Nurmirata

Munkkiniemen puistotie on menossa remonttiin tänä vuonna ja samassa yhteydessä raitiokiskot uusitaan ja rata-alue muutetaan viherradaksi. Ohessa suunnitelma

Tuohan olisi hyvä osuus Helsingissä kokeilla kunnollista nurmirataa, siis tälläistä kuten Karlsruhen Auessa . Nyt vaan KSV:n puhelimet kuumiksi :)

Tuossa paikassa ei nimittäin voi edes oikeasti vedota siihen, että hälytysajoneuvojen on päästävä ohittamaan ruuhkat ratikkakiskoja pitkin. Kun ei tuolla ole ruuhkia.
 
Tuossa paikassa ei nimittäin voi edes oikeasti vedota siihen, että hälytysajoneuvojen on päästävä ohittamaan ruuhkat ratikkakiskoja pitkin. Kun ei tuolla ole ruuhkia.

Seuraava syyhän on kumipyörät vaativa huoltokalusto. Hankintalistalla taitaa kuitenkin jo olla pelkillä raiteilla selviävää huoltokalustoa, mutta ei ihan heti kuitenkaan.
 
Nurmirataa Oslosta; olisiko tässä hyvä toteutusmalli reunakivineen mm. Jokerille? Kuva (ja muitakin kuvia Oslosta) löytyy www.skyscrapercity.com-foorumilta viestiketjusta http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=817904 .

Kuvasta vain ihmetyttää että missä se ruoho on?

Eikö ruohoradat olekaan ikuisesti viheriöiviä edes eteläisessä Norjassa?

Pitäisikö Suomea varten hankkia esim. Finnair Stadionilta vähän käytettyä tekonurmea, että tännekkin saataisiin aikaan keskieurooppalaistyylinen ikuisen viheriön idyllinen ruohorata.
 
Pitäisikö Suomea varten hankkia esim. Finnair Stadionilta vähän käytettyä tekonurmea, että tännekkin saataisiin aikaan keskieurooppalaistyylinen ikuisen viheriön idyllinen ruohorata.

EU:n Urban Track -projektissa kuulemma harkittiin tai jopa tutkittiin myös tekonurmen käyttöä. Oli ilmeisesti hiukan irvokkaan näköistä talvisin :)
 
Nurmirataa Oslosta; olisiko tässä hyvä toteutusmalli reunakivineen mm. Jokerille?

Mun mielestä näyttää siltä, että ratikka tulee melkein kiinni kiveykseen, eli ohiajavat rekat (ja niiden peilit) voisivat tässä kohtaa haitata ratikoita. Siis muuten hyvä toteutusmalli, mutta leveämpi ratikkaura.

Yleissuunnitelmassa standardina käytetty 8 m on varmaan riittävä. Paljonkohan mahtaa olla ratikkauran leveys Paciuksenkadulla?
 
Kyllä se ruoho kasvaisi reikäkivien rei´istäkin. Mutta talven yletön suolakylpy ei taida olla hyväksi. Suolasade leviää ajoradalta raitioradallekin.
Sitten keväät ovat nykyään yleensä kuivia. Tarttis kastella kans, niin ehkä ruohonjuuristo saattaisi elpyä.
Ja nuo matoset, jotka ovat nurmen tärkeitä "hoitajia". Lieneekö maaperässä sellaista syvyyttä niille, että yleensä selviäisivät talven läpi. Etelämpänä tämä asia on lienee helpompi.
Jos asiat eivät ole kunnossa, tulee sitten kesemmällä "rikkaruohoa" kyllä sinne tänne.
 
Hyvännäköisiä ja "oikeaoppisia" nurmiratoja, eikä Lemminkäisen betonireikäkiveä kuten Suomessa:

Portossa perusnurmea ja Firenzessä kuivaa kestävä maksaruoho yms.
 

Liitetiedostot

  • nurmi1.jpg
    nurmi1.jpg
    104 KB · Lukukerrat: 581
  • maksaruoho1.jpg
    maksaruoho1.jpg
    98 KB · Lukukerrat: 772
Tuossa paikassa ei nimittäin voi edes oikeasti vedota siihen, että hälytysajoneuvojen on päästävä ohittamaan ruuhkat ratikkakiskoja pitkin. Kun ei tuolla ole ruuhkia.
Minusta tuntuu, että kaupungin virastoissa (PEL/HKR/KSV) on tehty periaatepäätös raitiovaunuratojen rakentamisesta/korjaamisesta aina raskaalla paloautolla ajamiseen sopivaksi. Ameriikoissa on erikseen brankkarikaistat... meillä niiden korvikkeena toimii raitiovaunurata.
Kuva
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Minusta tuntuu, että kaupungin virastoissa (PEL/HKR/KSV) on tehty periaatepäätös raitiovaunuratojen rakentamisesta/korjaamisesta aina raskaalla paloautolla ajamiseen sopivaksi.

En ole tietoinen varsinaisesta periaatepäätöksestä, vaikka raitioteiden yleissuunnitteluohjeita olen yrittänyt saada valmiiksi jo varsin pitkään. Kyse on ilmeisesti enemmän oletuksista ja vakiintuineista toimintatavoista kuin varsinaisista päätöksistä. Pelastuslaitos varmasti toivoo mahdollisuutta ajaa radoilla ja siitä on sitten tullut käytäntö ilman suuria keskusteluja. Olisi tarpeen selvittää millä ehdoilla käytäntöä voidaan muuttaa. Jos vaikkapa tehdään ratikkarata puistoon, onko silloin pakko samalla tehdä paloautoväylä, jota ei aiemminkaan ollut?
 
Pelastuslaitos varmasti toivoo mahdollisuutta ajaa radoilla ja siitä on sitten tullut käytäntö ilman suuria keskusteluja. Olisi tarpeen selvittää millä ehdoilla käytäntöä voidaan muuttaa. Jos vaikkapa tehdään ratikkarata puistoon, onko silloin pakko samalla tehdä paloautoväylä, jota ei aiemminkaan ollut?
Paha on mennä sanomaan, että seiskööt brankkarit henkilöautojen ruuhkissa. Koska meillä sanotaan sitten, että on raitioteiden vika, että talot palaa ja ihmiset kuolevat. Tietenkään se ei ole autoilun ja autoilua suosivan liikenne- ja kaavoituspolitiikan vika. Ei edes sitten, kun raitiotiet on lopetettu ja entiset ratikkakaistat ovat autoja täynnä, eikä brankkareita päästetä metrotunneleihin. Mutta voihan sitäkin kysyä, miksi ei kaikkialla – siis sielläkin, missä ei ole raitiotietä – ole bussikaistaa, joka on luonnollisesti myös pelastusliikenteen käytössä.

Vai pitäisikö asia kääntää toisin päin? Vaatikaamme raitiotie jokaiselle asuin- ja teollisuusalueelle sen vuoksi, että vain siten on mahdollista järjestää riittävä pelastustoimi.

Mutta nykytilanteen kannalta, vähin mitä pitää tehdä on, että eritellään ja kohdistetaan raitiotieradan oma ja pelastulsiikenteen kustannus. Ja otetaan sitten raskaan kaluston kantavuuden edellyttämä lisäkustannus pelastustoimen budjettiin, jolloin sillä ei rasiteta joukkoliikenteen taloutta. Samalla todetaan myös se, että maisema-, melu- ja pölyhaitta ei ole raitioliikenteen vaan pelastusliikenteen haitta.

Antero
 
Vaatikaamme raitiotie jokaiselle asuin- ja teollisuusalueelle sen vuoksi, että vain siten on mahdollista järjestää riittävä pelastustoimi.
Jätkäsaaressa Anteron ansiokas vaatimus onkin otettu huomioon, ja liikennemerkein osoitetaan pelastuslaitoksen ajoneuvoille lupa käyttää jo täysin keskeneräistäkin raitioväylää. Kertokoon kuva loput.. :biggrin:
 
Jätkäsaaressa Anteron ansiokas vaatimus onkin otettu huomioon, ja liikennemerkein osoitetaan pelastuslaitoksen ajoneuvoille lupa käyttää jo täysin keskeneräistäkin raitioväylää. :

No eipä tuolta jätkästä olisi millään muuten pelastusautot päässeet stadiin uudelta pelastusasemaltaan. Erottajan asemahan suljettiin remontin vuoksi ja "kakkosasema" sijoitettiin jätkään.
 
No eipä tuolta jätkästä olisi millään muuten pelastusautot päässeet stadiin uudelta pelastusasemaltaan. Erottajan asemahan suljettiin remontin vuoksi ja "kakkosasema" sijoitettiin jätkään.
HelPel sanoi:
Erottajan aseman peruskorjauksen valmistuttua henkilöstö sekä kalusto muuttavat takaisin Erottajalle ja Jätkäsaaren pelastusasema miehitetään uudella henkilöstöllä sekä pelastusyksiköillä, jolloin Helsingin pelastuslaitoksen pelastusasemien kokonaismäärä nousee yhdeksään.
Että kyllä siitä vielä "ykkösasema" tulee.
 
Takaisin
Ylös