Sivu 10 / 13 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 678910111213 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 136-150/187

Viestiketju: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

  1. #136
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Tähän keskusteluun lienee helppo vetää yksinkertainen piste. Raitiovaunujen, johdinautojen ja bussien säilyttämisestä sisällä lienee kalustomuodosta riippumatta samat edut ja ulkona säilyttämisestä samat haitat.
    No todettiinhan se johdinautoselvityksessäkin, että katolla olevan sähkötekniikan vuoksi johdinautot vaativat säilytyspaikoille vähintään katoksen, mieluiten täydellisen sisätilan. Arvatenkin sama pätee raitiovaunuihin. Ilmeisesti junat rakennetaan paremmin sään vaihteluita kestäviksi, kun ne tuntuvat viihtyvän bussien tavoin ulkonakin.

  2. #137
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1004

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu Näytä viesti
    Katolla olevan sähkötekniikan vuoksi johdinautot vaativat säilytyspaikoille vähintään katoksen, mieluiten täydellisen sisätilan.
    Moskovasta Leningradskij prospektin varrelta muistan, että siellä ainakin kymmenisen vuotta sitten oli aina tietyssä kohdassa parkissa kymmeniä johdinautoja sarvet alhaalla. Näytti "kadunvarsivarikolta", joka siis todistettavasti on johdinautoillekin mahdollinen. Tuskin kuitenkaan suotava.

  3. #138
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Vaikka sisähallilla on kiistattomat etunsa, mm. Saksan Solingenissa johdinautoja on varikolla ulkoruokinnassa (kuva sivustolta www.obus-online.com).

  4. #139
    Jii
    Jii ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    17.10.2008
    Viestejä
    33

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Koskelan vaihtoehdosta vielä:

    Jatkossa olisi sekä käyttövarmuuden että rataverkon kehittämisen kannalta onnellista saada yhteys myös Koskelantien suuntaan. Ollaanko tuota tässä vaiheessa ottamassa mukaan vertailuihin, ei ole minulle selvää. Mahdollisuutena se tuli esille käymässäni keskustelussa ksv:nkin suunnalta - itse olen sitä aiemmin jo esittänyt jollain foorumilla.

  5. #140
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Vaikka sisähallilla on kiistattomat etunsa, mm. Saksan Solingenissa johdinautoja on varikolla ulkoruokinnassa (kuva sivustolta www.obus-online.com).
    Toisaalta sisäsäilytyksen katsottiinkin olevan tarpeellinen nimenomaan talvella lumen ja jään vuoksi.

  6. #141
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu Näytä viesti
    Toisaalta sisäsäilytyksen katsottiinkin olevan tarpeellinen nimenomaan talvella lumen ja jään vuoksi.
    Tottahan toki, sillä talvellahan ulkona parkissa oleva trolleyvaunu näyttää tältä. (Kuva sivustolta www.obus-online.com).

  7. #142
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Tottahan toki, sillä talvellahan ulkona parkissa oleva trolleyvaunu näyttää tältä. (Kuva sivustolta www.obus-online.com).
    Joo. Helsingissä keskimääräinen huhtikuu taitaa vastata lämpötiloiltaan osapuilleen Keski-Euroopan talvea, joten en moiti, jos Helsingissä katsotaan aiheelliseksi varautua talveen paremmin.

  8. #143
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu Näytä viesti
    Ilmeisesti junat rakennetaan paremmin sään vaihteluita kestäviksi, kun ne tuntuvat viihtyvän bussien tavoin ulkonakin.
    Meillä kaikilla lienee tiedossa miten hyvin ulkona käyttämättöminä säilytettävät lähijunat on perinteisesti saatu kovina pakkasaamuina linjalle.

  9. #144
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Meillä kaikilla lienee tiedossa miten hyvin ulkona käyttämättöminä säilytettävät lähijunat on perinteisesti saatu kovina pakkasaamuina linjalle.
    Siis sehän on fakta, että junaliikenne on kovissa sääoloissa ensimmäisenä polvillaan. Rautatieliikenteessä vaan mahdollisia häiriön aiheuttajia on lukuisia muitakin kuin kalustorikot, joten liikennekaaoksen keskellä on vaikea päätellä, mikä osuus häiriöstä lopulta menee kaluston piikkiin. Mutta ehkä olisi pitänyt kirjoittaa, että vain bussit näyttävät viihtyvän ulkona.
    Viimeisin muokkaaja PNu; 28.07.2009 kello 15:22.

  10. #145
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu Näytä viesti
    Joo. Helsingissä keskimääräinen huhtikuu taitaa vastata lämpötiloiltaan osapuilleen Keski-Euroopan talvea...
    Ainakin viime huhtikuussa tuli todetuksi se, että saksalainen huhtikuu (jälkipuolisko) vastaa helsinkiläistä touko-kesäkuun vaihdetta. Lehtipuissa oli isot lehdet, voikukat kukkivat, joissakin voikukissa jo siemenet lentelivät "laskuvarjoukkoineen" jne. Selvähän se on että Pohjolassa talvi on pidempi ja kylmempi kuin Keski-Euroopassa, ja ilman muuta tämä on viisasta ottaa huomioon suunnittelussa.

