Arkku-linjat

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,156
Olisiko sukulaistopikki nivelvaunuille?

Muistan nähneeni kuvia 70-luvulta, joissa arkku on linjalla 1, 2, 4S, 7, 9 ja 10S. Taitaa ollamyös 10S/5.

Oliko arkkujen käytössä mitään säännöllisyyttä Nr I:n tulon jälkeen? Millä linjoilla ne olivat useiten? Onko joku noista näkemäni kuvista vain harvinainen sattuma?

Ennen niveliähän arkut olivat ysillä ja alunperin kai Munkkiniemen linjalla. Olikohan niillä Munkkiniemen ja ysin välillä jotain muita "vakiolinjoja"?
 
En vastaa suoraan DF:n kysymykseen (koska en oikeastaan "osaa"), mutta kerron erään havainnon 1960-luvun aivan lopulta. Yhden kerran matkustin isäni kanssa jollain vaunulla 181 - 186 linjalla 8 Marian sairaalan kohdalta jonnekin Etu-Töölöön. Päivä oli todennäköisimmin lauantai. Tuohon aikaan ysi ei enää viikonloppuna kulkenut, joten ysin vaunuja voitiin tällöin käyttää varavaunuina. Kasin vakkarikalusto perustui noina aikoina tunnetusti Ratti-Karioihin. Oli siinä pikkupojan päivä pelastettu, kun kasilla (melkein kotilinja tuolloin) vaununa yhtäkkiä olikin "pitkä vanha" (kaksiakseliset olivat kielenkäytössäni vain "vanhoja" ilman etuliitettä "pitkä"...).
Mielestäni sarjan 181 - 186 vaunut jout(u)ivat ruuhkavuoroihin NrI-sarjan laajemman käyttöönoton myötä. Kuvia lienee otettu juuri linjoilta 1A, 4S ja 10S. Kakkoselle ja 2A:lle niitä kai sijoitettiin lähinnä keväällä 1977 ikään kuin hätävaravaunuina. Jostain syystä kalusto kävi vähiin tuona aikana. Vuonna 1977 ne eivät olleet oikeastaan kovin vanhojakaan eli ikää oli "vain" 36 vuotta. Laihialaisethan ovat tällä hetkellä 46-vuotiaita...
Eräässä vanhassa RAITIOssa kerrotaan, että museovaunu 181 olisi hätäpäissä sijoitettu Töölöstä linjalle 5 vuonna 1980. Lienee kaikkien aikojen viimeinen kerta tämän sarjan vaunulla linjaliikenteessä.
 
En voi minäkään vastata suoraan. Mutta joitain omia tuntemuksia ja havaintoja:
Arkut olivat linjan 9 vakiokalustoa kun Nr-ykkösiä alkoi tulla. Mutta käsitykseni on, että ne poistettiin heti ensimmäisenä vakiovuoroista, kun vain mahdollista. Tuntui, että jo loppuvuonna 1973 lähinnä seisoivat Koskelassa.
Mutta kuitenkin vuonna 1974 niitä taas näki liikenteessä.
Maaliskuu 1974 soi silloin "aktiiviselle" harrastajalle suuren hämmästyksen. Arkku ja vielä perävaunun kanssa silloisella kotilinjalla 6. Kun ei aiemmin koskaan ollut nänyt arkkua perävaunu kanssa.
Havaintoja 1974: linja 1 +pv, linja 1A, linja 4S +pv, linja 6 +pv, linja 7 vakiovuorossa, linja 8 +pv, linja 9 vakiovuorossa, linjat 10, 10S/5 +pv.
Havaintoja 1975: linja 3B +pv, linja 5 +pv, linja 10S +pv.
Vuodelta 1976 ei näytä minulta havaintoja löytyvän.
Mutta sitten ilmeisesti helmikuussa 1977 arkut olivat yhtäkkiä linjan 2 vakiokalustoa mutta ilman perävaunua. Ajettiinko niillä sitten kesäliikenteen alkuun asti? Loppuvuonna ne kuitenkin poistettiin käytöstä (poislukien tietysti 184, joka poistettiin vuonna 1974)
 
Ennen niveliähän arkut olivat ysillä ja alunperin kai Munkkiniemen linjalla. Olikohan niillä Munkkiniemen ja ysin välillä jotain muita "vakiolinjoja"?

Minulla on hämäriä muistikuvia 1950-luvulta, jolloin olen ainakin kerran noussut Munkkiniemestä keskustaan matkalla olleeseen arkku-junaan Sallinkadun pysäkiltä.

Tuolta ajalta mieleeni on jotenkin jäänyt myös se, että isävainaani puhui Munkkiniemen boggievaunuista.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös