Varova jalankulkijavalot

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
Helsingin Sanomat sanoi:
Uudet liikennevalot näyttävät pelkkää punaista

Anna-Leena Pyykkönen


Mannerheimintien ja Postikadun risteyksessä Helsingissä otettiin maanantaina käyttöön uusi liikennevalojen ohjaustapa.

Uudet valot ja pehmeästi kilkuttava äänimerkki ovat käytössä raitiokiskot ylittävällä suojatiellä. Vihreät valot jalankulkijoille on poistettu. Nyt ne ovat joko punaiselle tai pimeät.

Kun ratikoita ei ole tulossa, jalankulkuvalot ovat pimeinä ja ihmiset saavat ylittää kiskot. Sen sijaan ratikan lähestyessä valoja ne vaihtuvat näyttämään kiinteää punaista.

Punaisia ihmishahmoisia valoja on kaksi rinnakkain. Lisäksi ratikasta alkaa kuulua varoittava merkkiääni sen jälkeen, kun sen ovet on suljettu.

Valot vaihtuvat, kun raitiovaunut ovat lähettäneet radioviestejä liikennevalojen ohjauskeskukseen.

Uusi niin sanottu Varova-ohjaus vähentää jalankulkijoiden odotusaikoja, koska ratikkasuojatiellä ei ole punaista valoa turhaan kuten nykyään.

Uusilla valoilla voidaan useissa tapauksissa suosia raitiovaunuja nykyistä paremmin eikä siitä aiheudu jalankulkijoille lisää viivytystä.

Varova-ohjaus tapahtuu liikenneministeriön poikkeusluvalla. Uusi ohjaustapa tulee käyttöön muutaman viikon kuluttua myös Finlandia-talon suojateillä.
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Uudet+liikennevalot+näyttävät+pelkkää+punaista/1135236659251
Piti ihan mennä paikan päälle ihmettelemään kun olen nurkilla töissä. Toimii toistaiseksi niin, että jalankulkijat tuijottavat hölmistyneenä yhtäkkiä pimenneitä valoja, mutta lähtevät liikkeelle vasta kun ajoradan yli palaa vihreä. Sellaista tilannetta ei sattunut, että ajoradalla olisi vihreä mutta kiskoilla jalankulkijoille punainen, ilmeisesti säädetty niiin.
 
Jep, mun kokemukset olivat sellaiset, että ihmiset tuijottivat äkäisinä niitä summeriämyreitä ja näyttivät helpottuneilta kun se älämölö lakkasi. Koko porukka katsoi kuitenkin kauemmas, eli Lasipalatsin suunnassa olevia jalankulkuvaloja eikä uskaltautunut ylittämään kiskoja ennen kuin ne muuttuivat vihreiksi.

Tuo systeemi toimisi todennäköisesti paremmin jossain, missä ei ole noin montaa siivua jalankulkuvaloja.
 
Minusta nuo toimivat oikein hyvin tänään. Ihmiset eivät kävelleet punaisia päin kiskojen yli ainakaan samaan malliin kuin aiemmin.
 
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Uudet+liikennevalot+näyttävät+pelkkää+punaista/1135236659251
Piti ihan mennä paikan päälle ihmettelemään kun olen nurkilla töissä. Toimii toistaiseksi niin, että jalankulkijat tuijottavat hölmistyneenä yhtäkkiä pimenneitä valoja, mutta lähtevät liikkeelle vasta kun ajoradan yli palaa vihreä. Sellaista tilannetta ei sattunut, että ajoradalla olisi vihreä mutta kiskoilla jalankulkijoille punainen, ilmeisesti säädetty niiin.

Ihmetyttää että miten tuo eroaa tilanteesta, että olisi vain tavalliset valot joissa jalankulkijoilla olisi muuten vihreät valot päällä, mutta ratikka tilaisi siihen aina tullessaan punaiset? Onko tuo siis niin, että ratikoille ei ole tuossa valoa lainkaan eli tilanne vastaa lähinnä noita tasoristeys-tyyppisiä valoja joita on esim. Jokerilla.
 
Ihmetyttää että miten tuo eroaa tilanteesta, että olisi vain tavalliset valot joissa jalankulkijoilla olisi muuten vihreät valot päällä, mutta ratikka tilaisi siihen aina tullessaan punaiset? Onko tuo siis niin, että ratikoille ei ole tuossa valoa lainkaan eli tilanne vastaa lähinnä noita tasoristeys-tyyppisiä valoja joita on esim. Jokerilla.

Valot ovat mustana, jotta ei tulisi tilannetta, jossa autokaistoilla on punainen valo ja raitiovaunukaistoilla vihreä. Kun idea nimenomaan on, että raitiovaunukaistoilla ei ole turhaa punaista, mutta vihreä valo sekaantuisi autokaistojen valoihin. Toisin päin taas tilanne hoidettaneen niin, että autokaistoillakin näytetään punaista silloin kun raitiovaunukaistoillakin. Suoraan menevät autothan voidaan ja kannattaa päästää samaan aikaan, koska kääntyvät autokaistat joutuvat joka tapauksessa pysähtymään. En tosin tiedä, toimitaanko näin.

Itse olisin tosin kannattanut raitiovaunuvaloja vastaavaa systeemiä: normaalisti vilkkuva keltainen, vaikkapa jonkin sopivan varoitusmerkin kera; vaunun tullessa vuorotellen vilkkuvat punaiset. Mutta kai tuollekin on omat perusteensa. Mitenkäs muualla Euroopassa?
 
vaunun tullessa vuorotellen vilkkuvat punaiset.

Erään YTV edutastajan puheissa muistelen kuulleeni, että Jokerivalojen yhteydessä vilkkuva vs palava punainen ajatustakin on selvitelty. Vilkkuvasta luovuttiin, koska osa (muistinvaraisesti n 10 %) ihmisistä ei miellä sitä yhtä vahvaksi kielloksi kuin palava punainen.
 
– – ei miellä sitä yhtä vahvaksi kielloksi kuin palava punainen.

MOT. Yhden asian muistan autokoulusta ikäni. Telakkakadulla ajelin Pursan kulmaan ja punaisilla vilkkuvaloilla päästin 1A:n menemään ja lähdin oitis vaunun perään. Tais olla ainut kerta kun opettaja joutui koskemaan jarrupedaaliin ja odoteltiin sitten valojen pimentymistä. Mutta opinpahan senkin: punanen on punanen.

Entäs tällanen ratkaisu: itse liikennevalot olisi nykyisenkaltaiset vihreä ukko-punanen ukko. Sen lisäksi raiteiden välissä olisi pylväs – vajaa 2 m korkea – ja sen päässä punainen lyhty vilkkumassa vaunun lähestyessä? Ei mikään uus idea mutta jos se valo on silmien korkeudella niin vois olla tehokkaampi.
 
Tarkkailin tasoristeystä ja seuraavia havaintoja tuli tehdyksi. Kaikkia erikoistapauksia esiintyi jonkin valtiovierailun ansiosta.

Huomattava osa jalankulkijoista seisoo jähmettyneenä varoituksen ollessa pois päältä, vaikka radan saisi huoletta ylittää. Katse näkee vain kauempana olevat punaiset autokaistojen ylityksen kieltävät valot eikä homma toimi.

Varova-laitos hälyttää aivan liian pitkään vaunun ylitettyä suojatien. Mannerheimintietä pohjoiseen menevän vaunun jälkeen varoitus päättyy vasta kun vaunu on jo lähes siirtymässä Arkadiankadulle johtavan autokaistan ylitykseen. Arkadiankadun suuntaan ajettaessa hälytys päättyy hieman aiemmin. Kaivokadun/Simonkadun risteykseen menevä vaunu hälyttää myös aivan pysäkkialueelle saakka. Varova-laitoksen hälytyksen päättyminen voisi perustua raidevirtapiiriin tai ajojohtokoskettimeen, jolloin hälytys olisi puolet lyhyempi täsmähälytys, kuten rautateidenkin tasoristeyksissä on tapana. Kun juna on ylittänyt tasoristeyksen, tasoristeyslaitos vapautuu välittömästi. Nyt vaikuttaa siltä, että hälytysalue päättyy vasta niin kaukana missä se tulevalla raiteella alkaa.

Kun alueelta otetaan kaikki liikennevalot pois päältä eli siirrytään vilkulle tai täysin pimeäksi, ja sallitaan ajo tavallisia liikennesääntöjä noudattaen tai poliisin ohjauksessa, eivät Varova-valot toimi laisinkaan. Jos se perustuisi omaan virtapiiriin, Varova-tasoristeysvalot hälyttäisivät normaalisti, mikä seikka olisi myös hyväksi. Tällaisessa tilanteessa vaunu vain tulee, mutta ei hälytä lainkaan. Samaten kun vaunu jää valokierron aikana seisomaan vaikka ruuhkan takia suojatien päälle, hälytys sammuu, eli se toimii vain jos raitiovaunuopastin on aja-asennossa.

Varova-laitosta olisi siis kaiken kaikkiaan kehitettävä paljon ja huomattavasti enemmän virtapiiriajattelun suuntaan. Nyt se ei toimi kuten sen voisi ajatella toimivan.
 
Huomattava osa jalankulkijoista seisoo jähmettyneenä varoituksen ollessa pois päältä, vaikka radan saisi huoletta ylittää.

Eiköhän tämä korjaannu ajan kanssa.

Varova-laitos hälyttää aivan liian pitkään vaunun ylitettyä suojatien.

Samaa mieltä. Varovan ohjaamiseen käytetään ilmeisesti Helmi-järjestelmää, joka ei minusta ole paras mahdollinen tapa ohjata tämän tyyppistä varoituslaitosta. Induktiivinen tai vastaava ratkaisu toimisi paremmin. Helsingin raitioteillä ei voine käyttää perinteisiä raidevirtapiirejä, koska kiskoja ei ole sähköisesti eristetty sen enempää toisistaan kuin ympäristöstäänkään.

Ohjauksen puutteiden lisäksi punaisten kuittautuminen yleensä on hidasta. Poistumiskuitin huomaa siitä, että Helmin nuppivalo sammuu tolpasta. Havaintojeni mukaan tästä menee vielä ainakin yksi kokonainen kilkatussykli ennen kuin valot sammuvat. Saksassa jalankulkijoiden opastin sammuu välittömästi kuitista. Käytännössä ero johtuu siitä, että ratikan valojen pitää meillä ensin ehtiä vaihtua. Saksassa ongelma on ratkottu niin, että jo ratikan keulan meneminen risteykseen (tolpan ohi) aloittaa ratikan valojen vaihtumisen, jolloin ratikan perän poistuessa risteyksestä voidaankin jo vaihtaa jalankulkijoiden ja muunkin liikenteen opastimet viivytyksittä. Mahdollinen jonossa oleva etuuspyyntö tietysti estää tämän kuittautumisen, jolloin toinenkin vaunu voi mennä risteyksestä kerralla läpi. Helmi ei taida tukea moista kaksoiskuittausta.

Ja sitten se kilkatus! On aika kamalaa kuunneltavaa. Digitaalinen ääninäyte tuntuisi loppuvan ilkeästi kesken ja eri tolppien kaiuttimet tuntuvat vaihtelevasti olevan epätahdissa. Katkeileva äänimerkki noin ylipäänsäkin on minusta häiritsevämpi kuin tasainen kilkatus olisi. Ruotsissa vastaavat valot taitavat käyttää jatkuvaa äänimerkkiä?

Viimeinen ongelma Lasipalatsilla koskee valo-ohjaustamme ylipäänsä. Pohjoiseen lähdettäessä valoetusupyyntö on Varovan käyttöönoton myötä kytketty ovien sulkeutumiseen kuten joillakin muilla pysäkeillä. Vain Nr-vaunujen etuoven etulehden saa jättää auki. Ensinnäkin kuljettajista suuri osa ei tunnu noteeranneen tätä muutosta ja lisäksi koko systeemi on nurinkurinen. Valoetuuspyyntö ei vaihda välittömästi valoja, joten on hölmöä sulkea ovet ennen aikojaan.

BOStrabin mukaisissa valoissa pyyntö perustuu joko laskuriin pysäkille saapumisesta tai kuljettajan erikseen tekemään pyyntöön, joka tehdään, kun vaunu kuljettajan arvion mukaan alkaa olla valmis lähtöön eli yleensä ovien ollessa vielä sepposen selällään. Tietyillä pysäkeillä BOStrabin mukaissa ratikkavaloissa keskimmäinen valo on symboliltaan T, joka viittaa ovien sulkemiseen. Näillä pysäkeillä kuljettaja poistaa ovien vapautuksen, kun T syttyy ja T myös palaa niin pitkään, että ovet yleensä ehtivät kiinni eli pidempään kuin normaali "keltainen" opaste. Vastaa tietysti Helsingin vanhoja neliaukkoisia ratikkaopastimia.

Näillä BOStrabin ratkaisuilla on pyritty siihen, että vaunu on välittömästi lähtövalmis valojen vaihtuessa, mutta ovia ei kuitenkaan tarvitse sulkea tarpeettomasti ennen kuin ajolupa on tulossa. Tässä säästetään kallisarvoisia sekunteja, joita nyt nopeallakin satunnaisotannalla hukataan valtavasti Lasipalatsillakin. Ei liene kenenkään etu, että ratikka saa ajoluvan, mutta ovet on ajolupaa odoteltaessa jouduttu avaamaan uudestaan eikä liikkeelle siksi päästäkään sujuvasti. Useammin kuin harvoin liikkeelle ei ylipäänsäkään päästä ajoluvan aikana.

Tavoite on kuitenkin oikea. Nyt pitäisi päästä hiomaan toiminta lähemmäs kansainvälisiä esimerkkejä, jotka perustuvat tukevasti kokemukseen.
 
Kun alueelta otetaan kaikki liikennevalot pois päältä eli siirrytään vilkulle tai täysin pimeäksi, ja sallitaan ajo tavallisia liikennesääntöjä noudattaen tai poliisin ohjauksessa, eivät Varova-valot toimi laisinkaan.
Lounasaikaan tuolla oli kaikki valot pimeänä ja poliisi ohjaamassa liikennettä, myös nuo Varova-valot olivat pimeänä.
 
Ruotsissa vastaavat valot taitavat käyttää jatkuvaa äänimerkkiä?
Hassua sinänsä, että Helsingin kilkatus on minulta vallan jäänyt kuulematta, mutta siis Norrköpingissä ja Göteborgissa ainakin soittokellojen ääni muistuttaa rautateiden varoituslaitosten kalkatusta, tosin mainitsemieni ruotsalaiskaupunkien tapauksissa ääni tuotetaan syntetisaattorilla (ei mekaanisesti).
 
Valot ovat mustana, jotta ei tulisi tilannetta, jossa autokaistoilla on punainen valo ja raitiovaunukaistoilla vihreä. Kun idea nimenomaan on, että raitiovaunukaistoilla ei ole turhaa punaista, mutta vihreä valo sekaantuisi autokaistojen valoihin. Toisin päin taas tilanne hoidettaneen niin, että autokaistoillakin näytetään punaista silloin kun raitiovaunukaistoillakin.

Helsingissä on runsain määrin kolmeosaisia valo-ohjattuja suojateitä, joissa kaikenlaiset jalankulkijoiden vihreät ovat mahdollisia. Siis myös punainen-vihreä-punainen tai vihreä-punainen-vihreä. Siksi on kummallista, miksei Helsingin kaikkia suojateitä voida vain yksinkertaisesti ohjelmoida siten, että punaista näytetään raitiotietä ylittäville jalankulkijoille vain silloin kuin ratikka tulee. Tämäntyyppisiä suojatievaloja Helsingissä on jonkin verran, kuten esimerkiksi Kansallismuseon ratikkapysäkin tuplavalot, Mechelininkatu-Sammonkatu-valot ja Kuusitien pysäkin valot.

Kansallismuseon valot ovat toimineet ratikoiden sujuvuuden kannalta hyvin eikä sinne nyt asennetut Varovat ole tuonneet asiaan muuta muutosta kuin uuden maskin. Valo-ohjaus toimii tismalleen samalla tavalla kuin ennenkin. Lasipalatsillakin valo-ohjelmointi on muuten ennallaan, mutta raitiovaunujen nuoli jätetään näyttämättä jos yhtään vaunua ei ole sitä tilannut. Eli sitä jalankulkijoiden turhaa punasta on tässä saatu vähennettyä, mutta eihän siihen nyt Varovaa olisi tarvinnut. Uudet herätteet eli äänet ja tuplavalot eivät toki ole huono juttu, kenties vähentävät hajamielisyyksissä tehtyjä harha-askelia. Kokemukset tältä viikolta kuitenkin näyttäisivät vanhan meiningin jatkuvan Varova-risteyksissäkin. Punaisia päin menijöitä riittää entiseen malliin.
 
Eiköhän tämä korjaannu ajan kanssa.

Kyllä on korjaantunut. Ihan surutta mennään nykyisin päin niin värillistä kuin pimeää valoa kuten muuallakin kaupungissa.

Samaa mieltä. Varovan ohjaamiseen käytetään ilmeisesti Helmi-järjestelmää, joka ei minusta ole paras mahdollinen tapa ohjata tämän tyyppistä varoituslaitosta. Induktiivinen tai vastaava ratkaisu toimisi paremmin.

Jokin vastaava tosiaan muttei Helmi-liva, koska se mm. tunnistaa vaunun aivan liian myöhään. Vaan voisiko toimintaa kehittää jotenkin näin:

- normaalitilanteessa kun rv-valot on S:llä, niin jk-valot pimeänä ja hiljaa
- kun rv-liikenteen suuntaisella autoliikenteellä on vihreä, olisi rv-valot vilkulla ja jk-valot edelleen pimeänä+hiljaa. Tällöin rv saisi suurta varovaisuutta noudattaen tulla vaikka systeemi ei jostain syystä tunnistaisikaan sitä. Tällöin monet ylittäjät katsoisivat kauempia ajoradan suojatievaloja, jotka ovat punaisella, eivätkä ylittäisi raitiotietä vaikka se sallittua olisikin
- kun ratikka tosiaan on tulossa, jk-valot menisivät punaiselle ja alkaisivat gilgattaa. Rv-valot nuolelle
 
Ensimmäiset uudenmalliset Varova-opastimet on nyt asennettu Uintikeskuksen pysäkille. Kahta rinnakkaista opastinta pidettiin kuulemma kömpelönä, joten uudessa Varovassa on vain yksi iso, halkaisijaltaan 30 senttinen punainen opastin. Pimeänä ollessaan näkyy valkoinen ääriviiva, joka havainnollistaa jalankulkijoille paremmin opastimen merkitystä. Äänimerkki on myös hieman muuttunut.

Vielä en ole tarpeeksi seurannut risteyksen toimintaa osatakseni sanoa, onko myös valo-ohjelmointiin tehty isompia muutoksia. Lähtökohtaisesti varova-valot hidastavat ratikoiden kulkua, jos niitä asennetaan risteyksiin, kuten Lasipalatsin esimerkki osoittaa. Toisaalta Uintikeskuksella seiskojen valo on ollut tähänkin asti erikseen tilattava eli valoa ei normaalisti tule kierrossa, joten tässä varova ei pääse häiritsemään kuin ykkösen kulkua.
 
Takaisin
Ylös