Réunionin raitiotiesuunnitelma

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,244
Réunioniin, Ranskan merentakaiseen departementtiin (Madagaskarin ja Mauritiuksen välissä) näyttää olevan suunnitteilla pikaraitiotie.

Mielenkiintoista on, että Réunion on Euroopan unionin laitimmainen kolkka, euron käyttäjä ja Ranskan tasavaltaan tasavertaisesti kuuluva hallintoalue. Alue voitaneen siis liittää sarjaan "uusia eurooppalaisia raitiotiesuunnitelmia".

Pinta-ala on noin 2500 neliökilometriä ja asukkaita on kaiken kaikkiaan noin 790.000.

Ranska on nykyään maailman raitiotiemyönteisin maa. Ihmemiehiä ja -naisia nuo Sarkozyt ja edeltäjät...
 
Onko tämä suunnitelma nyt haudattu? Ymmärtääkseni päättivät rakentaa autotien, kun se on raitiotietä halvempi.
 
Mielenkiintoista on, että Réunion on Euroopan unionin laitimmainen kolkka, euron käyttäjä ja Ranskan tasavaltaan tasavertaisesti kuuluva hallintoalue.
Tämä on pilkunviilausta, mutta menköön...;)

Réunion ei ole aivan tasavertainen muun Ranskan kanssa: mikäli mielii lähettää tavaraa Réunioniin, niin kyseisestä tavarasta täytyy ilmoittaa (Suomen) tullille - Manner-Ranskaan lähetettäessä ilmoittamisvelvollisuutta ei luonnollisestikaan ole.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Noi on noita Suomen tullin ihme kotkotuksia. Suomen tullihan myös "katsoo" (tätä sanaa käyttävät itse) Kanarialta tulevan matkustajan saapuvan EU:n ulkopuolelta. Mutta jos lennät Kanarialta Madridiin ja vaihdat siellä konetta, niin Teneriffan taxfree-viinat tulevat siinä sivussa ilman mitään kontrollia. Espanjan sisällähän ei ole mitään tullitarkastuksia.
 
Noi on noita Suomen tullin ihme kotkotuksia. Suomen tullihan myös "katsoo" (tätä sanaa käyttävät itse) Kanarialta tulevan matkustajan saapuvan EU:n ulkopuolelta. Mutta jos lennät Kanarialta Madridiin ja vaihdat siellä konetta, niin Teneriffan taxfree-viinat tulevat siinä sivussa ilman mitään kontrollia. Espanjan sisällähän ei ole mitään tullitarkastuksia.
Ei Suomen tulli toimi mitenkään poikkeavasti kummassakaan tapauksessa. Lähtökohtaisestihan rajan yli kulkeva tavara on tullattava. Poikkeuksen muodostaa sen sijaan EU:n tulliliittoon kuuluvat alueet, joilla on yhdennetty arvonlisäverotus: Näihin maihin kulkevat tavarat saavat liikkua vapaasti. Kanariansaaret ja Réunion eivät kuulu tulliliiton piiriin, joten rajavalvontaviranomaiset suhtautuvat niihin tavanomaiseen tapaan. Espanja ja Ranska taas kuuluvat. Muualla voimassa olevat erilaiset menettelytavat, joista em. maat mahdollisesti ovat sopineet kahden kesken näiden itsehallinnollisten alueiden kanssa, eivät tietenkään ole Suomen tullin "ihme kotkotuksia".
 
Ei Suomen tulli toimi mitenkään poikkeavasti kummassakaan tapauksessa. Lähtökohtaisestihan rajan yli kulkeva tavara on tullattava. Poikkeuksen muodostaa sen sijaan EU:n tulliliittoon kuuluvat alueet, joilla on yhdennetty arvonlisäverotus: Näihin maihin kulkevat tavarat saavat liikkua vapaasti. Kanariansaaret ja Réunion eivät kuulu tulliliiton piiriin, joten rajavalvontaviranomaiset suhtautuvat niihin tavanomaiseen tapaan. Espanja ja Ranska taas kuuluvat. Muualla voimassa olevat erilaiset menettelytavat, joista em. maat mahdollisesti ovat sopineet kahden kesken näiden itsehallinnollisten alueiden kanssa, eivät tietenkään ole Suomen tullin "ihme kotkotuksia".

Siis: onko Kanarian saaret verrattavissa Ahvenanmaahan? Ahvenanmaan ja manner-Suomen välissähän on tulliraja tulliasemineen. Ohimennen sanoen itsehallinnolla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä ja Ranskan merentakaiset departementit ovat nimen omaan aivan samalla tavalla kohdeltuja departementeja kuin muutkin. Esimerkiksi Ahvenanmaan tapauksessa kyse on ei ole itsehallinnosta vaan erilaisesta verotuskäytännöstä, mikä vaatii tullausta tavaran liikkuessa EU-standardin mukaista arvonlisäveroa soveltavaan Suomeen. (ja nykytilanne on pohjimmiltaan pelkkä kikkailu, jotta verovapaa myynti voi yhä jatkua ruotsinlaivoilla) Esimerkiksi Kanariansaarten tilannetta en tiedä ja olisin kiinnostunut tietämään, mistä syystä tarkkaan ottaen tullaus johtuu.
 
Siis: onko Kanarian saaret verrattavissa Ahvenanmaahan? Ahvenanmaan ja manner-Suomen välissähän on tulliraja tulliasemineen. Ohimennen sanoen itsehallinnolla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä ja Ranskan merentakaiset departementit ovat nimen omaan aivan samalla tavalla kohdeltuja departementeja kuin muutkin. Esimerkiksi Ahvenanmaan tapauksessa kyse on ei ole itsehallinnosta vaan erilaisesta verotuskäytännöstä, mikä vaatii tullausta tavaran liikkuessa EU-standardin mukaista arvonlisäveroa soveltavaan Suomeen. (ja nykytilanne on pohjimmiltaan pelkkä kikkailu, jotta verovapaa myynti voi yhä jatkua ruotsinlaivoilla) Esimerkiksi Kanariansaarten tilannetta en tiedä ja olisin kiinnostunut tietämään, mistä syystä tarkkaan ottaen tullaus johtuu.

Tullin sivuilta saa lisätietoa aiheesta.

Ahvenanmaa kuuluu EU:n tullialueeseen, mutta ei EU:n veroalueeseen. Sama pätee Ranskan merentakaisin departementeihin sekä Espanjan Kanariansaariin. Ranskan merentakaisten departementien (nk. départements d'outre-mer, DOM) status ei siis ole täysin verrannollinen Manner-Ranskan (France métropolitaine) kanssa vaikka näin yleisesti käsitetäänkin. Toisaalta Ranskalla on myös merentakaisia yhteisöjä (collectivités d'outre-mer, COM), vanhalta nimeltään merentakaiset territoriot (territoires d'outre-mer, TOM), jotka eivät kuulu sen paremmin tulli- kuin veroliittoonkaan. COM-alueiden kesken on lisäksi eräitä muita eroja statuksessa ja hallintomallissa.

Konkreettisesti näihin ryhmiin luetaan kuuluviksi (pääsääntöisesti) seuraavat alueet:

DOM:
  • Guadeloupe
  • Martinique
  • Ranskan Guyana
  • Réunion

COM:
  • Ranskan Polynesia
  • Saint-Pierre-et-Miquelon
  • Wallis-et-Futuna
  • Mayotte
  • Saint-Martin
  • Saint-Barthélemy

Näiden lisäksi Uusi-Kaledonia, Ranskan territoriot Australaasiassa ja Etelämantereella sekä Clipperton-saari ovat omanlaisiaan tapauksia eli sui generis. Lisätietoa wikipediasta.

Kun pelkästään Ranskan tilanne on näin monimutkainen niin ei ole ihme jos eri EU-maiden merentakaisilla alueilla on runsaasti erilaisia käytäntöjä.

Kumma muuten, että tuo ranskankielinen wikipedia-sivu EU:n ulkoalueista (régions ultrapériphériques, siis eri kuin merentakaiset alueet = pays et territoires d'outre-mer) vihjaa, että Suomi olisi hyvinkin halukas määrittelemään Lapin tällaiseksi ulkoalueeksi, koska se on niin eristyksissä kaukana pohjoisessa että se on käytännössä melkein kuin saari. Enpä ole kuullut tällaisesta ennen. Käsittääkseni virallinen Suomi pitää kiinni maa-alansa jakamattomuudesta, poislukien itsehallintoalue Ahvenanmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kumma muuten, että tuo ranskankielinen wikipedia-sivu vihjaa, että Suomi olisi hyvinkin halukas määrittelemään Lapin tällaiseksi ulkoalueeksi, koska se on niin eristyksissä kaukana pohjoisessa että se on käytännössä melkein kuin saari. Enpä ole kuullut tällaisesta ennen. Käsittääkseni virallinen Suomi pitää kiinni maa-alansa jakamattomuudesta, poislukien itsehallintoalue Ahvenanmaa.

Lappi on kaikkea muuta kuin saari. Matkalta Helsingistä Sodankylään (esimerkiksi) löytyy E75-reitin varrelta merkittäviä kaupunkeja tasaisin välimatkoin. Jos jossain Suomen ja tämän kuvitteellisen saaren välissä olisi kuvitteellinen meri, se olisi Keski-Suomessa jossain Pirkanmaan ja Pohjanmaan välissä. Tosin länsirannikolla tuokin väli on kurotunut umpeen. Myös opiskelijoiden liike Etelä-Suomen ja Lapin välillä on sellaista luokkaa, ettei Ahvenanmaata voi mitenkään Lappiin verrata.

Rovaniemen pohjois- ja itäpuolinen Lappi on tietenkin aika autiota, mutta sehän ei tähän asiaan varsinaisesti vaikuta mitenkään.
 
Takaisin
Ylös