Näytetään tulokset 1-3/3

Viestiketju: Pysäkkiajat

  1. #1
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus Pysäkkiajat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen
    Kaikkea ei ole mahdollista toteuttaa bussiliikenteessä. Bussiliikenteessä on pakko "manööverata" pysäkille, lattiaa ei saada pysäkin tasoon (joka hidastaa mm. lastenvaunu, rollaattori jne. matkustajia paljonkin) ja lisäksi bussissa on välttämättömämpää pitää kiinni kunnes vaunu on pysähtynyt, jolloin ovelle ei voi mennä "valmiiksi". Muita parannuksia voi toki toteuttaa.
    Busseillakin kaikki nuo voidaan toteuttaa, jos infrasta tehdään vastaavaa kuin ratikoilla (pysäkit eivät ole erillisissä syvennyksissä, pysäkit on korotettuja). Bussissa suurempi kiinnipitämisen tarve johtuu vain siitä, että hidastuvuus on suurempi kuin ratikoilla. Kiinnipitämisen tarve ei kyllä siltikään estä valmiiksi ovelle menemisen mahdollisuutta, onhan ovelle valmiiksi meneminen ihan normaali tapa.

    Oleellinen pysäkkiaikojen hidastuminen kaikilla joukkoliikennevälineillä tapahtuu sitten, kun vaunu alkaa olla täynnä. Matkustajat joutuvat odottamaan sisään tullessaan tiivistämistä ja ulos pääseminen on hidasta.

    Edelleenkin siis ratikan tasoiset järjestelyt voitaisiin toteuttaa busseille, mutta niin kalliiden ratkaisujen tekeminen ei ole perusteltua elleivät matkustajamäärät ole suuria. Jos taas matkustajamäärät ovat suuria, on perusteltua rakentaa saman tien ratikka, jolla liikennöintikustannukset ovat edullisemmat. Esim. mainitulla Jokerilla bussiliikenteen kapasiteetti 5 min vuorovälillä todennäköisesti loppuu viimeistään ensi vuosikymmenellä.

  2. #2

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Re: Pysäkkiajat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko
    Edelleenkin siis ratikan tasoiset järjestelyt voitaisiin toteuttaa busseille, mutta niin kalliiden ratkaisujen tekeminen ei ole perusteltua elleivät matkustajamäärät ole suuria. Jos taas matkustajamäärät ovat suuria, on perusteltua rakentaa saman tien ratikka, jolla liikennöintikustannukset ovat edullisemmat. Esim. mainitulla Jokerilla bussiliikenteen kapasiteetti 5 min vuorovälillä todennäköisesti loppuu viimeistään ensi vuosikymmenellä.
    Puhumattakaan Länsiväylän suunnan bussiliikenteestä jossa ajetaan n 700 bussia/arkipäivä ja suunta. Eiköhän sillä määrällä jo metrokin ala olla perusteltu hanke?

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Re: Pysäkkiajat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Puhumattakaan Länsiväylän suunnan bussiliikenteestä jossa ajetaan n 700 bussia/arkipäivä ja suunta. Eiköhän sillä määrällä jo metrokin ala olla perusteltu hanke?
    700 bussia x 80 hlö = 56.000 hlö.
    56.000 hlö / 250 hlö/ratikka = 224 ratikkaa.
    56.000 hlö / 1200 hlö/metrojuna = 47 metrojunaa.

    Vuoroväli harvenee iltaisin, tämä huomioiden liikennöintiajan vakiovuorovälillä voi laskea noin 14 tunnista.

    700 bussia 14 tunnissa = 1,2 minuutin vuoroväli
    224 ratikkaa 14 tunnissa = 3,75 minuutin vuoroväli
    47 metrojunaa 14 tunnissa = 18 minuutin vuoroväli

    Vastaus: Metro ei ala olla perusteltu hanke.

    Antero

    MODEDIT/kuukanko: Jatketaan länsimetrokeskustelua siihen kuuluvassa ketjussa http://jlf.fi/f20/214-lansimetro/
    Viimeisin muokkaaja vko; 23.04.2006 kello 16:49.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •