Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

Joo, minä ilmoittaudun heti! Lähden myöskin luultavasti nyt kesällä katsomaan miten työt sujuu. Eli eiköhän jotain kuvia ole odotettavissa :wink:

/Skurubisin
 
Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa?

JE sanoi:
Minä ainakin ilmoittaudun mukaan avajaisiin. Eli onnittelut Bergeniin hienosta ratkaisusta.
Joo. Projekti menee eteenpäin, kuninkaallinen joukkoliikenneministeriö on ehdottanut ensi vuoden (2007) budjetissa 497 milj. kruunua (noin 62,1 milj. €) bybanenille josta 475 miljoonaa kruunua (noin 59,4 milj. €) tulee tietullista (joka rakennettiin väliaikaiseksi....)

Ps. Mielestäni luin aikaisemmin päivällä että Bergenissä ei ole satanut vettä 35 päivään, minkä takia ilma on hyvin saasteista. Eli eiköhän noilla tietulleilla ole ihan hyvin käyttöä. (Bergen on Euroopan sateisin kaupunki)

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa?

Niin tässä kesällä jo valittiin kuka voittaa design-kilpailun. Voittaja oli työ nimeltä "Banen Vårr" (Meidän rata). Ehdotuksen takana on työryhmä, joka koostuu ryhmistä: Fuggibaggi Design, Arkitekgruppen Cubus, T-Michael ja Kontrapunkt.

Ehdotuksesta löytyy myös esite
http://www.bybane.no/Banen_vaar.pdf (4.59 MB)
Ovatko he saaneet väri-ideansa Helsingistä... oranssi

Kaikki neljä ehdokasta on esitetty tässä:
http://www.bybane.no/designkonkurransen.html

Sivuilla on myöskin pieni videopätkä.

Jos joku nyt matkustelee noilla kulmilla, niin kauppakeskus "Galleriet":ssa on tästä pikaraitiotiestä näyttely ja myöskin pienoismalli Bergenin kaupungista mittakaavassa 1/100 (muistaakseni), josta näkyy miltä keskusta näyttää vuonna 2020. Jostan syystä juuri Kaigaten missä Bybanen pitäisi kulkea on mallissa jätetty kokonaan pois.

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Rakennustyö alkoi Bergenissä

Nyt vihdoin pikaraitiotien rakennustyöt on aloitettu Norjan Bergenissä!
Liikenneministeri Liv Signe Navarsete laski ensimmäisen kiskonpalan Kaigaten-katuun. Koko linjan Nestuniin pitäis olla valmis vuonna 2010. Hinta on noin 300 miljoonaa euroa.

Norjalaiset uutislinkit:
Bergens Tidende
BergensAvisen
NRK
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Selvitin asiaa, ja osoittautui, että kustannukset ovat nousseet Norjan rakennusalan korkean kustannustason takia aiemmin arvioidusta 1640 MNOK:ista (budjetti) ja 1800 MNOK:ista (katto), joka olisi indeksikorjattuna 1746 MNOK (budjetti) 1917 MNOK (katto). Nyt uusi sovittu budjettiraami on 2200 MNOK (budjetti) ja 2400 MNOK (katto)

Kyse on nimenomaan siitä, että kansainvälisesti kilpailutetut urakat (20%) ovat pysyneet budjetissa ja Norjan sisäisesti kilpailutetut urakat (80%) ovat ylittäneet budjetin.

Bergenin kaupunginvaltuusto budjetista

Internet-sivu investointikustannuksista

Bergenissä toteutetaan maaston vuoksi useita kalliotunneleita, jollaisia ei vastaavasti tarvita Helsingin, Tampereen eikä Turun pikaraitioteillä.
Aikaisempien investointikustannusselvitysten mukaiset yksikkökustannukset ovat suuruusluokaltaan vastanneet ruotsalaisia ja saksalaisia yksikkökustannuksia.

Norjan talouden erilaisen tilanteen vuoksi suhtaudun varauksella siihen, että kustannusarvioita suoraan verrattaisiin Suomeen. Vaikka meilläkin on rakennusala ylikuumentunut ja nousukausi lakipisteessään, ei talous ihan samassa kuosissa ole kuin Norjassa. Lisäksi Norja ei kuulu EU:hun, joka nostaa rakennusalan kustannustasoa.

Muutoinkin olen itse arvioinut, että Suomen kustannuksia voidaan kohtuullisen suoraan verrata vain Ruotsiin ja Saksaan.
 
Satelliittikuvasta näkyy Östre Nesttunvegen olevan tietöiden kohteena. Johtuukohan Bybanen rakentamisesta ? Katu on lähes nuolen alla, joka tulee satelliittikuvaan hakussanalla "Nesttun" http://maps.google.fi/ kartta/satelliittikuvapalvelusta.
 
Satelliittikuvasta näkyy Östre Nesttunvegen olevan tietöiden kohteena. Johtuukohan Bybanen rakentamisesta ? Katu on lähes nuolen alla, joka tulee satelliittikuvaan hakussanalla "Nesttun" http://maps.google.fi/ kartta/satelliittikuvapalvelusta.

Ei suoranaisesti. 1. vaihe ei ylety ihan tuonne Nesttun Senteriin saakka, vaan loppuu ennen sitä kiertoliittymää, missä näkyy bussiterminaali ja pohjoispäässä näkyy keltainen GAIA-bussi (nyk. TIDE Buss). Muistaakseni katu peruskorjattiin ja samalla tehtiin esivalmistelutyöt raitiotietä varten. Tämä peruskorjaus valmistui ainakin vuosi sitten ja on mainittu tässä ketjussa aikaisemmin. Eli kun 2.vaihe sitten joskus rakennetaan, niin on suht helppoa vaan laittaa kiskot ja sitten kjøræilemææn! :D

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hinta on noin 300 miljoonaa euroa.

Radan pituus 9.8 km. Hinta-arvio 2200M NOK = 280M euroa. 28 miljonaa euroa/km.

Otin hinnan lehdestä (2,4 miljardia NOK ja kurssi 8 NOK = 1 €). Jos tarkkoja ollaan, niin EKP keskikurssi on 7,8338 (11.01.2008). Se tekee 306 364 727,21€.
Eli 2,2 mrd on 280 834 333,27€ ~281M€
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lasikatto matalaratikassa on kyllä aika ihmeellinen asia. Lähes kaikki vaunun vahvavirtatekniikkahan sijaitsee katolla.
 
Pikaraitiotien radan liikennöjtsijä on valittu ja se tulee olemaan Fjord1 Partner A/S
Firma on yhteenliittymä yhtiöistä Fjord1 Nordvestlandske (49%) ja Keolis Nordic (51%).

/Skurubisin
 
Takaisin
Ylös