Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/17

Viestiketju: "HKL 341" (1952)

  1. #1
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus "HKL 341" (1952)

    Jos haluatte nähdä miten jaksaa Helsingissä 53 vuotta sitten vieraillut raitiovaunu tanään vilkaiskaa täältä.
    Hienoja kuvia.
    "HKL 341" on nykyään Gmunden 10.
    Täältä lisää tietoa.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Gmündenin kymppi

    Kiitos Albert vinkistä.

    Kylläpä oli kamalan näköistä ympäristöä. Aivan selvästi raideliikenne pilaa maiseman ja karkottaa ihmiset. Mieluummin pitäisi raide hävittää ja rakentaa kunnon motari!

    Asiallisemmin sanottuna, kiintoisaa todeta, että koko touhu pyörii kahden asentajan ja kolmen kuljettajan voimin. Ja 53 vuotta vanha kalusto kiiltää kuin vasta tehtaasta tulleena.

    Antero

  3. #3
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus "HKL 341" (1952)

    SRS:n HKL 341 -kuvastosivu on päivitetty. Esillä nyt kaikki tiedossa olevat kuvat vaunusta Helsingissä.

  4. #4
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Täytyypä toivoa ettei vaunua kuutiointi uhkaa, vaikka Gmundeniin aikovat hankkia matalalattiavaunut perinnekaluston tilalle.
    terveisin
    JE

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus

    Olisipa todella hyvä vaunu Turun museoraitiotielle.

    Turkuunhan aiottiin 1961 hankkia kuusi vastaavaa Düwagin neliakselista vaunua, toki varmaankin kymmenen vuotta uudempaa versiota. Tämän hankinnan kaatuminen oli alkusysäys lakkautukselle.

  6. #6

    Liittynyt
    27.07.2008
    Sijainti
    Högfors
    Viestejä
    30

    oletus Vs: "HKL 341" (1952)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE Näytä viesti
    Täytyypä toivoa ettei vaunua kuutiointi uhkaa, vaikka Gmundeniin aikovat hankkia matalalattiavaunut perinnekaluston tilalle.
    Rataa hallinnoiva Stern & Hafferl tunnetaan siitä, että se käyttää ajokelpoista kalustoa niin kauan kuin mahdollista, ja kun elinkaaren pää on saavutettu, tilalle hankitaan sopivaa käytettyä kalustoa, jolla on kilometrejä jäljellä.
    Ismo L

    Im Beiwagen bitte ganz nach vorne durch gehen!

  7. #7
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: "HKL 341" (1952)

    Näinhän asiat pitkään olivat. Viime vuosina Stern & Hafferl vain on tuntunut olevan huomattavasti aiempaa rohkeammin liikkeellä myös kokonaan uuden kaluston hankkimiseksi. Toisaalta, edellisestä kirjoituksestani tähän ketjuun on nyt kulunut runsaat kolme vuotta, eikä Gmundeniin ole vieläkään hankittu uusia raitiovaunuja - sen enempää tehtaalta kuin käytettynäkään. Viimeiset suunnitelmat lienevät, että ostettaisiin Bombardierin Flexity Outlook C -vaunuja, samanlaisia kuin Innsbruckiin. Yksi Innsbruckin vaunuista oli radalla koeajoissa tänä syksynä.
    terveisin
    JE

  8. #8

    Liittynyt
    30.07.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    119

    oletus Vs: "HKL 341" (1952)

    Ensimmäisen viestin toimimattomat kuvalinkit voinee poistaa.
    -Kimmo-

  9. #9
    GM 5 avatar
    Liittynyt
    10.07.2007
    Sijainti
    Düsseldorf
    Viestejä
    115

    oletus Vs: "HKL 341" (1952)

    Foorumin galleriasta löytyy kuvia Gmundenista, myös vaunusta GM 10 (ex 341). GM 8 on todennäköisesti jäämässä museovaunuksi Gmundeniin mutta entiset Vestische Straßenbahn:in vaunut eivät. Vielä ei ole minkäänlaista päätöstä tehty mutta eräs museorautatieseura Kärntenissä olisi kenties kiinnostunut yhdestä tai molemmista vaunuista. Jos perusteellinen korjaus joskus tehdään niin todennäköisesti kori otetaan vaunusta GM 10 ja moottorit tämänhetkisestä varavaunusta GM 9.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: "HKL 341" (1952)

    Gmunden on joulukuun Strassenbahn Magazinen yksi kansikuvajuttu. Itse artikkeli on kaksi aukeamaa.

    Gmundenissa on vain 14.000 asukasta, silti siellä halutaan satsata raitiotien uudistamiseen ja yhteisliikenteeseen maaseudulle vievien metristen rautateiden kanssa. Rataa ja pysäkkejä on jo uusittu ja perusparannus jatkuu ensi vuoteen. Rahaa on käytetty silloin noin 7,2 M€.

    Vuonna 2012 voisivat samat vaunut liikennöidä kaupungin ulkopuolelle ja nykyiseen nähden liikennöity rataverkko kasvaisi 18 km. Kalusto uusitaan matalalattiaisiksi, minkä vuoksi Innsbruckista oli kokeeksi lainassa Bombardierin metrinen Flexity Outlook nro 305. Seuraavaksi Gmundeniin on tulossa koeajoihin Variobahn Stadlerin Bogestralle Ruhrin alueelle (Bochum, Gelsenkirchen) toimittamasta sarjasta.

    Rahoituskuvio on siellä mielenkiintoinen. Oberösterreichin osavaltio maksaa 75 % ja Gmundenin kaupunki 25 %.

    Antero

  11. #11
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: "HKL 341" (1952)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    "HKL 341" on nykyään Gmunden 10.
    Täältä lisää tietoa.
    Täältä lisää tietoa.
    Yksi toimiva linkki.

  12. #12
    GM 5 avatar
    Liittynyt
    10.07.2007
    Sijainti
    Düsseldorf
    Viestejä
    115

    oletus Vs: "HKL 341" (1952)

    Tässä vielä yksi linkki:

    www.gmundner-strassenbahn.at

    Sieltä löytyy runsaasti tietoa ja kuvia Gmundenin raitiovaunuista (myös GM 10) ja erityisesti suunnitelluista laajennuksista.

    Tällä hetkellä GM 10 on teipattu paikallisen sanomalehden mainoksilla. Ikkunoita ei ole kuitenkaan peitetty.

    Suosittelen Gmundenissa käymistä! Samalla voi testata metriset Traunseebahn ja Atterseebahn/Attergaubahn- radat ja tietysti Linzin ratikat, joiden raideleveys on 900mm. Harvinainen raideleveys mutta silti tullaan toimeen.

  13. #13
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: "HKL 341" (1952)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GM 5 Näytä viesti
    Linzin ratikat, joiden raideleveys on 900mm. Harvinainen raideleveys mutta silti tullaan toimeen.
    Krakovassa on tainnut olla sama leveys toiseen maailmansotaan asti, nykyään 1435 mm.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: "HKL 341" (1952)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GM 5 Näytä viesti
    ...Linzin ratikat, joiden raideleveys on 900mm. Harvinainen raideleveys mutta silti tullaan toimeen.
    Lissabonissakin on 900 mm.

    Antero

  15. #15
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: "HKL 341" (1952)

    Nyt ovat Gmundenin Großraumwageneiden päivät luetut! Siinä menee sitten Hesan Olympia-vaunukin...

    Stern & Hafferl on tilannut Vosslohilta 11 matalalattiaratikkaa. Vaunuja tullaan käyttämään myös muutaman vuoden kuluttua yhdysraitiolla toisiinsa liitetyillä Gmundenin raitiotiellä (2,3 km) + Gmunden-Vorchdorf -radalla (14,7 km) eli StadtRegioTramilla ja niitä riittää myös S&H:n läheiselle Vöcklamarkt-Attersee -radalle (13,8 km).

    Gmundenin raitiotien tuleva pituus on jotain 18 km, eli se ei enää sitten ole maailman lyhyin.
    Kuka tietää tämän mainion tittelin saavan uuden kaupungin nimen?

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. "Huono seura on monien mielestä hyvä syy välttää joukkoliikennettä"
    kirjoittanut Harri Turunen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 17.07.2011, 22:38
  2. HS: "Joukkoliikenteen lippujen hinnat nousevat Helsingin seudulla"
    kirjoittanut vristo foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 06.05.2010, 16:05
  3. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 20.03.2010, 10:21
  4. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 24.02.2010, 10:16
  5. Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 16.09.2009, 12:52

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •