Katajanokan terminaalin yhteydet

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Nelonen on kulkenut kesäpäivisin 6 min välein ja tungosta on riittänyt. Ensi kesänä sitten 7 min välein. Aika epätoivoista tämä on. :(

Pitäisikö aloittaa joku telibussilinja Rautatientorilta laivaterminaaleille? Tämä voisi auttaa tuohon kapasiteettiongelmaan. Mitä niitä turisteja turhaan sullomaan jo nyt suosittuun 4-ratikkaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kesäaikataulut 2008

Pitäisikö aloittaa joku telibussilinja Rautatientorilta laivaterminaaleille? Tämä voisi auttaa tuohon kapasiteettiongelmaan. Mitä niitä turisteja turhaan sullomaan jo nyt suosittuun 4-ratikkaan.
Näin päästäisiin takaisin taas siihen aikaan, kun bussilinja 13 ajoi Katajanokan terminaalilta keskustaan. Miksi tuo bussilinja 13 muuten lakkautettiin jokunen vuosi sitten? Liittyikö se säästötoimenpiteisiin?
 
Vs: Kesäaikataulut 2008

Näin päästäisiin takaisin taas siihen aikaan, kun bussilinja 13 ajoi Katajanokan terminaalilta keskustaan. muuten lakkautettiin
Tukholman päässähän tuo on hienosti hoidettu, paikallinen lentokenttä bussiyritys hoitaa muutamalla pitkällä bussilla matkustajat laivarannasta Central stationille, taisi olla 30 sek, Takaisin pääsee iltapäivällä.
Liputkin voi ostaa jo laivan infosta valmiiksi.

Kyllähän siinä olisi viitoselle ollut töitä, mutta on liian kallista.
Ei tosiaan ole kovin mukavaa änketä itse tuliasisineen täpö täyteen vaunuun, ahtaampaa on kuin sardiinipurkissa ja hajut sen mukaiset.

No on meillä kuitenkin paremmin kuin Tallinan päässä, vaikka onhan sielläkin niitä taksin tarjoajia aina odottamassa.
 
Vs: Kesäaikataulut 2008

Mitä niitä turisteja turhaan sullomaan jo nyt suosittuun 4-ratikkaan.

Mitenkäs turistit sulloutuivat ennen muinoin laihiksiin, kun linjaa kaksi liikennöitiin pääosin 50-luvun kalustolla?

Mikonkadun radan valmistuttua voitaisiin ensi vuonna ottaa käyttöön uusi kakkoslinja, joka kulkisi reittiä terminaali - aleksi - mikonkatu -rautatieasema - aleksi -terminaali. Linjaa liikennöitäisiin 4T:n tapaan kolmesti päivässä vuorovälin ollessa 10 minuuttia. Tällöin selvittäisiin kahdella vaunulla, vaikkapa kahdella välipalamannella, joihin Viking Line voisi sitten ostaa hienot kokokylkimainokset. Paljonkohan tällaisesta järjestelystä koituisi kustannuksia? Samallahan osan nelosen ruuhkavuoroista voisi ajaa aamulla ja illalla hieman aikaisemmin halliin.
 
Vs: Kesäaikataulut 2008

Paljonkohan tällaisesta järjestelystä koituisi kustannuksia?

Koska liikenne osuisi ruuhkahuippuun, aiheutuisi järjestelystä vaunupäiväkustannukset. Kahden vaunun vaunupäiväkustannukset ympäri vuoden ovat jo lähemmäs 400000 euroa. Sitten vielä tunti- ja kilometrikustannukset päälle. Voitaneen siis todeta, että järjestelyn kustannus olisi huomattava verrattuna nykyiseen 4T:hen.

Liikenne pitäisi saada järjestettyä niin, että linja kuljettaisi myös muita kuin sataman matkustajia, niin hommasta voisi tulla mielekäs. Silloin vaunuille löytyisi töitä myös aamuruuhkassa. Siinä mielessä 4T on onnistunut ratkaisu.

Jos Katajanokan terminaalia varten halutaan ajaa omaa linjaa laivojen kulkuaikoina, onnistuu se huomattavasti halvemmalla bussilinjan 13 kaltaisella ratkaisulla, koska bussien ruuhkahuippu on aamuruuhkassa. Silloin päivällä ja iltapäivällä lisäliikenteestä ei tule edes autopäiväkustannuksia.
 
Vs: Kesäaikataulut 2008

Jos Katajanokan terminaalia varten halutaan ajaa omaa linjaa laivojen kulkuaikoina, onnistuu se huomattavasti halvemmalla bussilinjan 13 kaltaisella ratkaisulla, koska bussien ruuhkahuippu on aamuruuhkassa. Silloin päivällä ja iltapäivällä lisäliikenteestä ei tule edes autopäiväkustannuksia.

Bussi voisi olla sopiva ratkaisu. Kun iltaruuhka ei ole yhtä terävä kuin aamuruuhka, vapaita bussejakin olisi saatavilla. Tarvittaessa voitaisiin reitille laittaa useitakin vapaita busseja, jotta kaikki kyytiläiset saataisiin kuljetettua tilavasti keskustaan. Joku tekemään aloitetta joukkoliikennelautakuntaan?
 
Vs: Kesäaikataulut 2008

Bussi voisi olla sopiva ratkaisu. Tarvittaessa voitaisiin reitille laittaa useitakin vapaita busseja, jotta kaikki kyytiläiset saataisiin kuljetettua tilavasti keskustaan.

Olisiko runsas bussiliikenne sitten edullisempi ratkaisu kuin nykyinen 4T-ratikka? Yhteen raitiovaunuun mahtuu kuitenkin selvästi enemmän matkustajia kuin yhteen bussiin. Nykyisinhän Ruotsinlaivan saavuttua aamulla satamaan tungos on yleensä sen verran kova, että matkustajia jää laiturille suosituimmissa lähdöissä, mutta kaikki pääsevät kuitenkin keskustaan kohtuullisessa ajassa.
 
Vs: Kesäaikataulut 2008

Olisiko runsas bussiliikenne sitten edullisempi ratkaisu kuin nykyinen 4T-ratikka?

4-ratikka on kokemuksieni perusteella ympäri päivän ruuhkainen linja, se on epämiellyttävä tapa matkustaa terminaaleille. Muun Katajanokan palvelua voitaisiin parantaa, jos terminaalien liikenne hoidettaisiin busseilla. Bussivaihtoehdossa istumapaikkoja riittäisi paljon paremmin, kun bussien käyttäjinä olisivat ainoastaan laivamatkustajat. Kuinka paljon matkustajapaikoissa on eroa telibussien ja ratikoiden välillä?
 
Terminaalista lähtiessään raitiovaunuhan on pelkästään laivamatkustajien täytettävissä, joskus vieläpä niin ettei Katajanokan muilta pysäkeiltä enää mahdu "tavallisia" matkustajia kyytiin. Istumapaikkoja riittää siis vähintään yhtä hyvin kuin bussissa, ellei busseja ole sitten selvästi useampia. Munkkiniemestä tultaessa matkustajista valtaosa jää pois Lasipalatsilla, jolloin pääosin keskustasta tulevat laivamatkustajat mahtuvat kyytiin ilman ylimääräistä ahtautumista. Lisäksi kaikki eivät pyri satamaan samaan aikaan, vaan matkustajamäärät jakaantuvat tasaisemmin useampaan vaunuun. Koska 4T ei palvele Merisotilaantoria, osa Katajanokalle menevistä jää odottamaan nelosta. Ajoittaista tungosta toki on, mutta parin kilometrin matkan taittaa seistenkin. Oleellisempaa olisikin, että 4T-vuoroissa olisi enemmän matalalattiaista kalustoa, sillä useilla matkustajilla on kantamuksia.
 
Mielestäni tämä topikki on koko lailla omituinen. Hieman taustaa tälle asialle:

"Alunperin" tilanne oli se, että laivaterminaalin ja keskustan väliä kulki sekä raitiolinja 2 että bussilinja 13. Bussi kulki myös keskustasta laivoille, mutta sitä käytettiin hyvin vähän. Sitten tuon suunnan bussilähdöt lopetettiin.

Raitiolinjaa 2 heikennettäessä bussi 13 ei kuitenkaan saanut lähdöilleen Katajanokalta Lasipalatsille kovin paljon matkustajia. Se nyt vaan taitaa olla niin, että laivamatkustajat ottavat mieluummin ratikan kuin bussin. Raideliikennekerrointa tämäkin.

Kun raitiolinja 2 lakkautettiin ja 4T perustettiin, niin muistelisin jlk:n esityslistoista (tieto varmaan löytyisi kaivamalla), että linjan 13 kuormitus lähtöä kohti oli alle 20 matkustajaa. Ei kovin hääppöistä varsinkaan verrattuna 4T:n nykyisiin kuormiin.

Siispä linjan 13 lakkautus oli ihan perusteltu eikä voida olettaa, että se uudelleenperustamisen jälkeen alkaisi kerätä mitenkään suurempia matkustajamääriä kuin aiemminkaan. Jostain syystä bussi nyt vaan ei tuolle matkalle houkuttele matkustajia.

Olen yllättynyt, että täällä jlf:llä kuvitellaan, että sataman suuret matkustajamääräpiikit hoidettaisiin kätevimmin bussilla. Muualla maailmassa tällaiset piikit hoidetaan nimenomaan suurikapasiteettisilla yksiköillä parhaiten, ts. raitiovaunuilla. Se on kyllä totta, että HKL-Suy Jätkäsaaren yhteydessä on todennut, että sataman suuret piikit kannattaa hoitaa bussilla eikä ratikalla, mutta Suy edustaa kyllä tässä ihan omaa erikoista kantaansa, johon ei yhdy muu maailma eikä edes Helsingissä KSV eikä Helsingin Satama.

Kuriositeettina mainittakoon, että linjan 13 loppuaikoina, ennen kuin tieto linjan lakkauttamisesta tuli, laskeskelimme porukalla hieman tuon linjan liikennöintikuluja. Lopputuloksena oli, että jopa HKL:n yksikkökustannuksilla raitiovaunu tulisi tuolla linjalla bussia halvemmaksi. Jos linjan liikenne olisi jatkunut, olisi HKL-RL:n siis kannattanut osallistua tarjouskilpailuun ja voittaal injan 13 liikenne ;)

Miten se on mahdollista, että ratikka on halvempi kuin bussi? No siten, että vaunupäiväkustannuksia ei tullut kummallekaan liikennemuodolle (laivojen aikataulut olivat tuohon aikaan sellaiset, ettei ratikoita tarvinnut laittaa 13:lle pahimpaan iltaruuhkaan), vaunutuntikustannukset eli kuljettajan palkka olivat suurin piirten samat ja vaunukilometrejä tuli ratikalle selkeästi vähemmän varikon edullisemman sijainnin takia (TH vs. RuHa).

Linjalla 13 joka ikinen lähtö oli mallia varikko - KTR - LP - varikko, ja siksi noilla varikkosiirtymisillä oli poikkeuksellisen suuri osuus linjan kustannusten muodostumisessa. Töölö on sen verran paljon lähempänä kuin Ruskeasuo, että ratikka voitti bussin, vaikka km-kustannus on ratikalla kalliimpi. Säästöä tulee jonkin verran myös vaunutuntikustannuksissa, tuntejahan kuluu vähemmän, kun hallisivu on lyhyempi.
 
vaunukilometrejä tuli ratikalle selkeästi vähemmän varikon edullisemman sijainnin takia (TH vs. RuHa).

Bussiliikenteessä tilaaja ei maksa hallisivuista. Ratikkaliikenteessä tilanne on toinen, siellähän hallisivut on yleensä merkattu aikatauluihinkin ja niillä kuljetetaan matkustajia.
 
Bussiliikenteessä tilaaja ei maksa hallisivuista.

Ilmaisia lounaita ei ole. Vaikka hallisivut olisivat nimellisesti ilmaisia, niin tokihan ne kustannukset on ympätty kokonaishintoihin mukaan.

Jos tällainen bussilinja 13 perustettaisiin, niin HKL:n keskiarvoyksikkökustannuksilla ei voisi etukäteen kovin hyvin arvioida tällaisen spesiaalilinjan kustannuksia. Linja maksaa sen, mitä tarjouksen jättäjät päättävät.

Esim. tuo autopäivä 0 e on sekin ihan tulkintajuttu; tarjouksen jättäjäthän voivat jyvitellä tarjouksensa autopäivään, tuntiin ja kilometriin ihan miten haluavat. Joku laskuttaa tällaiseltakin linjalta pienen autopäiväkustannuksen, mutta antaa sitten hyvin alhaisen kilometrihinnan, jolloin lopputulos voi olla edullisempi kuin sellaisella liikennöitsijällä, joka laskee autopäivähinnaksi 0 e mutta ottaa sitten reippaammin km-taksaa.
 
Linjalla 13 joka ikinen lähtö oli mallia varikko - KTR - LP - varikko, ja siksi noilla varikkosiirtymisillä oli poikkeuksellisen suuri osuus linjan kustannusten muodostumisessa. Töölö on sen verran paljon lähempänä kuin Ruskeasuo, että ratikka voitti bussin, vaikka km-kustannus on ratikalla kalliimpi. Säästöä tulee jonkin verran myös vaunutuntikustannuksissa, tuntejahan kuluu vähemmän, kun hallisivu on lyhyempi.

Eikös kakkonen ajettu Koskelasta käsin? Näin ollen varikkosivu olisi vähintään yhtä pitkä.
 
Eikös kakkonen ajettu Koskelasta käsin? Näin ollen varikkosivu olisi vähintään yhtä pitkä.

Kyllähän se sieltä. Laihialaisia ajettiin muistaakseni Linjojen silmukan ollessa käytössä Hakaniemestä Sörkän kautta Koskelaan. Tosin olisihan sitä 2 voitu ajaa Töölöstä, jos siellä oli tilaa 2 elinaikana.
 
Eikös kakkonen ajettu Koskelasta käsin? Näin ollen varikkosivu olisi vähintään yhtä pitkä.

Kertomassani linjan 13 rv/bussi-vertailussa ei ollut kyse linjasta 2.

Oletus oli, että linjan 13 raitiovaunut otettaisiin linjojen 4 ja 10 ruuhkavuoroista. Silloisten laiva-aikataulujen puitteissa se olisi ollut mahdollista.

Linjaa 2 ajettiin Koskelasta, tosin 80-luvulla Kauppatori-Linjat -linjaa myös Töölöstä.
 
Takaisin
Ylös