Yhdysrata Käpylästä Koskelaan?

Liittynyt
24 Heinäkuu 2007
Viestit
123
Miksi Käpylästä ykkösen päättäriltä ei ole Koskelaan yhteyttä? Matkahan ei ole pitkä ja tietämättömän silmiin viimeisen vuoron paluureitti näyttää kiertävän aika pitkän siivun "turhaan"?

[muoks: Kiitos Kuukanko! :) ]
 
Viimeksi muokattu:
Samanteinhän voisi yhdistää Munkkiniemen ja Pikku-Huopalahden päät yhteen. Eihän sielläkään matka ole pitkä.
 
Varovaisesti arvioiden Käpylästä ykkösen kääntölenkistä on Koskelan varikolle katuverkkoa pitkin alle kilometri ja kovin monta mutkaakaan ei matkalle tulisi. Munkasta Pikku-Huopalahteen on hyvinkin kaksinkertainen matka ja katuverkon puolesta radanveto ei nähdäkseni onnistuisi kuin Lapinmäentietä Munkkivuoreen ja sieltä Professorintietä Turunväylän yli Munkkiniemen puolelle ja radat yhdistyisivät Munkkiniemen Puistotien ja Laajalahdentien risteyksessä aukiolla.

Ei varmasti mahdoton sekään, mutta nykyiset liikennemäärät ja ahtauden huomioonottaen ratikkaradan mahduttaminen varsinkin Lapinmäentielle voisi olla aika tuskainen prosessi. Niemenmäen läpi kun ei oikein muuten pääse ja pelkän varikkoliikenteen takia moista rataa olisi turha rakentaa koska raiteet yhtyvät jo muutenkin ennen varikkoa Mannerheimintiellä... Matkustajaliikenteen määristä en sitten osaa sanoa juuta enkä jaata olisiko moinen lenkki kannattava.

Vai mitä oli mielessäsi?
 
Varikkoyhteyksien sijaan Helsingissä kannattaisi miettiä Raide-Jokerin yhteydessä nykyisten raitioteiden päiden jatkamista Raide-Jokerille asti esim.
Munkkiniemi - Munkkivuori - Pitäjänmäki, Pikku-Huopalahti - Huopalahti, Mäkelänkatu - Maunula, Käpylä - Koskela - Oulunkylä, Arabia - Viikki. Samalla syntyisivät varsin luontevasti tässä ketjussa toivotut varikkoyhteydet.

Tällaisilla radanjatkeilla voitaisiin myös toteuttaa vaiheittain Raide-Jokeria.
 
Tällaisilla radanjatkeilla voitaisiin myös toteuttaa vaiheittain Raide-Jokeria.
Mikolla on oikea ajatusmalli.
Raidejokeri saisi lähteä Otaniemen metroasemalta, via Lehtisaari, Kuusisaari.
Munkkiniemen aukio, Huopalahdentie, Munkkivuori, Pitäjänmäki jne.

Yhdysradoista voisi yhtä hyvin miettiä miksei ole yhteksiä
Ruoholahdessa 8-6
ja Kirralta tehtaankadulle
ja Telakkakadulta Bulevardille

Silloinhan olisi voinut 9 käännyttää vasta telakan silmukassa ja 1A olisi voinut ehkä lopettaa.
 
Varikkoyhteyksien sijaan Helsingissä kannattaisi miettiä Raide-Jokerin yhteydessä nykyisten raitioteiden päiden jatkamista Raide-Jokerille asti esim.
Munkkiniemi - Munkkivuori - Pitäjänmäki, Pikku-Huopalahti - Huopalahti, Mäkelänkatu - Maunula, Käpylä - Koskela - Oulunkylä, Arabia - Viikki. Samalla syntyisivät varsin luontevasti tässä ketjussa toivotut varikkoyhteydet.

Tällaisilla radanjatkeilla voitaisiin myös toteuttaa vaiheittain Raide-Jokeria.
Niinpä, lisätään vielä yksi väli: Kruunuhaka - Laajasalo - Herttoniemi - Viikki. Olisi ehkä parempi puhua Jokerin sijaan Helsingin raitiotieverkon pohjois-laajennuksesta.

Pohjois-Helsingissä ja Vantaalla on joukkoliikenteen kannalta täysin umpisurkeita paikkoja aika tarkalleen Lahden moottoritien ja Tuusulanväylän maakäytävissä. Vilkaisin asuntoa Kivikosta, Linnutietä alle 10 kilometriä kauppatorilta, ja vielä suht tiheään rakennettua uutta asuinaluetta. Pääpostille 45 minuuttia, ensin bussilla Kontulaan ja sieltä metrolla keskustaan, sama kuin kävelisi. Ollut aika pitkään kämppä myynnissä, sattuneesta syystä. Sama juttu lännempänä vaikka Kartanonkoskella, liikenne sujuu hienosti niin että mennään Tikkurilaan bussilla ja siitä junalla, eikä mene edes ihan täyttä tuntia.

Joko pikaraiteet välille Viikki - Latokartano - Kivikko - Rajakylä - Jakomäki - Hakunila ja Maunula - Pakila - Torpparinmäki - Tammisto - Pakkala - Lentokenttä, tai sitten suorat bussit, nuo liityntälinjat on huono vitsi.
 
Sama juttu lännempänä vaikka Kartanonkoskella, liikenne sujuu hienosti niin että mennään Tikkurilaan bussilla ja siitä junalla, eikä mene edes ihan täyttä tuntia.

Tai jos haluaa päästä helpommalla voi hypätä bussiin 615N tai 650, joilla pääsee Kartanonkosken ja Tammiston välistä joukkoliikennekatua pitkin ohittamaan Valimotien mahdolliset ruuhkat. Ajoaika Kartanonkoskelta Rautatientorille kantakaupungin ruuhkista riippuen noin 25-35 minuuttia ja vuoroväli ruuhka-aikana 10 minuuttia.
 
Tai jos haluaa päästä helpommalla voi hypätä bussiin 615N tai 650, joilla pääsee Kartanonkosken ja Tammiston välistä joukkoliikennekatua pitkin ohittamaan Valimotien mahdolliset ruuhkat. Ajoaika Kartanonkoskelta Rautatientorille kantakaupungin ruuhkista riippuen noin 25-35 minuuttia ja vuoroväli ruuhka-aikana 10 minuuttia.
Kiitos korjauksesta, olin ilmeisesti katsonut aikoinaan sunnuntain aikatauluja. Pahoittelen seutulinjaston aiheetonta panettelua.
 
Sama juttu lännempänä vaikka Kartanonkoskella, liikenne sujuu hienosti niin että mennään Tikkurilaan bussilla ja siitä junalla, eikä mene edes ihan täyttä tuntia.

Mitä vikaa 650-bussissa on? Sillähän pääsee nopeasti keskustasta Kartanonkoskelle. Tikkurilaan yhteyksiä kyllä on melko vähän. Onneksi Vantaan linjastosuunnitelmissa ainakin suoria yhteyksiä keskustaan on suunniteltu lisää.
 
Miksi Käpylästä ykkösen päättäriltä ei ole Koskelaan yhteyttä? Matkahan ei ole pitkä ja tietämättömän silmiin viimeisen vuoron paluureitti näyttää kiertävän aika pitkän siivun "turhaan"?

Nyt, kun Koskelan varikko on muutenkin tapetilla, olen katsellut mainitsemaasi yhteyttä uusin silmin.
Ao reitin varressa Intiankadun ja Koskelan välissä on metsän peittämä kallio, jonka alle kaupunki on kaavoittanut tuplasti sen verran rakennettavaa tilaa kuin mitä on Vallilan varikon alla.

Kaavoittajan mukaan kalliotilavarauksia on kartoitettu, koska suuria hankkeita halutaan viedä kantakaupungin ulkopuolelle.
Varauksen toiselta reunalta on Koskelan varikkoalueelle vain muutamia kymmeniä metrejä. Siinä on muutama pienehkö asuintalo, joten niiden ali kulkeminen olisi tietysti ongelmallista.
 
Takaisin
Ylös