Mielestäni tämä topikki on koko lailla omituinen. Hieman taustaa tälle asialle:
"Alunperin" tilanne oli se, että laivaterminaalin ja keskustan väliä kulki sekä raitiolinja 2 että bussilinja 13. Bussi kulki myös keskustasta laivoille, mutta sitä käytettiin hyvin vähän. Sitten tuon suunnan bussilähdöt lopetettiin.
Raitiolinjaa 2 heikennettäessä bussi 13 ei kuitenkaan saanut lähdöilleen Katajanokalta Lasipalatsille kovin paljon matkustajia. Se nyt vaan taitaa olla niin, että laivamatkustajat ottavat mieluummin ratikan kuin bussin. Raideliikennekerrointa tämäkin.
Kun raitiolinja 2 lakkautettiin ja 4T perustettiin, niin muistelisin jlk:n esityslistoista (tieto varmaan löytyisi kaivamalla), että linjan 13 kuormitus lähtöä kohti oli alle 20 matkustajaa. Ei kovin hääppöistä varsinkaan verrattuna 4T:n nykyisiin kuormiin.
Siispä linjan 13 lakkautus oli ihan perusteltu eikä voida olettaa, että se uudelleenperustamisen jälkeen alkaisi kerätä mitenkään suurempia matkustajamääriä kuin aiemminkaan. Jostain syystä bussi nyt vaan ei tuolle matkalle houkuttele matkustajia.
Olen yllättynyt, että täällä jlf:llä kuvitellaan, että sataman suuret matkustajamääräpiikit hoidettaisiin kätevimmin bussilla. Muualla maailmassa tällaiset piikit hoidetaan nimenomaan suurikapasiteettisilla yksiköillä parhaiten, ts. raitiovaunuilla. Se on kyllä totta, että HKL-Suy Jätkäsaaren yhteydessä on todennut, että sataman suuret piikit kannattaa hoitaa bussilla eikä ratikalla, mutta Suy edustaa kyllä tässä ihan omaa erikoista kantaansa, johon ei yhdy muu maailma eikä edes Helsingissä KSV eikä Helsingin Satama.
Kuriositeettina mainittakoon, että linjan 13 loppuaikoina, ennen kuin tieto linjan lakkauttamisesta tuli, laskeskelimme porukalla hieman tuon linjan liikennöintikuluja. Lopputuloksena oli, että jopa HKL:n yksikkökustannuksilla raitiovaunu tulisi tuolla linjalla bussia halvemmaksi. Jos linjan liikenne olisi jatkunut, olisi HKL-RL:n siis kannattanut osallistua tarjouskilpailuun ja voittaal injan 13 liikenne
Miten se on mahdollista, että ratikka on halvempi kuin bussi? No siten, että vaunupäiväkustannuksia ei tullut kummallekaan liikennemuodolle (laivojen aikataulut olivat tuohon aikaan sellaiset, ettei ratikoita tarvinnut laittaa 13:lle pahimpaan iltaruuhkaan), vaunutuntikustannukset eli kuljettajan palkka olivat suurin piirten samat ja vaunukilometrejä tuli ratikalle selkeästi vähemmän varikon edullisemman sijainnin takia (TH vs. RuHa).
Linjalla 13 joka ikinen lähtö oli mallia varikko - KTR - LP - varikko, ja siksi noilla varikkosiirtymisillä oli poikkeuksellisen suuri osuus linjan kustannusten muodostumisessa. Töölö on sen verran paljon lähempänä kuin Ruskeasuo, että ratikka voitti bussin, vaikka km-kustannus on ratikalla kalliimpi. Säästöä tulee jonkin verran myös vaunutuntikustannuksissa, tuntejahan kuluu vähemmän, kun hallisivu on lyhyempi.