Hernesaaren raitiotie

Mä luulen että pelästyivät, kun ilmoitin että mielenosoituksellisesti käymme DF:n kanssa jumittamassa KSV:n hissit kerroksiin 6 ja 4 jos tää ei muuten mene jakeluun. :)

Milläs me ruvetaan uhkailemaan, että saadaan Bulsa kuntoon? Nyt kun näyttää siltä, että Hietalahden torilta Hernesaaren kärkeen uudisradasta tulee oikein hyvä, niin pitäisi saada vielä varmistettua, että Bulsa vetää riittävän laadukkaasti ja luotettavasti, jottei koko hyvä nopea linja kaadu siihen.

Se Bulsa on tosi ongelma siksi, että nykyiset pyöräkaistat on liian kapeat, mutta puihin ei saa koskea ja varmaan HKM vastustaa suunnilleen kaikkea muutakin siellä. No, ehkä ne suostuis siihen, että kavennetaan jalkakäytävää siten että reunakivilinja kulkee puiden kohdalla, jolloin pp-kaistat sais kadun tasoon ja nykyistä leveämmiksi. Mutta jos ne ovat nykyistä leveämpiä, niin se on bye bye pysäköinti, ovenavaustila ym huomioiden. Sekin taitaa olla vaikea paikka.

Autoliikenteen voi mun mielestä ohjata Lönkalle ja Uudenmaankadulle, joille muuten saisi lisää kaistoja tarvittaessa, kun ottaisi parkkipaikkoja pois. Bulsalle jäisi esimerkiksi kortteleittain tai parin korttelin pätkissä vaihtuva yksisuuntaisuus, joka estäisi suurimman osan läpiajosta tehokkaasti.

Alkaiskohan olla paikallaan siirtää "Uudenmaan esikaupungissa" pysäköintiä maan alle niin, että Bulsa, Lönkka ja Uudenmaank olisivat parkkipaikattomia? Mä jopa olen vähän sitä mieltä, että kaupunki voisi maksaa siitä parkkihallista ison osan noin niin kuin jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden parantamisen nimissä.
 
Se Bulsan pyörätie on kaikkien mielestä umpisurkea. Otso Kivekäs summas tän fillaripuolelta joskus suurin piirtein niin, että joko Bulsalta lähtee ainakin parkkipaikat ja luultavasti saman tien myös autot, tai sitten vaan otetaan se pyörätie pois ja tehdään pyöräkaistat Uudenmaankadulle ja Lönkalle. Olen jälkimmäisen kannalla.
 
Linkki oli jo toisessakin topikissa, mutta ehkä keskustelu sopii silti paremmin tänne Hernesaari-topikkiin. Täällä http://ksv.hel.fi/keskustelut/aiheet/hietalahdenranta_ja_telakkakatu siis on KSV:n tuore liikennesuunnitelman luonnos.

Minusta se on kaikin puolin onnistunut. Ratikkakaistojen leveys on kunnossa. Pysäkkiväli on aika lyhyt, mutta tuleehan tuohon tiheää maankäyttöäkin. Nyt olisi entistä tärkeämpää huolehtia siitä, että Bulevardistakin tulee sujuva, jotta hyvästä uudisradasta saadaan kaikki hyöty ja ilo irti.

Sitä en tiedä, onko Munkkisaaresta löytynyt nyt sopiva paikka tilapäiselle kääntösilmukalle. Sen kanssa oli ainakin jossain vaiheessa hankaluuksia. Kadunrakennus ilmeisesti olisi 2016–2018, joten olettaisin, että raitiotie olisi käytössä syksyllä 2018.
 
No joo. Itse 300 metrin päässä linjasta asuvana toivoisin vähän tiukempaa tilankäyttöä. Ratikka tarvitsee kaistan vain ja ehdottomasti pohjoiseen ja sekä toki pysäkit, kaista etelään päin on turha, ei siihen suuntaan ruuhkaa ole eikä tule. Eli tuon linjauksen voisi tehdä tiiviimmäksi siirtämällä etelään kulkevan ratikan sekakaistalle. Rööperin ilmeeseen eivät sovi leveät kadut eikä lähiöiden katuleveydet. Säästyvään kolmeen metriin voi sitten asuttaa kuuteen kerrokseen suunnilleen pari sataa lisäasukasta.
 
Minusta se on kaikin puolin onnistunut.

