Näytetään tulokset 1-13/13

Viestiketju: Linjat 4S/5 ja 10S/5

  1. #1

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus Linjat 4S/5 ja 10S/5

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert
    Havaintoja 1974: linja 1 +pv, linja 1A, linja 4S +pv, linja 6 +pv, linja 7 vakiovuorossa, linja 8 +pv, linja 9 vakiovuorossa, linjat 10, 10S/5 +pv.
    Raitiotieseuran linjahistoriikin mukaan 10S/5 (ja 4S/5) lakkautettiin vuonna 1973. Jos kerta linjaa 10S/5 ajettiin vielä vuonna 1974, niin herääkin kysymys: milloin kyseiset linjat lakkautettiin oikeasti?

    Piirka

  2. #2
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Hyvä huomio!

    Kun kerran pitkänlinjan harrastaja Mr. Albert (tiedättehän se ikiaikainen raitiovaunukytkin, joka jopa Varioistakin jemma-nimisen moduulin takaa löytyy ja alunpitäen törötti tietysti jo kaksiakselisten päissä), on nähnyt kyseisen linjan olevan käytössä, niin SRS:n linjahistoriikkiin on päässyt pujahtamaan vuotta liian aikainen lopetusajankohta. Ja juttu koskee tietysti kumpaakin kombinaatiolinjaa. Näiden erikoisuuksien dokumentoinnissa on ollut se hankaluus, että HKL ei virallisesti ole tietänyt näistä kummastakaan spesiaalista yhtään mitään. Niitä on vain ollut. Pannaan tähän nyt vielä linkki http://www.nettilinja.fi/~ahellman/r...asto/index.htm josta pääsee tähän mahtavaan tietoarsenaaliin.

    Erikoista ja päällekkäistä on tässä se, että 4S/5 ja 4N olivat aikanaan reiteiltään identtiset. Toisella oli muutama ruuhkalähtö ja toinen kulki öisin.

    Ja täällä siis Mr. Compact eli myös raitiovaunukytkin. Tuttu vaikkapa vaunutyypeistä RM1, RM3, HM V ja HP II.

    JK. Albertista kehitettiin maailmalla esteettisen kaunis Trumpettikytkin, jota myös Suomessa käytettiin, useimmiten silloinkin etupään kytkimenä. Teknisesti se toimii yhteen varsinaisen Albertin kanssa. Ja nimi kertoo muodon. Älkää siis sotkeko näitä malleja keskenään

  3. #3
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus

    Itsekin olen miettinyt, että niin tarkasta linjastohistoriikista ei löydy näiden linjojen lopettamispäiviä, mutta nyt selvisi syy siihen. Onko näillä linjoilla ollut edes aikatauluja? Onko niitä ajettu tietyin ruuhkavuoroin, vai vaan ylimääräisin vuoroin? Muistelen, että 70-luvulla oli tavallista, että vaunu/kuljettaja/rahastajatilanteen salliessa ruuhka-aikana ajettiin ylimääräisiä vuoroja, esim 4S:llä. Ehkä näiden kauttaviivalinjojen kaikki vuorot olivat Y-vuoroja?

    Muuten 4V ja 4N ajoivat identtistä reittiä vuosina 1981-85. Niiden pysäkkiluettelokin (se joka oli yleisöaikataulun takana) oli yhteinen molemmille linjoille.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Kyllä näillä tietysti kuljettajan vuoroaikataulut olivat. Ja tiettyä pysyväisyyttä liikenteenharjoittamiseen osoitti tietysti se, että kilvitys oli oikein numeroiden ja reittien suhteen eli VH:n kilpimaalaamosta oli liikenteen alussa oikeat kyltit tilattu. Mutta koska nämä olivat tällaisia kombinaatioita, ei niille varmastikaan tarvinnut hankkia maistraatin liikennöimislupia ja omia erikoisia linjatunnuksia, vaan linjoja ajettiin "intuitiolla".

    Jos en nyt läpiä päähäni muistele, niin linjan 5 Katajanokan pään lähtöaikataulussa Munkkiniemen ja Ruskeasuon lähdöistä (eli nämä kombinaatiot) oli määränpäät kerrottu viitteellä. Samoin Munkkiniemessä ja Ruskeasuolla oli puolestaan kerrottu vastaavien nelosten ja kymppien aikatauluissa, että minne kyseinen lähtö oikeastaan menee. SRS:n arkistossa on (muistaakseni) tolppa-aikatauluja jo näiltä vuosilta ja tosi-penkoja voisi halutessaan saada sieltä varmuuden.

  5. #5
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Linjat 4S/5 ja 10S/5

    Piti ihan tarkistaa havainnot. Ja kolmesta eri kohdasta löytyi 10S/5 vuodelta 1974. Viimeisin havainto oli 6.6.1974.
    4S/5 on silmiini osunut viimeisen kerran vuonna 1973.
    Tosi-penkojankaan ei kannata yrittää etsiä näiden linjojen lopettamisajankohtaa SRS:n arkistosta. Se on jo tehty. Ei selviä sieltä.
    Arkistossa on vuorokohtaiset aikataulut noilta vuosilta. Mutta niissä on kuitenkin niin "mukavasti" aukko eli puute juuri niin, ettei selviä milloin linjat ovat kadonneet vuoroaikatauluista.
    Ainakin siis 10S/5 -linja on ollut olemassa kesäaikataulujen 1974 aikaan.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Löytyi kuva linjasta 10S/5 Aleksin joulukadulta, joulukuulta 1974.

    Vahva päätelmä on siis, että liikenne jatkui kevään 1975 ajan.

  7. #7

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Löytyi kuva linjasta 10S/5 Aleksin joulukadulta, joulukuulta 1974.

    Vahva päätelmä on siis, että liikenne jatkui kevään 1975 ajan.
    Eräs tuttavani muistelee nähneensä Postitalon pysäkillä linjan 10S/5 vuoroja Katajanokalle keväällä 1976.

    Piirka

  8. #8
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus

    Millaisella vaunulla ne vuorot olisi ajettu? Minulla ainakin on se käsitys, että kaksiakselisia ei tuolloin enää ollut liikenteessä, mutta ihan varma en kyllä ole.

  9. #9

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Millaisella vaunulla ne vuorot olisi ajettu? Minulla ainakin on se käsitys, että kaksiakselisia ei tuolloin enää ollut liikenteessä, mutta ihan varma en kyllä ole.
    Kaksiakseliset otettiin liikenteestä 1975 ja 10S kuopattiin keväällä 1977, joten minä arvelisin, että linjaa on liikennöity neliakselisilla vaunuilla. Kolmosilta vapautui tietääkseni Ratti-Karioita ja neloselta ja kympiltä tulevia Laihialaisia, kun ensimmäinen erä nivelratikoita tuli liikenteeseen.

    Piirka

  10. #10

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    427

    oletus

    Kulkivatko linjat 4s/5 ja 10s/5 Töölössä niinkuin linja 5 Arkadian- ja Runeberginkatua vai niinkuin 4s ja 10s suoraan Mannerheimintietä?

  11. #11
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Linjat olivat kuten 4S tai 10S sillä poikkeuksella, että Kauppatorin päätepysäkin sijasta päättäri oli viety Katajanokalle. Skattallahan oli tuolloin vielä suuri työpaikkakeskittymä, telakkaa ja satamatoimintoja.

  12. #12
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Linjat 4S/5 ja 10S/5

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Linjat olivat kuten 4S tai 10S sillä poikkeuksella, että Kauppatorin päätepysäkin sijasta päättäri oli viety Katajanokalle. Skattallahan oli tuolloin vielä suuri työpaikkakeskittymä, telakkaa ja satamatoimintoja.
    HKL 216+700 linjalla 10S/5. Kuvattu 26.09.1974

  13. #13
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Moottorivaunun etupään kytkin näyttää olevan Albertin Trumpetti-mallia (naaras). Siihen uppoaa helposti perus-Albert (koiras).

Vastaavia viestiketjuja

  1. Linjat 2 ja 2A
    kirjoittanut Waltsu foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 04.02.2012, 18:34
  2. Linjat 50, 51, 53 ja 54
    kirjoittanut dreamy83 foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 33
    Viimeisin viesti: 21.10.2011, 00:50
  3. HKL: Linjat 50 ja 59 yhdistyvät 17.8.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 10.08.2009, 13:00
  4. Valkeakosken Linjat Oy
    kirjoittanut Eppu foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 23.05.2009, 20:37

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •