Raitioliikenneinvestoinnit 2009-2013

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,155
Alla oleva teksti pohjautuu KSV:n valmistelemaan liikenneinvestointien talousarvioehdotukseen vuodelle 2009 sekä investointiohjelmaehdotukseen vuosille 2009-2013.

Myös HKL laatii kevään aikana vastaavat asiakirjat. KSV ja HKL eivät aina ole olleet näistä asioista yksimielisiä, joten eroavaisuuksia on varmasti tänäkin vuonna luvassa. HKL:n version on määrä olla lautakuntakäsittelyssä toukokuun lopulla.

Vallilanlaakson joukkoliikennekadulle varataan yht. 4,5 Me seuraavasti: 2011: 0,2 Me, 2012: 2 Me, 2013: 2,3 Me. Erikseen ei mainita, sisältyykö summaan raitiotekin.

Jätkäsaaren raitioteitä varten varataan yht. 15 Me vuoteen 2013 asti. Hanke jatkuu senkin jälkeen niin, että yhteensä siihen käytetään 20 Me. Rahoitus jakaantuu seuraavasti: 2009: 5 Me, 2010: 4 Me, 2011: 3 Me, 2012: 3 Me. Mechelininkadun eteläpään järjestelyt toteutetaan vuosina 2009-2010, ja sen jälkeen on KSV:n mukaan aika toteuttaa Kampin läpi tuleva raitiotieyhteys Jätkäsaareen.

Kalasataman raitiotietä varten varataan vuodelle 2012 0,5 Me ja 2013 3 Me. Sen jälkeen rataa on tarkoitus rakentaa vielä 2 Me:lla.

Laajasalon raitiotietä varten varataan yhteensä 200 Me, josta 165 Me käytetään vuoteen 2013 mennessä seuraavasti: 2009: 5 Me, 2010-2013: 40Me/v.

Raitiolinjan 9 jatkoa varten Ilmalaan ei budjetoida rahaa ennen vuotta 2013. :(

Bulevardin peruskorjaus on ajoitettu alkavaksi vuonna 2012 ja jatkuvaksi vielä vuoden 2013 jälkeen.

Mechelininkadun levennys ja raitiotiekaistat Leppäsuon kohdalla toteutetaan vuosina 2009-2010 (0,9 ja 0,4 Me).
 
Vs: Raitioliikenneinvestoinnit 2010-2014

Kslk käsittelee jälleen investointiohjelmaa tällä viikolla. Raitioliikenneinvestoinnit koskevat nyt vuosia 2010-2014.

Jätkäsaaren raitioteihin varataan vuosille 2010-2012 joka vuosi 5 Me, kokonaiskustannus on 20 Me eli rakentaminen jatkuu vielä vuoden 2012 jälkeen, mutta vielä ei ole tiedossa tarkempaa ajankohtaa. Erikseen varataan vielä Malminrinteen-Ruoholahdenrannan raitiotielle 2 Me vuonna 2010 ja 2 Me vuonna 2011.

Kalasataman raitiotiehen varataan vuodelle 2013 2 Me ja vuodelle 2014 4 Me. Rakentaminen jatkuu vielä vuoden 2014 jälkeen.

Laajasalon raitiotietä ja siltaa varten varataan tälle vuodelle (2009) 0,5 Me, mikä lienee suunnittelurahaa, sekä vuodelle 2010 4 Me ja vuodelle 2011 5 Me. Vuosille 2012-2013 on varattu 52 Me/vuosi, eli pääosin rakentaminen on tarkoitus tehdä tuolloin. Vielä vuodelle 2014 on varattu 11,5 Me. Rakentaminen jatkuu vielä vuoden 2014 jälkeen. Summista päätellen on kuitenkin ilmeisesti tarkoitus, että ensimmäinen linja Yliskylään valmistuisi vuonna 2014 ja "rakentaminen jatkuu" tarkoittaisi Kruunuvuoren haaran katurataa.

Linjan 9 Ilmalan-jatkeen osalta taulukko on ristiriitainen, sillä toisaalta hankkeelle varataan rahaa vuosille 2012 ja 2013 (3 Me ja 3,5 Me), mutta toisaalta sanotaan alahuomautuksessa, että rakentaminen alkaisi vasta vuoden 2014 jälkeen.

Korkeavuoren-Merikadun raitiotietä varten varataan vuodelle 2011 0,5 Me, vuodelle 2012 1,5 Me ja vuodelle 2013 samoin 1,5 Me.

Erityisen merkillepantavaa on, että Raide-Jokerille on varattu rahaa 40 Me vuonna 2013 ja 40 Me vuonna 2014. Rakentaminen jatkuu senkin jälkeen. Helsingin osuudeksi on arvoitu 100-120 Me ja oletuksena on, että Liikenne- ja viestintäministeriö maksaa kustannuksista 30 %.
 
Sinänsä positiivista, että raitioliikenteen kehittämiseen varataan rahaa (liian) monen olemattomien investointien vuosien jälkeen. Mutta onkos noissa rahasummissa mukana mahdollinen uusi raitiovaunukalusto, joka tarvitaan lisääntyvää liikennettä varten?
 
Sinänsä positiivista, että raitioliikenteen kehittämiseen varataan rahaa (liian) monen olemattomien investointien vuosien jälkeen. Mutta onkos noissa rahasummissa mukana mahdollinen uusi raitiovaunukalusto, joka tarvitaan lisääntyvää liikennettä varten?
Ei ole. Kaupunkisuunittelulautakunta käsittelee vain väyläinvestointeja. Vaunuhankinnan rahat ovat HKL-liikelaitoksen budjetissa.

SD202:n kysymys on sinänsä aiheellinen, sillä eihän liikenne laajene, ellei hankita myös kalustoa. Tarvittava kokonaisinvestointi on siten väylät ja kalusto. Kaluston toimitukset ja maksaminen jakautuvat myös useille vuosille samalla tavoin kuin radanrakentaminenkin.

Antero
 
Sinänsä positiivista, että raitioliikenteen kehittämiseen varataan rahaa (liian) monen olemattomien investointien vuosien jälkeen. Mutta onkos noissa rahasummissa mukana mahdollinen uusi raitiovaunukalusto, joka tarvitaan lisääntyvää liikennettä varten?

HKL käsittelee omaa investointiohjelmaansa ja budjettiaan toukokuussa. Kalustorahojen pitäisi olla siellä näkyvissä.

Jos voidaan olettaa, että varioita on liikenteessä n. 30 kpl (kuten tietysti täytyy voida olettaa), niin uusia vaunuja ei tarvita Jätkäsaaren, Merikadun ja Ilmalan tarpeisiin. Kalasatamassa tuskin alkaa liikenne ennen vuotta 2015 eikä sekään vaadi monta uutta vaunua. Nämä kaikki pystytään hoitamaan nyt käynnissä olevan hankinnan (40 vaunua) avulla.

Sen sijaan tietysti Jokeri ja myös Laajasalo vaativat huomattavan määrän uutta kalustoa. Vaikka liikenne ei alkaisi vielä 2014, niin kalustohankintoihin tarvitaan rahaa, koska kaikkea kalustoa ei toimiteta kerralla, ja koska osa tilaushinnasta maksetaan ennakkoon. Siispä kysymyksesi on minusta täysin aiheellinen ja oikeutettu. Aiemmin HKL ei ole varannut näitä varten rahaa. Saa nähdä, varaavatko nytkään. HKL-Suy mielellään lykkää kaikkea mahdollista aina vaan eteenpäin, eihän Laajasalon ratikkaa otettu siellä huomioon linjastotyössäkään ennen kuin oli aivan pakko, eli vasta hiukan ennen valtuuston tekemää ratikkapäätöstä. Eli pahoin pelkään, että rahaa ei varata, ja kysyjä saa vastaukseksi että "eihän Jokeri ja Laajasalo vielä pitkään aikaan toteudu".
 
Kaavoituskatsaus 2009

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto kaavoituskatsauksessa vuodelta 2009, joka on ko. viraston etusivulta, on kuvattuna myös Helsingin tulevaisuuden raitioliikenneverkko tämänhetkisen käsityksen mukaan. Voimakasta laajenemista havaittavissa.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös