Pysäkkiajat

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,559
Mikko Laaksonen sanoi:
Kaikkea ei ole mahdollista toteuttaa bussiliikenteessä. Bussiliikenteessä on pakko "manööverata" pysäkille, lattiaa ei saada pysäkin tasoon (joka hidastaa mm. lastenvaunu, rollaattori jne. matkustajia paljonkin) ja lisäksi bussissa on välttämättömämpää pitää kiinni kunnes vaunu on pysähtynyt, jolloin ovelle ei voi mennä "valmiiksi". Muita parannuksia voi toki toteuttaa.

Busseillakin kaikki nuo voidaan toteuttaa, jos infrasta tehdään vastaavaa kuin ratikoilla (pysäkit eivät ole erillisissä syvennyksissä, pysäkit on korotettuja). Bussissa suurempi kiinnipitämisen tarve johtuu vain siitä, että hidastuvuus on suurempi kuin ratikoilla. Kiinnipitämisen tarve ei kyllä siltikään estä valmiiksi ovelle menemisen mahdollisuutta, onhan ovelle valmiiksi meneminen ihan normaali tapa.

Oleellinen pysäkkiaikojen hidastuminen kaikilla joukkoliikennevälineillä tapahtuu sitten, kun vaunu alkaa olla täynnä. Matkustajat joutuvat odottamaan sisään tullessaan tiivistämistä ja ulos pääseminen on hidasta.

Edelleenkin siis ratikan tasoiset järjestelyt voitaisiin toteuttaa busseille, mutta niin kalliiden ratkaisujen tekeminen ei ole perusteltua elleivät matkustajamäärät ole suuria. Jos taas matkustajamäärät ovat suuria, on perusteltua rakentaa saman tien ratikka, jolla liikennöintikustannukset ovat edullisemmat. Esim. mainitulla Jokerilla bussiliikenteen kapasiteetti 5 min vuorovälillä todennäköisesti loppuu viimeistään ensi vuosikymmenellä.
 
kuukanko sanoi:
Edelleenkin siis ratikan tasoiset järjestelyt voitaisiin toteuttaa busseille, mutta niin kalliiden ratkaisujen tekeminen ei ole perusteltua elleivät matkustajamäärät ole suuria. Jos taas matkustajamäärät ovat suuria, on perusteltua rakentaa saman tien ratikka, jolla liikennöintikustannukset ovat edullisemmat. Esim. mainitulla Jokerilla bussiliikenteen kapasiteetti 5 min vuorovälillä todennäköisesti loppuu viimeistään ensi vuosikymmenellä.

Puhumattakaan Länsiväylän suunnan bussiliikenteestä jossa ajetaan n 700 bussia/arkipäivä ja suunta. Eiköhän sillä määrällä jo metrokin ala olla perusteltu hanke?
 
R.Silfverberg sanoi:
Puhumattakaan Länsiväylän suunnan bussiliikenteestä jossa ajetaan n 700 bussia/arkipäivä ja suunta. Eiköhän sillä määrällä jo metrokin ala olla perusteltu hanke?
700 bussia x 80 hlö = 56.000 hlö.
56.000 hlö / 250 hlö/ratikka = 224 ratikkaa.
56.000 hlö / 1200 hlö/metrojuna = 47 metrojunaa.

Vuoroväli harvenee iltaisin, tämä huomioiden liikennöintiajan vakiovuorovälillä voi laskea noin 14 tunnista.

700 bussia 14 tunnissa = 1,2 minuutin vuoroväli
224 ratikkaa 14 tunnissa = 3,75 minuutin vuoroväli
47 metrojunaa 14 tunnissa = 18 minuutin vuoroväli

Vastaus: Metro ei ala olla perusteltu hanke.

Antero

MODEDIT/kuukanko: Jatketaan länsimetrokeskustelua siihen kuuluvassa ketjussa http://jlf.fi/f20/214-lansimetro/
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös