykyinen raideleveys on perusteltu. En edes usko Vario-ongelmien liittyvän raideleveyteen: enemmän kyse on ratageometrian, ilmaston ja kokomataluusvaatimuksen synnyttämästä visaisesta yhtälöstä. Muissa Suomen kaupungeissa 1524 mm raideleveys tulee kyseeseen nähdäkseni nimenomaan jos/koska duoratkaisua pidetään toteutuskelpoisena.
    terveisin
    JE

  13. #28
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    En edes usko Vario-ongelmien liittyvän raideleveyteen: enemmän kyse on ratageometrian, ilmaston ja kokomataluusvaatimuksen synnyttämästä visaisesta yhtälöstä.
    Ja rahasta. Eurotram olisi ollut ongelmaton vaunu, vaikka siitä olisi tehty 350 mm lattiakorkeuden versio. Mutta Eurotram on kallis.

    Halvalla ei saa hyvää, ja tämä 2-akselisista vaunuista koostuva moninivelvaunu on nimenomaan halvin tapa tehdä matalalattiavaunu. - Tai siis siltä se näytti. Kalliiksi tuli Combinotkin, sekä Siemensille että niitä ostaneille kaupungeille.

    Antero

  14. #29
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Halvin on aina paras. Logiikka on kuin hölmölästä mutta sitähän tarjouskilpailujen ideologia on. Väheksymättä lainkaan toimintatapaan liittyviä myönteisiä elementtejä. Kumma että Variot ovat muualla toimineet. Toisaalta meillä sekä vaunut että vaatimukset poikkeavat muualla vallitsevasta.
    terveisin
    JE

  15. #30

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Muissa Suomen kaupungeissa 1524 mm raideleveys tulee kyseeseen nähdäkseni nimenomaan jos/koska duoratkaisua pidetään toteutuskelpoisena.
    Duoratkaisuiksi laskisin pääkaupunkiseudulla metron kanssa yhteensopivat ratkaisut. Ja en tarkoita pelkkästään länsimetroa vaan myös muita mahdollisia laajennuksia, Sipooseen, Vantaalle ja Pohjois-Helsinkiin. Ja silloin pääkaupunkiseutuunkin voisi 1524 mm leveys sopia raitioteile.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HKL: LUdde & MAnne
    kirjoittanut Compact foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 11.02.2007, 10:03
  2. Ludden ja Manne-vaunujen kotiseudulta
    kirjoittanut Albert foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 13.06.2006, 08:34

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •