Arabian päätepysäkki

Kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee seuraavassa kokouksessan tiistaina 29.4. pysäkin siirtämistä koskevasta aloitteesta annettavaa lausuntoa.

Lautakunnalle esitetään lausuntoa, jossa todetaan korkeakoulukorttelia kiertävä ratkaisu huonoksi ja pyäkkisilmukan siirto pohjoisemmaksi mahdottomaksi tilan puutteen vuoksi. Ainoa järkevä muutos olisi kaksisuuntaiset vaunut, jolloin silmukkaa ei tarvittaisi ja päätepysäkki voisi olla pohjoisempanakin. Eli että vaikka nykytila on huono, mitään ei voi tehdä.

Onkos kommentoitavaa?

Antero
 
Ajoratamaalaus heti, seuraavaksi ovien ja nurkkien kohdalle tolpat, joissa silmukassa ajavan ratikan käynnistämät vilkkuvalo ja piippari.
 
Ainoa järkevä muutos olisi kaksisuuntaiset vaunut, jolloin silmukkaa ei tarvittaisi ja päätepysäkki voisi olla pohjoisempanakin.
Ehdottomasti tuettava ajatus. Kaksisuuntaiset raitiovaunut ovat ratkaisu mm. päätesilmukka ja ovat joustavampia muutenkin pysäkkien sijoitteluun. Hankitaan niitä.
 
Ehdottomasti tuettava ajatus. Kaksisuuntaiset raitiovaunut ovat ratkaisu mm. päätesilmukka ja ovat joustavampia muutenkin pysäkkien sijoitteluun. Hankitaan niitä.
Varmasti niille löytyy käyttöä tulevaisuuden ratahankeissa Länsisataman suunnalla. Voidaan ottaa rakenteillakin olevia ratapätkiä liikenteeseen.
 
Varmasti niille löytyy käyttöä tulevaisuuden ratahankeissa Länsisataman suunnalla. Voidaan ottaa rakenteillakin olevia ratapätkiä liikenteeseen.
Juuri niin. Ja pysäkkejäkin voidaan sijoitella katujen keskelle jne.; hyotyjä on paljon. Mutta maksaahan se toinen ohjaamo laitteineen toki jonkinverran ja kahdet ovet käytävän kummallakin puolella vähentävät matkustajapaikkoja hieman.
 
Onkos kommentoitavaa?

Jalkakäytävän pintaan pitäisi ainakin tehdä merkinnät ja kadun varteen asettaa jokin varoitusmerkki. Yksittäisiä tolppia voi ehkä miettiä. Vilkkuvalot ja piipparit menevät minusta jo hätävarjeluksi eivätkä varmaankaan olisi edes nykyisten asetusten mukaisia.

Vaarallisin yksittäinen paikkahan on ratikan tulo takaisin kadulle talon kulman takaa. Silmukan sisällä on myös muutama hankala kohta.

Kaksisuuntavaunuista vaihdoimme tänään pari sanaa KSV:llä muun muassa Arabianrantaan liittyen. Käytännössä kaksisuuntavaunujen pitäisi olla ainakin 30 metriä pitkiä, jos ei haluta heikentää raitioteiden operatiivista taloutta vielä nykyisestäänkin. Menetettyjen matkustajapaikkojen lisäksi ovet ovat melko paljon huoltoa vaativia kohteita. Kaksisuuntaiset vaunut vaatisivat myös selkeän näkemyksen niiden tuomista hyödyistä eli jonkinlaisen luonnostelun mahdollisista hyötyä tuovista muutoksista nykyverkkoon.

Tehokkaista raitiotiekaupungeista ainakin Karlsruhe käyttää kaupunkiverkostollaan vain yksisuuntavaunuja. Toisaalta Karlsruhen kaupunkirakenne on tilavampi kuin meillä ja linjat käyvät yleensä kääntymässä tiiviin kaupunkirakenteen ulkoreunalla, mihin nykyisellä verkostollamme ei päästä.
 
Tehokkaista raitiotiekaupungeista ainakin Karlsruhe käyttää kaupunkiverkostollaan vain yksisuuntavaunuja. Toisaalta Karlsruhen kaupunkirakenne on tilavampi kuin meillä ja linjat käyvät yleensä kääntymässä tiiviin kaupunkirakenteen ulkoreunalla, mihin nykyisellä verkostollamme ei päästä.
Voisiko ajattella, että h6 kävisi kääntymässä jopa Viikissä saakka? Tai vaihtoehtoisesti, voisiko ajatella, että Raide-Jokerin kaltaiset vaunut liikennoisivat myos linjoja h6 ja h8, ollen näin mahdollisesti tulevan Vallilan maanalaisen raitiovaunuvarikon ulottumissa?

Jokatapauksessa, on mielestäni jo kaksi aloitetta joukkoliikenne- sekä kaupunkisuunnittelulautakunnassa poikinut kansalaisliike otettava vakavasti. Joukkoliikenteen hyvä imago voidaan näkojään tuhota jo kirskuvilla kaarrekiskoilla. Alkää hankkiko barrikaadeja Arabianrantaan.

Karlsruhen tai vaikkapa Baselin esimerkit toimivista kaupunkiradoista yksisuuntaraitiovaunuilla ovat tosiaankin ihan toimivia.
 
Viimeksi muokattu:
Miksei raitiovaunun kuljettaja voi kilauttaa kelloa ajaessaan tuollaisten nurkkien takaa? Ulkomailla olen havainnut soittokelloa käytettävän jatkuvasti. Käytännöllinen laite se soittokello, todella harvoin vain kuulee. Esimerkiksi Hakaniemessä ihmiset ylittävät radan pysäkillä olevien vaunujen takaa ja vaaratilanteita näkyy jatkuvasti, kun toisestakin suunnasta tulee vaunu. Kellonsoitto saisi jalankulkijat havahtumaan ajoissa.

Kelloa käytettäneen sen takia niin vähän kun siihen ei kukaan kiinnitä mitään huomiota ja vaikka kiinnittäisikin, ei siitä välitetä. Suhteellisen turha kapistus ainakin sellaisena kuin se on Nr-vaunuissa ja matalissa. Mannejen soittokello on jo hieman kuuluvampi.
 
Viimeksi muokattu:
Suhteellisen turha kapistus ainakin sellaisena kuin se on Nr-vaunuissa ja matalissa.
Oma kokemukseni on päinvastainen. Esimerkiksi Lasipalatsin ja Ylioppilastalon pysäkeillä voi varsin usein kuulla käytettävän soittokelloa kun jalankulkijat seisovat liikennevaloissa liian lähellä kiskoja. Näppituntumalta sanoisin, että 99% ihmisistä ottaa kellon kuullessaan askelen taaksepäin.
 
Takaisin
Ylös