Sivu 1 / 7 12345 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/94

Viestiketju: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

  1. #1
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

    Norjan kakkoskaupungista Bergenistä saattaa tulla ensimmäinen pohjoismainen kaupunki, joka palauttaa raitiotiet 1960-70-lukujen lakkautusaallon jälkeen.

    Norjan nykyinen oikeistohallitus on päättänyt antaa hankkeelle valtion tukea ainakin paikallisten nettiuutisten mukaan. http://www.bt.no/lokalt/bergen/artic...ticleID=394416

    Poliittinen kädenvääntö on aiemmin tuottanut hankkeelle vaikeuksia, mutta myös syyskuussa tulevat vaalit todennäköisesti voittavat vasemmistopuolueet ovat hankkeen kannalla.

    Ensi vaiheessa rataa rakennettaisiin Bergenin keskustasta Nesttuniin 1640 miljoonalla Norjan kruunulla eli yli 200 miljoonalla eurolla. Tämän linjan alkuosa on jokseenkin identtinen kaupungin tähän saakka viimeisen, v. 1965 lakkautetun linjan kanssa. Hanke on kuitenkin myöhästynyt siinä määrin, että rakennustyöt alkavat vasta ensi vuonna. Alun perin radan piti olla vuonna 2005 jo valmis. Kapuloita rattaisiin ovat laittaneet mm. paikallinen linja- ja johdinautoliikennöitsijä omine ehdotuksineen kaksinivelisten bussien käytöstä, sekä poliittisella tasolla myös oikeistopopulistinen edistyspuolue, joka on hyvin yksityisautoilumyönteinen. Vaikka valtion tuki helpottaa hankkeen toteutumisedellytyksiä olennaisesti, pikaraitiotien toteutumiselle voi silti ilmestyä vielä esteitä.

    Tietoa hankkeesta:
    http://www.bybane.no/

    Edit: Tarkennetaan vielä, että valtion tuki koskee siis nimenomaan alkuinvestointia. Radan liikennöinti on arvioitu itsekannattavaksi.
    terveisin
    JE

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus

    Bergenin ratikkahankkeen omiin nettisivuihin www.bybane.no kannattaa perehtyä, jos on kiinnostunut nykyaikaisesta raideliikenteestä

    Erityisesti tämä vertailu Bergenin pikaraitiotiehankkeesta suhteessa kansainvälisiin kokemuksiin on terveellistä luettavaa mm. tampereen pikaraitiotiehanketta pohtiville:
    http://www.bybane.no/ABR_notat06_sammenligning.pdf

    Pääpointti on se, että ei pikaraitiotiessä Bergenin (tai Tampereen tai Turun) kokoisessa kaupungissa ole mitään ihmeellistä. Se on normaali liikenne-investointi kestävämpään liikenteeseen ja kaupunkikehitykseen.

  3. #3
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Århus

    Myös Tanskan Århusissa on varmistumassa rahoitus pikaraitiotielle. Ilmeisesti projekti toteutettaisiin Karlsruhen mallin mukaan, eli myös valtion rataverkkoa hyödynnetään. Århusin seudulla kaikki rataosuudet ovat tosin sähköistämättömiä, joten ainakaan toistaiseksi kaksivirtavaunuille ei ole tarvetta. Kiintoisaa joka tapauksessa on, että Århusin projekti muistuttaa Tampereen ja Turun kaavailuja jopa enemmän kuin Bergenin linja.

    Jyllandsposten

    Tanskalaisista pikaraitiotiehankkeista (tämäkin sivu valitettavasti vain tanskaksi):
    http://www.letbaner.dk/
    terveisin
    JE

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus

    Todella hyvä uutinen. Täytyy perehtyä Århusin malliin. Se yhdistää ilmeisesti liikennelaitoksen rationalisointia ja kiinteistöverotusta rahoituskeinona.

  5. #5

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus

    Kaupunkiradan linjausta alkaa hahmottua Bergenin keskustassa. Huomenna avataan uusi kävelykatu "räkää leikkaamalla" (klippe snor - ei vaiskaan: nauhaa leikkaamalla) klo 12. Kävelykadulle tulee talvisin lämmittetty jalankulkualue. Tulevalla rata-aluella on tällä hetkellä paljasta betonia. Uusissa valaisinpylväissä on ilmajohtojen kannatinorret jo asennettu.

    Bergens Tidenden verkkolehdessä kuva.

    Piirka

  6. #6
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Hyvältä näyttää. Ilmeisesti toukokuussa 2009 olisi liikenne tarkoitus aloittaa.
    terveisin
    JE

  7. #7
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    227

    oletus

    Tehdään pieni oikaisu: Nesttun sijaitsee ensimmäisen etapin toisessa päässä. Eli se on esikaupunki eikä keskusta. Olen itse ollut siellä jokusen kerran bussia vaihtamassa. Ja kesällä lähden luultavasti taas sinne.

    /Skurubisin
    Helsingfors har ein somletrikk!

  8. #8

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    426

    oletus

    Pikaraitiotie ja pohjoismaiden kakkoskaupungit.
    Ruotsin kakkoskaupungissa Göteborgissa on raitiotie ollut koko ajan kaupungin pääliikennemuoto, ja verkosto on Ruotsin suurin.
    Norjan ja Tanskan kakkoskaupungeissa Bergenissä ja Århusissa on raitiotien palautus, eli pikaraitiotien suunnittelu ja toteutus ovat edenneet pitkälle, niinkuin tästäkin säikeestä selviää.
    Esimerkkiä seuraten tulisi myös Suomen molemmille kakkoskaupunkiseuduille, Turkuun ja Tampereelle, palauttaa sähköinen joukkoliikenne, nyt pikaraitiotien muodossa, eli suunnitteluun ja toteutukseen pitäisi paneutua nyt tositoimin. Korkeitten perustamiskustannusten jälkeen, joihin valtio ja EU osallistuisivat, liikennöinti kannattaisi itse itsensä, ja tuottaisi mahdollisesti voittoakin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka
    Kaupunkiradan linjausta alkaa hahmottua Bergenin keskustassa. Uusissa valaisinpylväissä on ilmajohtojen kannatinorret jo asennettu.
    Samoin Turussa Tuomiokirkkosillan valaisinpylväisiin, tosin perua jo edelliseltä raitsikkakaudelta.

  9. #9

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Skurubisin
    Tehdään pieni oikaisu: Nesttun sijaitsee ensimmäisen etapin toisessa päässä. Eli se on esikaupunki eikä keskusta. Olen itse ollut siellä jokusen kerran bussia vaihtamassa. Ja kesällä lähden luultavasti taas sinne.
    Hupsankeikkaa, meni Nesttunit ja keskustat sekaisin, akkuratt! BT:n valokuvassa Nesttun näytti sen verran keskustalta. Lisää kuvia Nesttunin tolpista täällä. Radan varsinaiset rakennustyöt alkavat vasta ensi vuonna.

    Tämän kuun lopulla tulee kuluneeksi tasan 40 vuotta siitä kun kaupunkiraitioteiden viimeinen linja (1 Sandviken-Minde) lopetettiin.

    Kakkoskaupungeista puheenollen: kvintetti olisi täydellinen, jos Islannin kakkoskaupunki Akureyri ottaisi ratikat käyttöön. Ikuiseksi utopiaksi jäisi moinen ajatus, kaupungin asukasluku (n. 15.000) takannee sen, että joukkoliikenne tuskin on kovinkaan itsekannattavaa. Nettietsiskelyn jälkeen on todettava, että Akureyrissä ei edes ole paikallisliikennettä. Kaukobussiliikennettä kylläkin.

    Piirka

  10. #10
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Asukaslukuakin ratkaisevampaa on, että Akureyri on huomattavan tiiviis, puuttomassa Islannissa kun esikaupungeilta tietyt olennaiset edellytykset puuttuvat. Viihtyisä paikka se toki on ilman vaunujakin. Sen sijaan Reykjavikhan on raitioteitä viime vuosina kaavaillut, ja myös paikallisesta rautatiestä (jos toteutuu, saattaisi hyvinkin olla pikaraitiotietyyppinen) pääkaupungin ja lentokenttäkaupunki Keflavikin välille on tehty selvityksiä.

    Piirkalle: Bergenin ykköslinjaa ajettiin loppuvaiheessa vain osuudella Minde-Engen. Sandvikenin pätkästä oli luovuttu 1961.
    terveisin
    JE

  11. #11
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    227

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka
    Lisää kuvia Nesttunin tolpista täällä. Radan varsinaiset rakennustyöt alkavat vasta ensi vuonna.
    Katsotaan viellä tarkemmin tämän viimeinen kuva niin näkyy jotenkin, miten järjestelyt on tänä päivänä. Eli bussipysäkkin nimi on Nesttun Terminalen, ja itse pysäkki on niin sanottu "saari laituri". Matkustajilla on siis helppo vaihtaa linjasta toiseen tarvittaessa tässä solmukohdassa. Se Carrus K204 maakaasuauto josta näkyy takavalot on menossa keskustan suntaan ja se Säffle 2000, josta ajovalot näkyy, joko tullut keskustasta tai on menossa etenpäin "maaseudulle". Järjestelmä tuntui toimivan ihan fiksusti.

    /Skurubisin
    Helsingfors har ein somletrikk!

  12. #12
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    227

    oletus

    Yritin etsiä, mutta en löytänyt vastausta seuraavaan kysymykseen: Milloin rata Sentrummista Nesttuniin on liikennöintikunnossa?

    /Skurubisin
    Helsingfors har ein somletrikk!

  13. #13
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus

    Tämänhetkisen suunnitelman mukaan rata olisi liikennöintikunnossa toukokuussa 2009 eli noin kahden ja puolen vuoden rakennusajan jälkeen.
    Lähde: http://www.bybane.no/introduksjon.html

    Bergenin pikaraitiotieprojektista käytännössä kaiken tarpeellisen löytää sivulta: http://www.bybane.no/

  14. #14
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus

    Norjan eduskunta on hyväksynyt Bergenin pikaraitiotien rahoituksen. Varsinaiset rakennustyöt alkavat syksyllä. Erilaisia valmistelevia töitä kuten Nesttunin kävelykeskustassa on jo tehty ja rakennussuunnittelu on pitkällä.

    Hankkeen nettisivut

    Onnea bergeniläisille!

    Avajaisiin varmaankin sitten lähtee ainakin bussilastillinen suomalaisia joukkoliikenneharrastajia, eikö niin?

  15. #15
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Minä ainakin ilmoittaudun mukaan avajaisiin. Eli onnittelut Bergeniin hienosta ratkaisusta.
    terveisin
    JE

Sivu 1 / 7 12345 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Mikä seuraavista joukkoliikennehankkeista otetaan ensimmäisenä käyttöön?
    kirjoittanut vristo foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 08.08.2009, 22:27
  2. Epäsymmetriset ratikat
    kirjoittanut Eira foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 14.02.2008, 14:58
  3. HKL:n Variotram-ratikat 201-240
    kirjoittanut äsärkaks foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 15.04.2006, 19:08
  4. Bergen: Muuri tuli alas
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 14.01.2006, 01:33
  5. Bergen: pikaraitiotielle valtiolta 290 milj kruunua v. 2006
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 03.11.2005, 18:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •