Kampin raitiotien rakentaminen

Nakkiputka

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
561
339-DF sanoi:
Ja vielä lisäys: jos 1 kulkisi Kaivokadulta Simonkadulle, vältetään myös vasemmalle kääntymisen ongelma; kun Mikonkadun rataa ei nyt tule, syö Manskulta vasemmalle Simonkadulle kääntyvä 7 valtavasti kapasiteettia Manskun rv-liikenteeltä (ja autoliikenteeltäkin).

Tästä on muuten kuulunut villi huhu, että Mansku-Simonkatu-Kaivokatu -risteykseen olisi suunniteltu viritystä, jossa ratikkakuskit olisivat keskenään arponeet ajojärjestyksen risteyksessä...
 
Nakkiputka sanoi:
Tästä on muuten kuulunut villi huhu, että Mansku-Simonkatu-Kaivokatu -risteykseen olisi suunniteltu viritystä, jossa ratikkakuskit olisivat keskenään arponeet ajojärjestyksen risteyksessä...

Ei välttämättä ihan pelkkä huhu. Aiemminkin on ollut ratkaisuja, joissa ratikoiden keskinäinen ajojärjestys on määritelty pelkästään HKL:n sisäisellä ohjeella. Ratkaisu ei varmastikaan koskisi kaikkia linjoja, vaan ainoastaan osaa suunnista ja oletettavasti HKL loisi taas sisäisen ohjeen eri suuntien keskinäisistä etuajo-oikeuksista.

Paljon suotavampi tilanne olisi tietysti kulku vain suoraan Mannerheimintien yli. Tällä hetkellä KSV pitää nykyistä ratkaisua väliaikaisena ja pyrkii saamaan Mikonkadun radan aikaiseksi myöhemmin. Vaihtoehtoiset ratkaisut esimerkiksi ykkösen avulla ovat myös ihan kiinnostavia, mutta ehkä kuitenkin yksin riittämättömiä Kampin liikennetarpeet huomioiden.

Seiskan hidastumisen osalta on kummallista, ettei ysiä viety heti ensimmäisessä vaiheessa Pasilan sillan yli. Ysihän olisi voinut hoitaa nykyisen lenkin Länsi-Pasilassa käyttäen jotain pysäkkiä päätepysäkkinään ja seiska puolestaan oikaista keskustaan. Tarvittaisiin vain lyhyet radanpätkät Esterinporttiin ja samalla vältettäisiin hankalampia virityksiä Itä-Pasilan puolella.
 
late- sanoi:
Seiskan hidastumisen osalta on kummallista, ettei ysiä viety heti ensimmäisessä vaiheessa Pasilan sillan yli.

Ysille on suunniteltu Pasilan aseman eteen usean miljoonan hintaiset pysäkkijärjestelyt. Juuri sen vuoksi ysi jätettiin nyt Itä-Pasilaan, ettei noita kalliita järjestelyjä tarvitse vielä rakentaa.

Minä näen seiskan hidastumisen sen verran merkittävänä, että en vaihtaisi kolmosen ja seiskan reittejä Töölössä keskenään ennen kuin ysi menee Itä-Pasilaan.
 
kuukanko sanoi:
Ysille on suunniteltu Pasilan aseman eteen usean miljoonan hintaiset pysäkkijärjestelyt.

Toivottavasti nämä työt saadaan muun Keski-Pasilan rakentamisen alkuvaiheeseen eli vuosikymmenen vaihteen paikkeille. Pasilan aseman nykyiset pysäkkijärjestelyt ovat erittäin huonot.

Samallahan on suunniteltu sillan leventämistä noin kaksinkertaiseksi, jolloin joukkoliikenne pääsisi omille kaistoilleen.
 
late- sanoi:
Tällä hetkellä KSV pitää nykyistä ratkaisua väliaikaisena ja pyrkii saamaan Mikonkadun radan aikaiseksi myöhemmin.
Mikonkadun rata-ajatus kaatui KSV:n ja Vesilaitoksen sisäiseen kinaan. Kesän 2004 putkiremonttien suunnittelussa ei otettu huomioon suunnitelmaa Mikonkadun raiteista, ja yleisen periaatteen vastaisesti osa uusista putkista pantiin keskelle katua. Ennen työn aloittamista tästä huomautettiin Vesilaitokselle, mutta siellä ei haluttu enää suunnitelmia muuttaa. Tämän mokan hinnaksi on laskettu 800.000 euroa (jos oikein muistan).

KS-lautakunta äänesti sitten asiasta (syksyllä 2004), ja pj:n esityksen mukaan Mikonkadun rata pyyhkäisitiin pois, kun 0,8 Me oli liian paljon rahaa. Poliittisessa mielikuvapäätöksenteossa ei pohdittu sitä, paljonko tämä "säästö" aiheuttaa kustannuksia tai lipputulojen menetyksiä.

Päätöstä ihmetellessäni laskin, että kovin monen matkailijan kertalipputuloja ei tarvittaisi. Jos lauttasataman ja Rautatieaseman väliseksi yhteydeksi suunniteltu linja ei kulje Rautatieaseman pysäkin kautta, lienee turha toivoa linjalle myöskään matkustajia.

Manskun ja Simonkadun risteyksen rataremontti ei myöskään ole ilmainen siltä osalta, mitä etelästä Simonkadulle kääntyminen lisää kustannuksia.

Antero
 
Nyt kun 2.3.2006 on Kampin avajaiset on ihan varma asia, että valiokunta ei uskalla tehdä päätöstä samana päivänä Kampin radasta vaan toivottavasti panee asian edelleen pöydälle jatkoselvityksiä varten.
Nythän ei enää ole Salavaa liito-oravineen jarruttamassa Salomoninkadun vaihtoehtoa.
 
Tietääkseni eivät rakennustöiden takia Urho Kekkosen kadulta Kansakoulukadulle siirretyt bussilinjat palaa takaisin. Syynä ovat mahdolliset vahvistustyöt ennen ratikkakiskojen asentamista.
 
Jusa sanoi:
Nythän ei enää ole Salavaa liito-oravineen jarruttamassa Salomoninkadun vaihtoehtoa.
Mutta kanto on edelleen tallessa... eihän sitä tiedä millainen uhanalainen öhkömönkiäinen sieltä vielä löytyy. :twisted:

Sinänsä ratikkaverkon ulottaminen Kamppiin on hyvä asia. Kysymys liittyy lähinnä siihen, pitäisikö linjasto kuitenkin suunnitella vähän tarkemmin ennen kuin ryhdytään raiteenlaittoon. Simonkadun mäki ja toisaalta Simonkadun/Mannerheimintien risteyksen monimutkaisuus voivat pahimmillaan olla melkoisia sudenkuoppia.
 
Kokouksessaan 6.4.2006 Jlk päätti esittää Kh:lle Kampin raitioratojen perustamissuunnitelman hyväksymistä. Pääsiäisen takia Kh kokoontuu seuraavan kerran kaiketi vasta 24.4. Kiire tulee, jos rakennustyöt yhä pyritään aloittamaan huhtikuussa.

Rahaa palaa 5,0 Me + alv.

Jlk korosti erityisesti, että Kampin läpi kulkevaa raitiolinjaa ei ole vielä valittu. Pasila Seura ry on asettunut vastustamaan linjan 7 viemistä Kampin läpi, sillä se pidentää Länsi-Pasilan ja keskustan välisiä matka-aikoja kohtuuttomasti.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

339-DF sanoi:
Rahaa palaa 5,0 Me + alv.
Itse asiassa rahaa menee noin 7,6 M€, sillä sain Hesarista semmoisen käsityksen, että väli Runeberginkatu - Freda - Simonkatu - Manskun risteys olisi 6 M€ ja siitä seiskan reittiä on suunniteltu jatkettavan Kaivokadun ja Mikonkadun kautta Aleksille, jossa Mikonkadun hinta olisi 1,6M€.

339-DF sanoi:
Jlk korosti erityisesti, että Kampin läpi kulkevaa raitiolinjaa ei ole vielä valittu. Pasila Seura ry on asettunut vastustamaan linjan 7 viemistä Kampin läpi, sillä se pidentää Länsi-Pasilan ja keskustan välisiä matka-aikoja kohtuuttomasti.
Höh, eivätkö pasilalaiset tajua, että Länsi-Pasilasta Keskustaan pääsee nopeimmin ratikka+juna -yhdistelmällä, koska junia Pasilasta keskustaan menee n. 2 min välein ja kyseinen väli menee viidessä minuutissa, joten matka-aika on ainakin 5 min nopeampi kuin menisi seiskalla koko matkan(siis nykyään).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kampin ratikkalinja

JT sanoi:
Höh, eivätkö pasilalaiset tajua, että Länsi-Pasilasta Keskustaan pääsee nopeimmin ratikka+juna -yhdistelmällä, koska junia Pasilasta keskustaan menee n. 2 min välein ja kyseinen väli menee viidessä minuutissa, joten matka-aika on ainakin 5 min nopeampi kuin menisi seiskalla koko matkan(siis nykyään).
Länsipasilalaiset eivät taatusti käytä koskaan junaa keskustaan mennessään. Itäpasilalaisista löytyy kyllä sitten VR:n palveluita hyödyntäviä. Tosin on ensin varmasti junamatkaa pidempi kävelymatka asemalle ja "Helsingissä" sitten vähintään toinen mokoma. Ratikalla pääsee lähempää kotia liikenteeseen ja myös lähemmäksi määränpäätä. Varmasti usein aivan ovelta-ovelle.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

JT sanoi:
Itse asiassa rahaa menee noin 7,6 M€, sillä sain Hesarista semmoisen käsityksen, että väli Runeberginkatu - Freda - Simonkatu - Manskun risteys olisi 6 M€ ja siitä seiskan reittiä on suunniteltu jatkettavan Kaivokadun ja Mikonkadun kautta Aleksille, jossa Mikonkadun hinta olisi 1,6M€.

Hesarihan ei tuttuun tapaan ollenkaan tiedä mistä puhuu. HS:n jutussa oli tuon hinnan lisäksi kaksi muutakin virhettä tai epätarkkuutta.

Hinta on 5,0 Me + alv ja Mikonkatu 1,3Me + alv. Mikonkatu ei kuitenkaan oikeastaan ole edellytys Kampin toteutukselle, onpahan vaan HKL:n toive. Sitä ei pidä laskea Kampin radan hinnaksi, sitä käyttää myös mm. Kruunuvuoren ratikka aikanaan. HS oli myös laskenut Mikonkadun erikseen.

Hintojen epämääräisyys johtuu siitä, että tällä kertaa HS oli päättänyt ilmoittaa hinnat arvonlisäverollisna, sen sijaan ysistä ne ovat aina puhuneet ilman alv:tä. Yhtä epäjohdonmukaista toimintaa kuin moni muukin juttu ko. julkaisussa. Toimittaja vastasi minulle, että hänen on käsketty käyttää alvillisia hintoja. En sitten tiedä, miksei ysin kohdalla ole niin.
 
Junalla Länsi-Pasilasta

Kuten Compact totesi, paikallisjunien suurin ongelma on se, että ne eivät aja keskustaan. Puolet jää Kaisaniemeen ja toinen puoli Töölönlahdelle. Se ehkä on espoolaisille ja vantaalaisille keskustaa, muttei stadilaisille (sama juttu muuten Espoon Kampin-terminaalin kanssa).

Vaihdollinen yhteys pitkine kävelymatkoineen sekä Pasilassa (aseman edessä ei edes ole ratikkapysäkkiä) että "Helsingissä" ei kuitenkaan taida olla nopeampi, tai jos onkin, niin ei ainakaan vaivattomampi.

Mitä Kamppiin tulee, niin kolmosen viemisestä sinne ei ole kenellekän haittaa, sen sijaan seiskan viemisestä on. Kustannukset ovat molemmissa samat, teoriassa kolmosen vieminen on halvempaakin koska tällöin pitenevä linja olisi se, jonka vuoroväli on harvempi.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

339-DF sanoi:
Hintojen epämääräisyys johtuu siitä, että tällä kertaa HS oli päättänyt ilmoittaa hinnat arvonlisäverollisna, sen sijaan ysistä ne ovat aina puhuneet ilman alv:tä. Yhtä epäjohdonmukaista toimintaa kuin moni muukin juttu ko. julkaisussa. Toimittaja vastasi minulle, että hänen on käsketty käyttää alvillisia hintoja. En sitten tiedä, miksei ysin kohdalla ole niin.
Tämäpä mielenkiintoista. Mutta täysin ymmärrettävää.

On kiusallista, kun ratikan investoinnit eivät maksa paljon mitään, ja kumminkin pitäisi todistella jatkuvasti, miten kallista raitioliikenne on. Siten on täysin johdonmukaista, että metroasiat ilmoitetaan aina ilman ALV:tä ja ratikka-asiat ALV:n kanssa.

Kaikille forumilaisille sitten mieleen painettavaksi: Matinkylän metron hinta on tunnelimetrona 551 milj. euroa, vaikka HS onkin tähän mennessä väittänyt, että se on 99 milj. euroa vähemmän.

Myös keskustatunnelin pieninkin hinta alkaa tästä lähtien kolmosella.

Julistaakos HS avoimesti jutuissaan, milloin hinnat ovat alvillisia ja milloin eivät?

Antero
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Eihän ne tietenkään puhu alvista hölkäsen pöläystä. Ei Kampin eikä Ysin yhteydessä. Metrosta en muista tarkkaan onko alvittomuutta koskaan mainittu, mutta alvittomasta metrohinnasta siellä aina on puhuttu.
 
Takaisin
Ylös