Pysäkkikuulutukset

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Pysäkkikuulutukset ovat häiritseviä.
Niin, tämä on se syy, miksi Helmi-järjestelmässäkin aluksi mukana olleet pysäkkikuulutukset lopetettiin. Muunmuassa raitiolinjalta 4 tuli niin paljon negatiivista palautetta, että katsottiin paremmaksi luopua niistä. Helsinkiläiset matkustavat mieluummin hiillityssä joukkoliikenteen ääniympäristössä.

Ihan aiheellinen kommentti; mitalillahan on aina kaksi puolta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pysäkkikartat Mannejen sisällä

Pysäkkikuulutukset ovat häiritseviä. Elektroninen pysäkkinäyttö on riittävä. Ratikoissa ne myös toimivat melko hyvin (poikkeustilanteita lukuunottamatta).
Niin, tämä on se syy, miksi Helmi-järjestelmässäkin aluksi mukana olleet pysäkkikuulutukset lopetettiin. Muunmuassa raitiolinjalta 4 tuli niin paljon negatiivista palautetta, että katsottiin paremmaksi luopua niistä. Helsinkiläiset matkustavat mieluummin hiillityssä joukkoliikenteen ääniympäristössä.

Ovatko ne häiritseviä myös junissa ja metrossa? Kuulutuksenhan ei tarvitse olla muuta kuin pysäkin nimi: "Lasipalatsi, Glaspalatset" ja pääte- ja ajantasauspysäkeillä ilmoitus seisonnasta.
 
Vs: Pysäkkikartat Mannejen sisällä

Ovatko ne häiritseviä myös junissa ja metrossa?
Junissa ne olivat alun alkaen yleisöä häiritseviä. Automaattikuulutuksethan olivat aluksi jotensakin näin, että "seuraavina Pasila ja Käpylä - ja ruotsiksi" sekä sitten "seuraavina Käpylä ja Oulunkylä - ja ruotsiksi" eli aina kaksi seuraava kerrottiin ja olikohan ne vaihtoyhteydetkin myös paljon laveammin kerrottuina. Lopuksi oli "seuraavana Hiekkaharju joka on tämän junan pääteasema - ja ruotsiksi". Se oli yhtä höpinää koko matkanteko.
 
Vs: Pysäkkikartat Mannejen sisällä

Ovatko ne häiritseviä myös junissa ja metrossa?

AFAIC, kyllä ne ovat. Mutta maan alla ne kuitenkin puolustavat paikkaansa, kun ei pysäkkiä tunnista tavanomaisista maamerkeistä.

Itse joudun hyvin harvoin käyttämään metroa taikka lähijunaa, joten osaan elää kuulutusten kanssa niinä harvoina kertoina kun sitä älämölöä joutuu kuuntelemaan. Mutta jo esim. viikon matkalla New Yorkissa / Lontoossa / Madridissa ne kuulutukset alkavat kyllä ottaa päähän.

Vristo jo viittasikin nelosen koekuulutusten saamaan palautteeseen. 3T:llä oli vuosikymmenet kesäisin kuulutuksia ja ainakin Uusi Suomi uutisoi pariin otteeseen siitä, miten kuulutukset tuntuivat (normaali)matkustajista häiritseviltä. Kuljettajiten toiveesta ne sitten jossain vaiheessa kuuluivatkin vain nivelten B-vaunun kovaäänisistä kunnes loppuivat kokonaan.

Tämä on E-juna Espooseen. This is Gloucester road. Change here for the District line. Mind the gap. Proxima estación: Mar de Cristal. Correspondencia con línea 4. Stand clear of the closing doors please. The next stop is 33rd street. Kuka tuollaista äänisaastetta kestää 40 kertaa päivässä???
 
Vs: Pysäkkikartat Mannejen sisällä

Tämä on E-juna Espooseen. This is Gloucester road. Change here for the District line. Mind the gap. Proxima estación: Mar de Cristal. Correspondencia con línea 4. Stand clear of the closing doors please. The next stop is 33rd street. Kuka tuollaista äänisaastetta kestää 40 kertaa päivässä???

Minä esim. Ei häiritse yhtään, oli kulkuneuvo sitten mikä tahansa. Ehkä minulla onkin vähän paremmat hermot kuin muilla. :) Tukholmassakin on/oli asjanmukaista mennä innerstadbusseilla kun sai kuunnella riikinruotsilla väännettyjä pysäkkikuulutuksia Scania CN113CLB:n kaiuttimista.
 
Vs: Pysäkkikartat Mannejen sisällä

Minä esim. Ei häiritse yhtään, oli kulkuneuvo sitten mikä tahansa. Ehkä minulla onkin vähän paremmat hermot kuin muilla. :) Tukholmassakin on/oli asjanmukaista mennä innerstadbusseilla kun sai kuunnella riikinruotsilla väännettyjä pysäkkikuulutuksia Scania CN113CLB:n kaiuttimista.
Niinpä. On se kumma juttu, kun Suomessa ei käy sellaiset asiat, mitkä ovat muualla maailmassa yleisesti tapana. Mutta Suomessahan onkin ne erikoisolosuhteet (=käsittämättömän juntit ihmiset)! :(
 
kuulutukset

"Jostain" (ehkä lautakunnan pöytäkirjasta?) luin että HKL on suunnittelemassa järjestelmää jossa ajoneuvon sisällä toimii paikallinen FM-asema josta pysäkkikuulutukset voi kuunnella vaikkapa korvalappustereoilla. Lähetyksen kantomatka on lyhyt, ja taajuus olisi sama kaikissa vaunuissa.

Toinen juttu sitten tietysti on milloin tämä toteutuu, jos koskaan, ehkä tulee Helmi2:n mukana??
 
Seuraava pysäkki selviää jo pysäkkinäytöistä, joten jokaista pysäkkiä ei ole siksi tarpeen kuuluttaa. Näytöt ovat vielä paljon kuulutuksia selkeämpiä ulkomaalaisille, kun ei tarvitse ymmärtää suomen tai suomenruotsin lausumista.

Kuulutukset palvelee kuitenkin näkövammaisia. HKL:n suunnittelemat radiolähetykset olisivat jonkinlainen kompromissi vakiomatkustajien häiritsemisen ja näkövammaisten palvelemisen välillä. Näkövammaiset eivät kuitenkaan halua pitää mukanaan radiota pysäkkikuulutusten takia, joten jos he saavat lobattua poliitikkoja tarpeeksi, voi olla, että pysäkkikuulutukset tulee kovaäänisiin.
 
Minuakaan eivät pysäkkikuulitukset häiritse, päinvastoin koen ne palveluna. Itse pidän parhaana järjestelmänä Wienin kulutuksia. Siellä kerrotaan pysäkin nimen jälkeen mahdollinen 'Kurtzstreckengrenze' (=tariffiraja), mahdolliset vaihtoyhteydet ja parhaimmissa paikoissa mahdolliset matkailullisesti tärkeät paikat. Lisäksi välillä tulee erilaisia muita tiedoituksia, kuten muistutus pitä kiinni tukitangoiista häyäjarrutusten vuoksi. Joskus hiljaisena aikan vaunu ehtii seuraavalle pysäkille ennenkuin kuulutus on ohi...
Kaikki tulee nauhalta.
Tosin Itävälta on yksikielistä aluetta, meillä moinen kuulutusjärjestely ei onnistuisi kaksikielisyyden vuoksi.
 
Hei!

Näytöt ovat vielä paljon kuulutuksia selkeämpiä ulkomaalaisille, kun ei tarvitse ymmärtää suomen tai suomenruotsin lausumista.

Monia ulkomaalaisia häiritsee kylläkin se, että samassa taulussa on määränpää, linja, "pysähtyy/stannar" ja seuraava pysäkki. Määränpää ja seuraava pysäkki vielä kahdella kielellä. Tämä kaikki valitettavasti sekoittaa pahasti.

Parempi olisi eri kilvet eri tiedoille. Linja ja määränpää omaan ruutuun, seuraavan pysäkin nimi omaan ruutuun. Ihanteellista olisi vielä saada vaihtoyhteydet johonkin taluun.

Saksassa ja Sveitsissä näkee yhä useammin monitoreita, joista kaikki nämä tiedot löytyvät. Monitorit ovat aina pareittain, toisessa on linja- ja pysäkkitiedot vaihtoyhteyksineen ja toisessa näkee (HUOM: siis ei kuule) uutisia ja mainoksia. Monitorit ovat noin 17-tuumaisia ja löytyvät yleensä ovien kohdalta kattoon kiinnitettynä.

Eikö Helsingin Mannheimilaisissa ole tällaisia? Mutta vaunua kohden vain yksi, eikö?
 
Eikö Helsingin Mannheimilaisissa ole tällaisia? Mutta vaunua kohden vain yksi, eikö?

Manneissa on kaksi sisänäyttöä, joissa pyörii lyhyitä uutisia, sääkarttoja, HKL:n tiedotteita ja mainoksia. Pysäkkitiedot hoidetaan siis perinteisillä yksirivisillä sähkönäytöillä.

Oheinen kuva vaunusta 152 (ebookers). Etualalla B-vaunun mainosnäyttö sekä pysäkkinäyttö. Vaunun edessä kuljettajan aition seinässä on toinen isompi mainosnäyttö.
 

Liitetiedostot

  • IMG_0756.JPG
    IMG_0756.JPG
    86 KB · Lukukerrat: 330
Vs: kuulutukset

"Jostain" (ehkä lautakunnan pöytäkirjasta?) luin että HKL on suunnittelemassa järjestelmää jossa ajoneuvon sisällä toimii paikallinen FM-asema josta pysäkkikuulutukset voi kuunnella vaikkapa korvalappustereoilla. Lähetyksen kantomatka on lyhyt, ja taajuus olisi sama kaikissa vaunuissa.

Toinen juttu sitten tietysti on milloin tämä toteutuu, jos koskaan, ehkä tulee Helmi2:n mukana??

HS:n artikkelin mukaan bussilinjalta 58 tuttua radiokuulutusta laajennetaan kevään aikana kahdelle raitiolinjalle. Pysäkkikuulutuksia uudella itsestäänsäätyvällä äänenvoimakkuusteknologialla olisi myös tarkoitus päästä koekäyttämään joskus tänä vuonna. Ainakin ruuhkatunteina, jolloin suurella osalla matkustajista ei ole näköyhteyttä sisänäyttöihin, kuulutukset parantaisivat varmasti palvelua. Taasen yövaunussa pysäkkien latelu kovaäänisestä muutamalle kyytiin eksyneelle herättäisi lähinnä hilpeyttä.
 
Vs: kuulutukset

HS:n artikkelin mukaan bussilinjalta 58 tuttua radiokuulutusta laajennetaan kevään aikana kahdelle raitiolinjalle.

Jutun tekijällä on tainnut mennä vaunu ja linja sekaisin. Kuulutuksia on nyt siis yhdessä linjan 58 (PL 869) ja yhdessä linjan 11 bussissa (CBF 686) ja kevään aikana ne laajennetaan kahteen raitiovaunuun, joiden on tarkoitus liikkua linjoilla 4 ja 10.
 
Suurissa euroopan kaupungeissa matkustaessa raitiovaunulla olen pannut merkille, että sisätiloissa on kartta monitorilla, missä on selvästi merkitty koko reitti ja huomiovärillä seuraava pysäkki.
Näin mm. Prahassa jonka kielestä en ymmärrä mitään, mutta kartalla kyllä pysyn ja voin laskea koska pysäkkini tulee.
 
Takaisin
Ylös