Sivu 2 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/94

Viestiketju: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

  1. #16
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    227

    oletus

    Joo, minä ilmoittaudun heti! Lähden myöskin luultavasti nyt kesällä katsomaan miten työt sujuu. Eli eiköhän jotain kuvia ole odotettavissa

    /Skurubisin
    Helsingfors har ein somletrikk!

  2. #17
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    227

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Minä ainakin ilmoittaudun mukaan avajaisiin. Eli onnittelut Bergeniin hienosta ratkaisusta.
    Joo. Projekti menee eteenpäin, kuninkaallinen joukkoliikenneministeriö on ehdottanut ensi vuoden (2007) budjetissa 497 milj. kruunua (noin 62,1 milj. €) bybanenille josta 475 miljoonaa kruunua (noin 59,4 milj. €) tulee tietullista (joka rakennettiin väliaikaiseksi....)

    Ps. Mielestäni luin aikaisemmin päivällä että Bergenissä ei ole satanut vettä 35 päivään, minkä takia ilma on hyvin saasteista. Eli eiköhän noilla tietulleilla ole ihan hyvin käyttöä. (Bergen on Euroopan sateisin kaupunki)

    /Skurubisin
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 11.10.2006 kello 12:28. Syy: korjattu kirjoitusvirheitä
    Helsingfors har ein somletrikk!

  3. #18
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    227

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa?

    Niin tässä kesällä jo valittiin kuka voittaa design-kilpailun. Voittaja oli työ nimeltä "Banen Vårr" (Meidän rata). Ehdotuksen takana on työryhmä, joka koostuu ryhmistä: Fuggibaggi Design, Arkitekgruppen Cubus, T-Michael ja Kontrapunkt.

    Ehdotuksesta löytyy myös esite
    http://www.bybane.no/Banen_vaar.pdf (4.59 MB)
    Ovatko he saaneet väri-ideansa Helsingistä... oranssi

    Kaikki neljä ehdokasta on esitetty tässä:
    http://www.bybane.no/designkonkurransen.html

    Sivuilla on myöskin pieni videopätkä.

    Jos joku nyt matkustelee noilla kulmilla, niin kauppakeskus "Galleriet":ssa on tästä pikaraitiotiestä näyttely ja myöskin pienoismalli Bergenin kaupungista mittakaavassa 1/100 (muistaakseni), josta näkyy miltä keskusta näyttää vuonna 2020. Jostan syystä juuri Kaigaten missä Bybanen pitäisi kulkea on mallissa jätetty kokonaan pois.

    /Skurubisin
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 11.10.2006 kello 12:31.
    Helsingfors har ein somletrikk!

  4. #19
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    227

    oletus Rakennustyö alkoi Bergenissä

    Nyt vihdoin pikaraitiotien rakennustyöt on aloitettu Norjan Bergenissä!
    Liikenneministeri Liv Signe Navarsete laski ensimmäisen kiskonpalan Kaigaten-katuun. Koko linjan Nestuniin pitäis olla valmis vuonna 2010. Hinta on noin 300 miljoonaa euroa.

    Norjalaiset uutislinkit:
    Bergens Tidende
    BergensAvisen
    NRK
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 07.01.2008 kello 18:52. Syy: siirretty toiseen viestiketjuun, kieliasu
    Helsingfors har ein somletrikk!

  5. #20

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3669

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

    Radan pituus 9.8 km. Hinta-arvio 2200M NOK = 280M euroa. 28 miljonaa euroa/km.

  6. #21
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

    Selvitin asiaa, ja osoittautui, että kustannukset ovat nousseet Norjan rakennusalan korkean kustannustason takia aiemmin arvioidusta 1640 MNOK:ista (budjetti) ja 1800 MNOK:ista (katto), joka olisi indeksikorjattuna 1746 MNOK (budjetti) 1917 MNOK (katto). Nyt uusi sovittu budjettiraami on 2200 MNOK (budjetti) ja 2400 MNOK (katto)

    Kyse on nimenomaan siitä, että kansainvälisesti kilpailutetut urakat (20%) ovat pysyneet budjetissa ja Norjan sisäisesti kilpailutetut urakat (80%) ovat ylittäneet budjetin.

    Bergenin kaupunginvaltuusto budjetista

    Internet-sivu investointikustannuksista

    Bergenissä toteutetaan maaston vuoksi useita kalliotunneleita, jollaisia ei vastaavasti tarvita Helsingin, Tampereen eikä Turun pikaraitioteillä.
    Aikaisempien investointikustannusselvitysten mukaiset yksikkökustannukset ovat suuruusluokaltaan vastanneet ruotsalaisia ja saksalaisia yksikkökustannuksia.

    Norjan talouden erilaisen tilanteen vuoksi suhtaudun varauksella siihen, että kustannusarvioita suoraan verrattaisiin Suomeen. Vaikka meilläkin on rakennusala ylikuumentunut ja nousukausi lakipisteessään, ei talous ihan samassa kuosissa ole kuin Norjassa. Lisäksi Norja ei kuulu EU:hun, joka nostaa rakennusalan kustannustasoa.

    Muutoinkin olen itse arvioinut, että Suomen kustannuksia voidaan kohtuullisen suoraan verrata vain Ruotsiin ja Saksaan.

  7. #22

    Liittynyt
    05.08.2005
    Viestejä
    28

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

    Satelliittikuvasta näkyy Östre Nesttunvegen olevan tietöiden kohteena. Johtuukohan Bybanen rakentamisesta ? Katu on lähes nuolen alla, joka tulee satelliittikuvaan hakussanalla "Nesttun" http://maps.google.fi/ kartta/satelliittikuvapalvelusta.
    SA

  8. #23
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    227

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aaltos Näytä viesti
    Satelliittikuvasta näkyy Östre Nesttunvegen olevan tietöiden kohteena. Johtuukohan Bybanen rakentamisesta ? Katu on lähes nuolen alla, joka tulee satelliittikuvaan hakussanalla "Nesttun" http://maps.google.fi/ kartta/satelliittikuvapalvelusta.
    Ei suoranaisesti. 1. vaihe ei ylety ihan tuonne Nesttun Senteriin saakka, vaan loppuu ennen sitä kiertoliittymää, missä näkyy bussiterminaali ja pohjoispäässä näkyy keltainen GAIA-bussi (nyk. TIDE Buss). Muistaakseni katu peruskorjattiin ja samalla tehtiin esivalmistelutyöt raitiotietä varten. Tämä peruskorjaus valmistui ainakin vuosi sitten ja on mainittu tässä ketjussa aikaisemmin. Eli kun 2.vaihe sitten joskus rakennetaan, niin on suht helppoa vaan laittaa kiskot ja sitten kjøræilemææn!

    /Skurubisin
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 12.01.2008 kello 08:09. Syy: kieliasu
    Helsingfors har ein somletrikk!

  9. #24
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    227

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Skurubisin Näytä viesti
    Hinta on noin 300 miljoonaa euroa.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Radan pituus 9.8 km. Hinta-arvio 2200M NOK = 280M euroa. 28 miljonaa euroa/km.
    Otin hinnan lehdestä (2,4 miljardia NOK ja kurssi 8 NOK = 1 €). Jos tarkkoja ollaan, niin EKP keskikurssi on 7,8338 (11.01.2008). Se tekee 306 364 727,21€.
    Eli 2,2 mrd on 280 834 333,27€ ~281M€
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 12.01.2008 kello 08:10. Syy: kieliasu
    Helsingfors har ein somletrikk!

  10. #25
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa


  11. #26
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

    Bergenin ratikasta juttua hieman skyscrapercity-foorumilla, jossa järjestelmä luokitellaan käyttäjän toimesta light railiksi.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 31.03.2008 kello 09:54. Syy: ääkköset
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  12. #27
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

    Bergenin ratikkaprojektit: museoraitiotie sekä kaupunkirata, kumpikin valmistuvat kovaa vauhtia.
    Huom. Bergenin Varioratikka saa lasikaton!

    Linkki: http://raitio.org/nmsk/besporvei.pdf

  13. #28

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

    Lasikatto matalaratikassa on kyllä aika ihmeellinen asia. Lähes kaikki vaunun vahvavirtatekniikkahan sijaitsee katolla.

  14. #29
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

    Light Rail:
    Bybanen: The Bergen Ligt Rail Sysytem

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Light Rail
    The backlighted panels could even give the impression of a glass roof by showing a motif for example of a blue sky.

  15. #30
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    227

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

    Pikaraitiotien radan liikennöjtsijä on valittu ja se tulee olemaan Fjord1 Partner A/S
    Firma on yhteenliittymä yhtiöistä Fjord1 Nordvestlandske (49%) ja Keolis Nordic (51%).

    /Skurubisin
    Helsingfors har ein somletrikk!

Vastaavia viestiketjuja

  1. Mikä seuraavista joukkoliikennehankkeista otetaan ensimmäisenä käyttöön?
    kirjoittanut vristo foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 08.08.2009, 22:27
  2. Epäsymmetriset ratikat
    kirjoittanut Eira foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 14.02.2008, 14:58
  3. HKL:n Variotram-ratikat 201-240
    kirjoittanut äsärkaks foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 15.04.2006, 19:08
  4. Bergen: Muuri tuli alas
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 14.01.2006, 01:33
  5. Bergen: pikaraitiotielle valtiolta 290 milj kruunua v. 2006
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 03.11.2005, 18:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •