Sivu 4 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234567 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/94

Viestiketju: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

  1. #46
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

    Joo, erona vaikkapa Helsingiin raitioteihin on näköjään se, että meillä ollaan samalla tasolla kuin tuossa videopätkässä esitellään Bergenin raitioteiden edellistä, vuonna 1965, lakkautettua vaihetta, joka oli tavanomainen katuraitiotie, kaikkine puolineen.

    Nyt on rakennettu kokonaan uusi Stadtbahn-tasoinen pikaraitiotie, jolla ei ole juurikaan yhteistä edeltäjänsä kanssa.

    Tämä havaitaan jo tavassakin nimittää tallaisia ratoja, kuten tässä Bergenin tapauksessa Byban (=kaupunkirata) tai vaikkapa Tukholmassa Tvärbana. Meillä Helsingissä on "vain" ratikka.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 24.06.2010 kello 21:56. Syy: kirjoitusvirheen korjaus ja täsmennys
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  2. #47
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Tämä havaistaan jo tavoissakin nimittää tallaisia ratoja, kuten tässä Bergenin tapauksessa Byban tai vaikkapa Tukholmassa Tvärbana. Meillä Helsingissä on "vain" ratikka.
    Niin, byban lienee suomeksi kaupunkirata = Stadtbahn. Mutta ei tämä nimityskäytäntö mitenkään yhtenäistä Euroopassa näytä olevan. Portossa ratikka on metro, kuten monissa muissakin kaupungeissa.

    Ranska taitaakin olla kaikkein ”rohkein”. Siellä uusien raitioteiden nimi on tram tai tramway. Pariisin kaikki neljä uutta raitiotietä ovat trameja, vaikka T1 on varsin perinteinen katuraitiotie, T2 on lähes kokonaan entisellä rautatiellä kulkeva ratikka, T3 hyvin moderni katuraitiotie ja T4 entisellä rautatielinjalla toimiva TramTrain. TramTrain oikeastaan kai vain siksi, että se käyttää rautateiden ajojohdinjännitettä kun T2 toimii 750 voltilla. T4:llä on raideyhteys rautatieverkkoon, mutta reitillään se ei missään kohdin aja samalla raiteella muun junaliikenteen kanssa. Operaattorina on kuitenkin SNCF paikallisliikenteessä käyttämänsä Transilien-brandin kanssa.

    Antero

  3. #48
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Niin, byban lienee suomeksi kaupunkirata = Stadtbahn.
    Joo, kiitos täsmennyksestäsi; itse lisäsinkin tuon edelliseen viestiini.

    ---------- Viesti lisätty kello 22:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:54 ----------

    Pari havaintoani lisää tuosta videopätkästä:

    Kaikki risteykset autoliikenteen kanssa on oikeita tasoristeyksiä ja siitä on osoittamassa asianmukaiset liikennemerkit (X-merkki tasoristeyksessä ja höyryveturin kuva ennakkomerkkinä). Ajoneuvoliikenteellä näytti olevan moninpaikoin jopa 40km/h:n nopeusrajoituksia, mutta Bybahnin pikaratikka painoi paljon kovempaa (radan max. 70km/h) ohi. Mutta, missä ovat eristysaidat yms. turvatoimet, joita meillä Suomessa vaadittaisiin tuollaisilta radoilta (vai vaadittaisiinko?)?

    ---------- Viesti lisätty kello 22:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:09 ----------

    Oho! Videolla, noin kohdalla 20:09 joukko pikaraitiotiehen tottumattomia kaupunkilaisia on jäädä pikaratikan alle. Joku naishenkilö lastenvaunujen kanssa näyttää olevan ihan todellisissa vaikeuksissa ja ratikka joutuu pysähtymään, jotten onnettomuutta tapahtuisi. Muutenkin muu liikenne näyttäisi olevan videolla vielä varsin tottumatonta ja yllättynyttä, että raitiotiellä kulkee raitiovaunujakin .
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  4. #49
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Mutta, missä ovat eristysaidat yms. turvatoimet, joita meillä Suomessa vaadittaisiin tuollaisilta radoilta (vai vaadittaisiinko?)?
    Oiskohan niin, että niitä vaaditaan vain siksi, että saataisiin syitä perustella sitä, että ei voi rakentaa ratikkaa, kun aidatkin ovat niin kalliit...

    Eihän meillä Suomessa ole tieliikenteen kanssa mikään ongelma, että kävellään vaikka 100 km/h liikkuvien ajoneuvojen vieressä. Maaseudulla näin tapahtuu joka puolella, vaikka ajoneuvotiheys on suurempi kuin raitiotiellä. Turvalaitteeksi riittää valkoinen asfalttiin maalattu viiva, eikä aina ole sitäkään.

    Kaupungeissa on jalkakäytävät pääkatujen reunoilla, vaikka nopeusrajoitus on 60 km/h. Aitoja laitetaan vain silloin, kun halutaan varmasti estää kadun poikki käveleminen, eli pääsääntöisesti hyvin harvoin.

    Miksi siis ratikalle pitäisi olla aita, kun sitä ei tarvita kumipyörillekään, vaikka niiden riski ajaa jalankulkijan päälle on todellinen kun ratikan tapauksessa on vain riski jalankulkijan kävelemisestä ratikan alle?

    Tosin ei minulla mitään ole sitä vastaan, että turvallisuutta lisättäisiin aidoin tai pensasrivein. Luulen vain, että kenkä puristaa siitä, että autoille halutaan jättää laiton mahdollisuus kurvata ja pysäköidä jalankulkualueille. Tiedän kyllä, että toinen selitys on, ettei talvikunnossapito ole mahdollista, jos on aita. No, siinäkään asiassa ei taas esteenä ole pysäköity autorivi, joten...

    Antero

  5. #50
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

    Täsmennän nyt vielä sen verran tuota videota, että se loppupuolella Byban siirtyy aikaisempaa enemmän ihan katuverkkoon, jolloin nopeusrajoitustakin on pudotettu muun ajoneuvoliikenteen mukaiseksi (taisi olla 30km/h) ja näkyi joitain osuuksia, jotka olivat joukkoliikenteen yhteiskaistoja (eli bussejakin siellä). Myös risteykset muuttuivat keskustan tuntumassa enemmän tavanomaisiksi risteyksiksi, mutta ratikan vahvat etuudet näissäkin olivat kohdallaan.

    Epäilemättä Raide-Jokerikin voisi olla juuri jotain tällaista ja mieleeni tulee myös, että Bybana voisi olla hyvänä esikuvana myös ajoittain puheena olleelle TramWestillekin-skenaariollekin (tai jollekin vastaavalle).
    Viimeisin muokkaaja vristo; 24.06.2010 kello 23:41.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  6. #51

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Oho! Videolla, noin kohdalla 20:09 joukko pikaraitiotiehen tottumattomia kaupunkilaisia on jäädä pikaratikan alle. Joku naishenkilö lastenvaunujen kanssa näyttää olevan ihan todellisissa vaikeuksissa ja ratikka joutuu pysähtymään, jotten onnettomuutta tapahtuisi. Muutenkin muu liikenne näyttäisi olevan videolla vielä varsin tottumatonta ja yllättynyttä, että raitiotiellä kulkee raitiovaunujakin.
    Juu, itseäkin hieman hirvitti paikoitellen, erityisesti se koululaisryhmä tai mitä kakaroita lienevät olleet. Tuo lienee ymmärrettävä siinä valossa, että kyseessä oli koeajo ja raitiotie oli ollut pitään rakenteilla, joten ehkä ihmiset olivat tottuneet käyttämään sitä kävelyalueena. Lisäksi modernit ratikat ovat niin hiljaisia, että ei synny samanlaista refleksiä pysyä kauempana kuin minkä jatkuvasti meluava autokaista aiheuttaisi. Sinänsä tietysti kaikki mitä Antero kirjoitti turvajärjestelyistä on totta.

  7. #52
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

    Tässä muutamia linkkejä uutisointiin Bybanenin avajaisista.

    Kaikki NRK:n uutiset Bybanenista

    Kuvagalleria avajaisista

    Ulkomaisten asiantuntijoiden, mm. kommunalråd Laksosen arviot raitiotiestä

    Kaikki Bergens Tidenden uutiset Bybanenista

    Laitan omia kuviani avajaisista kun olen saanut ne esim. jollekin kuvapalvelimelle.

    Pari kommenttia aikaisempaan:
    - Oikea termi on "bybane" e:llä ja se on juurikin kaupunkirata / Stadbahn.
    - Bergenin raitiotie on teknisesti periaatteessa samanlainen moderni raitiotie kuin vanhojen saksalaisten raitioteiden modernisoidut tai uudet osuudet esimerkiksi Rostockissa tai Karlsruhessa, tai osin esimerkiksi Göteborgin raitiotie. Bergenin vanha raitiotie olisi nykyisin teksisesti samanlainen, jos se olisi säilytetty ja sitä kehitetty ja laajennettu saksalaisen parhaan käytännön mukaan.
    - Kaikki tunnelit Bergenissä ovat maaston sanelemia.

  8. #53
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    - Oikea termi on "bybane" e:llä ja se on juurikin kaupunkirata / Stadbahn.
    Joo, ilmanmuuta. Pahoittelen epätarkkuttani asiassa; toki esimerkiksi metro on oslolaisittain T-Bane.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #54
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

    Ensimmäisiä onnistumistietoja Bergenistä:

    Tiistain 22.6 ilmaisliikenteessä 18.000 matkustajaa, 11 h liikennettä 15-30 min vuorovälillä.
    Lauantain 26.6 liikenteessä 16 000 matkustajaa, 18 h liikennettä 30 min vuorovälillä 2 vaunulla, 13-19 15 min vuorovälillä 4 vaunulla.

    Ennustettu arkipäivän matkamäärä 26 000 5 min vuorovälillä.

    Eli 2/3 matkaennusteesta saavutettu 1/6 - 1/3 kapasiteetista.

    Saapa nähdä, mitkä ovat matkamäärät syksyllä 10 min vuorovälillä ja bussilinjaston muutosten jälkeen. Taitaa 26 000 ylittyä mukavasti.

  10. #55
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

    Nuo matkustajamäärät viittaavat siihen, että aiemmat ennusteet voi unohtaa saman tien. Aineksia on kaikesta päätellen hyvinkin samanlaiseen raitiovaunujen renessanssiin pohjoismaissa kuin millainen joku vuosikymmen sitten koettiin Ranskassa Nantesin ja Grenoblen järjestelmien menestyksen siivittämänä.
    terveisin
    JE

  11. #56
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa


  12. #57

    Liittynyt
    08.12.2008
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    195

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

    Todella upeaa. Kunpa joku päivä Turussakin saisi elää ratikanavajaiset. Pitäisi saada mahdollisimman moni kunnallispoliitikko käymään Bergenissä ja myöhemmin niissä kaupungeissa joihin tullaan rakentamaan pikaraitiotie.
    One track mind is a monobrain!
    Turun raitiotien yleissuunnitelman katutason luonnokset:
    Kauppatori - Runosmäki, Varissuo, Skanssi

  13. #58
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

    Turkulainen 30.6.2010 Bergenin pikaraitiotiestä

    Onko kotikaupunkisi, Dubain metron innokkaasti uutisoinut media jo uutisoinut Bergenistä? Laita uutisvinkkiä eteenpäin!

    Åbo Underrättelser uutisoi asian 23.6.2010 samaan tapaan kuin Turkulainen.

  14. #59

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Ensimmäisiä onnistumistietoja Bergenistä:

    Tiistain 22.6 ilmaisliikenteessä 18.000 matkustajaa, 11 h liikennettä 15-30 min vuorovälillä.
    Lauantain 26.6 liikenteessä 16 000 matkustajaa, 18 h liikennettä 30 min vuorovälillä 2 vaunulla, 13-19 15 min vuorovälillä 4 vaunulla.

    Ennustettu arkipäivän matkamäärä 26 000 5 min vuorovälillä.

    Eli 2/3 matkaennusteesta saavutettu 1/6 - 1/3 kapasiteetista.

    Saapa nähdä, mitkä ovat matkamäärät syksyllä 10 min vuorovälillä ja bussilinjaston muutosten jälkeen. Taitaa 26 000 ylittyä mukavasti.
    Vaikka avajaiset sujuivat mallikkaasti niin onko tietoa miten sen "arjen" pyörittäminen on sujunut kun kaksi viidestä vaunusta on poissa pelistä onnettomuuden vuoksi? Milloin ne saadaan kuntoon ja yleisesti ottaen kysyisin, että jos jotain vastaavaa sattuisi suomalaisessa kaupungissa jossa on raitiotie, niin kuka korjaukset maksaa meillä jos kaksi vaunua törmää?

    t. Rainer

  15. #60
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

    Päivittäisestä toiminnasta saanee parhaiten tietoa tältä sivulta:
    Bybanen facebookissa

    Käsittääkseni kolarivaunuista ainakin toinen on jo liikennekunnossa.

    Eiköhän kahden oman vaunun törmäillessä kulut maksa liikennöitsijä tai taloudellisessa vastuussa liikenteessä oleva taho, jollei kuljettajaa todeta vahingonkorvausvelvolliseksi.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Mikä seuraavista joukkoliikennehankkeista otetaan ensimmäisenä käyttöön?
    kirjoittanut vristo foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 08.08.2009, 22:27
  2. Epäsymmetriset ratikat
    kirjoittanut Eira foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 14.02.2008, 14:58
  3. HKL:n Variotram-ratikat 201-240
    kirjoittanut äsärkaks foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 15.04.2006, 19:08
  4. Bergen: Muuri tuli alas
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 14.01.2006, 01:33
  5. Bergen: pikaraitiotielle valtiolta 290 milj kruunua v. 2006
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 03.11.2005, 18:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •