Linja 3B/T 1.1.2009 alkaen

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,148
Nyt, kun Kampin raitiolinjasta on saatu päätös aikaiseksi ja olemme keskustelleet päätöksen järkevyydestä, niin olisikohan aika antaa tuon pitkäksi paisuneen ketjun jäädä pikku hiljaa unohduksiin?

Mielestäni on paikallaan perustaa uusi ketju linjan 3 uudelleenjärjestelystä, siksi kovan luokan symboli tuo rengaslinja 3T on Helsingissä.

Lautakunta ei tehnyt päätöstä 3B:n ja 3T:n uusista linjanimistä. Linjanimet ovat yksi pohtimisen arvoinen asia. Tunnukset vaihtuvat Olympiaterminaalin pysäkillä sekä Eläintarhassa. Mitkä olisivat uusien linjojen loogiset nimet?

Mielestäni nämä toimisivat parhaiten:
3B Kaivopuisto - Eira - Erottaja - Kallio
3T Kaivopuisto - Kauppatori - Töölö - Kallio

Tällöin käytettäisiin tunnettuja kaupunginosien ja paikkojen nimiä, jotka nytkin esiintyvät linjanimessä. Samalla olisi syytä luopua määränpäätekstistä "Eläintarha" joka on omiaan aiheuttamaan sekaannusta. Kun eläintarhaa ei siellä Eläintarhassa ole, ja kun Rautatientorilta lähtee kolmosten lisäksi vielä bussi 11 oikeaan eläintarhaan Korkeasaareen, niin on hiukan kyseenalaista käyttää tuota nimitystä ratikoiden määränpäänä. Sekavuutta se vaan aiheuttaa.

Toinen miettimisen arvoinen asia on linjan esittäminen linjakartassa. Nythän kaikilla ratikkalinjoilla on oma värinsä kartalla. Pitäisikö linjalla 3 olla yksi väri, vai pitäisikö kartan värin muuttua samassa kohtaa, missä linjatunnuskin muuttuu? Itse olen ehkä enemmän yhden värin kannalla. Siten korostettaisiin sitä, ettei matkustajan todellakaan tarvitse vaihtaa vaunua, vaikka kirjaintunnus vaihtuukin. Toisaalta, miten sitten esitetään Rautatieaseman pysäkki? Hankalampi homma.

Kolmantena käytännön seikkana voisi pohtia turistilinjamarkkinointia. Linjahan palvelee turisteja nyt entistäkin paremmin, kun mukana on kaupungin uusi sydän Kamppi. Stocka ja Kolme seppää tulevat nähdyksi Mannerheimintieltä käsin. Mutta voidaanko enää puhua 3T:stä turistilinjana, vai pitäisikö puhua vain linjasta 3? Nouse Kauppatorilla linjan 3 vaunuun...
 
Mitkä olisivat uusien linjojen loogiset nimet?

Mielestäni nämä toimisivat parhaiten:
3B Kaivopuisto - Eira - Erottaja - Kallio
3T Kaivopuisto - Kauppatori - Töölö - Kallio

Tällöin käytettäisiin tunnettuja kaupunginosien ja paikkojen nimiä, jotka nytkin esiintyvät linjanimessä. Samalla olisi syytä luopua määränpäätekstistä "Eläintarha" joka on omiaan aiheuttamaan sekaannusta. Kun eläintarhaa ei siellä Eläintarhassa ole, ja kun Rautatientorilta lähtee kolmosten lisäksi vielä bussi 11 oikeaan eläintarhaan Korkeasaareen, niin on hiukan kyseenalaista käyttää tuota nimitystä ratikoiden määränpäänä. Sekavuutta se vaan aiheuttaa.

Minusta tuo Eläintarha on kaupunginosannimenä hauska erikoisuus, joka voisi pysyä myös kolmosten määränpäänä. Aikoinaan Helsinkiin muuttaessani minulla ei ollut hajuakaan missä Eläintarha sijaitsee, mutta en kuitenkaan koskaan sekoittanut sitä varsinaiseen eläintarhaan, sillä sehän on tietenkin maankuulu Korkeasaari (mikä on myös bussin 11 määränpääteksti).

Eläintarhan sijasta sekavuutta minulle muinoin aiheutti kymppilinjan päätepiste Kirurgi. Kartasta yritin epätoivoisesti etsiä sellaista kaupunginosaa, kunnes joskus minulle valkeni että sehän onkin sairaala. Loogisempi määränpää olisi mielestäni Kaartinkaupunki.

Toisekseen minusta on kummallista, että esität 3T:n määränpääksi Kalliota, kun eihän kyseinen linja tule kulkemaan läheltäkään Kalliota. Alppila ehkä nyt kelpaisi juuri ja juuri. Olisiko 3T:n reitissä hyvä mainita Kamppi korostamaan uutta rataosuutta? Esim. Kaivopuisto - Kamppi - Töölö - Eläintarha tai Alppila.
 
Mielestäni nämä toimisivat parhaiten:
3B Kaivopuisto - Eira - Erottaja - Kallio
3T Kaivopuisto - Kauppatori - Töölö - Kallio
Tästä olen samaa mieltä, kuin nimimerkki MrArakawakin: eihän uusi 3T kulje Kalliossa ollenkaan. Siksi Eläintarha kummankin uuden kolmosen päätepysäkkinä on perustellumpi.

Eli:

3B Kaivopuisto-Eira-Erottaja-Kallio-Eläintarha
3T Kaivopuisto-Kauppatori-Kamppi-Töölö-Eläintarha

Lisäksi olisi mielestäni syytä korostaa kumpienkin menevän Rautatieaseman kautta.

Mutta mitähän sitten linjakilvissä lukisikaan? Nykyisten vain määränpäätä osoittavien linjakilpien informaatio on hyvin puutteellista. Uusien kolmosten tapauksessa vain "3B Eläintarha" tai "3B Kaivopuisto" tai vastaavat 3T:llä ovat varsin vähän kertovat niiden reiteistä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo 3T:n Kallio-problematiikka on kyllä totta. Kun kerran T:tä nyt pyritään brändäämään Töölön-kolmoseksi, niin sitten linjanimessä Kallio kyllä hämäisi.

Kamppi olisi varmaan hyvä saada imagosyistä mukaan 3T:n linjanimeen, mutta siitä tulee kyllä sitten kamalan pitkä. Töölöä ei voi jättää pois, kun kerran T = Töölö.

Eläintarhan korvaisin kuitenkin mieluummin sitten Alppilalla, jos Kalliota ei voi käyttää.

Mitenkäs tämä? Molemmilla kaksi välipistettä ja 3B:ssä Kallio mukana. B:lle ehdottamani Erottaja lienee aika turha. Mutta voiko 3T:n Kauppatorista luopua? Looginen reitti Kaivarista Kamppiin kun kulkisi Eiran kautta, ei Kauppatorin. Ja periaatehan on, että juuri siksi se KT mainitaan.

3T Kaivopuisto - Kamppi - Töölö - Alppila
3B Kaivopuisto - Eira - Kallio - Alppila
 
3T Kaivopuisto - Kamppi - Töölö - Alppila
3B Kaivopuisto - Eira - Kallio - Alppila

Olisi hienoa jos pystyittäisiin käyttämään linjatunnuksissa isoja M-vaihtoasemia kuten Kamppi, Rautatieasema, Hakaniemi, Sörnäinen. Linjakilvissä pitäisi olla vaihtuva teksti Crotramin tapaisesti.

3B Rautatieasema - Hakaniemi - Alppila.
Och samma på svenska

Alppila ehdottomasti Zoolandian tilalle.
 
Linjaopasteista pysäkeillä ja vaunuissa ottaisin mallia vaikkapa tästä hannoverilaisesta.

Eli pysäkeille selkeät pysäkkikyltit ja yhtä selkeät reaaliaikaiset infotaulut, joka kertoo, mihin ja minkä kautta juuri tämä vaunu on menossa. Vaunujen linjakilvissä linjanumero ja määränpää, kun taas vaunun sisällä selkeä, reaaliaikainen näyttö siitä missä ollaan menossa ja minne menossa. Ja linjakartat hyvin esillä kaikkialla.

(lähde:http://de.wikipedia.org/wiki/Stadtbahn_Hannover)
 
Minusta tuo Eläintarha on kaupunginosannimenä hauska erikoisuus, joka voisi pysyä myös kolmosten määränpäänä.

Virallisestihan Eläintarha ei ole kaupunginosa, eikä edes kaupunginosaan kuuluva osa-alue, vaan puisto(?). Ehkä sitä on aikoinaan alettu käyttää kolmosen määränpäänimenä, koska se sijaitsee lähellä kyseisen ratikkareitin pohjoisinta pistettä. Virallisesti Eläintarhan ajantasauspysäkki sijaitsee Taka-Töölön ja Pasilan kaupunginosien rajalla, joka sillä kohdin seuraa Nordenskiöldinkatua. Kummankaan kaupunginosan nimeä ei kuitenkaan luonnollisesti voisi käyttää päätepysäkin nimenä, koska paikka sijaitsee kaukana molempien "keskuksista".

Mikäli Eläintarhan nimelle etsitään muita vaihtoehtoja, Kallio on tosiaan liian kaukana ja siksi harhaanjohtava. Alppilankin kelpoisuus on aivan siinä rajalla, sillä Alppilaan tullaan virallisesti vasta Eläintarhan pysäkin jälkeen, kun Vauhtitien risteys on ohitettu ja tulevan 3T:n tunnus on vaihtunut 3B:ksi. Jos ollaan tarkkoja, tuleva 3T ei siis kulje Alppilassakaan, ja siksi Eläintarha voisi olla perusteltu nimi kolmosten päätepysäkille jatkossakin.

Kuriositeettina mainittakoon vielä, että Alppila on Alppiharjun kaupunginosan osa-alue, eikä siis sekään varsinainen kaupunginosa. Alppiharjun kaupunginosa muodostuu Alppilan ja Harjun osa-alueista. Tällä hetkellä vaihtaisin Eläintarha-nimen kolmosten vaunukilvissä ja reittikuvauksessa milloin tahansa Alppiharjuksi tai Alppilaksi, mutta ensi vuonna se ei enää toimisi, kun siellä kulkee silloin enää 3B.

Olen tyytyväinen siihen että kolmoslinjan eteläisen määränpään nimi vaihdettiin viime vuonna Eirasta Kaivopuistoksi, sillä reittihän vain hipaisee Eiran kulmaa, mutta myötäilee Kaivopuiston rajaa Ullanlinnassa kulkiessaan. 1A:lla Eiran käyttö määränpäänä on paljon perustellumpaa, vaikka sekään linja ei varsinaisesti ylitä Eiran rajaa, ja lisäksi sen päätepysäkki on Punavuoressa.

Olisiko 3T:n reitissä hyvä mainita Kamppi korostamaan uutta rataosuutta? Esim. Kaivopuisto - Kamppi - Töölö - Eläintarha tai Alppila.

Kamppi olisi ehkä hyvä mainita, mutta toisaalta tuosta jäi nyt pois Kauppatori, joka kertoisi sen, kumpaa reittiä Kaivopuistosta poistutaan.

Oma ehdotukseni on:

3B Kaivopuisto-Bulevardi-Kallio-Eläintarha
3T Kaivopuisto-Kauppatori-Kamppi-Töölö-Eläintarha

Bulevardin voisi korvata Punavuorella, tai miksei Eirallakin, vaikkei vaunu siis siellä varsinaisesti kuljekaan.

Mutta mitähän sitten linjakilvissä lukisikaan? Nykyisten vain määränpäätä osoittavien linjakilpien informaatio on hyvin puutteellista. Uusien kolmosten tapauksessa vain "3B Eläintarha" tai "3B Kaivopuisto" tai vastaavat 3T:llä ovat varsin vähän kertovat niiden reiteistä.

Minusta olisi fiksua, jos ulkokylteissä lukisi kaksi seuraavaa määränpäätä kerrallaan, esim. allekkain Kauppatori ja Kamppi. Ruotsinkielisiä nimiä voisi näyttää vuorotellen, mutta ehkä lyhyemmän ajan, mikäli se on teknisesti mahdollista. Sisäkylteissä, joissa on vain yksi rivi eikä mahdollisuutta tekstin vierittämiseen, riittäisi päätepysäkki. Niissähän kuitenkin näkyy myös seuraavan pysäkin nimi. Poikkeusreittitilanteissa pitäisi kaikkiin vaunun kyltteihin heti saada teksti "Poikkeusreitti", jotta ne eivät johda harhaan.

Eläintarhan sijasta sekavuutta minulle muinoin aiheutti kymppilinjan päätepiste Kirurgi. Kartasta yritin epätoivoisesti etsiä sellaista kaupunginosaa, kunnes joskus minulle valkeni että sehän onkin sairaala. Loogisempi määränpää olisi mielestäni Kaartinkaupunki.

Tuosta en voisi olla enempää samaa mieltä, vaikka Tarkk'ampujankadun päätepysäkki itse asiassa sijaitseekin Ullanlinnan kaupunginosassa. Kirurgia ei todellakaan löydy kartalta.
 
Mikäli Eläintarhan nimelle etsitään muita vaihtoehtoja, Kallio on tosiaan liian kaukana ja siksi harhaanjohtava. Alppilankin kelpoisuus on aivan siinä rajalla, sillä Alppilaan tullaan virallisesti vasta Eläintarhan pysäkin jälkeen, kun Vauhtitien risteys on ohitettu ja tulevan 3T:n tunnus on vaihtunut 3B:ksi. Jos ollaan tarkkoja, tuleva 3T ei siis kulje Alppilassakaan, ja siksi Eläintarha voisi olla perusteltu nimi kolmosten päätepysäkille jatkossakin.
Eläintarhan vaihtoehdoksi voisi ehdottaa "Laaksoa" tai "Auroraa", mutta ulkopaikkakuntalaisille ne sanovat vielä vähemmän mitään kuin "Eläintarha", jossa ei tosin ole elukkatarhaa tainnut olla yli 100 vuoteen.

Olen tyytyväinen siihen että kolmoslinjan eteläisen määränpään nimi vaihdettiin viime vuonna Eirasta Kaivopuistoksi, sillä reittihän vain hipaisee Eiran kulmaa, mutta myötäilee Kaivopuiston rajaa Ullanlinnassa kulkiessaan.
OK

Minusta olisi fiksua, jos ulkokylteissä lukisi kaksi seuraavaa määränpäätä kerrallaan, esim. allekkain Kauppatori ja Kamppi.
Mun mielestäni linjatunnus + pääteaseman nimi riittää ulkokyltissä. Se on ylenen käytäntö koko maailmassa.

Ruotsinkielisiä nimiä voisi näyttää vuorotellen, mutta ehkä lyhyemmän ajan, mikäli se on teknisesti mahdollista.
Silloin kun nimi on kahdella kielellä, ne pitäisi saada linjakilvessä mahtumaan allekkain tai vierekkäin kauttaviivalla erotettuna. On sanomattakin selvää että niitä kahta päättäriä joiden nimi on sama suomeksi ja ruotsiksi eli "Eira" ja "Arabia" ei pidä toistaa. Jos 2-kieliset nimet vaativat liikaa tilaa, kannattaa niitä vähän lyhentää tai etsiä määränpäälle vaihtoehtoisia mutta silti käypiä lyhyitä nimiä. Esim Pikku-Huopalahden suuntaisessa 10:ssä voisi lukea määränpäänä "Korppaa/Korpas".


Sisäkylteissä, joissa on vain yksi rivi eikä mahdollisuutta tekstin vierittämiseen, riittäisi päätepysäkki. Niissähän kuitenkin näkyy myös seuraavan pysäkin nimi. Poikkeusreittitilanteissa pitäisi kaikkiin vaunun kyltteihin heti saada teksti "Poikkeusreitti", jotta ne eivät johda harhaan.
OK

t. Rainer
 
"Eläintarha", jossa ei tosin ole elukkatarhaa tainnut olla yli 100 vuoteen.

"Eläintarhassa" ei ole ollut ikinä eläintarhaa. Sinne kyllä sellaista aikanaan suunniteltiin, josta tuleekin tuo nimi, mutta oikeasti eläintarha sitten toteutettiin Korkeasaareen.

Ja jossain oli maininta, että Korkeasaareen kulkee bussilinja. Oikeasti sen päätepaikka on Mustikkamaa, eli se niistä todenmukaisista paikannimistä. Samoin Seurasaareen ei liikennöi mikään bussilinja.
 
"Eläintarhassa" ei ole ollut ikinä eläintarhaa. Sinne kyllä sellaista aikanaan suunniteltiin, josta tuleekin tuo nimi, mutta oikeasti eläintarha sitten toteutettiin Korkeasaareen.
Kiitos oikaisusta. Taisi se Eltsun elukkatarha jäädä ikuisuusprojektiksi. Ehkä sekoitin sen Berliinin Tiergartenin kanssa.

Ja jossain oli maininta, että Korkeasaareen kulkee bussilinja. Oikeasti sen päätepaikka on Mustikkamaa, eli se niistä todenmukaisista paikannimistä. Samoin Seurasaareen ei liikennöi mikään bussilinja.
Nähtävyyskohteita lähimmät pysäkit ovat vissiin yleismaailmallisesti nimetty itse kohteen mukaan, vaikka näissä tapauksissa jäävät vähän ulkopuolelle.

t. Rainer
 
Eläintarhan vaihtoehdoksi voisi ehdottaa "Laaksoa" tai "Auroraa", mutta ulkopaikkakuntalaisille ne sanovat vielä vähemmän mitään kuin "Eläintarha", jossa ei tosin ole elukkatarhaa tainnut olla yli 100 vuoteen.

Laakso ja Aurora kävivät minunkin mielessäni. Laakson hylkäsin, koska tuleva 3T on jo ohittanut sen saapuessaan Töölön suunnasta Nordenskiöldinkadun päätepysäkilleen. 3B puolestaan ei ohita Laaksoa ollenkaan. Aurora taas olisi nimenä lähes yhtä tuntematon kuin Kirurgi, vaikka se sentään löytyy kartalta (sairaalan nimenä), toisin kuin Kirurgi.

Mun mielestäni linjatunnus + pääteaseman nimi riittää ulkokyltissä. Se on ylenen käytäntö koko maailmassa.

Saattaa tosiaan olla että menisi liian sekavaksi, jos kylteissä olisi myös kauttakulkupaikkojen nimiä, vaikka sitä ehdotinkin. Lähinnä kai ajattelin tilannetta ulkopaikkakuntalaisen kannalta, jolla kolmosen reitti ei ole selkäytimessä. Kuvitellaan tilanne, jossa hän odottaa kolmosta Kaivopuiston pysäkillä aikomuksenaan matkustaa Kallioon. Jos yhdestä suunnasta pysäkille saapuu "3T Eläintarha" ja toisesta suunnasta "3B Eläintarha", niin hän ei (ilman linjakarttaa) tiedä kumpaan vaunuun kannattaa nousta. Sitä vastoin, jos vaunujen etukylteissä lukisikin "3B Bulevardi Kallio" ja "3T Kauppatori Kamppi", valinta olisi taatusti helpompi. Linjakartasta ja pysäkkien kylteistä asia tietysti selviää, mutta miksi se ei voisi selvitä vaununkin kylteistä?

Silloin kun nimi on kahdella kielellä, ne pitäisi saada linjakilvessä mahtumaan allekkain tai vierekkäin kauttaviivalla erotettuna. On sanomattakin selvää että niitä kahta päättäriä joiden nimi on sama suomeksi ja ruotsiksi eli "Eira" ja "Arabia" ei pidä toistaa.

Niinpä. Siksi onkin harmi että fonttikoko on Helsingin vaunujen kylteissä vakio, toisin kuin esimerkiksi Crotramin kylteissä. Sekä Eira että Arabia ovat niin lyhyitä nimiä, että ne voisi hyvin näyttää tuplakokoisella fontilla sen sijaan, että ne toistetaan pienellä fontilla kahdella eri rivillä. Paljon fiksumpaa olisi myös näyttää esimerkiksi "6 Hakaniemi/Hagnäs Arabia" kuin "6 Arabia Arabia". Tai "8 Töölö/Tölö Arabia", eikä "8 Arabia Arabia". Tai "1A Hakaniemi/Hagnäs Eira", eikä "1A Eira Eira". Tosin näissä tapauksissa väliaseman nimen pitäisi kuitenkin poistua kylteistä, kun väliasema on ohitettu.

Tosiasiahan kuitenkin on, että kaksikielisyys mutkistaa kyltityskäytäntöä huomattavasti.
 
Eikös ole samantekevää mitä vaunun etulinjakilvessä lukee. Eihän siitä saa selvää kuin pimeällä. Omituinen valinta, kun parempiakin olisi. :icon_frown:.
Kilpiteline takaisin ja kunnon peltikilpi 3B / 3T.
 
Eikös ole samantekevää mitä vaunun etulinjakilvessä lukee. Eihän siitä saa selvää kuin pimeällä. Omituinen valinta, kun parempiakin olisi. :icon_frown:.
Kilpiteline takaisin ja kunnon peltikilpi 3B / 3T.

Monissa busseissa on sellainen oranssinkeltainen elektroninen näyttö, joka näkyy päivälläkin hyvin. Onhan se ratikan keltainen väri paremmin värimaailmaan istuva, mutta kieltämättä näkyvyyden kustannuksella.

Olen samaa mieltä siinä, että kirkkaalla säällä ratikoiden linjatunnusten näkyvyys on liian huono. Automaattiset nauhakilvet, joissa joka numero on omassa rullassaan ja määränpäät ovat yhdessä rullassa, näkyisi parhaiten ja palvelisi hyvin (myös linjaston muuttuessa).
 
Kannatan ideaa vaihtuvasta pääteasematekstistä, eli 3T:llä Töölö Tölö ja "Eläintarha" ja 3B:llä Kallio Berghäll ja "Eläintarha".

Harhaanjohtava "Eläintarha" voidaan korvata minusta kartassa hyvin näkyvällä Alppilalla, vaikka teknisesti ajantasauspysäkki ei Alppilaa olekaan. Tai sitten Stadion tai Auroran sairaala.
 
Takaisin
Ylös