Sivu 1 / 14 1234511 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/203

Viestiketju: Kampin raitiotien rakentaminen

  1. #1
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    561

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Ja vielä lisäys: jos 1 kulkisi Kaivokadulta Simonkadulle, vältetään myös vasemmalle kääntymisen ongelma; kun Mikonkadun rataa ei nyt tule, syö Manskulta vasemmalle Simonkadulle kääntyvä 7 valtavasti kapasiteettia Manskun rv-liikenteeltä (ja autoliikenteeltäkin).
    Tästä on muuten kuulunut villi huhu, että Mansku-Simonkatu-Kaivokatu -risteykseen olisi suunniteltu viritystä, jossa ratikkakuskit olisivat keskenään arponeet ajojärjestyksen risteyksessä...

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1471

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka
    Tästä on muuten kuulunut villi huhu, että Mansku-Simonkatu-Kaivokatu -risteykseen olisi suunniteltu viritystä, jossa ratikkakuskit olisivat keskenään arponeet ajojärjestyksen risteyksessä...
    Ei välttämättä ihan pelkkä huhu. Aiemminkin on ollut ratkaisuja, joissa ratikoiden keskinäinen ajojärjestys on määritelty pelkästään HKL:n sisäisellä ohjeella. Ratkaisu ei varmastikaan koskisi kaikkia linjoja, vaan ainoastaan osaa suunnista ja oletettavasti HKL loisi taas sisäisen ohjeen eri suuntien keskinäisistä etuajo-oikeuksista.

    Paljon suotavampi tilanne olisi tietysti kulku vain suoraan Mannerheimintien yli. Tällä hetkellä KSV pitää nykyistä ratkaisua väliaikaisena ja pyrkii saamaan Mikonkadun radan aikaiseksi myöhemmin. Vaihtoehtoiset ratkaisut esimerkiksi ykkösen avulla ovat myös ihan kiinnostavia, mutta ehkä kuitenkin yksin riittämättömiä Kampin liikennetarpeet huomioiden.

    Seiskan hidastumisen osalta on kummallista, ettei ysiä viety heti ensimmäisessä vaiheessa Pasilan sillan yli. Ysihän olisi voinut hoitaa nykyisen lenkin Länsi-Pasilassa käyttäen jotain pysäkkiä päätepysäkkinään ja seiska puolestaan oikaista keskustaan. Tarvittaisiin vain lyhyet radanpätkät Esterinporttiin ja samalla vältettäisiin hankalampia virityksiä Itä-Pasilan puolella.

  3. #3
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7336

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late-
    Seiskan hidastumisen osalta on kummallista, ettei ysiä viety heti ensimmäisessä vaiheessa Pasilan sillan yli.
    Ysille on suunniteltu Pasilan aseman eteen usean miljoonan hintaiset pysäkkijärjestelyt. Juuri sen vuoksi ysi jätettiin nyt Itä-Pasilaan, ettei noita kalliita järjestelyjä tarvitse vielä rakentaa.

    Minä näen seiskan hidastumisen sen verran merkittävänä, että en vaihtaisi kolmosen ja seiskan reittejä Töölössä keskenään ennen kuin ysi menee Itä-Pasilaan.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1471

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko
    Ysille on suunniteltu Pasilan aseman eteen usean miljoonan hintaiset pysäkkijärjestelyt.
    Toivottavasti nämä työt saadaan muun Keski-Pasilan rakentamisen alkuvaiheeseen eli vuosikymmenen vaihteen paikkeille. Pasilan aseman nykyiset pysäkkijärjestelyt ovat erittäin huonot.

    Samallahan on suunniteltu sillan leventämistä noin kaksinkertaiseksi, jolloin joukkoliikenne pääsisi omille kaistoilleen.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late-
    Tällä hetkellä KSV pitää nykyistä ratkaisua väliaikaisena ja pyrkii saamaan Mikonkadun radan aikaiseksi myöhemmin.
    Mikonkadun rata-ajatus kaatui KSV:n ja Vesilaitoksen sisäiseen kinaan. Kesän 2004 putkiremonttien suunnittelussa ei otettu huomioon suunnitelmaa Mikonkadun raiteista, ja yleisen periaatteen vastaisesti osa uusista putkista pantiin keskelle katua. Ennen työn aloittamista tästä huomautettiin Vesilaitokselle, mutta siellä ei haluttu enää suunnitelmia muuttaa. Tämän mokan hinnaksi on laskettu 800.000 euroa (jos oikein muistan).

    KS-lautakunta äänesti sitten asiasta (syksyllä 2004), ja pj:n esityksen mukaan Mikonkadun rata pyyhkäisitiin pois, kun 0,8 Me oli liian paljon rahaa. Poliittisessa mielikuvapäätöksenteossa ei pohdittu sitä, paljonko tämä "säästö" aiheuttaa kustannuksia tai lipputulojen menetyksiä.

    Päätöstä ihmetellessäni laskin, että kovin monen matkailijan kertalipputuloja ei tarvittaisi. Jos lauttasataman ja Rautatieaseman väliseksi yhteydeksi suunniteltu linja ei kulje Rautatieaseman pysäkin kautta, lienee turha toivoa linjalle myöskään matkustajia.

    Manskun ja Simonkadun risteyksen rataremontti ei myöskään ole ilmainen siltä osalta, mitä etelästä Simonkadulle kääntyminen lisää kustannuksia.

    Antero

  6. #6

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    700

    oletus

    Nyt kun 2.3.2006 on Kampin avajaiset on ihan varma asia, että valiokunta ei uskalla tehdä päätöstä samana päivänä Kampin radasta vaan toivottavasti panee asian edelleen pöydälle jatkoselvityksiä varten.
    Nythän ei enää ole Salavaa liito-oravineen jarruttamassa Salomoninkadun vaihtoehtoa.

  7. #7

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    539

    oletus

    Tietääkseni eivät rakennustöiden takia Urho Kekkosen kadulta Kansakoulukadulle siirretyt bussilinjat palaa takaisin. Syynä ovat mahdolliset vahvistustyöt ennen ratikkakiskojen asentamista.
    Est modus in rebus.

  8. #8
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1224

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa
    Nythän ei enää ole Salavaa liito-oravineen jarruttamassa Salomoninkadun vaihtoehtoa.
    Mutta kanto on edelleen tallessa... eihän sitä tiedä millainen uhanalainen öhkömönkiäinen sieltä vielä löytyy.

    Sinänsä ratikkaverkon ulottaminen Kamppiin on hyvä asia. Kysymys liittyy lähinnä siihen, pitäisikö linjasto kuitenkin suunnitella vähän tarkemmin ennen kuin ryhdytään raiteenlaittoon. Simonkadun mäki ja toisaalta Simonkadun/Mannerheimintien risteyksen monimutkaisuus voivat pahimmillaan olla melkoisia sudenkuoppia.
    terveisin
    JE

  9. #9
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7833

    oletus

    Kokouksessaan 6.4.2006 Jlk päätti esittää Kh:lle Kampin raitioratojen perustamissuunnitelman hyväksymistä. Pääsiäisen takia Kh kokoontuu seuraavan kerran kaiketi vasta 24.4. Kiire tulee, jos rakennustyöt yhä pyritään aloittamaan huhtikuussa.

    Rahaa palaa 5,0 Me + alv.

    Jlk korosti erityisesti, että Kampin läpi kulkevaa raitiolinjaa ei ole vielä valittu. Pasila Seura ry on asettunut vastustamaan linjan 7 viemistä Kampin läpi, sillä se pidentää Länsi-Pasilan ja keskustan välisiä matka-aikoja kohtuuttomasti.

  10. #10
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2327

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Rahaa palaa 5,0 Me + alv.
    Itse asiassa rahaa menee noin 7,6 M€, sillä sain Hesarista semmoisen käsityksen, että väli Runeberginkatu - Freda - Simonkatu - Manskun risteys olisi 6 M€ ja siitä seiskan reittiä on suunniteltu jatkettavan Kaivokadun ja Mikonkadun kautta Aleksille, jossa Mikonkadun hinta olisi 1,6M€.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Jlk korosti erityisesti, että Kampin läpi kulkevaa raitiolinjaa ei ole vielä valittu. Pasila Seura ry on asettunut vastustamaan linjan 7 viemistä Kampin läpi, sillä se pidentää Länsi-Pasilan ja keskustan välisiä matka-aikoja kohtuuttomasti.
    Höh, eivätkö pasilalaiset tajua, että Länsi-Pasilasta Keskustaan pääsee nopeimmin ratikka+juna -yhdistelmällä, koska junia Pasilasta keskustaan menee n. 2 min välein ja kyseinen väli menee viidessä minuutissa, joten matka-aika on ainakin 5 min nopeampi kuin menisi seiskalla koko matkan(siis nykyään).
    Viimeisin muokkaaja vko; 26.04.2006 kello 19:32. Syy: viestin ulkoasu

  11. #11
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2205

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT
    Höh, eivätkö pasilalaiset tajua, että Länsi-Pasilasta Keskustaan pääsee nopeimmin ratikka+juna -yhdistelmällä, koska junia Pasilasta keskustaan menee n. 2 min välein ja kyseinen väli menee viidessä minuutissa, joten matka-aika on ainakin 5 min nopeampi kuin menisi seiskalla koko matkan(siis nykyään).
    Länsipasilalaiset eivät taatusti käytä koskaan junaa keskustaan mennessään. Itäpasilalaisista löytyy kyllä sitten VR:n palveluita hyödyntäviä. Tosin on ensin varmasti junamatkaa pidempi kävelymatka asemalle ja "Helsingissä" sitten vähintään toinen mokoma. Ratikalla pääsee lähempää kotia liikenteeseen ja myös lähemmäksi määränpäätä. Varmasti usein aivan ovelta-ovelle.

  12. #12
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7833

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT
    Itse asiassa rahaa menee noin 7,6 M€, sillä sain Hesarista semmoisen käsityksen, että väli Runeberginkatu - Freda - Simonkatu - Manskun risteys olisi 6 M€ ja siitä seiskan reittiä on suunniteltu jatkettavan Kaivokadun ja Mikonkadun kautta Aleksille, jossa Mikonkadun hinta olisi 1,6M€.
    Hesarihan ei tuttuun tapaan ollenkaan tiedä mistä puhuu. HS:n jutussa oli tuon hinnan lisäksi kaksi muutakin virhettä tai epätarkkuutta.

    Hinta on 5,0 Me + alv ja Mikonkatu 1,3Me + alv. Mikonkatu ei kuitenkaan oikeastaan ole edellytys Kampin toteutukselle, onpahan vaan HKL:n toive. Sitä ei pidä laskea Kampin radan hinnaksi, sitä käyttää myös mm. Kruunuvuoren ratikka aikanaan. HS oli myös laskenut Mikonkadun erikseen.

    Hintojen epämääräisyys johtuu siitä, että tällä kertaa HS oli päättänyt ilmoittaa hinnat arvonlisäverollisna, sen sijaan ysistä ne ovat aina puhuneet ilman alv:tä. Yhtä epäjohdonmukaista toimintaa kuin moni muukin juttu ko. julkaisussa. Toimittaja vastasi minulle, että hänen on käsketty käyttää alvillisia hintoja. En sitten tiedä, miksei ysin kohdalla ole niin.

  13. #13
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7833

    oletus Junalla Länsi-Pasilasta

    Kuten Compact totesi, paikallisjunien suurin ongelma on se, että ne eivät aja keskustaan. Puolet jää Kaisaniemeen ja toinen puoli Töölönlahdelle. Se ehkä on espoolaisille ja vantaalaisille keskustaa, muttei stadilaisille (sama juttu muuten Espoon Kampin-terminaalin kanssa).

    Vaihdollinen yhteys pitkine kävelymatkoineen sekä Pasilassa (aseman edessä ei edes ole ratikkapysäkki&#228 että "Helsingissä" ei kuitenkaan taida olla nopeampi, tai jos onkin, niin ei ainakaan vaivattomampi.

    Mitä Kamppiin tulee, niin kolmosen viemisestä sinne ei ole kenellekän haittaa, sen sijaan seiskan viemisestä on. Kustannukset ovat molemmissa samat, teoriassa kolmosen vieminen on halvempaakin koska tällöin pitenevä linja olisi se, jonka vuoroväli on harvempi.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Hintojen epämääräisyys johtuu siitä, että tällä kertaa HS oli päättänyt ilmoittaa hinnat arvonlisäverollisna, sen sijaan ysistä ne ovat aina puhuneet ilman alv:tä. Yhtä epäjohdonmukaista toimintaa kuin moni muukin juttu ko. julkaisussa. Toimittaja vastasi minulle, että hänen on käsketty käyttää alvillisia hintoja. En sitten tiedä, miksei ysin kohdalla ole niin.
    Tämäpä mielenkiintoista. Mutta täysin ymmärrettävää.

    On kiusallista, kun ratikan investoinnit eivät maksa paljon mitään, ja kumminkin pitäisi todistella jatkuvasti, miten kallista raitioliikenne on. Siten on täysin johdonmukaista, että metroasiat ilmoitetaan aina ilman ALV:tä ja ratikka-asiat ALV:n kanssa.

    Kaikille forumilaisille sitten mieleen painettavaksi: Matinkylän metron hinta on tunnelimetrona 551 milj. euroa, vaikka HS onkin tähän mennessä väittänyt, että se on 99 milj. euroa vähemmän.

    Myös keskustatunnelin pieninkin hinta alkaa tästä lähtien kolmosella.

    Julistaakos HS avoimesti jutuissaan, milloin hinnat ovat alvillisia ja milloin eivät?

    Antero

  15. #15
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7833

    oletus Vs: Kampin ratikkalinja

    Eihän ne tietenkään puhu alvista hölkäsen pöläystä. Ei Kampin eikä Ysin yhteydessä. Metrosta en muista tarkkaan onko alvittomuutta koskaan mainittu, mutta alvittomasta metrohinnasta siellä aina on puhuttu.

Sivu 1 / 14 1234511 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kehäradan rakentaminen
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Junat
    Vastauksia: 61
    Viimeisin viesti: 25.02.2016, 16:29
  2. Koivusaaren rakentaminen
    kirjoittanut vristo foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 71
    Viimeisin viesti: 05.02.2015, 09:27
  3. Raitiotien rakentamistekniikat
    kirjoittanut hylje foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 11.05.2009, 19:24
  4. Raitiolinja 9:n rakentaminen
    kirjoittanut Lari Nylund foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 262
    Viimeisin viesti: 26.02.2009, 16:25
  5. Metroverkostojen rakentaminen
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 21.09.2005, 12:51

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •