Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

JE

Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
1,224
Norjan kakkoskaupungista Bergenistä saattaa tulla ensimmäinen pohjoismainen kaupunki, joka palauttaa raitiotiet 1960-70-lukujen lakkautusaallon jälkeen.

Norjan nykyinen oikeistohallitus on päättänyt antaa hankkeelle valtion tukea ainakin paikallisten nettiuutisten mukaan. http://www.bt.no/lokalt/bergen/article.jhtml?articleID=394416

Poliittinen kädenvääntö on aiemmin tuottanut hankkeelle vaikeuksia, mutta myös syyskuussa tulevat vaalit todennäköisesti voittavat vasemmistopuolueet ovat hankkeen kannalla.

Ensi vaiheessa rataa rakennettaisiin Bergenin keskustasta Nesttuniin 1640 miljoonalla Norjan kruunulla eli yli 200 miljoonalla eurolla. Tämän linjan alkuosa on jokseenkin identtinen kaupungin tähän saakka viimeisen, v. 1965 lakkautetun linjan kanssa. Hanke on kuitenkin myöhästynyt siinä määrin, että rakennustyöt alkavat vasta ensi vuonna. Alun perin radan piti olla vuonna 2005 jo valmis. Kapuloita rattaisiin ovat laittaneet mm. paikallinen linja- ja johdinautoliikennöitsijä omine ehdotuksineen kaksinivelisten bussien käytöstä, sekä poliittisella tasolla myös oikeistopopulistinen edistyspuolue, joka on hyvin yksityisautoilumyönteinen. Vaikka valtion tuki helpottaa hankkeen toteutumisedellytyksiä olennaisesti, pikaraitiotien toteutumiselle voi silti ilmestyä vielä esteitä.

Tietoa hankkeesta:
http://www.bybane.no/

Edit: Tarkennetaan vielä, että valtion tuki koskee siis nimenomaan alkuinvestointia. Radan liikennöinti on arvioitu itsekannattavaksi.
 
Bergenin ratikkahankkeen omiin nettisivuihin www.bybane.no kannattaa perehtyä, jos on kiinnostunut nykyaikaisesta raideliikenteestä

Erityisesti tämä vertailu Bergenin pikaraitiotiehankkeesta suhteessa kansainvälisiin kokemuksiin on terveellistä luettavaa mm. tampereen pikaraitiotiehanketta pohtiville:
http://www.bybane.no/ABR_notat06_sammenligning.pdf

Pääpointti on se, että ei pikaraitiotiessä Bergenin (tai Tampereen tai Turun) kokoisessa kaupungissa ole mitään ihmeellistä. Se on normaali liikenne-investointi kestävämpään liikenteeseen ja kaupunkikehitykseen.
 
Århus

Myös Tanskan Århusissa on varmistumassa rahoitus pikaraitiotielle. Ilmeisesti projekti toteutettaisiin Karlsruhen mallin mukaan, eli myös valtion rataverkkoa hyödynnetään. Århusin seudulla kaikki rataosuudet ovat tosin sähköistämättömiä, joten ainakaan toistaiseksi kaksivirtavaunuille ei ole tarvetta. Kiintoisaa joka tapauksessa on, että Århusin projekti muistuttaa Tampereen ja Turun kaavailuja jopa enemmän kuin Bergenin linja.

Jyllandsposten

Tanskalaisista pikaraitiotiehankkeista (tämäkin sivu valitettavasti vain tanskaksi):
http://www.letbaner.dk/
 
Todella hyvä uutinen. Täytyy perehtyä Århusin malliin. Se yhdistää ilmeisesti liikennelaitoksen rationalisointia ja kiinteistöverotusta rahoituskeinona.
 
Kaupunkiradan linjausta alkaa hahmottua Bergenin keskustassa. Huomenna avataan uusi kävelykatu "räkää leikkaamalla" (klippe snor - ei vaiskaan: nauhaa leikkaamalla) klo 12. Kävelykadulle tulee talvisin lämmittetty jalankulkualue. Tulevalla rata-aluella on tällä hetkellä paljasta betonia. Uusissa valaisinpylväissä on ilmajohtojen kannatinorret jo asennettu.

Bergens Tidenden verkkolehdessä kuva.

Piirka
 
Hyvältä näyttää. Ilmeisesti toukokuussa 2009 olisi liikenne tarkoitus aloittaa.
 
Tehdään pieni oikaisu: Nesttun sijaitsee ensimmäisen etapin toisessa päässä. Eli se on esikaupunki eikä keskusta. Olen itse ollut siellä jokusen kerran bussia vaihtamassa. Ja kesällä lähden luultavasti taas sinne. :)

/Skurubisin
 
Pikaraitiotie ja pohjoismaiden kakkoskaupungit.
Ruotsin kakkoskaupungissa Göteborgissa on raitiotie ollut koko ajan kaupungin pääliikennemuoto, ja verkosto on Ruotsin suurin.
Norjan ja Tanskan kakkoskaupungeissa Bergenissä ja Århusissa on raitiotien palautus, eli pikaraitiotien suunnittelu ja toteutus ovat edenneet pitkälle, niinkuin tästäkin säikeestä selviää.
Esimerkkiä seuraten tulisi myös Suomen molemmille kakkoskaupunkiseuduille, Turkuun ja Tampereelle, palauttaa sähköinen joukkoliikenne, nyt pikaraitiotien muodossa, eli suunnitteluun ja toteutukseen pitäisi paneutua nyt tositoimin. Korkeitten perustamiskustannusten jälkeen, joihin valtio ja EU osallistuisivat, liikennöinti kannattaisi itse itsensä, ja tuottaisi mahdollisesti voittoakin.

Piirka sanoi:
Kaupunkiradan linjausta alkaa hahmottua Bergenin keskustassa. Uusissa valaisinpylväissä on ilmajohtojen kannatinorret jo asennettu.
Samoin Turussa Tuomiokirkkosillan valaisinpylväisiin, tosin perua jo edelliseltä raitsikkakaudelta.
 
Skurubisin sanoi:
Tehdään pieni oikaisu: Nesttun sijaitsee ensimmäisen etapin toisessa päässä. Eli se on esikaupunki eikä keskusta. Olen itse ollut siellä jokusen kerran bussia vaihtamassa. Ja kesällä lähden luultavasti taas sinne. :)
Hupsankeikkaa, meni Nesttunit ja keskustat sekaisin, akkuratt! BT:n valokuvassa Nesttun näytti sen verran keskustalta. :D Lisää kuvia Nesttunin tolpista täällä. Radan varsinaiset rakennustyöt alkavat vasta ensi vuonna.

Tämän kuun lopulla tulee kuluneeksi tasan 40 vuotta siitä kun kaupunkiraitioteiden viimeinen linja (1 Sandviken-Minde) lopetettiin.

Kakkoskaupungeista puheenollen: kvintetti olisi täydellinen, jos Islannin kakkoskaupunki Akureyri ottaisi ratikat käyttöön. Ikuiseksi utopiaksi jäisi moinen ajatus, kaupungin asukasluku (n. 15.000) takannee sen, että joukkoliikenne tuskin on kovinkaan itsekannattavaa. Nettietsiskelyn jälkeen on todettava, että Akureyrissä ei edes ole paikallisliikennettä. Kaukobussiliikennettä kylläkin.

Piirka
 
Asukaslukuakin ratkaisevampaa on, että Akureyri on huomattavan tiiviis, puuttomassa Islannissa kun esikaupungeilta tietyt olennaiset edellytykset puuttuvat. Viihtyisä paikka se toki on ilman vaunujakin. Sen sijaan Reykjavikhan on raitioteitä viime vuosina kaavaillut, ja myös paikallisesta rautatiestä (jos toteutuu, saattaisi hyvinkin olla pikaraitiotietyyppinen) pääkaupungin ja lentokenttäkaupunki Keflavikin välille on tehty selvityksiä.

Piirkalle: Bergenin ykköslinjaa ajettiin loppuvaiheessa vain osuudella Minde-Engen. Sandvikenin pätkästä oli luovuttu 1961.
 
Piirka sanoi:
Lisää kuvia Nesttunin tolpista täällä. Radan varsinaiset rakennustyöt alkavat vasta ensi vuonna.
Katsotaan viellä tarkemmin tämän viimeinen kuva niin näkyy jotenkin, miten järjestelyt on tänä päivänä. Eli bussipysäkkin nimi on Nesttun Terminalen, ja itse pysäkki on niin sanottu "saari laituri". Matkustajilla on siis helppo vaihtaa linjasta toiseen tarvittaessa tässä solmukohdassa. Se Carrus K204 maakaasuauto josta näkyy takavalot on menossa keskustan suntaan ja se Säffle 2000, josta ajovalot näkyy, joko tullut keskustasta tai on menossa etenpäin "maaseudulle". Järjestelmä tuntui toimivan ihan fiksusti. :)

/Skurubisin
 
Yritin etsiä, mutta en löytänyt vastausta seuraavaan kysymykseen: Milloin rata Sentrummista Nesttuniin on liikennöintikunnossa?

/Skurubisin
 
Norjan eduskunta on hyväksynyt Bergenin pikaraitiotien rahoituksen. Varsinaiset rakennustyöt alkavat syksyllä. Erilaisia valmistelevia töitä kuten Nesttunin kävelykeskustassa on jo tehty ja rakennussuunnittelu on pitkällä.

Hankkeen nettisivut

Onnea bergeniläisille!

Avajaisiin varmaankin sitten lähtee ainakin bussilastillinen suomalaisia joukkoliikenneharrastajia, eikö niin?
 
Minä ainakin ilmoittaudun mukaan avajaisiin. Eli onnittelut Bergeniin hienosta ratkaisusta.
 
Takaisin
Ylös