Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/55

Viestiketju: Hernesaaren raitiotie

  1. #1

    Liittynyt
    05.03.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    19

    oletus Hernesaaren raitiotie

    Kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee 3.4. Hernesaaren osayleiskaavan suunnitteluohjelmaa. Siellä mielestäni ensimmäistä kertaa puhutaan yhtään tarkemmin Hernesaaren raitioyhteydestä. Aiemmin muistan vain lukeneeni, että liikenne on "tarkoitus hoitaa raitiovaunulinjalla". Nyt kerrotaan, että tavoitteena on keskustayhteys Telakkakadun ja Bulevardin kautta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaupunkisuunnittelulautakunta
    Katujen mitoituksessa varaudutaan raitiovaunuliikenteeseen ja alueelle suunnitellaan raitiovaunun kääntöpaikka. --- Raitiovaunuyhteys Telakkakadun kautta Bulevardille on tavoitteena. Ratkaisut suunnitellaan yhteistyössä HKL:n kanssa. Raitiovaunuille varataan omat ajoneuvoliikenteestä erotetut kaistat. Raitiovaununlinjan päätepysäkki on Hernesaaressa.

    Hernesaaren osayleiskaavaluonnos esitellään lautakunnalle alkukesästä, ja osayleiskaavaehdotuksen pitäisi tulla esittelyyn 2009, jolloin kaupunginvaltuusto voisi hyväksyä sen mahdollisesti 2010.

    En keksinyt tälle viestille mitään valmista ketjua, mutta mielestäni se ansaitseekin omansa, koska ei varsinaisesti liity mihinkään muuhun. Mielenkiintoista alkaa seurata tämänkin projektin (tuskallisen hidasta) edistymistä. Mahtavaa, että nyt ollaan tilanteessa, jossa samaan aikaan on vireillä useita, vielä jokseenkin varman tuntuisia raitiotiehankkeita.
    Viimeisin muokkaaja vko; 01.04.2008 kello 10:10. Syy: lainaus korjattu

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Hernesaaren raitiotie

    Sikäli kuin se HKL:stä riippuu, niin Munkkisaareen tulee metroasema joskus vuonna 2050, ja sitten on halvinta hoitaa homma liityntäbussilla Munkkisaaresta Hernesaaren kärkeen.

    Ennen metroa ei tietenkään kannata tehdä ratikkaa tilapäisesti, joten bussilla ajetaan kuten tähänkin asti, mitä nyt vähän tiheämmin.

    Oikeasti olen sitä mieltä, että Hernesaari on luonnollista ratikka-aluetta urbaanina kantakaupunkialueena. Jos jonnekin Munkkisaareen joskus joku metro tulee, joka ei edes kulje keskustaan vaan lähinnä korvaa bussin 14B (!), niin se ei kilpaile ratikan kanssa millään tavalla.

    Telakkakatu ei ehkä ole paras mahdollinen Bulevardin hitauden vuoksi. Ratakuilun täytön jälkeen Telakkakadulle kuitenkin saataneen omat kaistat. Siitä huolimatta Linjaus Tehtaankatua ja Korkeavuorenkatua olisi ehkä nopeampi. Joka tapauksessa kaikki kolme vaihtoehtoa pitäisi tutkia huolella: Telakkakatu, Freda, Korkeavuorenkatu.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Hernesaaren raitiotie

    Asia etenee. Kesäkuussa Hernesaaren osayleiskaavaluonnos oli julkisesti esillä, ja tarkoitus on, että kaava viedään lautakuntaan syksyllä. Valtuusto hyväksynee kaavan 2011. Telakka poistuu alueelta vuoden 2012 loppuun mennessä, ja sitten vasta alkaa asuinrakentaminen.

    Kaavaan liittyvät havainnekuvat, joita en netistä löytänyt, ovat esillä vanhalla linja-autoasemalla Laiturissa. Raitiovaunujen osalta sekä varsinainen kaavaluonnos että mainiot havainnekuvat lupaavat hyvää. Raitiotie kulkee Bulevardilta Telakkakatua ja Eiranrantaa pitkin alueen uudelle pääkadulle, joka kaartaa loivasti pohjoisesta etelään ja tekee lopuksi käännöksen idän suuntaan päättyäkseen täyttöalueelle helikopterikentän edustalle, minne havainnekuvien mukaan tulee myös raitiovaunun kääntöpaikka. Varsinaisessa kaavakartassa kääntöpaikka on parisataa metriä pohjoisempana.

    Ratikalle varataan omat kaistat Hernesaaressa. Telakkakadulla ratikka on suunniteltu "satamaradan paikalle", mutta käsittäisin tämän kuitenkin niin, että matala kuilu täytetään ja ratikka kulkee omilla kaistoilla levenevän Telakkakadun keskellä.

    Pysäkkiväli Hernesaaressa on sopivan pitkä, Telakkakadulta jättäisin yhden kaavailluista pysäkkipareista pois matkanteon jouduttamiseksi.

    Tarkoitushan on, että linjaa 6 jatketaan Hernesaareen nyt kun Jätkäsaaren uusimman linjastomallin mukaan sen liikenne hoidetaan kokonaan Kampin kautta.

    Kaavassa ei ole mainintaa metroasemista sen paremmin Munkki- kuin Hernesaareenkaan, joten ilmeisesti KSV ei ole paljon arvoa antanut taannoiselle HKL:n kaavailulle Munkkisaaren metrosta.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #4

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Hernesaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kaavassa ei ole mainintaa metroasemista sen paremmin Munkki- kuin Hernesaareenkaan, joten ilmeisesti KSV ei ole paljon arvoa antanut taannoiselle HKL:n kaavailulle Munkkisaaren metrosta.
    Tämä siis oli joku muu kuin jokin Laajasalon metrovaihtoehdoista? En näemmä ole suunnitelmista ihan kärryillä, mutta jos kerran Laajasalon ratikka on päätetty tehdä ja kehärataa jo rakennetaan, niin kai lentokenttä-Laajasalo tms. metrolinjan pitäiskin vaikuttaa aika epätodennäköiseltä.
    Viimeisin muokkaaja vko; 10.08.2009 kello 19:18. Syy: lainausta siivottu

  5. #5
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Hernesaaren raitiotie

    Kaupunkisuunnittelulautakunnassa 17.9.:
    Hernesaaren osayleiskaavaluonnos
    Lainaus Alunperin kirjoittanut osayleiskaavaluonnos
    Alueen joukkoliikenneratkaisu perustuu raitiotieyhteyteen, joka kulkee Hernesaaresta Telakkakadun ja Bulevardin kautta keskustaan. Lisäksi jatkossa tutkitaan mahdollisuuksia vesibussiverkoston kehittämiselle.
    ---
    Suunnittelualueen kokoojakadun mitoituksessa varaudutaan raitiovaunuliikenteeseen ja alueelle mitoitetaan raitiovaunun kääntöpaikka. Raitiovaunuyhteys rakennetaan Eiranrannan ja Telakkakadun kautta Bulevardille. Raitiovaunuille varataan omat ajoneuvoliikenteestä erotetut kaistat. Raitiovaununlinjan päätepysäkki on Hernesaaressa.

  6. #6

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Hernesaaren raitiotie

    Sitten on vielä tunnelialoite (Helistö):
    Lainaus Alunperin kirjoittanut KSV
    ... Hernesaaren osayleiskaava on valmisteilla. Jätkäsaaren ja Hernesaaren välistä yhteysmahdollisuutta on selvitetty. Pysyvä siltaratkaisu meren yli ei ole Länsiterminaalin toiminnan takia mahdollinen. Satamassa liikennöi laivoja parin tunnin välein, joten myöskään nosto- tai kääntösilta ei olisi ollut toimiva ratkaisu.

    Hernesaaren ja Jätkäsaaren välisen satama-altaan alittavaa kevyen liikenteen yhteyttä on myös alustavasti selvitetty. Länsiterminaalin kohdalla veden syvyys on noin 10 metriä. Meren alittavaan tunneliin johtavien ramppien pituuksiksi tulisi molemmilla puolilla yli 200 metriä, joten ramppeineen tunnelin kokonaispituus olisi noin 650 metriä. Mikäli rampit haluttaisiin rakentaa kaltevuudeltaan esteettömäksi, tulisi tunnelille vielä satoja metrejä lisää pituutta. Näin pitkän kevyen liikenteen tunnelin rakentamista ei ole katsottu järkeväksi, eikä se olisi ollut käyttäjien kannalta miellyttävä ratkaisu.
    http://www.hel.fi/static/public/hela...e_jalanku.html
    Toimisikohan tuo ratikkatunnelina? Joo, tulisi kallis ja suuaukotkin olisi pitkiä, mutta siis suhteessa liikenteellisiin hyötyihin.

    Joku ratkaisu tuolle välille pitäisi joka tapauksessa keksiä, vaikka sitten lautta. KSV selvitää (huom. ei Helistön aloitteesta) köysirataa...
    Viimeisin muokkaaja vko; 15.09.2009 kello 18:45. Syy: turhat rivinvaihdot poistettu

  7. #7
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Hernesaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Joku ratkaisu tuolle välille pitäisi joka tapauksessa keksiä, vaikka sitten lautta.
    Turkkusest mallia.

  8. #8

    Liittynyt
    04.03.2008
    Viestejä
    21

    oletus Vs: Hernesaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Turkkusest mallia.
    Juu, jos se tarkoittaa vuosikymmenten mittaista jahkailua, sitten yritetään tehdä nopea päätös ja sitten ihmetellään, kun naapurit ei haluakaan liittyä siihen.

    t. raisiolainen.

  9. #9

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Hernesaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kultsiballo Näytä viesti
    Juu, jos se tarkoittaa vuosikymmenten mittaista jahkailua, sitten yritetään tehdä nopea päätös ja sitten ihmetellään, kun naapurit ei haluakaan liittyä siihen.
    Asun Turussa enkä lainkaan ihmettele, jos Raisio ei halua liittyä förilinjastoon.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Hernesaaren raitiotie

    Kslk käsittelee 14.8. Telakkarannan asemakaavaa, mukana on myös päivitetty Telakkakadun liikennesuunnitelma. http://www.hel.fi/hki/Ksv/fi/P__t_ks...-14_Kslk_21_El

    Telakkakadulla on saatu taivuteltua liikennesuunnittelu toteuttamaan lähes suosituslevyiset ratikkakaistat – ensimmäistä kertaa. Kaistan leveys on 6,2 m eli vielä uupuu 0,2 m suosituksesta. Suunta on oikea. Olen tyytyväinen. Kartan C- ja D-leikkaukset tosin mietityttävät, sillä niistä ei käy ilmi, miten paljon tilaa kiskojen ja autokaistan välissä todellisuudessa on idän puolella.

    Autokaistoja on samalla kavennettu niin, että niiden leveys ei ole 3,5 vaan 3,3. Toki turha toivo, että tälläkään kaistaleveydellä noudatettaisiin sitä 40 km/h nopeutta, jonka liikennesuunnittelu optimistisesti kadun varteen lätkii. Mutta ehkä nopeudet ovat silti pienempiä kuin alkuperäisellä mitoituksella.

    Minusta liikennesuunnitelma on tällaisenaan varsin hyvä ja toteutuskelpoinen. Toivotaan, että toteutukseen päästään nopeasti, niin saadaan samalla sitten kokemuksia siitä, miten raitioliikenteen luotettavuus ja kustannustaso eroavat Tyynenmerenkadulla ja Telakkakadulla. Jospa se taivuttelisi liikennesuunnittelijat tekemään jatkossakin parempaa liikenneympäristöä raitioliikenteelle.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  11. #11
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Hernesaaren raitiotie

    Kaupunkisuunnittelulautakunta kokoustaa huomenna vaihteeksi Hernesaaren osayleiskaavasta. Nyt liikennesuunnitelmaa on korjattu niin, että raitiovaunukaistan leveys on 6,4 metriä. Hyvä!

    http://www.hel.fi/static/public/hela...D513/Liite.pdf
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #12
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Hernesaaren raitiotie

    Kuusikaistainen katu, mutta kapeimmillaan vain 17 metriä leveyttä ajoradoilla – silti riittävästi tilaa kaikille kulkuneuvoille. Näyttää hienolta!
    Sakari Kestinen

  13. #13
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Hernesaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kaupunkisuunnittelulautakunta kokoustaa huomenna vaihteeksi Hernesaaren osayleiskaavasta. Nyt liikennesuunnitelmaa on korjattu niin, että raitiovaunukaistan leveys on 6,4 metriä. Hyvä!
    Oho! Ei tosiaan meinaa uskoa, että tämäkin päivä nähtiin. Hieno asia, toivottavasti sama linja jatkuu muissakin suunnittelukohteessa.

    Vielä kun Hernesaaren linjalla saisi suunnitteluun huomioitavaksi riittävän pitkät pysäkit (~60m), jotta edellytyksiä kaksinajoon siirtymiseen ei torpattaisi heti. Tai jos pysäkkejä ei haluta tehdä riittävän pitkiksi, niin edes niiden sijoituspaikoissa huomioitaisiin mahdollisuus pidentämiseen ilman kohtuuttomia kustannuksia/liikennejärjestelyjä. (Taitaa vain olla sellaista rakettitiedettä, ettei ymmärrys riitä).
    Näin se nyt vaan menee

  14. #14

    Liittynyt
    17.05.2010
    Sijainti
    Otaniemi
    Viestejä
    164

    oletus Vs: Hernesaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Tai jos pysäkkejä ei haluta tehdä riittävän pitkiksi, niin edes niiden sijoituspaikoissa huomioitaisiin mahdollisuus pidentämiseen ilman kohtuuttomia kustannuksia/liikennejärjestelyjä.
    Ei tuo nyt mahdottomalta näytä... Päättäri on tarpeeksi pitkä jo valmiiksi, ehkä laiturin korotusta lukuun ottamatta. Keskimmäisen voi venyttää eteläpäästä seuraavaan risteykseen ja tehdä pysäköintihärdellille oman kääntöpaikan (ei kai kukaan Hernesaaren eteläpäästä sinne autoa tuo, joten poistuminen vain siihen suuntaan on turha). Pohjoinen pysäkki on ikävässä raossa, mutta sen voi siirtää kokonaan itään risteyksen ohi – katualuekin on siinä leveämpi. Kunnallistekniikkaa voinee joutua samalla vähän siirtelemään, mutta rahaa palaa joka tapauksessa. Ei silti vaikuta kaupungin hankalimmalta pidennyskohteelta.

  15. #15

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Hernesaaren raitiotie

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Oho! Ei tosiaan meinaa uskoa, että tämäkin päivä nähtiin. Hieno asia, toivottavasti sama linja jatkuu muissakin suunnittelukohteessa.
    Mä luulen että pelästyivät, kun ilmoitin että mielenosoituksellisesti käymme DF:n kanssa jumittamassa KSV:n hissit kerroksiin 6 ja 4 jos tää ei muuten mene jakeluun.

Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Munkkivuoren raitiotie
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 395
    Viimeisin viesti: 10.12.2017, 17:07
  2. Bulevardin raitiotie
    kirjoittanut hylje foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 71
    Viimeisin viesti: 16.07.2014, 19:39
  3. Itäkeskuksen raitiotie
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.05.2011, 23:09
  4. Hernesaaren ja Kruunuvuoren väliaikaiskäyttöön ideoita
    kirjoittanut teme foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 24.03.2010, 16:15
  5. Mikonkadun raitiotie
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 125
    Viimeisin viesti: 02.06.2009, 14:55

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •