Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa

Valitettavasti se ei ollut vain ne kaksi (201 ja 202) vaunua joka kolaroi kolme viikka sitten. Vaunu 203 sai jälkejä kuin se osui ranskalis valmisteiseen henkilöauton kanssa loppuviikolla. En tiedä jos se on jo saatu takasin liikenteessen.

Sitten pieni mietintö: Mikä on oranssi, nopea, ajaa kiskoilla ja tunnelissa? Helsingin metro ja Bergenin pikaraitiotie. Sitten ne taitaa olla ihan samanlaisia!

Skurubisin
 
Jos haluaa seurata Bergenin päivittäisiä kuulumisia, kannattaa liittyä tai seurata Bybanenin facebook-ryhmään: Bybanen facebookissa

Yllä on myös linkit BT:n ja NRK:n bybanen - sivuihin.

Facebookin mukaan 203 oli liikennekunnossa to 17.6.2010 ja 201 piti olla liikennekunnossa 21.6.2010.

Vaunut 201-206 ovat Bergenissä ja 207 saapuu Facebookin mukaan 12.7.2010.

Omissa kuvissani ovat vaunut 204-206 liikenteessä. 204 oli ensi vaunu kaupungissa avajaispäivänä ja vaunulla 205 kuningatar Sonja tuli kaupunkiin.

Vaunuissa on tietysti sisäänajokysymyksiä.
 
Se on hienoa, etta avajaiset sujuivat Bergenissä hyvin. En kuitenkaan lähtisi vielä iloitsemaan matkustajamääristä, sillä ensi päivien matkustajamäärät eivät kyllä kerro muusta kuin siitä, etta uteliaita huviajeljoita on paljon. Näinhän oli täällä meilläkin ysin aloittaessa pari kesää sitten. Okei, se on positiivista, etta uteliaita huviajelijoita on, mutta se ei kerro varsinaisesti ratikan suosiosta osana joukkoliikennejarjestelmää.

Mutta iloitsemisen aihetta varmasti tulee. Odotellaan nyt rauhassa syys-lokakuun matkustajamääriä. Nekin saattavat hyvin ylittää ennusteet (mikseivät ylittäisi, näinhän on tapana ollut ja oli muuten ysinkin kanssa, vaikka se ei olekaan kuin pieni lisä nykyiseen verkostoon), ja sitten voidaan jo perustellusti sanoa, etta Bergenin ratikka on menestys.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Bergenissä siirryttiin 10 minuutin vuoroväliin 16.8.2010 ja pääosa eteläisen Bergenin bussilinjoista muutettiin raitiotietä syöttäviksi. Matkamäärä on nyt noin 24 000 matkaa 240 päivittäisellä vuorolla eli keskikuorma on 100 matkustajaa. Vuoroväli nostetaan 5 minuuttiin kun kaikki 12 vaunua on toimitettu ja saatettu liikennekuntoon.

Raitioon 3/2010 tulee laajempi katsaus Bergenin pikaraitiotiehen.
 
Matkamäärä on nyt noin 24 000 matkaa 240 päivittäisellä vuorolla eli keskikuorma on 100 matkustajaa.

Ja kun itsekin piti kaivaa tuolta aikaisemmista viesteistä: ennustehan oli 26 000 matkaa 5 minuutin vuorovälillä. Voisi kuvitella, ettei matkamäärissä enää ole kovin paljon uutuuskokeilijoita, vaan suurin osa on jo ihan vakiomatkustajia (tai satunnaisia normaalikäyttäjiä). Lienee siis melko todennäköistä, että se 26 000 matkaa ylittyy, kun tarjonta vielä kaksinkertaistetaan (ainakin ruuhka-aikaan?).
 
Julkisuuteen kerrottu syksyn alun keskimääräinen matkamäärä on noin 22 000 matkaa/päivä.
Alla linkki norjankieliseen juttuun jossa on mielenkiintoista ajsaa.

Bergens Tidenden juttu Bybanenin tilanteesta ja jatkomahdollisuuksista

Kävin myös Bergenissä uuden kerran nyt 27.-29.10. Liikenne on vakiintunut ja käyttäjiä on todella vaunun täydeltä. Liityntäbussiliikenne Nesttunissa on vilkasta, mutta onneksi vähenee kun linja jatkuu Lagunenin ostoskeskukseen. Rakennustyöt Nesttun - Lagunen - välillä ovat alkaneet, mutta paljoa ei vielä näy. Bybanen siirtyi 1.11.2010 10 minuutin vuorovälistä 6 minuutin vuoroväliin ruuhka-aikana.
 
Julkisuuteen kerrottu syksyn alun keskimääräinen matkamäärä on noin 22 000 matkaa/päivä.
[...] Bybanen siirtyi 1.11.2010 10 minuutin vuorovälistä 6 minuutin vuoroväliin ruuhka-aikana.

Kiitoksia linkistä. Matkustajaluvut siis ajalta ennen vuorovälin tihennystä. Lehtijuttu esittää, että tähän mennessä on mahdollisesti jo ylitetty 24 000 matkan tavoite. Ihminen tässä taas haroo hiuksia päästä kun katsoo Raide-Jokerin kanssa tahmailua.

Tämä meinasi etäisesti huvittaa:

Bergens Tidende sanoi:
Er det en bytrikk, eller en forstadsbane?

Sannheten er at den kan være begge deler. Vognene kan kjøre i 70 km/t, noe som er mer enn raskt nok for effektiv transport over lange distanser. Men i løpet av de ti kilometerne mellom Byparken og Nesttun, er det bare de siste to som har forstadsbanefart.

Ilmeisesti asia ei tule rataa katsomalla selväksi edes sen valmistuttua, mutta sanomalehti ystävällisesti vääntää asian niin sanotusti raitiotiekiskosta.
 
Viikolla uutisoitiin, että viranomaiset saattavat peruuttaa Bybanenin liikennöitsijän toimiluvan. Syyksi ilmoitettiin 19-kohtainen lista (turvallisuus)puutteista.
 
Bergenavisen kirjoittaa, että Bybanenin matkustajamäärä on kasvanut tänä syksynä. Keskimääräinen matkustajamäärä arkipäivisin on ollut loka-joulukuussa lähes 28000 matkustajaa päivässä. Viikonloput huomioiden päivittäinen keskiarvo on 23900 matkustajaa. Artikkelissa arvioidaan, että Bybanenin tihentynyt liikenne on yksi merkittävä syy matkustajamäärien kasvulle.
 
Bergenin pikaraitiotien kakkosvaiheen osuus Nestun - Lagunen otetaan käyttöön 22. kesäkuuta, tasan kolme vuotta ykkösvaiheen osuuden avaamisen jälkeen kertoo Bergenavisen. Lehden toimittaja on työstänyt videopätkän "koematka - sekunti sekunnilta = 450 sekuntia". Lehti kertoo samalla, että kolmosvaiheen rakennustyöt (osuudella Lagunen - Fleslandin lentokenttä) ovat alkamassa - katupinnan alaisen infran uusimisella.

Vaunupulasta johtuen vanhemman kaluston suurempia huoltotoimenpiteitä on jouduttu lykkäämään. Ne päästään tekemään, kunhan vaunut 215 ja 216 lähiaikoina toimitetaan. Vaunu 217 toimitetaan kuukauden kuluttua ja 218-220 ovat rakenteilla. Ne toimitetaan Bergeniin syksyllä. Sitä seuraava kalustotoimitus käsittää vaunut 221-228, jotka ovat 10 metriä pidemmät kuin nykyiset vaunut. Myöhemmin myös nykyiset vaunut pidennetään 42 metrisiksi.
 
Vaunupulasta johtuen vanhemman kaluston suurempia huoltotoimenpiteitä on jouduttu lykkäämään. Ne päästään tekemään, kunhan vaunut 215 ja 216 lähiaikoina toimitetaan. Vaunu 217 toimitetaan kuukauden kuluttua ja 218-220 ovat rakenteilla. Ne toimitetaan Bergeniin syksyllä. Sitä seuraava kalustotoimitus käsittää vaunut 221-228, jotka ovat 10 metriä pidemmät kuin nykyiset vaunut. Myöhemmin myös nykyiset vaunut pidennetään 42 metrisiksi.

Kuinka monta vaunua Bergenissä nyt on?

Voisi Piirkan sähkeestä vetää johtopäätöksen, että 14 vaunua on nyt. Kaikkihan tietävät alan suomalaista raitiotieprinttimediaa seuranneena, että vaunujen numerot alkoivat, myös 2000-luvulle loogisesti, numerosta 201. Yksinkertaisen loogista.
 
Käsittääkseni sarjaa on toimitettu numeroon 216 saakka ja tilattu numeroon 220 saakka. Yhteensä 20 vaunun sarjasta siis tulee olemaan kyse.
 
vaunujen numerot alkoivat... numerosta 201.

Jostain muistan lukeneeni, että nykyvaunujen numeroinnissa huomioitiin Bergen Sporvein numeroavaruus (1... 143)

Vaunut 221-228 hankitaan kolmosvaiheen linjapidennystä Fleslandiin silmälläpitäen. Kun kaikki vaunut 201-220 ovat liikenteessä, päästään ruuhkassa liikennöimään 4 min välein keskustasta Laguneniin.
 
Takaisin
Ylös