Kampin raitiotien rakentaminen

Tämä on erittäin hyvä uutinen. Nyt on tietysti mahdollisuus siirtää 14(B) takaisin ratikkapysäkille, mutta toivoa sopii, että se pysähtyisi jatkossakin nykyisessä paikassa.

Kolmosen kierrosajasta kertaheitolla vähintään minuutti pois. Pitäisikö sanoa minuutti tunnissa, neljä parhaassa ;)
 
Kulkevathan siitä vielä h14 ja h14B.
Ja voisivat ajaa esimerkiksi Runeberginkatua. Bussien ja ratikoiden yhteensovittaminen vielä jotenkin onnistuisi, mutta kun se johtaa käytännössä siihen ettei muuta kumipyöräliikennettä saa pois. Jos valvonta toimisi niin asia olisi eri, mutta kun ei toimi...
 
Toivottavasti ei kuitenkaan, koska nykyisillä ajoneuvomäärillä Runberginkatu on todella sumppu Kampissa.

Muistan vielä elävästi kun yritti ruuhka-aikaan päästä Kamppiin esim. 14 bussilla, nopeammin pääsi kun jäi kauppakorkeakoulun pysäkillä pois ja käveli loppumatkan metroasemallle, luulenpa että linjoista 14/14B tulee entistä suositumpia välillä Meilahti-Kamppi(M) kun 39,41,45 ja 47 jumittavat Runskin liikenneympyröissä!
 
Minkä takia muuten metroaseman pysäkit ovat yksisuuntaisia? Laiskojen rakennusmiestenkö? Ratikkapysäkki eteläänpäin on sen verran etäällä, että tuntuisi ihan järkevältä purkaa katukivetystä reilun 2-suuntaisen mutkan verran ja ajattaa bussit ympyrää metroaseman edessä. Onko sekin kuitenkin liian ahdasta?
 
Tämä on erittäin hyvä uutinen. Nyt on tietysti mahdollisuus siirtää 14(B) takaisin ratikkapysäkille, mutta toivoa sopii, että se pysähtyisi jatkossakin nykyisessä paikassa.
14(B):n nykyisellä reitillä voisi tulevaisuudessa kulkea myöskin ratikka.

Itse olen ajatellut sen niin, että Runeberginkatua tulisi kaksi raitiolinjaa, joista toinen ajaisi suoraan Arkadiankatua Manskulle saakka ja siitä sitten vaikkapa käännytään Aleksille.
Kun taas se toinen kääntyisi Arkadiankadultan Fredalle ja siitä voidaan sitä jatkaa (edellyttäen, että siihen rakennettaisiin raitiorata) vaikkapa Helsingin eteläisiin kaupungin osiin.
Ja kolmas linjaus oli jo nyt jo rakenteilla oleva rata edelleen Jätkäsaareen, käytää tietysti Simonkatu-Annankatu-UKK-katua ja jatkuu siitä Malminrinteen jälkeen kohti päämääräänsä Ruoholahteen jne.

Ideani tässä on se, että UKK-kadun ja Fredankulmassa ratikat eivät enää normaaliliikenteessä kääntyisikään, vaan kaksi linjaa, linja eteläisestä Helsingistä Kampin kautta edelleen Runskin suuntaan risteäisi itä-länsisuuntaisen Jätkäsaaresta tulevan linjan (esim. linja 9, kuten on suunniteltu).
Lisäksi jokin linja ajaisi Arkadiankatua Eläinmuseon ja Pikkuparlamentin edestä Manskulle, kuten kolmoset aiemmin (ja miksipä se ei voisi edelleenkin olla niin).
 
Kuka neropatti on suunnitellut bussien liittymisen suojatien päältä Fredrikinkadulle ? On vain ajan kysymys, koska ensimmäinen jalankulkija jää bussin alle. Jos raitiovaunukoroketta ei haluta muokata, niin ainakin suojatie pitäisi poistaa välittömästi !
 
Tältä näytti Ruoholahdenkadun ja Ruoholahdenrannan kulmauksessa 5.5. illalla. Oikealle vaihteet johtavat 8:n reitille Itämerenkadulle (varayhteys) ja vasemmalle Ruoholahdenrantaan kaartaa sitten aikanaan 9 (?) kohti Jätkäsaarta ja Länsiterminaalia.
 

Liitetiedostot

  • Ruoholahdenk.jpg
    Ruoholahdenk.jpg
    89.2 KB · Lukukerrat: 218
Takaisin
Ylös