Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/45

Viestiketju: Oviautomatiikka

  1. #1

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Crotramin testaaminen Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Ehkäpä olisi tarpeen vaikka neuvoloissa jakaa liikennetietoutta nuorille vanhemmille. Vanhukset ja muut hitaasti liikkuvat tämän jo osannevat:
    Silloin kun poikamme oli puolisen metriä lyhyempi kuin nyt ja teimme ensimmäiset matkamme raitiovaunuilla, sattui pari kertaa juuri Anteron kuvaama tilanne. Neuvoloiden vastuulle ei asiaa voi oikein työntää, koska Helsingissä raitiovaunuila matkustavat monet muutkin kuin vain stadilaiset itse, joilla ratikoiden ovien toiminta on varmaan luuytimessä. Asuimme siihen aikaan Vantaalla, ja sikäläisten kulkuneuvojen ovet toimivat kyllä esimerkillisellä tavalla, joten yllätyimme kyllä kun pääkaupungin puolella ovet lyövät päin naamaa kuin jossain neukkublokissa. Lastenvaunun kuva jossain painonapissa ei avaudu "tyhmälle" maalaiselle, ja ratikalla on voitava matkustaa käymättä kurssia. Eli ovien on mielestäni pysyttävä auki koko pysäkillä seisomisen ajan.

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 14.02.2008 kello 19:32. Syy: jaettu omaksi viestiketjukseen

  2. #2
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Crotramin testaaminen Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Eli ovien on mielestäni pysyttävä auki koko pysäkillä seisomisen ajan.
    Se vaan tarkoittaisi käytännössä sitä että pysäkillä seisotaan todella kauan. Mikäli ovet on pidettävä auki koko ajan, monet liikennevalot ehtii mennä kun aina joku on juoksemassa sisään. Sekö sitten olisi sujuvaa?
    Viimeisin muokkaaja vko; 15.02.2008 kello 14:32. Syy: lainausta siivottu

  3. #3
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Crotramin testaaminen Helsingissä

    Ja ovien ollessa auki koko ajan sisällä tulee kylmä. Sen huomaa jopa näilläkin lämpötiloilla Crotramissa ja pakkasten koventuessa asia varmaan alkaa jo haitata tosissaan.

  4. #4

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Crotramin testaaminen Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Se vaan tarkoittaisi käytännössä sitä että pysäkillä seisotaan todella kauan. Mikäli ovet on pidettävä auki koko ajan, monet liikennevalot ehtii mennä kun aina joku on juoksemassa sisään. Sekö sitten olisi sujuvaa?
    Ovien pitää sulkeutua kuten bussissa, metrossa ja junissakin, silloin kun kuski päättää lähteä ajamaan.

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 14.02.2008 kello 19:31. Syy: jaettu omaksi viestiketjukseen

  5. #5
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Crotramin testaaminen Helsingissä

    Busseissa ovet suljetaan, kun niistä ei ole enää menijöitä. Sitten bussi siirtyy metrin eteenpäin seisomaan liikennevaloihin eikä ovia enää avata. Ratikoissa voidaan ovijärjestelmän seistä pysäkillä liikennevalojen vaihtumiseen asti. Crotramin kanssa liikennevalojen kohdalla olevilta pysäkeiltä lähtö on muuten vähän hitaampaa, koska kun kuljettaja alkaa sulkea ovia valojen alkaessa vaihtua, eivät ovet ehdi sulkeutua vielä siihen mennessä, kun valot antaisivat jo lähteä liikkeelle.

  6. #6

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Crotramin testaaminen Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Busseissa ovet suljetaan, kun niistä ei ole enää menijöitä. Sitten bussi siirtyy metrin eteenpäin seisomaan liikennevaloihin eikä ovia enää avata. Ratikoissa voidaan ovijärjestelmän seistä pysäkillä liikennevalojen vaihtumiseen asti. Crotramin kanssa liikennevalojen kohdalla olevilta pysäkeiltä lähtö on muuten vähän hitaampaa, koska kun kuljettaja alkaa sulkea ovia valojen alkaessa vaihtua, eivät ovet ehdi sulkeutua vielä siihen mennessä, kun valot antaisivat jo lähteä liikkeelle.
    Ovien liian nopea sulkeutuminen on nimenomaan vanhojen nivelvaunujen ongelma. Niissä on jokin alkeellinen automatiikka joka sulkee ovet heti jos se kuvittelee ettei kulkijoita enää ole, ja joka on luultavasti valokennoilla ohjattu. Valokennot tosin vain suunnattu niin pienelle alueelle että kokonainen jalka tai pää mahtuu oven väliin kun se paukkuu kiinni. Lisäksi oven sulkeutumista ei edellä mikään varoitusääni jota huomaisi ja ovi menee todella lujaa kiinni. Jokin "pling" -ääni kuuluu mutta vasta siinä vaiheessa kun vahinko on jo päässyt tapahtumaan. Ulkopaikkakuntalaiselle joka käyttää raitiovaunua vain muutaman kerran vuodessa ja on liikkeellä pienten lasten kanssa tai on isoja kantamuksia, ovet ovat todellinen loukku. Kalustossa joissa ei lattia ole laiturin tasolla pitäisi ovien olla kokonaan kuskin, eikä minkään automatiikan ohjaamia.

    t. Rainer

  7. #7
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Crotramin testaaminen Helsingissä

    Minusta Rainerin kommentti ovien hälytyksen puutteesta on perusteltu. Crotramissakin on punavalo ja ääni vähän ennen oven sulkeutumista. Sellainen on muuten kansainvälinen standardi, eli lähes kaikkialla muualla paitsi meillä. Ja onhan se meilläkin metrossa.

    Antero

  8. #8
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Crotramin testaaminen Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Minusta Rainerin kommentti ovien hälytyksen puutteesta on perusteltu. Crotramissakin on punavalo ja ääni vähän ennen oven sulkeutumista. Sellainen on muuten kansainvälinen standardi, eli lähes kaikkialla muualla paitsi meillä. Ja onhan se meilläkin metrossa.
    Ja Variotrameissa (+ vaunun 80 keskiovessa).

    Muuten kyllä nivelten ovien turvalaitteiden määrä on sellainen että on äärimmäisen vaikea teloa itsensä vaikka jäisikin väliin. Valokenno,10 cm leveätkumiset turvareunat, "mummonappi". Mielestäni kotimaisten nivelten ovet sulkeutuvat todella pehmeästi kun vertaa vastaavanlaisiin oviin Itä-Euroopassa.

    Esmes. laihialaisen paineilmaovien väliin en haluaisi jäädä, vaikka kai niissäkin jotain turvalaitteita on.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ovien pitää sulkeutua kuten bussissa, metrossa ja junissakin, silloin kun kuski päättää lähteä ajamaan.
    Vaan kun ajaminen ei onnistu ennen kuin ovet ovat kiinni.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 13.02.2008 kello 17:47. Syy: lainaus lainaukseksi

  9. #9

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Crotramin testaaminen Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Ja Variotrameissa (+ vaunun 80 keskiovessa).
    Kyllä Sm4-junissakin muistaakseni kuuluu jokin piippaus ennen ovien sulkeutumista.

  10. #10
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: Crotramin testaaminen Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Lastenvaunun kuva jossain painonapissa ei avaudu "tyhmälle" maalaiselle, ja ratikalla on voitava matkustaa käymättä kurssia.
    Jos ei osaa edes lastenvaununappia käyttää ei ehkä kannata lähteä liikkeelle lainkaan. Joskus ihan huolestuttaa kun ihmiset jotka osaavat käyttää katumaasturinsa kaikkia varusteita vaikka unissaan eivät tiedä mikä STOP-nappi tai lastenvaununappi. Näistä asioista voi ottaa selvää vaikka sivuston www.hkl.fi matkustajan oppaasta.

    Oman auton ajoon tarvitaan 1500e kurssi (autokoulu) mutta joukkoliikenteen käyttäjältä ei saa vaatia edes aikataulukirjassa olevien ohjeiden osaamista? Aina vaan amerikkalaisempi yhteiskunta tämä suomi.
    Viimeisin muokkaaja vko; 15.02.2008 kello 14:34. Syy: lainsuta siivottu

  11. #11
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Crotramin testaaminen Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kalustossa joissa ei lattia ole laiturin tasolla pitäisi ovien olla kokonaan kuskin, eikä minkään automatiikan ohjaamia.
    Nivelvaunun kuljettajalla ei ole useimmiten minkäänlaista näköyhteyttä kolmannelle ja neljännelle ovelle, joten olisi aika riskialtista jos nämä ovet sulkeutuisivat automatiikan sijasta "sokean" kuskin käskystä.

    Koalan kanssa olen samoilla linjoilla. Jos käyttää joukkovälineitä, syytä olisi myös vaivautua tutustumaan niiden oikeaoppiseen käyttämiseen. Jos on ulkopaikkakuntalainen tai ei muuten tiedä, voi hyvin nousta kyytiin etuovesta ja kysyä kuljettajalta neuvoa. Minulta ei paljon sympatiaa heru, jos esim. joku änkeää raitiovaunun kyytiin lastenvaunujen kanssa takaovista. Siinä tapauksessa saa ihan omin avuin räpeltää ovien kanssa. Ilmaiseksi matkustaa eikä siltikään noudata ohjeita!

  12. #12

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Crotramin testaaminen Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Koalan kanssa olen samoilla linjoilla. Jos käyttää joukkovälineitä, syytä olisi myös vaivautua tutustumaan niiden oikeaoppiseen käyttämiseen. Jos on ulkopaikkakuntalainen tai ei muuten tiedä, voi hyvin nousta kyytiin etuovesta ja kysyä kuljettajalta neuvoa. Minulta ei paljon sympatiaa heru, jos esim. joku änkeää raitiovaunun kyytiin lastenvaunujen kanssa takaovista. Siinä tapauksessa saa ihan omin avuin räpeltää ovien kanssa. Ilmaiseksi matkustaa eikä siltikään noudata ohjeita!
    Vanhat nivelvaunut ja niiden kummallisuudet ovat joidenkin mielestä "pyhiä" eikä niitä saa arvostella. Olen pahoillani jos jotkut teistä olette HKL:n palveluksessa kyseisten vaunujen kanssa liittyvissä tehtävissä, mutta ottaisitte kritiikin edes rakentavassa hengessä vastaan, ja tehkää siitä aloite työpaikallanne.

    t. Rainer

  13. #13
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Crotramin testaaminen Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Vanhat nivelvaunut ja niiden kummallisuudet ovat joidenkin mielestä "pyhiä" eikä niitä saa arvostella. Olen pahoillani jos jotkut teistä olette HKL:n palveluksessa kyseisten vaunujen kanssa liittyvissä tehtävissä, mutta ottaisitte kritiikin edes rakentavassa hengessä vastaan, ja tehkää siitä aloite työpaikallanne.
    Mutta kun minä ainakin olen sitä mieltä että Valmetin nivelvaunujen oviautomatiikka on paras käytössä olevista vaunuista. Varion ovet ovat toivottoman hitaita ja sekoilevat jos joku jää niiden väliin. Manneissa taitaa olla joku nivelten varaosista kyhätty systeemi. Se kyllä toimii kiitettävän ripeästi yleensä, mutta kuljettajan on hankala nopeuttaa sen toimintaa.
    Viimeisin muokkaaja vko; 15.02.2008 kello 14:36. Syy: lainausta siivottu

  14. #14
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Crotramin testaaminen Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koala Näytä viesti
    Oman auton ajoon tarvitaan 1500e kurssi (autokoulu) mutta joukkoliikenteen käyttäjältä ei saa vaatia edes aikataulukirjassa olevien ohjeiden osaamista? Aina vaan amerikkalaisempi yhteiskunta tämä suomi.
    Ennen vanhaan oli bussien etuovessa kyltti "EI ULOS". Nykyään sitä ei ole. Ihmiset ovat alkaneet yhä enemmän mennä ulos etuovesta. Miksi enää ei ole tällaista kylttiä? Vanhoissa ratikoissakin taisi olla etuovella sellainen kyltti, mutta ei uusissa?
    Yöbussissa on tunnelmaa

  15. #15
    Kukkahattutäti avatar
    Liittynyt
    26.06.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    36

    oletus Vs: Oviautomatiikka

    Raitiovaunuista poistettiin muutama vuosi sitten etuovilta "ei ulos" -kyltit. Vähän aikaa sitten juteltiin työkavereiden kanssa Töölön varikolla siitä, että ainakin kuormitetuilla linjoilla (4 ja 10) pitäisi ruuhka-aikaan kieltää etuovista poistuminen. Nyt ulkona seisoo kymmeniä ihmisiä odottamassa, että pääsisivät vaunuun, koska samaan aikaan ei mahdu sisään ja ulos siksi, että ohjaamon takaseinässä oleva kaappi haukkaa ison tilan juuri sisääntulon jälkeen. Näillä molemmilla linjoilla kulkee tosi paljon matkustajia etuovesta, vaikka eivät lippua ostakaan.
    Pienistä haaveista kasvaa unelmien puu.

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •