Kesäaikataulut 2008

4T:n liikennöintiaikoja on muutettu. Nyt ne ovat terminaalilta n. klo 10-1115, 1530-17 ja 2045-2120 paitsi sunnuntain iltaliikenne edelleen 1914-1950.

Sunnuntaisin iltalaiva saapuu Nokalle jo klo 19 ja lähtee klo 20.

Nelonen on kulkenut kesäpäivisin 6 min välein ja tungosta on riittänyt. Ensi kesänä sitten 7 min välein. Aika epätoivoista tämä on. :(

Niin tungoshan oli melkoinen - kesäkuussa. Sen sijaan näin heinäkuussa on mielestäni melkoisen turhaa pitää nelosella ja kympillä näin montaa vuoroa liikenteessä. 6-7 minuutin vuorovälit ovat ylenpalttista luksusta näin loma-aikaan, kun matkustajia on vaunua kohden kourallinen ja heistäkin puolet turisteja. Tarpeeseen nähden liian tiheä liikenne ei ole mielekästä aikataulujen pitävyydenkään kannalta, sillä puolityhjät vaunut tuppaavat ajautumaan minuuttitolkulla etuaikaan. Bussiliikenteen keskikesän sopeuttamisohjelman tapaisesti voitaisiin juhannuksen jälkeen (Töölön) raitioliikenteessä harventaa vuorovälit 8-10 minuuttiin (yhteensä 4 vaunua vähemmän) ja yrittää huolehtia, etteivät neloset ja kympit menisi yhteisellä osuudella ainakaan ihan peräkkäin.
 
Positiivinen juttu nuo 4/4T -muutokset! Kiitos, Safka, tiedosta.

Niin tungoshan oli melkoinen - kesäkuussa. Sen sijaan näin heinäkuussa on mielestäni melkoisen turhaa pitää nelosella ja kympillä näin montaa vuoroa liikenteessä. 6-7 minuutin vuorovälit ovat ylenpalttista luksusta näin loma-aikaan, kun matkustajia on vaunua kohden kourallinen ja heistäkin puolet turisteja.

Totta. Heinäkuussa voisi olla harvennetut aikataulut menneiden vuosien tapaan. Ainakin 90-luvulla näin oli muutamana vuonna. Taisi kuitenkin jäädä vain kokeiluksi.

Turisteja en kuitenkaan väheksyisi. He tuovat arvokkaita kertalipputuloja, joten ovat itse asiassa paljon tuottoisampia matkustajia kuin muut.

Tarpeeseen nähden liian tiheä liikenne ei ole mielekästä aikataulujen pitävyydenkään kannalta, sillä puolityhjät vaunut tuppaavat ajautumaan minuuttitolkulla etuaikaan.

Jos kuljettaja pystyy ajamaan useamman minuutin etuajassa, ja tämä on säännöllistä, niin sitten aikataulut on suunniteltu liian löysiksi.
 
Jos kuljettaja pystyy ajamaan useamman minuutin etuajassa, ja tämä on säännöllistä, niin sitten aikataulut on suunniteltu liian löysiksi.

Suotakoon tämä mukavuus kuljettajille, saavathan varmasti syksyllä taasen painaa kahvaa eteenpäin riittämiin.
Muutama viikko sitten oli mukava todeta kun kukkahattutäti erotuomaripaidassaan ehti hypätä pysäkillä pois kioskistaan ja meni nostamaan nuoren rouvan avuksi lastenvaunuja vaunuun.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on tietysti se erityispiirre, että kesäkuun alkua silmälläpitäen suunnitellut aikataulut ovat liian löysät heinäkuussa, mutta todennäköisesti ihan optimaaliset kesäkuussa.

Molemmilla Töölön linjoilla muuten lisätään kierrosaikaa syysliikenteen alussa. Linjoille tulee yksi uusi vuoro molemmille, mutta lähtöjen määrässä se ei juuri näy. Aika hissukseen siellä siis körötellään. :(
 
Molemmilla Töölön linjoilla muuten lisätään kierrosaikaa syysliikenteen alussa. Linjoille tulee yksi uusi vuoro molemmille, mutta lähtöjen määrässä se ei juuri näy.

Lisättävät vuorot näyttäisivät olevan ruuhkavuoroja, sillä viime talvena ajettiin neloselta ja kympiltä kaksi vaunua sisään keskipäiväksi, mutta tulevana syksynä aamuruuhkan jälkeen tulee sisään linjalta 10 kolme vaunua ja linjalta 4 peräti neljä vaunua. Eli puolenpäivän aikaan on nelosella liikenteessä yksi vaunu vähemmän kuin aikaisemmin. Toisaalta ruuhkavuorot tulevat takaisin ulos viime vuotta selvästi aikaisemmin.

Lisäksi kaikki nelosen aamupäivän hallivuorot on siirretty lähteväksi Munkkiniemen sijasta Katajanokalta, yksi näyttäisi lähtevän Terminaalista. Ihan järkevää, sillä liikenne Munkan suuntaan on hiljaisempaa aamupäivällä, joten turha niitä vaunuja sinne asti on ajaa.
 
Takaisin
Ylös