Bulevardin raitiovaunupysäkit ovat nykyisellään aika surkuhupaisaa katseltavaa. Ne ovat yleensä täynnä autoja ja ihmiset saavat loikkia vaunun kyytiin puskureiden välistä. On siinä varsinkin ikäihmisillä puuhaa, kun ensin täytyy etsiä kulkuväylä vaunun ovelle ja sitten vielä ponnistaa katutasosta kyytiin. Ne Bulevardin pysäkit, joissa on pysäkkikatos, säilyvät hieman paremmin vapaina, mutta esim. Erottajan pysäkit ja Fredrikinkadun pysäkki Hietalahden suuntaan ovat päiväsaikaan hädin tuskin erotettavissa peltilehmien keskeltä. ess:n ehdotus korotetuista pysäkeistä ajorataa kaventamalla olisi suotava parannus sekä turvallisuuden että palvelutason kannalta. Toimenpide ei vähentäisi parkkipaikkojen määrää, mutta pysäköinti laittomissa paikoissa saataisiin kuriin.
Kuinka monta ajoratapysäkkiä Helsingissä vielä on? Itse sain pikaisella laskutoimituksella tulokseksi 8. Ja puolikorotettujen pysäkkien määräksi 10.
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 31.03.2008 kello 18:26. Syy: jaettu omaksi ketjukseen
------ rvk1249 ------
Eikös Kolmikulman vanhat pysäkit ole vielä matalat? Vai korotettiinko puistonpuoleinen? Keskikoroke taitaa odottaa Yrjönkadun ikuisuusprojektia (niin kuin Töölöntorin pysäkkiparikin aikoinaan siirtoa ja torin kunnostusta, jota ei ole kuulunut...)
Hmm, ajetaampa linjoja läpi ajatuksella..
Toinen linja 2 kohdalla suunta 1? ai niin 2:nen on jo lopetettu. Linja 10 Korkeavuorenkatu suunta 2.
Kolmikulmassa, Uudenmaankadun puolella on kyllä korotettu pysäkki, mutta tulevan 9 linjan kiskot eivät vielä tavoita pysäkkiä vaan kulkevat vasemmanpuoleista ajokaistaa pitkin.
"An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur" - Axel Oxenstierna
"Saksan sodanjohdolla on eräs kultainen perinne. Se ei toivo, se laskee." - Majuri Sarastie
1/1A:n pysäkki Senaatintori on ainakin korottamaton mutta eikös muiden linjojenkin pysäkit Unioninkadun toisella puolella ole korottamattomia?
Kapteeninpuistikko 3B:n puolella on osakorotettu johtuen mm. viereisen talon porttikäytävästä. Vastaavia on muuallakin.
Korppaanmäen jättöpysäkki on myös korottamaton.
Linjojen 1 / 1A pysäkki Senaatintori suunnassa 2 näkyy taustalla mm. tässä kuvassa. Kuva on vuoden 2005 kesän alusta, jolloin NrII 94 oli vielä nykyistä edeltävässä asussa (nauhalliset linjakilvet).
J-tsukka, vannomatta paras – vaan onko tuohonkin näkymään noin tottunut? Näyttäis olevan valkoset raidat ja kaikki. Tämän enempää ei tarvinne tarkistaa, korotettu on!
Tänään sai taas seurata Bulevardilla kun auton piti väkisin puskea vaunun ja pysäkin välistä vaikka ihmisiä kulki vaunusta sisään ja ulos. Onneksi kadunvarsipysäkkejä on vähennetty, mutta lopuistakin pitää päästä eroon mahdollisimman pian.
Puolikorotetuista pysäkeistä: Mitenköhän on Saunalahdentien päättärin laita? Entäs Kauppakorkeakoulut 3B:n puolella? Väliaikaisista pysäkeistä tietysti Sörnäinein (M) ja Kyllikinportti. Jäänteet vanhoista puolikorotetuista pysäkeistä on nähtävissä Mäkelänkadulla ja Munkkiniemen puistotiellä.
En millään saa päähäni, onko Porthaninkadun pysäkki Kallion virastotalo Hakaniemen suuntaan puoli- vai täyskorotettu. No samapa tuo, katuremontin jälkeen se varmasti on täyskorotettu. Muilta osin kävin pysäkkejä uudemman kerran mielessäni läpi ja kun huomioon ottaa kaikki pysäkit, jotka ovat varustettu asianmukaisella liikennemerkillä, sain seuraavat tulokset.
Puolikorotetut 14 kpl (heittomerkeissä jos pysäkillä ei ole virallista nimeä):
Kapteeninkatu, Kauppatori (3 kpl), Kirurgi, Kolmikulma (2 kpl), Pohjolanaukio, Salmisaari, Töölön kisahalli, "Kumpulan kampus", "Intiankatu", "Koskelan halli", "Korppaanmäen jättöpysäkki". Väliaikaiset 3 kpl: Sörnäinen M (2 kpl), Kyllikinportti.
Ajoratapysäkit 9 kpl:
Aleksanterin teatteri (2 kpl), Erottaja (2 kpl), Fredrikinkatu (2 kpl), Hietalahden tori, Iso Roobertinkatu, "Ruusulankatu".