Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-17/17

Viestiketju: "HKL 341" (1952)

  1. #16

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: "HKL 341" (1952)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Nyt ovat Gmundenin Großraumwageneiden päivät luetut! Siinä menee sitten Hesan Olympia-vaunukin...
    Gmundenin raitiotien tuleva pituus on jotain 18 km, eli se ei enää sitten ole maailman lyhyin.
    Kuka tietää tämän mainion tittelin saavan uuden kaupungin nimen?
    Heitän tähän muutaman linkin, ja annan muiden arvioida lasketaanko nämä raitioteiksi, ja ovatko täten jo nyt Gmundenia lyhyempiä:

    http://en.wikipedia.org/wiki/South_Lake_Union_Streetcar

    http://en.wikipedia.org/wiki/MetroCentro_(Seville)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Southport_Pier_Tramway

  2. #17
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: "HKL 341" (1952)

    - Seattlen South Lake Union Streetcar on varmasti yksi lyhimmistä kaupallisen liikenteen raitioteistä maailmassa. Seattlen raitiotieverkosto ei silti ole uudessakaan tilanteessa maailman pienin, koska kaupungissa on noin 25 kilometriä pitkä pikaraitiotie. Pikaraitiotiekin kulkee osaksi kadulla, joten sitä on vaikea luokitella metroksi. Metromainen se kyllä on.

    - Sevillan systeemi 1,4 kilometrin pituudellaan taitaa olla ennätys jo nyt. Tässäkin venytellään käsitteitä, mutta vaikka kaupungin toinenkin linja käyttää katukelpoista kalustoa, se sijaitsee kokonaan tunnelissa eristettynä, ja voidaan siksi lukea täysmetroksi. Avainasemassa onkin, lasketaanko ratikkasysteemin kokonaispituus raitiotietä olevan radan vai raitiovaunuilla liikennöitävän radan mukaan.

    - Southportin systeemi ei kulje julkisessa katuverkostossa vaan omistajansa (Southport Pierin) laiturialueella. Voidaanko se tässä tilanteessa määrittää tavanomaiseksi raitiotieksi vai joksinkin muuksi, ratkaisee radan sijoituksen. Voimalähteen vuoksi rata ei ole sähköraitiotie, mutta tämä ei ole peruste viedä mahdollista ennätysstatusta. Maailmassa on sähköistämättömiä, diesel- tai akkuvaunuilla liikennöityjä raitioteitä muuallakin.

    - Neljäntenä kandidaattina listaan laittaisin Ukrainan pienimmän raitiotien Molotshne-nimisellä paikkakunnalla. Pituutta radalla on 1,5 kilometriä. Mutta rata kuuluu paikalliselle kylpylälle, ja muodollisesti se ei harjoita julkista liikennettä vaan on kylpylän asiakkaiden käytössä. Käytännössä radalla kuitenkin ilmeisesti on päässyt matkustamaan myös muut. Kolmesta yllä esitellystä poiketen Molotshne ei ole päivittäisen raitioliikenteen kaupunki, koska talvisin liikennettä ei ole, ei ainakaan päivittäin.

    Summa summarum: sanoisin että "voittaja" on hyvin todennäköisesti tuossa porukassa, ja se, kenelle ykkössija napsahtaa, riippuu siitä miten halutaan määritellä.
    terveisin
    JE

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. "Huono seura on monien mielestä hyvä syy välttää joukkoliikennettä"
    kirjoittanut Harri Turunen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 17.07.2011, 22:38
  2. HS: "Joukkoliikenteen lippujen hinnat nousevat Helsingin seudulla"
    kirjoittanut vristo foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 06.05.2010, 16:05
  3. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 20.03.2010, 10:21
  4. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 24.02.2010, 10:16
  5. Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 16.09.2009, 12:52

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •