Tvärbanan jatketaan Solnaan

Liittynyt
28 Heinäkuu 2006
Viestit
186
Päivälehti DN ja paikallisuutiset ABC kertoivat tänään että päätös tehdään piakkoin Tvärbanan jatkamisesta pohjoiseen Sundbybergin ja Solna alueelle Alvikin ja Solna Stationen välille.
Rakentamisen jonka lasketaan maksavan noin 3,6 miljardia SEK alkaa ensi vuonna ja sen lasketaan tuplaavan Tvärbana'n matkustajamäärät ja tulee olemaan valmis 2013.
SL:n hallitus päättää asiasta seuraavassa kokouksessaan ja kunnat ovat yhteisymmärryksessä rakentamisesta.
Rataa tullaan liikennöimään 5-minuutin tiheydellä verrattuna päivän 10 minuuttia sillä osalla rataa joka on jo rakennettu.
Rataosuuden ajaminen tulee ottamaan noin 16 minuuttia ja koko rata noin 46 minuuttia.

Solnan kaupunki haluaa myös että tuleva Karolinskan metro jatketaan Solna C:n asti jolloin sinne pääsisi kahdella metrolla, linja 10+ 18, tvärbanalla.
Suunniteilla on myös että tuleva Kansalliareena (SwedbankArena) Solna Station:in pohjoispuolella saisi oman metroaseman joka olisi jatkoa Solna C:stä.

Länkki DN:n artikkeliin:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=778575
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Tvärbanan jatketaan Solnaan!

Solnan kaupunki haluaa myös että tuleva Karolinskan metro jatketaan Solna C:n asti jolloin sinne pääsisi kahdella metrolla, linja 10+ 18, tvärbanalla.
Mutta Martti, eikö se ole Sinisen tunneliradan linja 11, joka menee Solna C:n kautta? Mielestäni linja 10 kääntyy jo Västra skogenista omalle haaralleen. Uutena yhteytenä Karolinskasta Solnaan tulisi sitten se 18, joka tällä hetkellä menee Alvikiin, mutta jatkossa kääntyy Karolinskaan.
 
Vs: Tvärbanan jatketaan Solnaan!

Tuohan on hieno uutinen!

Mulla on omat aavistukseni siitä, että Helsingissä tulee käymään Jokerin kanssa vähän samalla tavalla. Kun se kerran saadaan rakennettua ja otettua käyttöön, niin veikkaanpa, että sitäkin halutaan laajentaa ja haaroittaa. Mieleen tulee lännessä Suurpelto ja Olari, jotka jäävät raiteista sivuun mutta jonne syöttöratikka sopisi erinomaisesti. Samoin idässä Jokerilla on hyvät jatkomahdollisuudet uusille liitosalueille sekä Herttoniemi-Laajasalo -alueelle. Toivotaan, että Helsingin tvärbanan tulevaisuus on yhtä valoisa kuin mitä näyttää Tukholmassa olevan.
 
Vs: Tvärbanan jatketaan Solnaan!

Mutta Martti, eikö se ole Sinisen tunneliradan linja 11, joka menee Solna C:n kautta? Mielestäni linja 10 kääntyy jo Västra skogenista omalle haaralleen. Uutena yhteytenä Karolinskasta Solnaan tulisi sitten se 18, joka tällä hetkellä menee Alvikiin, mutta jatkossa kääntyy Karolinskaan.

Saattaapi hyvinkin olla 11, siitä on muutama vuosi kun asuin Duvbossa joka oli eri haara kuin Solnan... muistelin että se oli 11 jota minä käytin.
Olet varmasti oikeassa. Muutta päättäri Solna-haaralla on ainakin Akalla, linjanumeroita ei täällä käytännössä koskaan käytetä.
 
Vs: Tvärbanan jatketaan Solnaan!

Tuohan on hieno uutinen!

Mulla on omat aavistukseni siitä, että Helsingissä tulee käymään Jokerin kanssa vähän samalla tavalla. Kun se kerran saadaan rakennettua ja otettua käyttöön, niin veikkaanpa, että sitäkin halutaan laajentaa ja haaroittaa. Mieleen tulee lännessä Suurpelto ja Olari, jotka jäävät raiteista sivuun mutta jonne syöttöratikka sopisi erinomaisesti. Samoin idässä Jokerilla on hyvät jatkomahdollisuudet uusille liitosalueille sekä Herttoniemi-Laajasalo -alueelle. Toivotaan, että Helsingin tvärbanan tulevaisuus on yhtä valoisa kuin mitä näyttää Tukholmassa olevan.

Suunnitelma oli jo alunperin että sitä jatketaan kummastakin päästä, nk Ostlänken joka päätyy Sjöstadiin on jo rakennettu ja nyt on pohjoisen vuoro.
Ja se tullee ennen Saltsjöbanan:in Tvärbanaksi tekoa. Se näyttää jääneen 'långbänkille' (Rainer, mitä se on suomeksi??)
 
Vs: Tvärbanan jatketaan Solnaan!

Jälleen hyvä uutinen! Alkuperäinen Dennispaketen'ssa oleva suunnitelma keskustaa kiertävästä kehäradasta toteutuu sittenkin.
Tukholmasta on jälleen tulossa raitiotiekaupunki sanan varsinaisessa merkityksessä.
DN'n artikkelisivun linkkiä klikatessani löysin faktaruudun jossa kerrottiin stombusslinjan 4 muuttamisen raitiovaunulinjaksi olevan jo suunnittelilla.
Ja mitä Tunnelbanan linjanumeroihin tulee, niin en muista niitä käytetyn enää vuosiin. C20'ssä ei edes linjanumero todellakaan näy, ainoastaan määränpää.
 
Vs: Tvärbanan jatketaan Solnaan!

Suunnitelma oli jo alunperin että sitä jatketaan kummastakin päästä, nk Ostlänken joka päätyy Sjöstadiin on jo rakennettu ja nyt on pohjoisen vuoro.
Ja se tullee ennen Saltsjöbanan:in Tvärbanaksi tekoa. Se näyttää jääneen 'långbänkille' (Rainer, mitä se on suomeksi??)

Olisikohan "lagt på is" = "pantu jäihin" mitä sillä tarkoitetaan meikäläisittäin. Harmi juttu.

t. Rainer
 
Vs: Tvärbanan jatketaan Solnaan!

Omat tietoni Tukholmasta, mm. maaliskuisesta raitiovaunuasioita käsitelleestä seminaarista, ovat että Saltsjöbanan yhdistäminen Tvärbanaan etenee ihan samalla prioriteetilla kuin Solnan suuntakin.

Tälla suunnalla on enemmän isoja infraratkaisuja (Slussenin terminaali, Danvikin kanavan alitus, Värmdön tien siirto tunneliin), joiden vuoksi toteutus kestää pidempään.

SL:n sivuilta en nopealla haulla löytänyt tarkkaa tietoa päivän tilanteesta, mutta siellä ei muutoinkaan ole kaikista hankkeista ajantasaista tietoa.
 
Vs: Tvärbanan jatketaan Solnaan!

Omat tietoni Tukholmasta, mm. maaliskuisesta raitiovaunuasioita käsitelleestä seminaarista, ovat että Saltsjöbanan yhdistäminen Tvärbanaan etenee ihan samalla prioriteetilla kuin Solnan suuntakin.

Tälla suunnalla on enemmän isoja infraratkaisuja (Slussenin terminaali, Danvikin kanavan alitus, Värmdön tien siirto tunneliin), joiden vuoksi toteutus kestää pidempään.

SL:n sivuilta en nopealla haulla löytänyt tarkkaa tietoa päivän tilanteesta, mutta siellä ei muutoinkaan ole kaikista hankkeista ajantasaista tietoa.

Ongelmia on paljon projektin kanssa, kuten luettelit itsekin, ihan sen suuruuden vuoksi. Kaikki osat ovat riippuvaisia toisistaan ja kaikki tahot eivät ole oikein yhteisymmärryksessä kaikista asioista ja silloin ei tapahdu mitään niille muille osille.
Esimerkiksi SL on ruvennut puhumaan siitä että miksi Saltsjöbanan pitää tulla Slussenille asti koska me matkustajat voisivat vaihtaa Nackan metroon kun se tulee ja aseman rakentaminen Slussenille tulee olemaan niin kallista ja vain tilapäinen ratkaisu kun metro tulee.
Samoin siltaratkaisu Danvikstullenin yli ei ole vielä päätetty jos siitä tehdäänkin silta vai tunneli. Ja puhutaan myös siitä että Erstan sairaala joka on sen kallion päällä johon se uusi rata pitäisi räjäyttää pitäisi siirtää kokonaan toiseen paikkaan koska sen kantavuus ei ilmeisesti ole riittävä....
Joten ongelmia riittää aikamoisesti ennen kuin kaikki asiat ovat kunnossa!
 
Vs: Tvärbanan jatketaan Solnaan!

Esimerkiksi SL on ruvennut puhumaan siitä että miksi Saltsjöbanan pitää tulla Slussenille asti koska me matkustajat voisivat vaihtaa Nackan metroon kun se tulee ja aseman rakentaminen Slussenille tulee olemaan niin kallista ja vain tilapäinen ratkaisu kun metro tulee.

Luulen, että tämä Nackan metro on tällä hetkellä lähinnä Folkpartietin ja Centerpartietin Värmdön osastojen sekä muutaman paikallisen yrityksen haave. Tämä Knutpunkt Slussen Nackan metroineen toivottavasti unohdetaan pian vähin äänin. Täälläkin yrittää poliitikot vain vedellä kansaa oikeista naruista.

Samoin siltaratkaisu Danvikstullenin yli ei ole vielä päätetty jos siitä tehdäänkin silta vai tunneli.

Vuonna 2002 puhuttiin ainoastaan kahdesta vaihtoehdosta: Tunneli tai nykyinen ratkaisu. Jo tänä vuonna on tarkoitus aloittaa Tvärbananilla 7,5 minuutin vuoroväli eli tuota läppäsiltavaihtoehtoa ei voida käyttää.

Uusi silta on keksitty ilmeisesti vasta lähiaikoina, jotta rahaa riittäisi myös Solnan jatkoon, joka on ollut alunperin tarkoitus toteuttaa 2009-2012. Ja Slussenin haaran on tietääkseni edelleenkin tarkoitus toteutua lähivuosina, ja koko Saltsjöbananin modernisoinnin aikaisintaan 2013. Onhan se budjetoitukin jo viime syyskuussa, joten en usko sen pudonneen pois edes siksi, että muita suunnitelmia ollaan aikaistamassa.

Aika tosin sen näyttää, miten käy. En itsekään löytänyt SL:n sivuilta oikein ajankohtaista tietoa Slussenin haarasta enkä tarkkaan tiedä, missä mennään.
 
Vs: Tvärbanan jatketaan Solnaan!

Tämä Knutpunkt Slussen Nackan metroineen toivottavasti unohdetaan pian vähin äänin.

Tuolta löytyykin hupaisa esitys kolmen raiteen junaratkaisusta neljän sijaan. Kapasiteettihan riittää, kun ruuhkasuuntaan kulkee tarpeeksi junia. En sitten tiedä mihin ne junat varastoidaan ja montako junaa tarvitaan, kun jokainen voi ajaa ruuhkan aikana vain yhteen suuntaan.

Nackan metrosta on toisaalta muitakin ajatuksia eikä sitä kai pitkällä tähtäimellä pidetä mahdottomana. Saman liikenteen hoitamista Saltsjöbananin uusilla haaroilla en ole nähnyt tutkittavan. Tiedä sitten mikä tarvittava kapasiteetti olisi.

Vuonna 2002 puhuttiin ainoastaan kahdesta vaihtoehdosta: Tunneli tai nykyinen ratkaisu. Jo tänä vuonna on tarkoitus aloittaa Tvärbananilla 7,5 minuutin vuoroväli eli tuota läppäsiltavaihtoehtoa ei voida käyttää.

Ymmärtääkseni tuon jälkeen huomattiin, että tunneliin liittyy vaikeita geoteknisiä ongelmia. Siksi on suunniteltu korkeaa siltaa.

Ajetaanko 7,5 minuutin välillä muuten sitten kahden vaunun junia? Niitähän ruuhkassa taitaa nyt kulkea? Mielenkiintoista, ettei vuoroväliä ole aiemmin tihennetty junapituutta pienentämällä palvelun parantamiseksi. 7,5 minuutin kohdalla se ei tietenkään enää oikein suju, mutta 10 minuuttia olisi ollut helppoa tihentää viiteen.
 
Tvärbanan jatketaan

Mainittakoon vielä, että Danvikin kanaalin nostosilta on niin kehnossa kunnossa, että sen käyttö on päätetty lopettaa vuonna 2013. Tätä ennen on siis jonkunlainen ratkaisu tehtävä uudesta reitistä, sillä tunnelbanaa ei tuolloin ole vielä luvassa.
 
Takaisin
Ylös