Näytetään tulokset 1-11/11

Viestiketju: Raitiovaunun saasteettomuus

  1. #1
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Raitiovaunun saasteettomuus

    Finnair kertoo lehdistötiedotteessaan tänään, että raitiovaunuliikenne kuluttaa uusiutumattomia luonnonvaroja enemmän kuin linja-autoliikenne.

    Luvut on otettu LiikenneMIPS-selvityksestä (http://www.sll.fi/luontojaymparisto/...s/liikennemips)

    Kysymys "Mikä liikennemuoto kuluttaa vähiten uusiutumattomia luonnonvaroja Suomessa?" antaa Finnairin mukaan LiikenneMIPSissä seuraavat oikeat vastaukset:

    1. metroliikenne (0,29 kg/hkm)
    2. linja-autoliikenne (0,32 kg/hkm)
    3. pyöräily (0,38 kg/hkm)
    4. lentoliikenne (0,56 kg/hkm)
    5. raitiovaunuliikenne (0,66 kg/hkm)
    6. junaliikenne (1,20kg/hkm)
    7. henkilöautoilu (1,44 kg/hkm)

    Mitenkäs tässä näin kävi? Ratikasta puhutaan usein saasteettomana, tarkemmin paikallissaasteettomana. Paikallissaasteeton se toki onkin, ja sähköntuotantotavasta riippuen melko saasteetonkin. No, saasteeton on tietysti vähän eri asia kuin luonnonvarojen kulutus. Mutta samaan ekologiseen miellekoriin ne kuitenkin menevät.

    Tunteeko joku tuon LiikenneMIPSin? Miten nuo luvut on saatu, ja mitä ne kertovat? Onko ratikkaliikenne oikeasti noin kuluttavaa?

    Hkm tarkoittanee henkilökilometriä. Eikö ratikan pitäisi saada hyötyä siksi, että kuormitusaste on niin korkea (busseihin verrattuna)? Vai lasketaanko tässä paikkakilometrien vai todellisten matkustajakilometrien perusteella?

  2. #2
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Raitiovaunun saasteettomuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kysymys "Mikä liikennemuoto kuluttaa vähiten uusiutumattomia luonnonvaroja Suomessa?"
    Olisiko asia siinä, että Helsingin sähköraitiotiet saavat sähkön kaupungin sähkölaitokselta, jolla on Helsingissä

    a) kivihiilivoimalaitokset Salmisaaressa (+ varalla raskasöljykattila)
    b) kivihiilivoimalaitos Hanasaaressa
    c) maakaasuvoimalaitos Vuosaaressa
    d) polttoöljyvoimalaitos Kellosaaressa (varavoimala)

    Suurta osaahan noista polttoaineista katsotaan nykyään hieman kieroon. Mömmöt toki otetaan talteen eli tuotanto on melko saasteetonta, mutta kysymys olikin uusiutumattomien luonnonvarojen käytöstä.

  3. #3
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Raitiovaunun saasteettomuus

    Tuo liikenne-MIPS on mielestäni huuhaata. Se tarkastelee asiaa hyvin rajoittuneelta kannalta ja tietysti lentoyhtiö mielellään julkaisee sellaisia tietoja, jotka ovat sille edullisia. Kyllä ihan perusjärki sanoo, että pyöräily ei saastuta linja-autoliikennettä suuremmin. Pyöräteiden teko ja auraus toki saastuttaa, mutta järjetöntä olisi jättää ne rakentamatta ja laittaa ihmiset kulkemaan moottoroidusti. Pikemminkin olisi lisättävä pyöräilyä, niin tulisivat parempaan käyttöön. Nyt taas joku voi naureskella MIPSin junaliikenteen päästöille, että eihän siinä paljoa vähempää ole kuin pikkuautossa ja autoilla hyvillä mielin.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  4. #4
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Raitiovaunun saasteettomuus

    Uskoisin että raitiovaunujen sähkönkulutus on esmes. metroa korkeampi siitä syystä että RV:iden pitää poukkoilla autojen ja jalankulkijoiden joukossa kiihdytellen ja jarrutellen jatkuvasti. Kiihdytyksissähän virtaa kuluu ja paljon ja jarrutuksissa vastaavasti saatu energia hävitetään lämmöksi jarruvastuksissa. Sama ilmiöhän on tietysti kaikissa kulkuvälineissä. Homma olisi vertailukelpoinen lentoliikenteen kanssa mikäli lentokoneiden pitäisi jatkuvasti laskeutua, nousta takaisin ylös jne. eikä pelkästään matkan alku- ja loppupisteissä.

    Eli omia kaistoja enemmän ja toimivia liikennevaloetuuksia niin luontoystävä kiittää.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Raitiovaunun saasteettomuus

    MIPS - tuloksista on muistaakseni ollut foorumilla keskustelua aikaisemminkin. Kuten nimi Material Input Per unit of Service kertoo, selvityksessä mitataan paljon muita tekijöitä kuin energiankulutus.

    Yksi tekijä, joka parantaa lentoliikenteen tulosta ja huonontaa raideliikenteen ja pyöräilyn tulosta, on se, että MIPS - mittarissa maanrakennustyöt ovat aivan oleellinen osa mittaria.

    Tästä seuraa varsin ikäviä vääristymiä tuloksiin. Esimerkiksi pyöräily saa korkean MIPS - luvun, koska Suomessa on rakennettu paljon vähäliikenteisiä pyöräteitä, ja jätetty rakentamatta ne pyörätiet, joille tulisi paljon liikennettä. Samoin rautateiden MIPS - luku on Suomessa korkea, koska pääosa rautateistä on maanrakennustyömääräänsä verrattuna vähäliikenteisiä.

    Lentoliikenne hyötyy tästä mittarista, koska vaikka lentokentät ovatkin isoja työmaita, kenttien välillä lentoliikenne ei vaadi maanrakennustöitä.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Raitiovaunun saasteettomuus

    Epäilinkin, että jotain mätää tässä on. Onhan se tietysti totta, että esim sinänsä saasteeton pyöräily aiheuttaa vaikka mitä ympäristövaikutuksia, jos pyöräilyn mahdollistaminen edellyttää pyöräteiden rakentamista... Tulkinta tuokin.

    Onko oletettavaa, että raitioliikenteen luvut olisivat pienemmät, jos sähkö tuotettaisiin esim. tuulivoimalla tai ydinvoimalla?

    Vaikuttaako kulkuneuvon valmistamiseen kuluva energia tai luonnonvarat mitenkään noihin lukuihin? On kai ekologista, että ratikoita käytetään peräti 40 vuotta. Vai?

  7. #7

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    274

    oletus Vs: Raitiovaunun saasteettomuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Yksi tekijä, joka parantaa lentoliikenteen tulosta ja huonontaa raideliikenteen ja pyöräilyn tulosta, on se, että MIPS - mittarissa maanrakennustyöt ovat aivan oleellinen osa mittaria.
    Tuon takia ihmettelenkin raitovaunliikenteen ja metroliikenteen suurta eroa. Ymmärtääkseni raitiotierakentaminen vaatii huomattavasti vähemmän maanrakennustöitä, kuin metron rakentaminen? Vai onko metron käyttöaste sitten vain niin paljon suurempi?

  8. #8
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Raitiovaunun saasteettomuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sane Näytä viesti
    Tuon takia ihmettelenkin raitovaunliikenteen ja metroliikenteen suurta eroa.
    Ja samalla kivihiilihöyryvoimalla tai maakaasulla se metrojunakin kulkee.

    VR:n sähköjuna kulkee tänä vuonna pelkästään Savon Voiman vihreällä sähköllä, joka tuotetaan käyttäen vesivoimaa, biopolttoainetta ja tuulivoimaa. Ensi vuonna sähkön toimittaa Fortum ja se tuotetaan Kemi- ja Oulujokien vesivoimalla.

  9. #9

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Raitiovaunun saasteettomuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Ja samalla kivihiilihöyryvoimalla tai maakaasulla se metrojunakin kulkee.

    VR:n sähköjuna kulkee tänä vuonna pelkästään Savon Voiman vihreällä sähköllä, joka tuotetaan käyttäen vesivoimaa, biopolttoainetta ja tuulivoimaa. Ensi vuonna sähkön toimittaa Fortum ja se tuotetaan Kemi- ja Oulujokien vesivoimalla.
    Toisaalta junien osalta täytyy muistaa myös se, että varsin suuri osa liikenteestä on dieselveturivetoista.
    Miten noissa maankäyttölaskelmissa muuten otataan huomioon tavaraliikenne. Esim. Kolarin ja Kemijärven radoilla melko suuri osa liikenteestä lienee (puu)tavaraliikennettä, joten jos lasketaan vain henkilöliikenteen kuluttamia luonnonvaroja, pitää ratojen (ja maanteiden) maankäyttö laskea henkilöliikenteen suhteellisen osuuden mukaan.

  10. #10

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Raitiovaunun saasteettomuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sane Näytä viesti
    Ymmärtääkseni raitiotierakentaminen vaatii huomattavasti vähemmän maanrakennustöitä, kuin metron rakentaminen?
    Metrotunnelin rakentaminen ei kuluta uusiutumattomia materiaaleja, vaan vain irrottaa ne kallioperästä. Tunnelin maanrakennustyöt eivät siis varmaankaan tuota metrolle yhtään MIPSejä.

    Tuulivoiman rakentaminen taas tuottaa runsaasti MIPSejä, joten tuulivoiman käyttö ei parantane tulosta merkittävästi. En kylläkään pysty tähän heittämään faktaa siitä, missä luvuissa liikutaan, mutta ei liene mahdotonta, ettei tuulivoimala käyttöikänsä aikana säästä edes niin paljon MIPSejä kuin mitä sen rakentaminen aiheuttaa.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Raitiovaunun saasteettomuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Toisaalta junien osalta täytyy muistaa myös se, että varsin suuri osa liikenteestä on dieselveturivetoista.
    VR:n vuosikertomus 2006:
    "Sähkövetoisen liikenteen osuus kaikesta junaliikenteestä oli 80 %."

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsingin raitiovaunun raideleveys
    kirjoittanut padoz foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 07.01.2015, 19:28
  2. Miksi raitiovaunun hankintahinta on bussia kalliimpi?
    kirjoittanut Ertsu foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 69
    Viimeisin viesti: 11.05.2009, 19:01
  3. HKL: Raitiovaunun matalalattiaosan valmistus käyntiin
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 07.11.2008, 12:20
  4. HKL:n suunnitelmat oman raitiovaunun kehittämisestä
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 99
    Viimeisin viesti: 19.10.2008, 20:05

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •