Strasbourgin raitiotiet

Liittynyt
3 Huhtikuu 2008
Viestit
121
Eli raideliikenne on tehty sinänsä oikein, mutta kaupungin liikennesunnittelu ei. Portossa olisi pitänyt ymmärtää sama kuin Strasbourgissa - ja monessa muussa Ranskan kaupungissa: Raideliikenteen pitää kulkea maan päällä hillitsemässä autoilua.

Voisinpa olla samaa mieltä, mutta Strasbourgin ratikkalinjat ovat piinallisen hitaita, varsinkin keskustassa, ja kulkevat harvoin ja erityisen harvoin sinne, minne pitäisi päästä. Ihan hienoja ne muuten kyllä ovat.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Porton metro

Voisinpa olla samaa mieltä, mutta Strasbourgin ratikkalinjat ovat piinallisen hitaita, varsinkin keskustassa, ja kulkevat harvoin ja erityisen harvoin sinne, minne pitäisi päästä.
Yllättävä kommentti. Oman kokemukseni mukaan liikennöinti on nopeata, koska vaunut eivät pysähtele turhiin liikennevaloihin tai henkilöautojen ruuhkiin. Enkä kärsinyt päiväsaikaan liian harvasta vuorovälistäkään.

Antero
 
Vs: Porton metro

Yllättävä kommentti. Oman kokemukseni mukaan liikennöinti on nopeata, koska vaunut eivät pysähtele turhiin liikennevaloihin tai henkilöautojen ruuhkiin. Enkä kärsinyt päiväsaikaan liian harvasta vuorovälistäkään.

Minulle jäi hiukan se mielikuva, että vaunut ovat yksinkertaisesti liian suuria historialliseen keskustaan. Kun jalankulkijoita ja vaunuja on ruuhka-aikana paljon, jälkimmäiset jumiutuvat. Voi tietysti olla, että satuin osumaan harvakseltaan liikennöidyille linjoille, mutta silti mielikuvakseni jäi, että odottelua oli enemmän kuin olisi ollut suotavaa ja että meno oli hitaanlaista. Osasyy tähän lienee ollut se, että huono sää, jota Strasbourgissa riittää, koetteli kärsivällisyyttäni.

Autoilijalle Strasbourg on kovin hankala paikka juuri siksi, että koko ydinkeskusta on niiltä suljettu. (En ole kovin dogmaattinen liikennemuotojen suhteen - kannatan toki julkisen liikenteen ja varsinkin raideliikenteen suosimista, mutta suosisin mieluummin joukkoliikenteen houkuttelevuuden lisäämistä kuin autoilijan pieksemistä.)

Vertaan kaikkea tietysti rakkaaseen Pariisiin, jonka metroja ei juuri koskaan joudu odottelemaan paria minuuttia kauempaa. Vertailu on epäilemättä hiukan epäoikeudenmukainen.
 
Vs: Porton metro

Minulle jäi hiukan se mielikuva, että vaunut ovat yksinkertaisesti liian suuria historialliseen keskustaan. Kun jalankulkijoita ja vaunuja on ruuhka-aikana paljon, jälkimmäiset jumiutuvat.

Vaunujen koko ei vaikuta tällaiseen kysymykseen. Suuremman vaunun ohikulkeminen ei kestä merkittävästi enemmän kuin lyhyemmänkään. Vaunun edessä ja takana turvaetäisyydet ovat samat samalla nopeudella.Suuremmalla vaunukoolla saman matkustajamäärän kuljettamiseen tarvitaan vähemmän vaunuja. Esimerkiksi, jos Strasbourgissa vaunukoko olisi sama kuin Helsingissä eli noin puolet nykyisestä, vaunuja tarvittaisiin kaksi kertaa enemmän.

En ole kovin dogmaattinen liikennemuotojen suhteen - kannatan toki julkisen liikenteen ja varsinkin raideliikenteen suosimista, mutta suosisin mieluummin joukkoliikenteen houkuttelevuuden lisäämistä kuin autoilijan pieksemistä.

Raitiotien, laajan kävelykeskustan ja pyörätieverkon toteuttaminen Strasbourgiin vuodesta 1994 alkaen on johtanut joukkoliikenteen käytön kaksinkertaistumiseen sekä Ranskan suurimpaan pyöräilyn osuuteen. Samoin se on lisännyt kävijämääriä keskustassa 60-70% ja liikevaihtoa noin 30%.

En tiedä tätä parempia kestävän liikennejärjestelmän ja keskustan kehittämistuloksia kaupungista, jossa ei ollut jo historiallisesti raideliikennettä.

Strasbourgissa on ydinkeskustassa havaittavissa joukkoliikenteen ylikuormittumista, jonka olen havainnut omilla matkoillanikin. Tätä on osaltaan nyt helpotettu toteuttamalla ydinkeskustan ohittava linja E.

Jos jollakulla on kuvia uusilta reiteiltä tai tietoa, paljonko nyt on saatu lisää käyttäjiä, voisi lisätä ketjuun.
 
Vs: Porton metro

Kun Strasbourgissa ei ole metroa ja paikallisjuniakin melko vähän, ei kai voi pitää kovin yllättävänä, että huomattavat investoinnit raideliikenteeseen lisäävät käyttäjämääriä - prosenttiluvut kertovat kehityksestä, mutta jos lähtötaso on ollut alhainen, niiden selitysarvo on kyseenalainen. En tietenkään väitä, että Strasbourgissa olisi jollain tavoin epäonnistuttu, epäilemättä järjestelmä toimii pelkkiä busseja paremmin, mutta satunnaisena käyttäjänä totesin systeemin jättävän hieman toivomisen varaa, mitä tulee ratikoiden nopeuteen ja vuoroväliin. Toisaalta, ehkä toivon liikoja, sillä Strasbourg on melko hajanaisesti rakennettu, asukasmäärältään melko pieni, ja sijaitsee lähellä valtionrajaa, jonka ylittäminen on joukkoliikenneasioissa perinteisesti vaikeaa. Menoa hidastavat tavalliseen tapaan liikennevalot ja historiallisen keskustan sanelemat reunaehdot.
 
Vs: Porton metro

(...) huomattavat investoinnit raideliikenteeseen lisäävät käyttäjämääriä - prosenttiluvut kertovat kehityksestä, mutta jos lähtötaso on ollut alhainen, niiden selitysarvo on kyseenalainen.

Lähtötaso on ollut samaa luokkaa kuin esim. Turussa, Tampereella tai Malmössä tai monissa Ranskan ja Saksan keskisuurissa kaupungeissa tänä päivänä. Taso on tietysti alhaisempi kuin Pariisissa tai toisaalta Helsingissä
tai Tukholmassa, jotka ovat eri luonteisia ja kokoisia kaupunkeja.

Tietääkseni Strasbourg on onnistunut paremmin matkustajien houkuttelussa kuin VAL-automaattimetroihin satsanneet Toulouse, Lille ja Rennes. Ainakin se on pärjännyt paremmin kuin busseihin satsanneet Nancy ja Dijon. Jos joku tietää paremmin, korjatkoon.

Strasbourg on melko hajanaisesti rakennettu, asukasmäärältään melko pieni.
Strasbourgin kaupungin asukastiheys on varsin korkea esim. Saksan, Ruotsin tai Suomen kaupunkeihin verrattuna. Asukasluvultaan kaupunki on sen kokoinen kuin on.

Menoa hidastavat tavalliseen tapaan liikennevalot.
Strasbourgissa on pääosin täydelliset liikennevaloetuudet. Jollakin käynnillä tosin huomasin, että ilta-aikaan niissä taisi olla häikkää.
 
Vs: Porton metro

Hei!

Menoa hidastavat tavalliseen tapaan liikennevalot ja historiallisen keskustan sanelemat reunaehdot.

Voi olla, että satuit olemaan "väärään" aikaan paikan päällä. En valitettavasti tiedä tarkaa ajankohtaa, mutta pari vuotta sitten Strasbourgin kaupunginhallituksen poliittinen väritys muuttui rajusti. Yksi uuden valtapuolueen vaalilupauksista oli poistaa raitiovaunujen valoetuudet, minkä he sitten myös veivät läpi.
Heidän epäonnekseen seuraukset olivat hyvin epätoivottuja sekä joukkoliikennekäyttäjän mutta myös autoilijan näkökulmasta. Molempien matka-ajat nimittäin pitenivät huomattavasti, joten valoetuudet oli palautettava molempien vaatimuksesta.
Antero Alku tai Mikko Laaksonen tai joku muu, muistatteko asiasta tarkemmin..?

Apropos: 90-luvun alussa Zürichissä tehtiin kokeiluja miten liikennevaloetuudet vaikuttavat eri liikennemuotojen nopeuteen. Yllättävää oli, että autoliikenne nopeutui risteyksissä, joissa julkisen liikenteen liikennevaloetuuksia kokeiltiin. Tarkemmin aiheesta VCÖ:n (Verkehrsclub Österreich) julkaisussa "Straßenbahn 2000".
 
Vs: Strassburgin valoetuudet

Molempien matka-ajat nimittäin pitenivät huomattavasti, joten valoetuudet oli palautettava molempien vaatimuksesta.
Antero Alku tai Mikko Laaksonen tai joku muu, muistatteko asiasta tarkemmin..?
Muistan kyllä tämän episodin, missä oikeistolainen kaupunginjohtaja sai näpeilleen omiltaan. Olisi kannattanut edes kysyä joltain joukkoliikennettä tuntevalta, niin olisi säilyttänyt maineensa. En valitettavasti osaa nimetä mitään lähdettä tästä asiasta.

Apropos: 90-luvun alussa Zürichissä tehtiin kokeiluja miten liikennevaloetuudet vaikuttavat eri liikennemuotojen nopeuteen. Yllättävää oli, että autoliikenne nopeutui risteyksissä, joissa julkisen liikenteen liikennevaloetuuksia kokeiltiin. Tarkemmin aiheesta VCÖ:n (Verkehrsclub Österreich) julkaisussa "Straßenbahn 2000".
Tämähän on hyvin helppo selittää. Kun joukkoliikenteellä on etuus, valokierrossa ei kuluteta turhaa aikaa joukkoliikenteelle, joka ei ole sillä hetkellä kohdalla. Tämä kierrosta säästyvä aika voidaan antaa autoille. Näin valoristeys joukkoliikenne-etuuksin läpäisee enemmän autoja kuin ilman joukkoliikenne-etuja.

Antero
 
Vs: Strassburg ja Pariisi

Vertaan kaikkea tietysti rakkaaseen Pariisiin, jonka metroja ei juuri koskaan joudu odottelemaan paria minuuttia kauempaa. Vertailu on epäilemättä hiukan epäoikeudenmukainen.
Onhan vertailu tietenkin epäoikeudenmukainen, kun Pariisissa joukkoliikenteellä on moninkertainen käyttäjämäärä ja raitiovaunujen kokoista metroverkkoa on ajettu ylikuormituksella jo puoli vuosisataa. Tietenkin Pariisin vilkkaimmilla linjoilla ajetaan siksi lyhintä mahdollista eli 90 sekunnin vuoroväliä, ja silti junat ovat täysiä. Oman kokemukseni mukaan odotusaika voi kuitenkin olla pahassa tilanteessa paljon enemmän kuin 1,5 minuuttia, sillä ensimmäiseen ja ehkä toiseenkaan saapuvaan junaan ei vain mahdu.

Antero
 
Vs: Starssbourg

Strasbourgissa on ydinkeskustassa havaittavissa joukkoliikenteen ylikuormittumista, jonka olen havainnut omilla matkoillanikin. Tätä on osaltaan nyt helpotettu toteuttamalla ydinkeskustan ohittava linja E.
Tämä onkin mielenkiintoinen ilmiö, joka on alkanut vaivata muutamia hyvin menestyneitä raitiojärjestelmiä. Niiden suosio erityisesti keskustoissa on ollut liian hyvä, eli kapasiteetti alkaa loppua. Eikä pelkästään raitiotieltä, vaan keskustan kauppakadulta.

Tämä on synnyttänyt jo muutamissa kaupungeissa raitioteiden vastustusta ja vaatimusta ratikkavapaista kauppakaduista. Vaatimus on ymmärrettävä sen kannalta, että jos kadun suosio johtaa kävelijöiden ahtauteen, raitioliikenne alkaa olla turvallisuusriski.

Mutta ollanko tässä asiassa loukussa. Jos raitioliikenne poistetaan, pysyykö kadun suosio sitten enään, kun se kerran on perustunut ratikan tuomaan hyvään saavutettavuuteen.

Antero
 
Vs: Porton metro

Toisaalta, ehkä toivon liikoja, sillä Strasbourg on melko hajanaisesti rakennettu, asukasmäärältään melko pieni, ja sijaitsee lähellä valtionrajaa, jonka ylittäminen on joukkoliikenneasioissa perinteisesti vaikeaa.
Ranskan ja Saksan välinen valtionraja näyttää olevan nykyään lähinnä vitsi. Onhan siinä raja-asema olemassa, mutta kun olen itse kulkenut sen ohitse, niin "raja"vartijat ovat lähinnä keskittyneet TV:n katseluun. :D

Strasbourgin ja Saksan puolella sijaitsevan Kehlin kaupungin välillä kulkee yksi bussilinja eli linja 21 (http://www.cts-strasbourg.fr/Portals/12/PDF/plans/21.pdf). Lisäksi Ortenau S-Bahn -junat ajavat vilkkaimpaan aikaan jopa puolen tunnin välein Strasbourgin ja Offenburgin välillä (http://de.wikipedia.org/wiki/Europabahn).

Tällä rajaseudulla on siis parempi joukkoliikennetarjonta kuin monessa suomalaisessa kaupungissa. ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös