Valmetin kumijoustotelit

Liittynyt
27 Heinäkuu 2008
Viestit
30
Onko kenenkään tiedostossa, minkä valmistajan tuotteeseen Valmetin kumijoustotelit perustuvat, vai onko telimalli Valmetin itse kehittämä? Ratti-Karioissa käytettiin sveitsiläistä tekniikkaa (telit SIG, ajokytkin BBC) ja keppi-Karioissa käytettiin samaa telimallia.

Muistaisin, että joissakin pikku-Valmeteissa olisi ollut englantilainen ajokytkin (BTH?), mutta aikaa on kulunut sen verran paljon, että satavarmaksi en tietoa väitä.

Sveitsiläisten raitioteiden standarditelivaunuissa käytetään muuten samoja telejä ja ratilla pyöritettävää ajokytkint. Ratti periytyi uudempiinkin vaunumalleihin. Liekö Tram 2000 johdoksineen niistä uusin.
 
Onko kenenkään tiedostossa, minkä valmistajan tuotteeseen Valmetin kumijoustotelit perustuvat, vai onko telimalli Valmetin itse kehittämä?
Sehän ainakin on tiedossa, että Valmet-telivaunujen RM1, RM2 ja RM3 telit oli tehnyt Tampella. Sitä en ole tarkemmin selvittänyt, oliko Tampella käyttänyt esikuvanaan jotain jo valmiiksi olemassa ollutta telimallia vai oliko konstruktio kokonaan Tampellan omaa suunnittelua.
 
Joissain pikku-Valmeteissa oli tosiaan ajokytkimen kannessa muistaakseni teksti "Metropolitan Vickers".
Tampella-teli tarjosi miellyttävää yksilöstä riippuen enemmän tai vähemmän hyssyttävää kyytiä ja laakereiden kilinää. :)
 
Joissain pikku-Valmeteissa oli tosiaan ajokytkimen kannessa muistaakseni teksti "Metropolitan Vickers".
Tampella-teli tarjosi miellyttävää yksilöstä riippuen enemmän tai vähemmän hyssyttävää kyytiä ja laakereiden kilinää. :)

Niinhän se tosiaan on. Rollikoissa taisi olla BTH:n ajokytkimet, tai sitten muisti alkaa pätkiä.
 
Joissain pikku-Valmeteissa oli tosiaan ajokytkimen kannessa muistaakseni teksti "Metropolitan Vickers".
Eräs HKL:n vanha varaosakirja jakaa pikku-Valmetit kahteen vaunuryhmään; 331 - 345 ja 346 - 375. Sen mukaan vaunuissa 331 - 345 olisi (ollut?) Metropolitan-Vickers 29.MC.2. -ajokytkimet.
 
Takaisin
Ylös