Näytetään tulokset 1-4/4

Viestiketju: Amsterdamin rahtiratikat

  1. #1

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Amsterdamin rahtiratikat

    En tiedä onko tätä jo käsitelty täällä, mutta törmäsin netissä Amsterdamin rahtiratikan sivuihin, http://www.citycargo.nl/index_eng.htm

    Konsepti toimii näin, kuljetusyrittäjä toimittaa rahdin jompaan kumpaan kahdesta jakelukeskuksest kaupungin ulkopuolella rekalla. Tavara lastataan kaupungin ratikkaan joka kuljettaa sen kaupungissa oleviin jakelukeskuksiin. Näistä pienet sähkökäyttöiset jakeluautot vievät sen sitten kaupungin liikkeisiin.

    Sivujen mukaan pilotti on tehty 2006, toiminta alkaa ensi vuoden keväällä. Erillisiä 60-metrisiä rahtiratikoita on noin 40 ja sähköisiä jakeluautoja noin 600. Nämä korvaavat noin 2500 päivittäin kaupunkiiin ajavaa rekkaa. Ratikat on alunperin kehitetty Wolkkarin tehtaan tavarankuljetuksiin Dresdenissä, kts. http://en.wikipedia.org/wiki/CarGoTram

    Eikö se ysin tuleva päättäri ole siinä maaliikennekeskuksen vieressä?
    Viimeisin muokkaaja teme; 25.07.2008 kello 10:41. Syy: Kirjoitusvirheet

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Amsterdamin rahtiratikat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Eikö se ysin tuleva päättäri ole siinä maaliikennekeskuksen vieressä?
    Ysin varsinaiseksi päätepysäkiksi on varattu silmukalle tila Ilmalantorille. Sieltä on koko lailla pitkä ja hankala matka maaliikennekeskukseen, eikä itse silmukan paikka Ilmalantorilla sovellu siirtokuormaukseen.

    Muuten ajatus on hyvä ja Amsterdamin hanke erittäin mielenkiintoinen. Tässäkin palataan vanhoihin hyviin ratkaisuihin, sillä raitioteiden tavaraliikenne oli yleistä ennen kuorma-autojen aikaa. Silloin syynä olivat erilaisten rattaiden pieni kapasiteetti ja hevosten päästöt, nyt ongelmana ovat kaupungin katutilan kapasiteetti sekä kuorma-autojen päästöt.

    Antero

  3. #3

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Amsterdamin rahtiratikat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ysin varsinaiseksi päätepysäkiksi on varattu silmukalle tila Ilmalantorille. Sieltä on koko lailla pitkä ja hankala matka maaliikennekeskukseen, eikä itse silmukan paikka Ilmalantorilla sovellu siirtokuormaukseen.
    Joo, muistin että Ilmalantori on toisella puolella rataa Nykyverkostossa luontevin paikka olisi kai Koskelan halli, jos ja kun raiteet jatkuvat pohjoiseen niin parempiakin paikkoja löytyy. Minusta tämä on semmoinen mahdollinen tulevaisuuden käyttö ratikkaraiteille, että HKL voisi tehdä ainakin jonkinlaisen laskuharjoituksen aiheesta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Muuten ajatus on hyvä ja Amsterdamin hanke erittäin mielenkiintoinen. Tässäkin palataan vanhoihin hyviin ratkaisuihin, sillä raitioteiden tavaraliikenne oli yleistä ennen kuorma-autojen aikaa. Silloin syynä olivat erilaisten rattaiden pieni kapasiteetti ja hevosten päästöt, nyt ongelmana ovat kaupungin katutilan kapasiteetti sekä kuorma-autojen päästöt.
    Ihan näin taloudelliselta kannalta, näen konseptissa kyllä muitakin etuja.

    Ensinnäkin käyttöaste: Amsterdamin mallissa kaupunkikuljetuksia operoi yksi kaupungin liikenneorganisaatio. Kun useiden yksittäisten rekkojen enemmän tai vähemmän vajaat kuormat yhdistetään saadaan kuljetuskapasiteetti periaatteessa tehokkaampaan käyttöön.

    Toinen on isommat yksiköt: Sivujen mukaan rahtiratikka kuljettaa 3,5 kertaa niin paljon kuin rekka, eli periaatteessa työvoimakulut ovat 3,5 kerta pienemmät. Tämä tarkoittaa myös pienempää energialaskua, semminkin kun se on sähköä eikä dieseliä.

    Toki se loppupään jakeluliikenne syö näitä etuja, mutta kuitenkin pitäisin tätä liiketaloudellisesti järkevänä. Suurin hyöty julkisesta tavaraliikenteessä olisi tosin kaupan kilpailun lisääntyminen kun suurten keskusliikkeiden logistiikkaetu pienenisi.

  4. #4

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Amsterdamin rahtiratikat

    Ja rahasta riidellään, jotkut asiat ovat näköjään jos ei yleismaailmallisia niin yleiseurooppalaisia:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Dutch News
    Amsterdam cargo tram in doubt
    Thursday 11 September 2008

    Amsterdam's cargo tram project is on the verge of collapsing because the city council will not put €5.6m into the cost of building new tram rails and a storage centre, the Parool newspaper reports on Thursday.

    The CityCargo company says it has already raised €69m from companies such as energy firm Nuon and Rabobank.

    A spokesman for the city council said it had never agreed to put money into the freight tram scheme and still has many questions about the project. http://www.dutchnews.nl/news/archive...m_in_doubt.php

Vastaavia viestiketjuja

  1. Amsterdamin Leidsestraat
    kirjoittanut hmikko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 06.07.2010, 20:34

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •