"HKL 341" (1952)

Albert

Suljettu tunnus
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
2,224
Jos haluatte nähdä miten jaksaa Helsingissä 53 vuotta sitten vieraillut raitiovaunu tanään vilkaiskaa täältä.
Hienoja kuvia.
"HKL 341" on nykyään Gmunden 10.
Täältä lisää tietoa.
 
Gmündenin kymppi

Kiitos Albert vinkistä.

Kylläpä oli kamalan näköistä ympäristöä. Aivan selvästi raideliikenne pilaa maiseman ja karkottaa ihmiset. Mieluummin pitäisi raide hävittää ja rakentaa kunnon motari!

Asiallisemmin sanottuna, kiintoisaa todeta, että koko touhu pyörii kahden asentajan ja kolmen kuljettajan voimin. Ja 53 vuotta vanha kalusto kiiltää kuin vasta tehtaasta tulleena.

Antero
 
Täytyypä toivoa ettei vaunua kuutiointi uhkaa, vaikka Gmundeniin aikovat hankkia matalalattiavaunut perinnekaluston tilalle.
 
Olisipa todella hyvä vaunu Turun museoraitiotielle.

Turkuunhan aiottiin 1961 hankkia kuusi vastaavaa Düwagin neliakselista vaunua, toki varmaankin kymmenen vuotta uudempaa versiota. Tämän hankinnan kaatuminen oli alkusysäys lakkautukselle.
 
Täytyypä toivoa ettei vaunua kuutiointi uhkaa, vaikka Gmundeniin aikovat hankkia matalalattiavaunut perinnekaluston tilalle.

Rataa hallinnoiva Stern & Hafferl tunnetaan siitä, että se käyttää ajokelpoista kalustoa niin kauan kuin mahdollista, ja kun elinkaaren pää on saavutettu, tilalle hankitaan sopivaa käytettyä kalustoa, jolla on kilometrejä jäljellä.
 
Näinhän asiat pitkään olivat. Viime vuosina Stern & Hafferl vain on tuntunut olevan huomattavasti aiempaa rohkeammin liikkeellä myös kokonaan uuden kaluston hankkimiseksi. Toisaalta, edellisestä kirjoituksestani tähän ketjuun on nyt kulunut runsaat kolme vuotta, eikä Gmundeniin ole vieläkään hankittu uusia raitiovaunuja - sen enempää tehtaalta kuin käytettynäkään. Viimeiset suunnitelmat lienevät, että ostettaisiin Bombardierin Flexity Outlook C -vaunuja, samanlaisia kuin Innsbruckiin. Yksi Innsbruckin vaunuista oli radalla koeajoissa tänä syksynä.
 
Foorumin galleriasta löytyy kuvia Gmundenista, myös vaunusta GM 10 (ex 341). GM 8 on todennäköisesti jäämässä museovaunuksi Gmundeniin mutta entiset Vestische Straßenbahn:in vaunut eivät. Vielä ei ole minkäänlaista päätöstä tehty mutta eräs museorautatieseura Kärntenissä olisi kenties kiinnostunut yhdestä tai molemmista vaunuista. Jos perusteellinen korjaus joskus tehdään niin todennäköisesti kori otetaan vaunusta GM 10 ja moottorit tämänhetkisestä varavaunusta GM 9.
 
Gmunden on joulukuun Strassenbahn Magazinen yksi kansikuvajuttu. Itse artikkeli on kaksi aukeamaa.

Gmundenissa on vain 14.000 asukasta, silti siellä halutaan satsata raitiotien uudistamiseen ja yhteisliikenteeseen maaseudulle vievien metristen rautateiden kanssa. Rataa ja pysäkkejä on jo uusittu ja perusparannus jatkuu ensi vuoteen. Rahaa on käytetty silloin noin 7,2 M€.

Vuonna 2012 voisivat samat vaunut liikennöidä kaupungin ulkopuolelle ja nykyiseen nähden liikennöity rataverkko kasvaisi 18 km. Kalusto uusitaan matalalattiaisiksi, minkä vuoksi Innsbruckista oli kokeeksi lainassa Bombardierin metrinen Flexity Outlook nro 305. Seuraavaksi Gmundeniin on tulossa koeajoihin Variobahn Stadlerin Bogestralle Ruhrin alueelle (Bochum, Gelsenkirchen) toimittamasta sarjasta.

Rahoituskuvio on siellä mielenkiintoinen. Oberösterreichin osavaltio maksaa 75 % ja Gmundenin kaupunki 25 %.

Antero
 
Tässä vielä yksi linkki:

www.gmundner-strassenbahn.at

Sieltä löytyy runsaasti tietoa ja kuvia Gmundenin raitiovaunuista (myös GM 10) ja erityisesti suunnitelluista laajennuksista.

Tällä hetkellä GM 10 on teipattu paikallisen sanomalehden mainoksilla. Ikkunoita ei ole kuitenkaan peitetty.

Suosittelen Gmundenissa käymistä! Samalla voi testata metriset Traunseebahn ja Atterseebahn/Attergaubahn- radat ja tietysti Linzin ratikat, joiden raideleveys on 900mm. Harvinainen raideleveys mutta silti tullaan toimeen.
 
Nyt ovat Gmundenin Großraumwageneiden päivät luetut! Siinä menee sitten Hesan Olympia-vaunukin...

Stern & Hafferl on tilannut Vosslohilta 11 matalalattiaratikkaa. Vaunuja tullaan käyttämään myös muutaman vuoden kuluttua yhdysraitiolla toisiinsa liitetyillä Gmundenin raitiotiellä (2,3 km) + Gmunden-Vorchdorf -radalla (14,7 km) eli StadtRegioTramilla ja niitä riittää myös S&H:n läheiselle Vöcklamarkt-Attersee -radalle (13,8 km).

Gmundenin raitiotien tuleva pituus on jotain 18 km, eli se ei enää sitten ole maailman lyhyin.
Kuka tietää tämän mainion tittelin saavan uuden kaupungin nimen?
 
Takaisin
Ylös