Riika tilasi uusia Skodia

Bongasin tuon uuden Skodankin siellä viime torstaina :) Kyytiin en päässyt, vaan näin vain ohiajavasta bussista. Kyllä se hienolta näyttää ja kontrasti vanhoihin vaunuihin on melkoinen.
 
Näköjään herättää kiinnostusta. On varmasti jouduttu tekemään jonkin verran ratatöitä, että Skoda pystyy yleensä liikkumaan. Omat havainnot rataverkosta ovat toki vuosien takaa.
"Naakama pietura"!
 
Standardivirroitinten ja tankovirroitinten yhteiskäyttöä harjoitetaan paljonkin Lissabonissa. Linjoilla 12 ja 28 saa ajaa vain tankovirroittimella, muualla ajetaan yleensä standardivirroittimin, mutta (ainakin lähes) koko verkko on tankovirroitinkelpoinen museovaunuja varten. Brysselistä löytyy samaten yksi yhteiskäyttökelpoinen osuus museovaunuja varten, ja Melbournessa muutos tapahtui sen verran hiljattain että suuri osa verkostosta lienee yhä myös tankovirroitinkelpoinen. Suomea lähin olemassaoleva sekä tanko- että standardivirroittimille soveltuva sähköistys saattaisi olla Skjoldenaesholmin museoraitiotien 1435 mm puolella.

Eikö tässä kuvassa näkee myös Riigan T3 jolla on sekä standardivirroitin että tankovirroitin?
 
Kyllä. Riika on nyt ilman muuta Helsinkiä lähin paikka jossa molemmat virroitinjärjestelmät ovat rinnakkain käytössä. Sekä tankovirroittimille että moderneille virroittimille soveltuvaa raitiotiesähköistystä löytyy itse asiassa muutamasta paikasta muualtakin, viestistäni oli unohtunut myös esimerkiksi Blackpool.

Tuo kuvan vaunu lienee ainoa Riikasta löytyvä, jossa on sekä tanko että moderni virroitin.
 
Nämä on kyllä mielenkiintoisen näköisiä vaunuja, eikä ilmastokaan Riiassa niin kovin paljon erilainen kuin Tampereella ole. Mahtaisikohan Mansesteriin sopia paremmin tällainen vai Transtech?

Miten nuo ovat Riiassa toimineet? Onko ollut ongelmia ja jos, niin minkälaisia?
 
Miten nuo ovat Riiassa toimineet? Onko ollut ongelmia ja jos, niin minkälaisia?

Kuvan alla keskustelussa kerrottiin, että Skodat jäivät kaikki varikolle ensimmäisen suuremman lumipyryn jälkeen. Sitten tsekit tulivat paikalle ja tilanne on normalisoitunut, joten kai ne nyt toimivat :)
 
Kuvan alla keskustelussa kerrottiin, että Skodat jäivät kaikki varikolle ensimmäisen suuremman lumipyryn jälkeen. Sitten tsekit tulivat paikalle ja tilanne on normalisoitunut, joten kai ne nyt toimivat :)

Eli sama homma kuin Stadissa niin että Skodalla on armeija miehiä Riiassa pitämässä vaunuja liikenteessä?
 
Eli sama homma kuin Stadissa niin että Skodalla on armeija miehiä Riiassa pitämässä vaunuja liikenteessä?
Ei ihan. Riikassa on Skodalla luultavasti menossa vielä normaali takuuaika, jonka aikana vastuu vaunujen ylläpidosta on myyjällä. En tunne Riikan hankintasopimusta, mutta tuskinpa vaunuja on ilman takuuta ostettu.

Helsingissä Variot ovat jo yli 10 vuotiaita. Normaali takuuaika, jolloin myyjällä on huoltovastuu, on 2–3 vuotta. Varioiden kanssa on isoja ongelmia, jotka eivät ole selvinneet takuuajan puitteissa. Kun myyjällä on näistä asioista edelleen vastuu, on tehty sopimus siitä, että myyjä vastaa vaunujen ylläpidosta ja ostaja maksaa hankintasopimukseen perustuvaa korvausta huollosta.

Mutta ei ole mitenkään tavaton käytäntö, että ostaja ostaa vaunujen lisäksi myös huollon pitkällä sopimuksella. Tällöin ”armeija” myyjän miehiä on tietenkin hoitamassa kalustoa niin kauan kuin sopimus on voimassa. Sopimuksen päättyessä samat miehet voisivat hyvinkin siirtyä ostajan palvelukseen. Sillä onhan kalusto hoidettava sopimuksen päätyttyäkin, kun myyjä ei enää miehiä tarvitse mutta ostajalle syntyy tarve. Parhaitenhan huollon osaa entinen myyjän huoltohenkilöstö.

Antero
 
Riikan uusissa Skodista on pistänyt silmään napamoottorit, jotka ovat aika arassa paikassa akselien molemmissa päissä...
Napamoottorit on meillä Varioissakin. 1000 mm raideleveydestä johtuen ovat toki sisempänä kuin Skodassa. Ja kun teli ei käänny vaan koko vaununosa, niin eivät tule ulos sieltä alta. Mutta ei näistä mikään asia napamoottoria suojaa lumelta ja sohjolta sen paremmin kuin Skodankaan moottoreita.

Se ero on Variossa ja Skodassa, että Variossa pyörä on suoraan kiinni moottorin rungossa. Eli moottorin runko pyörii pyörän mukana ja moottorin roottori pysyy paikallaan ja toimii pyörän akselina. Skodalla on napamoottorin ja pyörän välillä nivelakseli. Moottori siis pysyy paikallaan ja on jousitettu toisin kuin Variossa.

Skodan nivelakseli on roottorin sisällä eli sen toinen pää on kiinni moottorin ulkoreunalla toisen ollessa kiinni pyörässä.

Antero
 
Tuli mieleen lähinnä Tampereen tilannetta ajatellen, kun Riika taitaa olla suurin piirtein ainoa 1524-kaupunki, jossa on kansainväliset kriteerit täyttäviä vaunuja. Saiko Riika Skodan vaunut tilatessaan paljonkin tarjouksia ja miltä firmoilta? Millainen oli hintaluokka?

Jos jollakulla olisi tästä tietoa, niin olisi kiva kuulla.
 
Saiko Riika Skodan vaunut tilatessaan paljonkin tarjouksia ja miltä firmoilta? Millainen oli hintaluokka?

Ellen väärin muista, tarjouskilpailuun 2007 osallistui 9 yritystä, mutta lopulta vain Skoda jätti tarjouksen. Ihmetys aiheutti esim. RVR jota pidettiin varma tarjoajana, mutta joka ei lopulta jättänyt tarjous ollenkaan. Vaatimuksena oli 100% matalavaunu ja kokemus sellaisen valmistamisesta. Kappalehinta hankituille Skodille on 2,6 miljoonaa euroa.
 
Mitäs näille Riian uusille vaunuille kuuluu? Kuulin huhua, että yksikään ei olisi linjalla. Mahtaako pitää paikkansa ja jos pitää, niin mistä tuo johtuu?
 
Takaisin
Ylös