Sivu 12 / 13 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 28910111213 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 166-180/187

Viestiketju: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

  1. #166
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Siirtoajotkin taitavat maksaa muutaman miljoonan joka vuosi. Vai onko asiasta tarkempaa arviota olemassa?
    Tämä on erittäin hyvä pointti, jota HS:n artikkelissa ei lainkaan otettu huomioon. Samaan liittyen, osaako kukaan sanoa paljonko maksaa maksaa Koskelaan vievien kiskojen ylläpito? Sekään kun ei liene aivan ilmaista...

  2. #167
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mä taas löysin painetusta lehdestä (tuota kohtaa näköjään ei ole nettiversiossa) oikein mukavan rivien välistä -tulkinnan.
    Omassa roskalehden painoksessani oli puolestaan rivien välistä -maininta HKL:n maanalaisuusfetisismistä. Ilman kyläyhdistyksen riehumista ei pintavaihtoehtoa olisi edes tutkittu kunnolla, vaan 50 milliä ylimääräistä olisi vihellellen kaivettu Vallilan kallioperään.

  3. #168
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    HS ei tietysti ole kovin luotettava lähde, väärinkäsitykset ovat yleisiä. Kuitenkin minusta kuulostaisi loogiselta se HS:n tieto, että Koskelan kasvaessa sinne sijoitettaisiin [ajanmukaiset ja toimivat (myös pitkien vaunujen käytettävissä olevat)] korjaamotilat.
    Minusta ei ole mitään järkeä lähteä siirtämään Vallilan olemassaolevaa infraa Koskelaan ihan vaan siitä ilosta että kaikki olisi saman katon alla. Vallilan halliahan ei kuitenkaan missään nimessä tulla purkamaan ja parhaitenhan se sopii nimenomaan raitiovaunujen käyttöön.
    "Juna toisi huumeet."

  4. #169
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Ilman kyläyhdistyksen riehumista ei pintavaihtoehtoa olisi edes tutkittu kunnolla, vaan 50 milliä ylimääräistä olisi vihellellen kaivettu Vallilan kallioperään.
    SE kalliomurske olisi käytetty varmaankin uusien rantakaupunginosien maaperään. No nyt se hankitaan muualta ja rahat otetaan eri momentilta.
    Toisaalta aivan hyvä, että sillä ei "rasiteta" raitioteitä.

  5. #170
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Minusta ei ole mitään järkeä lähteä siirtämään Vallilan olemassaolevaa infraa Koskelaan ihan vaan siitä ilosta että kaikki olisi saman katon alla.
    Mä ajattelin, että siitä saataisiin etua, että korjaamon tilat olisivat upouudessa hallissa suuremmat ja ajanmukaisemmat. Mutta en osaa ottaa kantaa siihen, onko nykyisissä tiloissa sellaisia puutteita, jotka tuolla Koskelaan muutolla korjaantuisivat tai paranisivat. Ehkä ei ole. Pitäisi kysyä Vallilassa työskenteleviltä.

    Ainoa merkittävä seikka, johon osaan ottaa kantaa, on se, etteivät jokerin vaunut mahdu Vallilaan korjattaviksi. Mm. maalaamon ja korikorjaamon raiteet on mitoitettu nykyisenpituisille vaunuille. 30-metriset (?) vaunut vaativat siis joka tapauksessa uudet korjaamo- ja maalaamotilat.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Vallilan halliahan ei kuitenkaan missään nimessä tulla purkamaan ja parhaitenhan se sopii nimenomaan raitiovaunujen käyttöön.
    Tuosta olen samaa mieltä. Ainakin on vaikea kuvitella, että halleista tehtäisiin asuntoja, kuten HS kirjoitti.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #171

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Vallilalaiset pelkäsivät meteliä ja varikko tuli Koskelaan.

    Sieluni silmin näen jo sen vaunuletkan, joka tulevaisuudessa varhaisaamun tunteina ajelee Koskelasta (Vallilan läpi) Kruununhakaan ja edelleen Laajasaloon. Ja illalla sitten takaisin... Paljonkohan tulee matkaa Koskelasta Yliskylään?
    Niin no, 50 miljoonalla saanee helposti kiskot Koskelasta Jokerille ja Jokerilta Herttoniemen kautta Yliskylään...

  7. #172

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    495

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Tuskin se jää pois käytöstä. Korjaamotoimintaa on jossain oltava jatkossakin. Sitäpaitsi raitiovaunumuseo löytyy jo Töölöstä.
    Töölön museo on minusta lähinnä museon kaltainen paikka. Hyvin vähän siellä on mitään esillä.

  8. #173

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    495

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    SE kalliomurske olisi käytetty varmaankin uusien rantakaupunginosien maaperään. No nyt se hankitaan muualta ja rahat otetaan eri momentilta.
    Toisaalta aivan hyvä, että sillä ei "rasiteta" raitioteitä.
    Kaipa nyt voisi jo porukka tajuta, että Vallilan varikkopaikka on auttamattomasti liian ahdas. Kaupunki on kasvanut liikaa ko. varikon ympärillä. Sinne ei yksinkertaisesti mahdu lisää, kuin sinne maan alle, mutta kun ne ajoluiskatkin pitää saada mahtumaan jonnekin. Minusta tuo on ihan kuolleena syntynyt ajatus. Lisäksi kun jos tällä hetkellä arvioidaan koko hankkeen olevan 50 miljoonaa eeroa kalliimpi, niin lopullinen summa on oikeasti lähempänä sataa. Siinä saa aika pitkään ajella Koskelaan Vallilan sijasta, että ne sähkölaskut on saatu korvattua.

    Eikä se riitä, että ne vaunut mahtuvat jonnekin. Pitää kaivaa samalla myös henkilökunnalle parkkitilaa. Kaduthan ovat varsin tukossa jo noilla alueilla.

    En oikeastaan ihmettele yhtään, että alueen asukkaatkin tuota typeryyttä vastustivat.

  9. #174
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Kaupunki on kasvanut liikaa ko. varikon ympärillä. Sinne ei yksinkertaisesti mahdu lisää, kuin sinne maan alle, mutta kun ne ajoluiskatkin pitää saada mahtumaan jonnekin.
    Eikä se riitä, että ne vaunut mahtuvat jonnekin. Pitää kaivaa samalla myös henkilökunnalle parkkitilaa. Kaduthan ovat varsin tukossa jo noilla alueilla.
    On varmasti aivan hyvä, jos Koskelasta löytyvät tilat laajennuksille.
    Vallilan maanalaisella varikolla olisi ollut myös huolto, joka toiminee kolmivuoro-periaatteella. Siksi olisi pitänyt louhia tilaa myös henkilökunnan autoille. Ei yötyö onnistu joukkoliikenteeseen turvautuen!
    Aivan hienoa, että saadaan ratkaisu, joka tyydyttää nimbyjä edes, vaikkei raitioliikennettä.

  10. #175
    Jii
    Jii ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    17.10.2008
    Viestejä
    33

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Siirtoajotkin taitavat maksaa muutaman miljoonan joka vuosi. Vai onko asiasta tarkempaa arviota olemassa?
    Kun miettii, millaiset jyrkät ja tiukkamutkaiset monisatametriset ajorampit Vallilaan tarvittaisiin, ajonopeudet olisivat niillä hyvin vaatimattomat. Koskelaan saa posotella viisinkertaisella nopeudella, joten ajansäästö siirtoajossa ei ole merkittävä.

  11. #176
    Jii
    Jii ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    17.10.2008
    Viestejä
    33

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Sielläpä sitten sumppuuntuvat linjalle lähtevät vaunut, Nimittäin Kustaa Vaasan tien ja Hämeentien sekä Hämeentien ja Sturenkadun risteyksissä. Kun sitä tapahtuu jo nyt...
    Sama vaiva molemmissa vaihtoehdoissa, Vallilan vanhalta hallilta lähdettäessä pahemminkin. Siinäkin mielessä rinnakkaisreitti Koskelantien suuntaan ja toinen yöpymispaikka rataverkoston toisella kantilla olisivat perusteltuja.

  12. #177

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    495

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Aivan hienoa, että saadaan ratkaisu, joka tyydyttää nimbyjä edes, vaikkei raitioliikennettä.
    Asun Sörnäisissä, joten minulle on siinä mielessä sama, parkkeerataanko raitiovaunuja Vallilaan vaiko Koskelaan. Aika turhaa ryhtyä nimbyilemään heti, jos joku on eri mieltä.

    Ajattelen tätä ihan pelkästään realistisen tilanteen kannalta. Luolan tekeminen on aina kalliimpaa kuin hallin rakentaminen, varsinkin kun kummassakin tapauksessa pitää samat toiminnot sisällyttää molempiin. Ja niinkuin täällä on jo moneen kertaan toitotettu: ne sisäänajorampit täytyy tehdä joka tapauksessa ja niiden mahduttaminen alueelle on minusta varsin haasteellista.

  13. #178
    Jii
    Jii ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    17.10.2008
    Viestejä
    33

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    On varmasti aivan hyvä, jos Koskelasta löytyvät tilat laajennuksille.
    Löytyy hyvinkin. KSV:n selvityksissä Koskelan bussihalleille ei ollut haettu mitään käyttöä ja maanalaiset rakentamismahdollisuudet varikkoalueella ja viereisen kukkulan alla ovat täysin reservissä. Tilaa siis on.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Vallilan maanalaisella varikolla olisi ollut myös huolto, joka toiminee kolmivuoro-periaatteella. Siksi olisi pitänyt louhia tilaa myös henkilökunnan autoille. Ei yötyö onnistu joukkoliikenteeseen turvautuen!
    Niinpä. Alueen jo nyt ahtaille asuntokaduille olisi tungettu satojen lisäautojen liikenne kolmivuorossa. Ellen pahasti erehdy, aika harva henkilökunnasta tulee kantakaupungista, joten siltä osin liikennetarve vähenisi Koskelan mallissa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Aivan hienoa, että saadaan ratkaisu, joka tyydyttää nimbyjä edes, vaikkei raitioliikennettä.
    Tuolle -anteeksi vaan- nostan jalkaa. Et ilmeisesti ole perehtynyt alueen asukkaiden tekemiin monipuolisiin selvityksiin sekä Vallilan että Koskelan vaihtoehdoista. Nimbyily on sangen pejeratiivinen ilmaisu sille.

    Minun näkemykseni on, että suunnitelmissa oli tärvellä hyvä osa kahdesta kaupunginosasta ja rakentaa asumisolosuhteiltaan epäkelpo korttelinkärki. 50+ milliä lisärahaa tuohon olisi kova hinta siitä, että raitioliikenne olisi tyytyväinen, mitä se tarkoittaneekaan.

  14. #179
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Aiheena HKL-Johtokunnan seuraavassa kokouksessa myös:

    RAITIOVARIKKOKAPASITEETIN KASVATTAMINEN HELSINGISSÄ


    PDF-liite: Koskelan raitiovarikkoselvitys D: 6/2009

    Mielenkiintoista olisi myös toisen ratayhteyden luominen Koskelan varikolle Koskelantietä pitkin.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 26.10.2009 kello 16:35. Syy: linkki korjattu
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  15. #180
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

    Hesa 26.10.: (Digilehti)
    1950-luvulla rakennetun asuintalon suojelu mutkistaa Helsingin kaupungin liikennelaitoksen HKL:n suunnitelmaa laajentaa raitiovaunuvarikkoaan Koskelassa.
    ---
    Päätös asiassa tehdään vuoden päästä, kun HKL:n johdinautoliikennettä käsittelevä selvitys valmistuu.
    Jos HKL tuo johdinautot takaisin Helsinkiin, uuden raitiovaunuvarikon ei tarvitse olla aivan niin suuri kuin nyt on kaavailtu, Lehmuskoski kertoo.
    Viimeisin muokkaaja Albert; 26.10.2009 kello 16:03. Syy: Lisää

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •