Amsterdamin rahtiratikat

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
En tiedä onko tätä jo käsitelty täällä, mutta törmäsin netissä Amsterdamin rahtiratikan sivuihin, http://www.citycargo.nl/index_eng.htm

Konsepti toimii näin, kuljetusyrittäjä toimittaa rahdin jompaan kumpaan kahdesta jakelukeskuksest kaupungin ulkopuolella rekalla. Tavara lastataan kaupungin ratikkaan joka kuljettaa sen kaupungissa oleviin jakelukeskuksiin. Näistä pienet sähkökäyttöiset jakeluautot vievät sen sitten kaupungin liikkeisiin.

Sivujen mukaan pilotti on tehty 2006, toiminta alkaa ensi vuoden keväällä. Erillisiä 60-metrisiä rahtiratikoita on noin 40 ja sähköisiä jakeluautoja noin 600. Nämä korvaavat noin 2500 päivittäin kaupunkiiin ajavaa rekkaa. Ratikat on alunperin kehitetty Wolkkarin tehtaan tavarankuljetuksiin Dresdenissä, kts. http://en.wikipedia.org/wiki/CarGoTram

Eikö se ysin tuleva päättäri ole siinä maaliikennekeskuksen vieressä?
 
Viimeksi muokattu:
Eikö se ysin tuleva päättäri ole siinä maaliikennekeskuksen vieressä?
Ysin varsinaiseksi päätepysäkiksi on varattu silmukalle tila Ilmalantorille. Sieltä on koko lailla pitkä ja hankala matka maaliikennekeskukseen, eikä itse silmukan paikka Ilmalantorilla sovellu siirtokuormaukseen.

Muuten ajatus on hyvä ja Amsterdamin hanke erittäin mielenkiintoinen. Tässäkin palataan vanhoihin hyviin ratkaisuihin, sillä raitioteiden tavaraliikenne oli yleistä ennen kuorma-autojen aikaa. Silloin syynä olivat erilaisten rattaiden pieni kapasiteetti ja hevosten päästöt, nyt ongelmana ovat kaupungin katutilan kapasiteetti sekä kuorma-autojen päästöt.

Antero
 
Ysin varsinaiseksi päätepysäkiksi on varattu silmukalle tila Ilmalantorille. Sieltä on koko lailla pitkä ja hankala matka maaliikennekeskukseen, eikä itse silmukan paikka Ilmalantorilla sovellu siirtokuormaukseen.
Joo, muistin että Ilmalantori on toisella puolella rataa Nykyverkostossa luontevin paikka olisi kai Koskelan halli, jos ja kun raiteet jatkuvat pohjoiseen niin parempiakin paikkoja löytyy. Minusta tämä on semmoinen mahdollinen tulevaisuuden käyttö ratikkaraiteille, että HKL voisi tehdä ainakin jonkinlaisen laskuharjoituksen aiheesta.

Muuten ajatus on hyvä ja Amsterdamin hanke erittäin mielenkiintoinen. Tässäkin palataan vanhoihin hyviin ratkaisuihin, sillä raitioteiden tavaraliikenne oli yleistä ennen kuorma-autojen aikaa. Silloin syynä olivat erilaisten rattaiden pieni kapasiteetti ja hevosten päästöt, nyt ongelmana ovat kaupungin katutilan kapasiteetti sekä kuorma-autojen päästöt.
Ihan näin taloudelliselta kannalta, näen konseptissa kyllä muitakin etuja.

Ensinnäkin käyttöaste: Amsterdamin mallissa kaupunkikuljetuksia operoi yksi kaupungin liikenneorganisaatio. Kun useiden yksittäisten rekkojen enemmän tai vähemmän vajaat kuormat yhdistetään saadaan kuljetuskapasiteetti periaatteessa tehokkaampaan käyttöön.

Toinen on isommat yksiköt: Sivujen mukaan rahtiratikka kuljettaa 3,5 kertaa niin paljon kuin rekka, eli periaatteessa työvoimakulut ovat 3,5 kerta pienemmät. Tämä tarkoittaa myös pienempää energialaskua, semminkin kun se on sähköä eikä dieseliä.

Toki se loppupään jakeluliikenne syö näitä etuja, mutta kuitenkin pitäisin tätä liiketaloudellisesti järkevänä. Suurin hyöty julkisesta tavaraliikenteessä olisi tosin kaupan kilpailun lisääntyminen kun suurten keskusliikkeiden logistiikkaetu pienenisi.
 
Ja rahasta riidellään, jotkut asiat ovat näköjään jos ei yleismaailmallisia niin yleiseurooppalaisia:
Dutch News sanoi:
Amsterdam cargo tram in doubt
Thursday 11 September 2008

Amsterdam's cargo tram project is on the verge of collapsing because the city council will not put €5.6m into the cost of building new tram rails and a storage centre, the Parool newspaper reports on Thursday.

The CityCargo company says it has already raised €69m from companies such as energy firm Nuon and Rabobank.

A spokesman for the city council said it had never agreed to put money into the freight tram scheme and still has many questions about the project. http://www.dutchnews.nl/news/archives/2008/09/amsterdam_cargo_tram_in_doubt.php
 
Takaisin
Ylös