Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

Mitä Jokerilinjan 30 bussia tekevät tuolla uudella varikolla vuonna 2015?

Ihmettelin samaa. Olisikohan toimittaja ymmärtänyt väärin? Ehkä sille on sanottu, että varikkoa käytetään myös Jokerille, ja toimittaja on vetänyt johtopäätöksen, että niiden täytyy olla busseja.

Kuinka paljon Jokeri-ratikoita suunniteltiinkaan hankittavan? Oliko se 30?
 
Ihmettelin samaa. Olisikohan toimittaja ymmärtänyt väärin? Ehkä sille on sanottu, että varikkoa käytetään myös Jokerille, ja toimittaja on vetänyt johtopäätöksen, että niiden täytyy olla busseja.

On toki. Jokerin vaunujen säilyttäminen Koskelassa tai Vallilassa on sekin vain mahdollisuus. Jokerilla voi hyvinkin olla oma varikko osittain tai kokonaan.
 
On toki. Jokerin vaunujen säilyttäminen Koskelassa tai Vallilassa on sekin vain mahdollisuus. Jokerilla voi hyvinkin olla oma varikko osittain tai kokonaan.

Silloin joskus nähtiin hyväksi jakaa varikkotoiminta niemen molemmille kyljille: Töölö ja Vallila. Molemmat olivat laitakaupunkia.
Logistisesti ja toimintavarmuuden kannalta jako kahtia olisi järkevää edelleen. Sijainnissa tulisi ottaa huomioon kaupungin ja rataverkon laajentuminen.
Tiedän: HKL haluaa sijoittaa kaiken toiminnan yhteen paikkaan saavuttaakseen sillä keskittämisetuja. Mutta onkohan tuo pitemmän päälle viisasta?

Muuten olen sitä mieltä, että Koskelassa voitaisiin käynnistää varikon rakennussuunnittelu heti.
Vallilan suunnittelu voi lähteä oikeasti ja riskittömästi käyntiin vasta, jos paikalla on lainvoimainen kaava.
 
27.3. HeSa:
Hesa sanoi:
HKL ja kaupunkisuunnitteluvirasto tutkivat nyt uuden raitiovaunuvarikon sijoittamista Koskelaan vanhan varikon alueelle.
Maan alle kallioon kaavaillaan louhittavaksi suurta säilytysluolaa, mutta vaunujen korjaus ja huolto tehtäisiin maan päällä.
Aiemmin vaihtoehtona pidettiin Vallilaa, jonne olisi louhittu kallioon kolmen hehtaarin luola nykyisen varikkorakennuksen oheen toukokuussa. Päätös paikasta aiotaan tehdä HKL:n suunnittelujohtajan Ville Lehmuskosken mukaan vielä ennen kesälomia.
Onkohan kukaan kuullut mitään. Kohta lomat alkavat ;).
 
Onkohan kukaan kuullut mitään. Kohta lomat alkavat ;).

Viimeisimmät tiedot, mitä olen KSV:stä saanut, ovat lyhyesti:

- halutut toiminnat mahtuvat Koskelassa maantasoon ja ottamatta edes bussihalleja käyttöön (mitä minä sanoin jo marraskuussa...) ja maaperä sittenkin sallii myös maanalaisen rakentamisen. Alueella oleva pieni asuinkerrostalo pystytään tarvittaessa suojelemaan. Annalan pieni pallokenttä jouduttaisiin siirtämään, mutta korvaava paikka löytyy. Tarkentavaa kaavatyötä Koskelassakin siis tarvittaisiin, vaikka alueen käyttötarkoitus on jo nyt periaatteessa oikea.
- vieressä reservinä oleva kalliorakentamisresurssi vaatisi osalleen kokonaan uuden kaavan.
- Koskelan vanhat rakennukset olisivat ilmeisesti pääosin käyttökelpoisia (fiksausta toki tarvitaan)
- Koskelan osalta hintalappu saadaan kuitenkin vasta 'lomien jälkeen'

- Vallilan vaihtoehdossa toinen sisäänajo vanhan hallin kautta ei onnistu, vaan tarvittaisiin enemmän maanpintaa ja viereistä puistoa kuluttava ajojärjestely (sekin oli paikallisten tiedossa jo marraskuussa...)
- sisäänajoramppien aiheuttamat käytönaikaiset häiriöt alueen asukkaille ovat hankala ongelma. Se, että louhinnassa läheiset talot murenevat pahemman kerran, on teknokraatin näkökulmasta vain työn (3 vuotta) aikaista päänsärkyä.
- muista ongelmista en nyt tässä ala luennoimaan.
- Vallilan hintalappu oli keväällä jo luokkaa 30-50% päälle sen, mitä lokakuun esittelytilaisuudessa arvioitiin
 
- halutut toiminnat
Kerrottiinko, mitä ovat halutut toiminnot nykyään? Trollikkaselvityksen olemassa olo kun asettaa, ainakin tällä hetkellä, monet ratikkaprojektit uuteen valoon, jopa raide-Jokerin. Paljonko on uusien vaunujen tarve nykykäsityksen mukaan?
 
Trollikkaselvityksen olemassa olo kun asettaa, ainakin tällä hetkellä, monet ratikkaprojektit uuteen valoon, jopa raide-Jokerin.

Trollikkatrolli nyt ei aseta uuteen valoon muuta kuin HKL-Suyn kyvyn tehdä "selvityksiä" mihinkin tarpeeseen milloinkin. Selvityksessähän on niin ilmiselviä puutteita ja virheitä, ettei sitä voi käyttää vakavasti otettavana pohjana millekään ratitiovaunujen vähentämissuunnitelmalle.
 
Trollikkatrolli nyt ei aseta uuteen valoon muuta kuin HKL-Suyn kyvyn tehdä "selvityksiä" mihinkin tarpeeseen milloinkin. Selvityksessähän on niin ilmiselviä puutteita ja virheitä, ettei sitä voi käyttää vakavasti otettavana pohjana millekään ratitiovaunujen vähentämissuunnitelmalle.
Tuosta nimimerkki Jii:n kertomista tiedoista KVS:tä paistaa kuitenkin mielestäni jotenkin se, että ehkäpä raitioliikenteen laajennussuunnitelmia ollaan jotenkin muuttamassa. Korvaajat ovat sitten trollikoita tai aivan tavallisia dieselbusseja. Mitä aluetta ollaan mahdollisesti pudottamassa pois tai keventämässä suunnitelmia? Kalasatama ja Sompasaariko kenties?
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta nimimerkki Jii:n kertomista tiedoista KVS:tä paistaa kuitenkin mielestäni jotenkin se, että ehkäpä raitioliikenteen laajennussuunnitelmia ollaan jotenkin muuttamassa. Korvaajat ovat sitten trollikoita tai aivan tavallisia dieselbusseja. Mitä aluetta ollaan mahdollisesti pudottamassa pois tai keventämässä suunnitelmia? Kalasatama ja Sompasaariko kenties?
Jii näyttäisi lainaavan KSV:tä eikä KVS:ää. Siinä on jo vissi ero.
Täytynee käyttää Diesel's collectionin aurinkolaseja, jos tuosta tekstistä löytää suoraan raitioliikenteelle vastaista.
 
Jii näyttäisi lainaavan KSV:tä eikä KVS:ää. Siinä on jo vissi ero.
Täytynee käyttää Diesel's collectionin aurinkolaseja, jos tuosta tekstistä löytää suoraan raitioliikenteelle vastaista.
Pahoittelen kirjoitusvirhettäni.

En toki tarkoittanut suoraan, että varsinaisesti raitioliikenteen vastaista.
Ehkäpä luin tosiaan liian tarkkaan ja kierosti rivienvälejä. Annetaan asian kehittyä rauhassa ja katsotaan, mitä tuleman pitää.
 
Viimeksi muokattu:
Vallilan jatkuvasti kallistuvassa luolassa ei ole mitään järkeä, jos Koskelaa kehittämällä tarvittaessa pärjätään. Varsinkin jos tulevaisuudessa ratikoiden määrä ei sittenkään olennaisesti lisäänny.
 
Mitä aluetta ollaan mahdollisesti pudottamassa pois tai keventämässä suunnitelmia? Kalasatama ja Sompasaariko kenties?

Jos nyt kuitenkin otetaan ihan rauhallisesti vielä toistaiseksi. Ainahan sitä saa unelmoida vaikka mistä, mutta KSV ei nyt kuitenkaan ole trolleja tänne tuomassa.
 
Viimeisimmät tiedot, mitä olen KSV:stä saanut, ovat lyhyesti:

Mielestäni kuulostaa hyvältä. Mulla ei ole mitään Vallilan varikkoluolaa vastaan, mutta jos Koskelan maanpäällinen varikko tulee huomattavasti halvemmaksi, ja kelpaa Jokerillekin, niin voipi hyvin olla, että hintaero on niin suuri, että sillä (sen koroilla) katetaan kohonneet liikennöintikustannukset. Sopii siis toivoa, että hintalappu on järkevä ja että toiminnot keskitetään Koskelaan. Kiitoksia siitä, kun pidät meidät ajantasalla!

Tässäpä muuten hyvä esimerkki asukasdemokratiasta. KSV ja HKL tulivat kovin aikaisessa vaiheessa kertomaan asukkaille suunnitelmista, ja asukkaiden mielipiteiden jälkeen ovat tutkineet nyt aidosti myös muita vaihtoehtoja. Näinhän asioiden pitäisi mennä!
 
Takaisin
Ylös