Näyttää minustakin harvinaisen hyvältä. Leikkauksen G-G kohdalla on piirrettynä yhteydet nykyisen 1A:n kääntösilmukkaan. Jotenkin hassulta tuntuu se, että yhteys silmukasta ja silmukkaan on vain Hernesaaren suuntaan menevällä raiteella; tuossahan olisi ollut mahdollisuus jos jonkinlaiseen varayhteyteen, jos yhteys olisi molemmilla raiteilla. Ilmeisesti kaarresäteitä on arvioitu liian tiukiksi tms, mutta olisi kai tuossa nyt jonkinlaisen innovatiivisen ratkaisun saanut aikaan?
 
Näyttää minustakin harvinaisen hyvältä. Leikkauksen G-G kohdalla on piirrettynä yhteydet nykyisen 1A:n kääntösilmukkaan. Jotenkin hassulta tuntuu se, että yhteys silmukasta ja silmukkaan on vain Hernesaaren suuntaan menevällä raiteella; tuossahan olisi ollut mahdollisuus jos jonkinlaiseen varayhteyteen, jos yhteys olisi molemmilla raiteilla. Ilmeisesti kaarresäteitä on arvioitu liian tiukiksi tms, mutta olisi kai tuossa nyt jonkinlaisen innovatiivisen ratkaisun saanut aikaan?

Olisi ihan suotavaa tehdä molempiin suuntiin yhteys Tehtaankadulle, ihan vain kaiken varalta. :)
 
Miksei tuohon voisi tehdä "kahdeksikkoa" yksikiskoisena. Eli nykyinen (punainen) + suunniteltu 6:n reitti (sininen), josta yksiraiteinen varayhteys (vihreä) Hylkeenpyytäjänkadun ja Munkkisaarenkadun kautta suoraan Tehtaankadulle. Tällä saataisiin lisää varmuutta liikennointiin, mikäli Telakkakadulta rannan suunnasta ei kiskot mahdu kääntymään Tehtaankadulle. Tosin tässä voi ongelmana olla tuo Hylkeenpyytäjänkadun ja Munkkisaarenkadun risteys.
Tuon voisi tehdä jo nyt, eikä muutaman vuoden päästä, jolloin 1A:n reitti voisi kiertää myös Eiranrannan.

hernesaaren_raitio.jpg
 
^ Tarkoitus on joka tapauksessa jatkaa Hernesaareen, ja tuommoinen eri suuntiin kulkevien ratikoiden hajauttaminen keskellä reittiä vaan eksyttäisi matkustajia.
 
Itse asiassa onko nykyinen 1A silmukka enää tarpeellinen, mikäli käyttäisi samaa uutta Hernesaaren silmukkaa yhdessä Bulevardin ratikan kanssa.
 
^ Tarkoitus on joka tapauksessa jatkaa Hernesaareen, ja tuommoinen eri suuntiin kulkevien ratikoiden hajauttaminen keskellä reittiä vaan eksyttäisi matkustajia.

Jusa sanoi:
Itse asiassa onko nykyinen 1A silmukka enää tarpeellinen, mikäli käyttäisi samaa uutta Hernesaaren silmukkaa yhdessä Bulevardin ratikan kanssa.

Mikäli ymmärsin oikein, 1A ei enää kulkisi nykyiselle päättärilleen kun tuo uusi rata Hernesaareen valmistuu? Näin ollen tuo toimisi vain varayhteytenä mikäli Hernesaaresta ei pääsisi Bulevardin kautta pois, kun tuossa suunnitelmassa ei ollut muuta mahdollisuutta kuin kääntyä ennen Hernesaarta Tehtaankadulle.
 
Tosin tässä voi ongelmana olla tuo Hylkeenpyytäjänkadun ja Munkkisaarenkadun risteys.

Ja onkin. Sisäreunasta sisäreunaan ei mahdu kääntymään. Ulkoreunasta ulkoreunaan saattaisi mahtua, mutta Munkkisaarenkadun alla on telakan suurjännitekaapeli (tms), jonka siirtäminen maksaisi aika lailla. Muutenkin noin pitkä rataosuus pelkkänä varayhteytenä olisi melko kallis. Varayhteyttä varmaankin sovitellaan vielä Tehtaankadun risteykseen, mutta hyvin vaikeaa sitä on saada mahtumaan.

Yksikiskoista raitiotietä on muuten hankalaa liikennöidä. Yksiraiteista helpompaa.
 
Ja onkin. Sisäreunasta sisäreunaan ei mahdu kääntymään. Ulkoreunasta ulkoreunaan saattaisi mahtua, mutta Munkkisaarenkadun alla on telakan suurjännitekaapeli (tms), jonka siirtäminen maksaisi aika lailla. Muutenkin noin pitkä rataosuus pelkkänä varayhteytenä olisi melko kallis. Varayhteyttä varmaankin sovitellaan vielä Tehtaankadun risteykseen, mutta hyvin vaikeaa sitä on saada mahtumaan.

Yksikiskoista raitiotietä on muuten hankalaa liikennöidä. Yksiraiteista helpompaa.

Näin vähän ajattelinkin, olisiko tuossa sitten mahdollista rakentaa myös Bulevardille menevältä radalta yhteys tuohon Pursimiehenkadun silmukkaan, jolloin sitä voisi käyttää varayhteytenä. Esim puolenvaihtovaihde Telakkakadulle ja Tehtaankadulle?
Hyvä huomio yksikiskoisuudesta :)
 
Mitäpä tuumitte, mitä tapahtuu Hietalahden silmukalle sitten joskus, kun kutonen ohjataan etelään? Jääkö se läpimenoreitiksi (jos en väärin muista) välimerenkadulle siirrettävälle seiskalle, ja jos näin, niin saako se olla sellaisenaan, vai siirretäänkö jossain vaiheessa molemmat kiskot joko hietalahden rantatielle tai Kalevankadulle?

Mikäli ymmärsin oikein, 1A ei enää kulkisi nykyiselle päättärilleen kun tuo uusi rata Hernesaareen valmistuu? Näin ollen tuo toimisi vain varayhteytenä mikäli Hernesaaresta ei pääsisi Bulevardin kautta pois, kun tuossa suunnitelmassa ei ollut muuta mahdollisuutta kuin kääntyä ennen Hernesaarta Tehtaankadulle.

Jos seurataan linjastosuunnitelmaa, niin ykkösenhän pitäisi ajaa enteiselle päättärilleen, mutta Töölön Kautta.

Veikkaan, että kun tätä ykkösen kiertoa Mannerheimientien kautta on seurattu pari vuotta, niin Fredrikinkadun oikaisu rakennetaan viimein. Ikävän hyvässä kunnossa vain se osuus, joten sitä ei voi näpprästi sitoa kadun perusparannukseen.
 
Ks-lautakunta käsittelee Telakkakadun ja Hietalahdenrannan liikennesuunnitelmaa 18.8.2015. http://www.hel.fi/static/public/hel...nrannan_Telakkakadun__ja_Eiranrannan_lii.html Edelleen erittäin hyvännäköinen suunnitelma. Toivottavasti toteutuu suunnitellulla tavalla. Aikataulua on täsmennetty, työt olisi tarkoitus tehdä 2016–2018.

Ketorinin arveluihin Hietalahden silmukasta heittäisin, että veikkaan sen jäävän Diakonissan kaltaiseksi jäänteeksi, eli liikennöitävään kuntoon mutta vaille linjaliikennettä. Tarkoitus on myös lakkauttaa nykyinen 6T siinä vaiheessa kun 6 jatkuu Telakkakadulle. (Millä sitten tarjotaan lisäkapasiteettia Tallinnan-laivoille jää nähtäväksi, kun 2018 tienoilla sinne satamaan kulkee suunnitelmien mukaan vain yksi linja ja vain 10 min välein.) Erona Diakonissaan on se, että Hietalahden silmukalla on tärkeä tehtävä Jätkäsaaren liikenteen varmistajana. Sitä kautta pääsee Jätkään silloin, kun Kampin suunta on jostain syystä poissa käytöstä.

Fredan oikaisu olisi Helsingin kaupungin mielestä hyvä, mutta HSL:ää ei kiinnosta. Hirvittävän kalliiksihan se tietysti tulee kiepauttaa se ykkönen turhanpäiten Manskun kautta ja ajattaa Fredalla ja Albertilla vallatonta bussirallia. Voi olla, että pikku hiljaa ajaudutaan tilanteeseen, jossa Helsinki ei enää jätä HSL:lle vaihtoehtoa. Mutta odotetaan nyt ensin sitä ykkösen reittimuutosta.
 
Takaisin
Ylös