Riika tilasi uusia Skodia

Mitäs näille Riian uusille vaunuille kuuluu? Kuulin huhua, että yksikään ei olisi linjalla. Mahtaako pitää paikkansa ja jos pitää, niin mistä tuo johtuu?
Ei pidä paikkansa. Skodia kulkee linjalla 6 vanhojen Tatrojen seassa. Joissakin ketjuissa spekuloitiin, onnistuuko vanhojen trolleyvirroittimilla varustettujen vaunujen ja uusien vaunujen sekakäyttö samalla radalla, ja onnistuuhan sekin. Kuvia Riian raitioteiltä.
 
Joissakin ketjuissa spekuloitiin, onnistuuko vanhojen trolleyvirroittimilla varustettujen vaunujen ja uusien vaunujen sekakäyttö samalla radalla, ja onnistuuhan sekin. Kuvia Riian raitioteiltä.
No miksi ei onnistuisi? Edellytys on ainoastaan, että käytetään sellaisia ajolangan ripustimia ja ajolankavaihteita, jotka soveltuvat molemmille virroittimille. Skodia varten Riikan 6-linjan radan ripustimet vaihdettiin, samoin vaihdettiin tiettyjen raiteiden ripustimet Riikan varikolla.

Linkkamassasi kuvagallerian kuvassa 206A näkyy sekä ripustin että vaihde, jotka eivät sovellu normaalivirroittimelle. Oikeastaan itse ripustin sopii, mutta ei ripustimen kiinnitysrauta, joka kuvassa on kaari. Kaaren vuoksi ripustusvaijeri on samalla tasolla ajolangan kanssa, ja normaalivirroittimen hiili ottaisi kannatinvaijereihin kiinni. Tosin kuvassa ei ole kaareen suoraan kiinnitettyjä kannatinvaijereita kuten esim. näkyy kuvassa 128A, koska ajolangat ovat orren varassa.

Antero
 
Ei pidä paikkansa.

Mukava kuulla. Matkustitko itse näillä paljon? Kertoisitko kokemuksia? Sisätilojen sisustus, tilankäyttö (hukkatilat?), melu ja tärinä kiinnostaisivat erityisesti. Radat taitavat Riiassa olla aika vaihtelevassa kunnossa. Miten sen huomasi vaunussa?
 
Ajojohtoa, joka soveltuu sekä tankovirroittimelle että tavanomaiselle virroittimelle, on käytössä ympäri maailmaa. Lissabonissa linjoilla 12 ja 28 voidaan ajaa vain tankovirroittimella, mutta suuri osa muustakin verkosta on tankovirroitinkelpoista museovaunujen käyttöä varten. Brysselissä osuus Merode - Tervuren soveltuu niinikään myös tankovirroittimille museoliikenteen mahdollistamiseksi. Muita esimerkkejä ovat Melbourne, jossa tankovirroittimista luovuttiin linjaliikenteessä viime vuosikymmenellä, ja Blackpool, jossa vielä toistaiseksi on muutama tankovirroittimellinen vaunu linjaliikenteessä.
 
Mukava kuulla. Matkustitko itse näillä paljon? Kertoisitko kokemuksia? Sisätilojen sisustus, tilankäyttö (hukkatilat?), melu ja tärinä kiinnostaisivat erityisesti. Radat taitavat Riiassa olla aika vaihtelevassa kunnossa. Miten sen huomasi vaunussa?
On todettava, että vaunu oli sisältä hiljainen kuin huopatossutehdas. Ei kerta kaikkiaan minkäänlaista pyörä- tai kiskomelua kuulunut sinne. Kulku oli pehmeää ja tasaista. Radat ovat tosiaan vaihtelevassa kunnossa, toki linjan 6 infraan lienee panostettu juuri uutta vaunusarjaa silmällä pitäen. Kaiken kaikkiaan, erittäin miellyttävä kokemus.

Riian raitioteistä muutenkin: Yksikielisiä vaihteitakin on edelleen useissa paikoissa. Niiden toimivuutta en kyseenalaista tietenkään millään tavoin, mutta visuaalisesti ne ovat jokseenkin "hauskoja". Aivan kuten trolleytyyppiset virroitintangotkin. Ilmajohtovaihteen alta ajetaan todella hissukseen - no helsinkiläisen näkökulmasta vaihteessa rauhallisesti ajaminen ei ole suurin mahdollinen sensaatio... ;)
 
Helsinkiin en Skodia halua, koska vaunutyypin sovittaminen metrin raideleveydelle olisi hyvin haasteellinen operaatio ja myös, koska vaunut lienevät melko kunnossapitointensiivisiä. Latvian palkkatasolla se ei pilaa vaunun kustannustehokkuutta vaihtoehtoihin verrattuna, Suomen palkkatasolla saattaa pilatakin. Hiukan ongelmallisena pidän vaunussa esimerkiksi läpimenevien akseleiden puutetta, siinä suhteessa jopa monet kiinteäteliset vaunukonseptit ovat viime vuosina kehittyneet eteenpäin (esim. Flexity Outlook C --> Flexity 2).
 
On todettava, että vaunu oli sisältä hiljainen kuin huopatossutehdas. Ei kerta kaikkiaan minkäänlaista pyörä- tai kiskomelua kuulunut sinne. Kulku oli pehmeää ja tasaista. Radat ovat tosiaan vaihtelevassa kunnossa, toki linjan 6 infraan lienee panostettu juuri uutta vaunusarjaa silmällä pitäen. Kaiken kaikkiaan, erittäin miellyttävä kokemus.

Matkustin itsekin tällä viikolla Škodassa ja voin yhtyä edelliseen täydellisesti. Loistava ratikka! ;)
 
Škodan 15T ratikoita voi nyt helposti "koeajaa" myös Prahassa jossa niitä on liikenteessä ehkä 20 kpl. Prahan raideverkko on aika vaativa, eli siellä voi saada kokemuksia vaununjen toiminnasta eri olosuhteissa. Kolmessa 15T vaunuissa on wifi-yhteys ja niiden wifi-ratikojen sijainnit voi katsoa nettissä

On myös olemassa 15T valokuvakilpailu :)

--
Karel
 
Mukava kuulla, että Škodat toimivat ja kulkevat hiljaisesti. Se on harvinaista matalalattiavaunulle. Miten on sisustuksen laita, onko ahdasta vai tilavaa ja onko tila käytetty tehokkaasti?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Riiassa aloitettiin 14. huhtikuuta raitiotien perusparannus osuudella 45. vidusskola-Jugla, jota käyttävät linjat 3 ja 6. Suoritettavia toimenpiteitä ovat mm. kiskojen, ajolankojen ja pysäkkien uudistaminen, jotta ne vastaisivat paremmin matalalattiaratiovaunujen (Škoda 15T) vaatimuksia.
Raitiolinjat 3 ja 6 ajetaan siis vain 45. vidusskolalle asti ja loppuosuus Juglaan on korvattu bussilla 6T.

Rīgas satiksmen uutinen:

http://www.rigassatiksme.lv/lv/aktu...kti-6-tramvaja-marsruta-rekonstrukcijas-darbi
 
No nyt on esitelty Škoda 15T1 vaunu(ja). Ja liikenteessäkin nähty. 15T1 on neliosainen vaunu.
 
Takaisin
Ylös