Kampin raitiotien rakentaminen

Noudatetaankohan kiinteää punaista paremmin kuin vilkkuvaa? Vilkkuva koetaan jotenkin ehdollisena, ainakin Aleksin ja Mariankadun risteyksessä ajetaan usein päin punasta.

Miksi pitäisi edes käyttää vilkkuvaa punaista, jos kiinteä punainen on käytettävissä. Kiinteä kahden lampun punainen on selkeä ja ymmärrettävä, mutta vilkkuvan voisin ainakin itse mieltää vain varoittavaksi, ellen tietäisi paremmin.
 
Valon pitäisi toimia myös linjoilla 65A ja 66A. Linjalla 55(A) ei ole vielä Helmiä, joten valo ei voi edes teoriassa toimia. Toimimattomuus 65A:lla ja 66A:lla lienee virhe.

Kyllä se toimii linjoilla 65A ja 66A, kunhan Helmi on päällä.

Eilen lauantaina ajoin 65A:ta Helmi-vikaisella autolla eli en saanut kertaakaan "valoetuutta" tuossa Simonkatu/Annankatu-risteyksessä. Mikähän peruste mahtoi olla, että tuolle pysäkille ei voitu järjestää valojen tilausta silmukka-anturilla kuten tehtiin Kaivokatu-pysäkille Oulunkylään päin mennessä? Onhan esim. Viikissäkin tehty Jokerivalojen tilaus sellaisilla silmukka-antureilla, jotka eivät huomaa bussia pienempiä ajoneuvoja.
 
Mie taasen ajoin torstaina 66A:ta Budapestin kaunottarella, jossa Helmi toimi ja punaiset valot syttyivät jo ennen saapumistani Simonkadun pysäkille. Muu liikenne seisoi koko pysäkilläoloaikani ja niin sujuvasti pääsin jatkamaan Larun suuntaan. Muun liikenteen sujuvuus niin ja näin...
 
Eilen, eli 18.8. sitten olikin jo aika uusia Simonkadun päällystettä. Kestihän se melkein puoli vuotta. Ratikkakiskoja ei tarvinnut vaihtaa, mutta asfaltti järsittiin irti, jotta uutta "ilmaista" asfalttia voitaisiin laittaa lisää. Olisikohan aika todeta, että kumipyöräliikenne pois koko kadulta, sillä touhussa ei ole mitään järkeä! Bussilinjat kiskoille, henkilöautot sinne, missä aurinko vähemmän paistaa. Saataisiin viihtyisämpää keskustaa, eikä kolmosellakaan kestäisi viittä minuuttia Kampista Mannerheimintielle, kuten yleensä ruuhkassa.
 
Jep, halpaa ja helppoa. Eilen jurruteltiin 5 minuuttia myöhässä lakaisukoneen perässä, joka siivosi jyrsimen jälkiä keskikanttarin reunasta. Juuri kun oli Brahenkadun työmaan aiheuttama myöhästyminen kiritty kiinni, tietenkin :D
 
Tänään näin ensimmäistä kertaa, kun poliisi valvoi liikennettä Fredalla Tennispalatsin kohdalla. Taksit ja bussit vinkattiin ohi, henkilöautot ohjattiin tien sivuun ja sakotettiin. Erinomaista! Toivottavasti tällaisia ratsioita tulee useamminkin. Vinkki: tarvetta olisi Mikonkadullakin...
 
Tänään näin ensimmäistä kertaa, kun poliisi valvoi liikennettä Fredalla Tennispalatsin kohdalla. Taksit ja bussit vinkattiin ohi, henkilöautot ohjattiin tien sivuun ja sakotettiin. Erinomaista! Toivottavasti tällaisia ratsioita tulee useamminkin. Vinkki: tarvetta olisi Mikonkadullakin...

Itse havaitsin vastaavaa toimintaa jo vuodenvaihteen tienoilla, n. parin viikon sisällä useamman kerran. Valitettavasti taitaa olla vaan "tehoiskuja" ajottain eikä jatkuva käytäntö..

Mutta jos tuolla edes muutama jatkossa jättää ajamatta ko. reittiä niin onhan pienikin parannus parannus!
 
Itse havaitsin vastaavaa toimintaa jo vuodenvaihteen tienoilla, n. parin viikon sisällä useamman kerran. Valitettavasti taitaa olla vaan "tehoiskuja" ajottain eikä jatkuva käytäntö..

Mutta jos tuolla edes muutama jatkossa jättää ajamatta ko. reittiä niin onhan pienikin parannus parannus!

Keltainen viiva vielä kaistojen väliin, niin saisi takseiltakin kasan euroja rahastettua (toki tukkivat pysäkin silloin). Suojatiellä kulkijat ovat välillä aika turvattomia, kun kiirein taksi koukkaa pysähtyneen bussin ohi ko. kohdassa.
 
Tänään näin ensimmäistä kertaa, kun poliisi valvoi liikennettä Fredalla Tennispalatsin kohdalla. Taksit ja bussit vinkattiin ohi, henkilöautot ohjattiin tien sivuun ja sakotettiin. Erinomaista! Toivottavasti tällaisia ratsioita tulee useamminkin. Vinkki: tarvetta olisi Mikonkadullakin...

Päivän pelastus ! Ilo kuulla. Nimittäin siinä määrin lähden 14,39 tai 45:n kyytiin Tennispalatsin pysäkiltä, että olen lukuisia kertoja laskekellut ohi ajavien yksityisautojen määrää. Ihme ettei jalankulkijoille ole vielä sattunut mitään. Tähän mennessä tämä kielto on ollut muodollista. Tarkoittaa suomeksi sitä että koska yksityisautolla ajamisesta k.o. osuutta pitkin ei mitään seuraa niin ajetaan.

Martti
 
Mikonkadulla ja Fredalla pysäkin kohdalla voisi kokeilla Euroopasta tuttuja "bollardeja" (mitä lienevät suomeksi). Siis näitä: http://www.youtube.com/watch?hl=fi&v=KIqlkPhDfwM

Juu, näille olisi käyttöä monellakin kävelykadulla, mutta en ole käytännössä Suomessa nähnyt niitä kuin pihaparkkipaikkojen portteina. Tuon videon näin joskus kauan sitten ja äimistelin ihmisten paksukalloisuutta. Eiritysesti vauva kyydissä koheltava äiti on etäisesti huolestuttava. Epäilemättä Suomestakin tätä porukkaa löytyisi, ja hinauspalvelujen olisi syytä olla kunnossa bollardien ollessa käytössä raitiotiella. Videon täräyksistä vaikuttais tulevan kullekin kuskille sen kokoinen lasku, että ainakin ko. tapaus tulee koulutetuksi.
 
HSL sanoi:
Helsingin linjojen 39, 39A, 41, 45 ja 47 sekä Espooseen ajavien yölinjojen 100N, 130N ja 140N päätepysäkit siirtyvät Kampintorilta Kampin metroaseman ja Autotalon väliselle alueelle. Bussit eivät käytä enää Fredrikinkadulla olevaa Kamppi(M)-pysäkkiparia (0233 ja 0234), joka jää vain raitiolinjan 3T käyttöön.

HURRAA! Kyllä tätä on odotettukin.
Toivottavasti tämä jää pysyväksi tilaksi. Syykin on tietysti mukava:

HSL sanoi:
Kampissa alkavien ratatöiden vuoksi alueen bussilinjoille tulee muutoksia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Sitten ei mitään muuta kuin rakentaa sorapohjan niille kiskoille sopivaan paikkaan samalla, niin loppuu se läpiajo.
 
Takaisin
Ylös