  11. #146
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu Näytä viesti
    Mutta ehkä olisi pitänyt kirjoittaa, että vain bussit näyttävät viihtyvän ulkona.
    Bussienkin viihtyvyyttä on paranneltu monin keinoin, kuten käyttämällä autoja läpi yön (Ruskeasuo) ja antamalla autoille käynnistysvirtaa aamuisin (varmasti monilla varikoilla).

    Eikös viime talvena jo niinkin kireä pakkanen kuin -10 astetta säikäyttänyt liikenteen tilaajia hätäkokouksiin? Tosin kaikille liikennöitsijöille -10 ei tarkoittanut vielä hätätilaa.

    Puutteet kunnossapidossa näyttäisivät heikentävän kaluston kuin kaluston viihtyvyyttä ulkona talvisin.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  12. #147
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    507

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Niinhän tuo on Veolian (onneksi jo pian ex-)doggien kuin Concordian myrkynvihreidenkin kanssa: normaalin kesäisen viikonlopun seisominen lämpötiloista ja kosteusolosuhteista huolimatta on omiaan aiheuttamaan tarvetta käynnistyskaapeleille maanantaiaamuna.

  13. #148
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Niin, jotkut vaativat henkilöautollekin autotallin, toisille kelpaa seisottaa suolavellissä kadun varrella. 10 vuoden kulutta voi olla, että eron huomaa, silti molemmat säilytystavat ovat mahdollisia.

    Sähköjunilla, ratikoilla ja johdinautoilla on sellainen ero, että matalalattiaisissa busseissa ja ratikoissa instrumentointi sijoitetaan katolle, jolloin se ei ole sateensuojassa. Junissa on aina tilaa alla enemmän. Silti Ilmalassa on yksi iso halli sitä varten, että alustaan kertyvä lumi ja jää voidaan edes välillä sulattaa.

    Ulkosälilytykselle on nykyään tyypillistä, että moottoria ja sisätiloja pidetään lämpiminä. Mieluiten sähkölämmityksillä, mutta kuten jo tuli esille, pitämällä dieseli käynnissä lämpövoimalaitoksena ja akkulaturina. Sähkölämmitys on tuttua henkilöautoille, mutta myös joukoliikennekalustolle ja junanvaunuille sekä vetureille. Tampereen busseissa oli aikanaan jäähdyttäjän säleikön tilalla erityinen muotoiltu aukko, josta puhallettiin lämmintä ilmaa jäähdyttäjän läpi moottoritilaan.

    Ratikoiden sisätilat kuivataan yöllä varikolla sisäsäilytyksessä pitämällä ovet auki. Älykkäämpää energian käyttöä kuin lämmittää ja puhalluttaa sähköllä, sillä kuivatus tapahtuu nyt kaukolämmöllä.

    Kuten alussa auton kohdalla, nämähän ovat valintakysymyksiä. Bussin ylläpidossa on helppo vetää matalaa profiilia ja antaa auton rappeutua, kun auto ei kuitenkaan kestä kelvollisessa kunnossa kovin pitkään. Sillä tavoin voi myydä halpaa palvelua, mutta halpaa eli huonoa on sitten myös palvelun laatu. Verratkaapa Variotramiin samanikäisiä busseja! Valmetin 1970-luvulta alkaen valmistamiin NR-vaunuihin ette voi edes verrata mitään bussia, kun kaikki on jo romutettu.

    Antero
    Viimeisin muokkaaja Antero Alku; 28.07.2009 kello 21:56.

  14. #149
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Verratkaapa Variotramiin samanikäisiä busseja!
    Jos 2000-luvun bussejakin seisotettaisiin (lämpimässä sisähallissa) yhtäjaksoisesti 2...3 vuotta per yksilö, niin veikkaisinpa niidenkin olevan kuin pakasta vedettyjä. Varioiden käyttöasteella bussiyrittäjä vain olisi tehnyt konkurssin jo kauan aikaa sitten.

  15. #150
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Jos 2000-luvun bussejakin seisotettaisiin (lämpimässä sisähallissa) yhtäjaksoisesti 2...3 vuotta per yksilö, niin veikkaisinpa niidenkin olevan kuin pakasta vedettyjä. Varioiden käyttöasteella bussiyrittäjä vain olisi tehnyt konkurssin jo kauan aikaa sitten.
    No hyvä on sitten. Sopii verrata NR-vaunuihin. Peruskorjaamattomatkin ovat paremmassa kunnossa kuin 7–10 vuotiaat ”uudet” bussit. Joita ei kannata peruskorjata kuten NR-vaunuja. Ja peruskorjaamattoman NR-vaunun ikäistä bussia siis ei enää ole edes olemassa. Ajattelin aluksi olla reilu busseja kohtaan...

    Antero

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •