Raitiovaunuhavaintoja maalis-huhtikuu 2008

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
YIT:n vaunu on mitä mainioin. Sehän kyllä pitää saada ysille sitten syksyllä, eikös? ;)
No sitten on se vielä näkemättä.
Pääsisiköhän SRS:n siivellä uudelle radalle ennen sen avaamista? Koeajoja siellä varmaankin ajetaan.
Entäpä onko havaintoja esim. vaunusta HKL 161? Onhan se jo täällä jonkin aikaa ollut. Huomasin, että Saksassa tuollaisella vaunutyypillä on sellainenkin lempinimi kuin "möhömahapossu".
Eivät nyt olleet havaintoja. Mutten kehdannut uutta ketjua tällaisesta tehdä.
 
Entäpä onko havaintoja esim. vaunusta HKL 161? Onhan se jo täällä jonkin aikaa ollut. Huomasin, että Saksassa tuollaisella vaunutyypillä on sellainenkin lempinimi kuin "möhömahapossu".

Maalaus on tehty, viimeistelytöihin menee vielä jonkin aikaa. Vaunu on kelta-vihreä. Tarkoitus on ajaa vaunulla SRS:n jäsenajelu heti, kun se on mahdollista.
 
Maalaus on tehty, viimeistelytöihin menee vielä jonkin aikaa. Vaunu on kelta-vihreä.

Hienoa. Minusta normaalitkin Mannet voisi maalata HKL:n omiin väreihin. Ovathan koko vaunun peittävät mainokset rumia vaikka ne olisi kuinka tyylillä tehty.

Toisaalta olisi kiva nähdä myös muutama Valmet-Strömberg alkuperäisessä värityksessään ja sisustuksessaan. ;)
 
Maalaus on tehty, viimeistelytöihin menee vielä jonkin aikaa. Vaunu on kelta-vihreä.

Välipalamanneihin asennettaneen uudenlainen ajokahva, joka korvaa perusmanneista tutun pyöritettävän kahvan perinteisemmällä eteen-taakse-ratkaisulla. Sääli, iso osa vaunun hohtoa menee tämän mukana.
 
Työkseen mannella ajavat kuljettajat tervehtivät uudenlaista ajokahvaa ilolla, sillä "kahvimyllyn" pyörittäminen on hyvin kaukana ergonomisesta ajoasennosta. :biggrin:
 
...joka korvaa perusmanneista tutun pyöritettävän kahvan perinteisemmällä eteen-taakse-ratkaisulla...

Niin, siis kumpi niistä ratkaisuista on se perinteinen? :)

Joka tapauksessa hyvä juttu, että manneihin tulee asianmukaiset ja ajanmukaiset ajolaitteet. Vaunuja tullaan kyllä kesän jälkeen tarvitsemaan liikenteessä enemmän kuin koskaan aiemmin, näin uskoisin.
 
Keppi-manne

Niin, siis kumpi niistä ratkaisuista on se perinteinen?

Perinteinen kai ei, mutta asianmukaisin olisi pedaali eli jalalla ajaminen. Olen SRS:n retkellä Norrköpingissä ajanut M67:ää ja voin sanoa, kun ajoin vaunun loppujen lopuksi halliin turvallisesti matkustajat päällä, että pedaali olisi Helsingissäkin nykyaikaa. On aikaa seurata liikennetilannetta ja kädet ovat koko ajan vapaina. ("Kauhukahvaa" eli edessä olevaa poikittaista käden lepuutustankoa voi vapaasti puristella.) Samalla retkellä ajoin myös sikäläistä kahvimylly-pikkuruotsalaista ja myöntää pitää, että kontrollerin pyörityksessä on kyllä hohtoa ja näyttävyyttä - matkustajiakin ajatellen.

Nämä vasemman käden kahvimyllyt tai kepit ovat ihan samasta perheestä. Kun Düwageissa on kerran alun perin kahvimylly-kontrolleri, on mielestäni tarpeetonta korvata sitä jollain kepillä. Autenttisuus katoaa. Kyseessä on hieman keppi-Karioita ja isoja-Valmeteja nuoremmat vaunut 1960-luvun alkupuoliskolta. Ei kai nyt sentään 50 ikävuotta lähestyviä vaunuja tarvitse ehostaa kaikenlaisilla nykyajan kotkotuksilla? Lähes viisikymmentä vuotta on niitä osattu käyttää sellaisina kuin ne nyt ovat. Lieneekö nyt tarkoitus ajaa niillä vielä seuraavat parikymmentä vuotta, kun näin merkittäviä muutoksia tehdään?

Voisihan sitä korvata sitten myös museo-Mustangin BBC-ratinkin kepillä. Onhan se kai hankala pyörittää. Ja Jumboon pitää saada Bremshey ettei tarvitse ajaa seisten...
 
Vs: Keppi-manne

Kun Düwageissa on kerran alun perin kahvimylly-kontrolleri, on mielestäni tarpeetonta korvata sitä jollain kepillä. Autenttisuus katoaa. Kyseessä on hieman keppi-Karioita ja isoja-Valmeteja nuoremmat vaunut 1960-luvun alkupuoliskolta. Ei kai nyt sentään 50 ikävuotta lähestyviä vaunuja tarvitse ehostaa kaikenlaisilla nykyajan kotkotuksilla? Lähes viisikymmentä vuotta on niitä osattu käyttää sellaisina kuin ne nyt ovat. Lieneekö nyt tarkoitus ajaa niillä vielä seuraavat parikymmentä vuotta, kun näin merkittäviä muutoksia tehdään?

Tuossa olen kyllä sikäli eri mieltä, että kun vaunut on hankittu nimenomaan linjakäyttöön eikä museovehkeiksi, niin kyllä on paikallaan tehdä työolot kuljettajille niin ajanmukaisiksi kuin se nyt yli 40-vuotiaissa vaunuissa on mahdollista. Ja mitä siihen pariinkymmeneen vuoteen tulee, niin villi veikkaukseni on, että kyllä noilla vaunuilla kymmenen vuotta tullaan vähintään ajamaan jos ei jopa 20. Linjat sen kun lisääntyvät, ja jollain vaunuillahan ne on pakko hoitaa, ennen kuin uudet uljaat saapuvat joskus vuoden 2011-12 kieppeillä.

Pahat kielet kertovat sellaistakin, että neliakselisten loppuaikoina yks sun toinen kuljettaja tulikin yllättäen sairaaksi, kun ajettavana olisi ollut neliakselinen vaunu. Joten välipalamannejen modernisoinnilla ehkä tällaistakin ehkäistään.
 
Vs: Keppi-manne

Pahat kielet kertovat sellaistakin, että neliakselisten loppuaikoina yks sun toinen kuljettaja tulikin yllättäen sairaaksi, kun ajettavana olisi ollut neliakselinen vaunu. Joten välipalamannejen modernisoinnilla ehkä tällaistakin ehkäistään.

Voisipa meilläkin töissä työtekijä tulla automaattisesti sairaaksi kun työnantaja uhkaa töillä. Vaan ei voi. Onneksi.

Muuten olen edelleen sitä mieltä, että lyhytaikaisia perinnevaunuja (Düwag) ei pitäisi turhaan modernisoida. Hankittakoon sitten tehtaasta uusia vaunuja, joissa tekniset ominaisuudet ovat uusien ihmisten suorituskykyjen mukaisia.
 
Vs: HKL 161 tänään.

HKL 161 Vallilassa 17.03. SRS-uutiset

Jopas on paljon tutumman näköinen heti kun on oikeat värit! Vielä pari koristeraitaa ja ikkunalasit paikoilleen, niin kyllä kelpaa.

Vaunussa on matkustamon seinäpaneelitkin uusittu, samoin lattiapinnoitteet. Mutta penkkien kirjava verhoilu ei kyllä miellytä ainakaan minun silmääni. Jos vaunut ovat pidempään käytössä, niin ehkäpä jostain löytyisi rahaa ja tahtoa verkoilla ne uudelleen?
 
Vs: HKL 161 tänään.

Jopas on paljon tutumman näköinen heti kun on oikeat värit! Vielä pari koristeraitaa ja ikkunalasit paikoilleen, niin kyllä kelpaa.

Kyllä on komian näköinen vaunu kuvan perusteella. Vielä kun pikkumannetkin maalattaisiin tuollaisiksi. Kokomainokset rumentavat vaunua yllättävän paljon.

Vaunussa on matkustamon seinäpaneelitkin uusittu, samoin lattiapinnoitteet. Mutta penkkien kirjava verhoilu ei kyllä miellytä ainakaan minun silmääni. Jos vaunut ovat pidempään käytössä, niin ehkäpä jostain löytyisi rahaa ja tahtoa verkoilla ne uudelleen?

Eiköhän penkit ole järkevintä uusia sitten kun ne ovat riittävän huonossa kunnossa. Ovathan nuo huomattavasti paremmat kuitenkin kuin pikkumanneissa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: HKL 161 tänään.

Ovathan nuo huomattavasti paremmat kuitenkin kuin pikkumanneissa.

Minusta mannen penkit ovat ihan mukavat, ehkä vain hiukan matalat. Vaunun sisätiloissa on muutenkin tunnelmaa, kiitos hämyisen hehkulamppuvalaistuksen ja nahkaverhoilun. Tietenkin jos ei pidä nahkasohvista, mannen penkitkään eivät varmasti houkuttele.
 
Oliko tänäänkään (18.03) yhtään Mannea liikenteessä?
Minkähänlaiset mahtavat mainossopimukset olla. Luulisi, että mainostajat haluavat näkyvyyttä.
Onko niissä muuta vikaa kuin "veivi"?
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös