Turku, raitioteiden 1950-luvun liikenteen erikoisuuksia

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
Kirjoittelen tässä kirjaa edelleen. Nyt tuli esille kolme kiintoisaa kysymystä:

- Marita Söderströmin kirjan mukaan Karian v. 1951 moottorivaunuilla voitiin vetää kahta perävaunua samanaikaisesti. Ilmeisesti Kaipion sarjan 101-105 vaunuissa oli kytkennät niin, että niitä saattoi käyttää välivaunuina. Tällaista liikennettä kokeiltiin v. 1951 Ruissalon TT-ajojen yhteydessä. Käytettiinkö Turussa kolmen vaunun yhdistelmiä koskaan säännöllisessä liikenteessä?
- Turun rautatieasemalle rakennettiin v. 1951 kolmioraide. Käytettiinkö tätä raidetta olympialaisten liikenteen yhteydessä poikkeusjunille esim. suorille Satama - Rautatieasema - vuoroille?
- Millä aikavälillä rautatieaseman kolmioraide oli käytössä?
 
Kirjoittelen tässä kirjaa edelleen. Nyt tuli esille kolme kiintoisaa kysymystä:

- Marita Söderströmin kirjan mukaan Karian v. 1951 moottorivaunuilla voitiin vetää kahta perävaunua samanaikaisesti. Ilmeisesti Kaipion sarjan 101-105 vaunuissa oli kytkennät niin, että niitä saattoi käyttää välivaunuina. Tällaista liikennettä kokeiltiin v. 1951 Ruissalon TT-ajojen yhteydessä. Käytettiinkö Turussa kolmen vaunun yhdistelmiä koskaan säännöllisessä liikenteessä?
- Turun rautatieasemalle rakennettiin v. 1951 kolmioraide. Käytettiinkö tätä raidetta olympialaisten liikenteen yhteydessä poikkeusjunille esim. suorille Satama - Rautatieasema - vuoroille?
- Millä aikavälillä rautatieaseman kolmioraide oli käytössä?


- Ei varsinaisesti säännöllisessä liikenteessä, mutta kokeilumielessä ylimääräisenä vuorona lähinnä Chrichton-Vulcanin työmatkaliikennettä varten välillä Satama-Pohjola. Nummenmäen linjalla kolmivaunuista junaa ei voitu käyttää, koska se ei mahtunut Kotimäenkadun raiteelle. Liikennelaitoksen henkilökunnan lasten jouluajelulla kolmivaunuinen juna on kuitenkin käynyt Nummenmäellä, jolloin Karian moottorivaunuun oli kytketty kaksi Kaipion perävaunua. Joulujuna odotti Börsin silmukassa Kauppiaskadulla, ja välittömästi kakkosen linjavaunun jälkeen joulujuna lähti perässä, koska sen täytyi keritä vekslata vain vuorovälin ajan Nummenmäen kolmioraiteella, siis yksi perävaunu kerrallaan. Paluumatkalla Nummenmäeltä oli siis perävaunujen järjestys vaihtunut. 50-luvun loppupuolella poistettiin Kaipion vaunujen perästä kytkentämahdollisuus.

- Rautatieaseman kolmioraidetta käytettiin Helsingin olympialaisten aikana 1952, jolloin välillä Satama-Rautatieasema kulki mm. kolmivaunuisia junia. Kolmioraide oli kolmosen kääntöraiteena sinä iltana kesällä 1955, kun Postinkulman vaihderistikko uusittiin. Kolmoslinjan liikenne hoidettiin silloin busseilla välillä Kauppatori - Rautatieasema. Kolmioraidetta käytettiin myös kolmoslinjan perävaunujen keskipäivän leporaiteena.

- Rautatieaseman kolmioraide rakennettiin 1951 ja purettiin jo 1961, jolloin kolmoslinjalla lopetettiin perävaunujen käyttö kokonaan.
 
Takaisin
Ylös