Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

Nürnbergissä linjan vaihtaminen päätepysäkillä (kulkusuuntaa vaihtamatta) ei tuota ongelmia ainakaan raitiolinjojen 6 ja 9 kaakkoisella päätepysäkillä:
http://www.vgn.de/media/static/liniennetz_nbg.pdf?NoScript=1
Doku -Zentrumissa ei ole mitään kääntösilmukkaa vaan päätepysäkille tulleet vaunut vain jatkavat toisella linjalla eteenpäin, joten miksi tuo systeemi ei toimisi Helsingissä?

Täältä voi puolestaan ladata San Franciscon linjakartan http://transit.511.org/static/providers/maps/SF_7122007102343.pdf. Linjat K ja T ovat itse asiassa yhtä ja samaa heilurilinjaa, tunnus vaihtuu molemmissa suunnissa heti yhteiselle osuudelle tultaessa. Huomasin tuon aivan sattumalta kun satuin vilkaisemaan kyydistä jäädessäni vielä linjatunnusta.
 
Esittämäni linja 11 on erittäin ongelmallinen kantakaupungissa.

Linja 11 (Laajasalosta) näyttää jokaisessa versiossa jättävän keskustan paitsioon. Oletettavasti kuitenkin myös linjan 11 matkustajille tärkein matkakohde on nimenomaa keskusta, joten mielestäni sinne pitäisi ennenkaikkea tarjota suora yhteys ja jättää toissijaiset kohteet vaihdollisiksi.

Lisäksi Kalasatamasta(M)/Sörnäisistä(M) pitäisi olle suorempi raideyhteys (Pasilan kautta) Meilahden sairaala-alueelle. Esim. suurinpiirtein bussilinja
58B reittiä seuraillen.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiintoinen kartta. Minusta Ysin voisi alkuperäisen suunnitelman mukaisesti kyllä pidentää joko Merisatamanrantaan tai Munkkisaareen.
 
Eipä ole enää satamaradan kiskotkaan esteenä Munkkisaareen!
Järkevän asemakaavan antaessa mahdollisuuden, niin varmaan arvon lautakunnat; KSL ja JKL tekevät esityksen.
 
Hyviä versioita olet tehnyt. Versio III:ssa ei ole ehkä mitään muuta vikaa kuin se, että Kalasataman raitiotieyhteydet hieman kiertävät keskustaa. Aivan ydinkeskustasta (eli useimmille tarkoittaa samaa kuin Rautatieasema tai Lasipalatsi) ei pääse raitiovaunulla Kalasatamaan - mutta toki metrolla pääsee. Ja toisaalta, jos viet raitiolinjan 1 pois Käpylästä, niin en takaa mitä Käpylä -seura tekisi sinulle. :D
Versio III:ssa linjat 1 ja 11 tosiaan kiertävät ydinkeskustan aika tehokkaasti. Pointtina tässä oli välttää keskustan kiskojen liikaa ruuhkautumista, I ja II versioiden kuusi Kaivokadulla kulkevaa linjaa vaikuttivat minusta aika ruuhka-alttiilta.

Käpylä-seuran mahtia ei toki pidä vähätellä, joten ehkä sittenkin unohdamme ajatuksen linjan 1 poistamisesta Käpylästä. :biggrin:

Oulunkylään pidennetyn ykköslinjan laittaisin kulkemaan keskustan ja mahdollisesti Kampin kautta Munkkisaareen. Samalla ykköseltä voitaisiin tiputtaa Kallion kierros pois ja linja kulkisi suoraan Mäkelänkatua ja Hämeentietä pitkin. Tällöin seiskan voisi poistaa Mäkelänkadulta ja siirtää kiertolinja kulkemaan Pasilasta Hermannin ja Kalasataman kautta Kruununhakaan nykyiselle reitilleen. Ilmalaan jatkettu ysi ja nykyisenlainen seiska tuntuvat jotenkin päällekkäisiltä. Näillä korvautuisi Kaidin ehdottaman linja Munkkisaaresta Itä-Pasilaan. Linjatunnus 2 sopisi siten jo ehdotetulle Katajanokan terminaali - Ruoholahti -linjalle ja 4T lopetettaisiin.
Ehdottoman loistava ja viehättävän yksinkertainen ratkaisu. Karttamuotoinen tulkintani aiheesta saattaa seurata perästä...

Kolmosten taasen kuuluu mielestäni kulkea Karhupuiston kautta, ainakin jos yöliikennettä on jatkossakin vain kolmosilla ja nelosilla. Yövaunulla lienee enemmän kysyntää Kallion keskustassa kuin Linjoilla.
Tämä lienee aivan totta, en suorainaisesti tullut ajatelleeksi yöliikennettä. Toisaalta jos kolmonen ja ysi jäävät molemmat Kallion keskustaan, vievät molemmat linjat samalle alueelle (Helsingin) keskustassa, kun taas Linjoilta ei ole keskustayhteyttä lainkaan. Tämä on tietysti suhteellisen merkityksetön asia, mutta pääasiallinen syy kolmojen Linjojen kiertoon kartassani.

Linja 11 (Laajasalosta) näyttää jokaisessa versiossa jättävän keskustan paitsioon. Oletettavasti kuitenkin myös linjan 11 matkustajille tärkein matkakohde on nimenomaa keskusta, joten mielestäni sinne pitäisi ennenkaikkea tarjota suora yhteys ja jättää toissijaiset kohteet vaihdollisiksi.
Vaikka suora keskustayhteys on sinällään tärkeä asia, ei minusta ollut järkevää kierrättää kaikkia Laajasalon linjoja keskustan kautta. Suoraa keskustayhteyttä vaille jäisi suhteellisen pieni pätkä linjan 11 itäpäästä, ja 11 reitin varrella on erittäin hyvät vaihtomahdollisuudet kahdeksaan eri keskustaan menevään linjaan, ja metroon.
 
päädyin tekemään parannallun version alkuperäisestä ehdotuksestani

Erinomaisen hyviä ehdotuksia ja erittäin hyvää raitiovisiota. Yksi huomio ja parannusehdotus: Eiran ja Munkkisaaren tulevan, uuden asuinalueen liikenneyhteydet ovat linjan 1 tai 2 jatkamisesta huolimatta kovin huonot ja matka keskustaan vaihtoyhteyksien äärelle kestää kohtuuttoman kauan (15-20 min). Olisi paikallaan lisätä yhteys eteläisestä kantakaupungista, kenties Katajanokan terminaalilta eteläistä kantakaupunkia kolmosen reittiä kiertäen ja jatkaen esim tehtaankadulta telakkakatua pitkin hietsun torille ja sieltä edelleen Ruoholahden metroasemalle (tai kamppiin), jo(i)sta hyvät vaihtoyhteydet Espoon suunnan busseihin ja kampista lisäksi kaukoliikenteen busseihin.

Nykyisellään Hernesaaresta paras yhteys Metroon, Espoon busseihin ja kaukoliikenteen busseihin on polkupyörä. Meren rannalla kuitenkin tuulee paljon, ja tuo alue ei ole parhainta pyöräilyaluetta syksyn sateessa ja viimassa.
 
Eteläisissä kaupunginosissa voitaisii, ei vaan pitäisi pyrkiä siihen, että raitiovaunut, taksit ja kevyt liikenne ovat useimmilla kaduilla ainoa sallittu liikennemuoto. Tätä ideaa voisi kehitellä myös Kallion suunnalla ja miksei muuallakin. Autojen kansoittamille kaduille ei ratikkakiskoja enää saisi tehdä, vaan spårien oletusaroisen kulkemisen olisi oltava kumipyöristä jokseenkin riippumatonta.

Linjastoajatukseni olisi tämäntyyppinen:
1 nykyisen 1A:n kaltainen, mahdollisia täydennyksiä molempiin päätyihin.
2 Munkkisaari-Korkeavuorenkatu-Kaivokatu-Linjat-Sturenkatu-Pasila-Ilmala-Kivihaka-Etelä-Haaga
3BT nykyisellään
4 nykyisellään, 4T lopetettu
5 Skattan terminaali-Aleksi-Mikonkatu-Asema-aukio-Arkadiankatu/vanha satamaratakuilu-Länsiterminaali (linjaa ajettaisiin vain laivojen kulkuaikoina ja vaunuilla, joissa olisi normaalia enemmän tavaratilaa)
6 nykyisellään, täydennyslenkki Jätkäsaareen
7AB sellaisena, millaiseksi sitä nyt ollaan kehittämässä
8 nykyisellään
9 nykyisellään, etelässä kuten 2 ja jos Merikadun varteen saadaan kiskot, nämä kiertäisivät Eira-Munkkisaari-Merikatu-osuuden 2 myötä- ja 9 vastapäivään
10 nykyisellään, ehkä jatko Etelä-Haagan suuntaan tai jopa Pajamäkeen ja Pitskuun
11 Kalasatama-Hagis-keskusta-Kamppi-Töölö-Munkkivuori-Pajamäki-Pitäjänmäen asema
12 Arabianranta-Hermanninranta-Kalasatama-Hagis-asema-Jätkäsaari (jos mahdollista, niin entistä satamaratakuilua pitkin, kuten femmakin)
 
Kommentteja, parannusehdotuksia?

Rohkeampaa uudistusmieltä. Kun ratikkalinjat joka tapauksessa laitetaan uusiksi, niin turha pidättäytyä historiallisissa jäänteissä kuten 3:n kiertolinjassa. Tehdään täysin uudet linjat, joissa on mahdollisimman vähän turhaa päällekkäisyyttä ja jotka palvelevat mahdollisimman hyvin kaikkia alueita.
 
Mahtuisiko vanhaan satamaratakuiluun kaksi rataa vierekkäin ja jos mahtuisi niin mikä olisi linjaus Elielin kohdalla. Olisiko Simonkatu/Kamppi kuitenkin käyttäjäystävällisempi.
 
Onko ykkösen jatkamista Pohjolankatua ja Oulunkyläntietä Oulunkylän asemalle koskaan vakavasti suunniteltu? Tilaa olisi ja suoraa katua ajettavaksi, ja sieltä saisi vaihtoyhteyden eteenpäin junalla ja jokerilla...
 
Ohessa oma yritelmäni aiheesta. Ajatuksena se, että kaikilla linjoilla f=10 ruuhka-aikana ja muulloinkin noudatetaan tasaväliä. Raitiolinjojen lisärakentaminen painottuu keskustan itäpuolelle, minkä takia lännessä tulee tiukkaa päätepysäkeistä ja tässä versiossa on linjalle 16 otettu esim. Töölöntorin lenkki uudelleen käyttöön.

Kartassa ovat vihreällä ne linjat, jotka pysähtyvät rautatieaseman pysäkillä. Punaiset pysähtyvät Stockan edessä ja siniset eivät kummassakaan näistä. Aleksilla ja Kaivokadulla tulee tosi tiukkaa, mutta kai niistäkin 8 vaunua 10 minuutin aikana pitäisi mahtua, jos aikataulujen pitävyyttä etuuksin parannetaan ;)

Linjasto näyttäisi tältä:
1 Koskela - Käpylä - Sörnäinen - Kamppi - Merikatu
2 Vallila - Linjat - Kirurgi
3 kiertolinja Eläintarha - Töölö - Senaatintori - Kallio - Eläintarha
4 Katajanokka - Munkkiniemi
5 Laajasalo - Töölö - Kamppi - Munkkivuori
6 Arabia - Bulevardi - Hernesaari
7 kiertolinja Pasila - Mannerheimintie - Senaatintori - Linjat - Mäkelänkatu - Pasila
8 Arabia - Jätkäsaari
9 Ilmala - Pasila - Kallio - Kamppi - Jätkäsaari
10 Yliskylä - Pikku-Huopalahti
11 Kyläsaari - Hakaniemi - Kuusitie
12 Katajanokan terminaali - Rautatieasema - Kamppi - Länsiterminaali
13 Munkkivuori - Aleksi - Kyläsaari
14 Hietalahti - Kruunuvuorenranta
15 Oulunkylä - Kätilöopisto - Sörnäinen - Senaatintori - Kolmikulma
16 Eira - Kaivopuisto - Kauppatori - Töölöntori
17 Munkkiniemi - Pasila - Kyläsaari - Kalasatama
18 kiertolinja Kaivopuisto - Kamppi - Töölö - Kallio - Kruununhaka - Kaivopuisto
 

Liitetiedostot

  • Helsinki rv.JPG
    Helsinki rv.JPG
    45.1 KB · Lukukerrat: 1,702
Viimeksi muokattu:
Aleksin ja Kaivokadun ruuhkautuminen on väliaikainen ongelma. Mielellään kasvattaisi kapasiteettia jotta kaula säilyisi, mutta investoida ei voi kaikkeen yhtäaikaa.

Esplanadille (mielummin eteläpuolelle, jatkuen suoraan Bulevardille) mahtuu rakentaa rinnakkaista väylää myöhemmin, ja parilla poikittaislinkillä Unioninkatua ja Mikonkatua pitkin voi linjat toimittaa mahdollisimman tasaisesti ristiin.
 
Esplanadille (mielummin eteläpuolelle, jatkuen suoraan Bulevardille) mahtuu rakentaa rinnakkaista väylää myöhemmin, ja parilla poikittaislinkillä Unioninkatua ja Mikonkatua pitkin voi linjat toimittaa mahdollisimman tasaisesti ristiin.

Juurikin näin. Tätä ennen on investointejakin suurempi ongelma saada kävelykeskusta. Espasta tulee oikein viihtyisää aluetta jalankulkijoille, sekä hyvä reitti ratikoille, mutta näillä näkymin sitä päivää joutuuodottamaan _todella_ kauan.:frown:
 
Kartassa ovat vihreällä ne linjat, jotka pysähtyvät rautatieaseman pysäkillä. Punaiset pysähtyvät Stockan edessä ja siniset eivät kummassakaan näistä. Aleksilla ja Kaivokadulla tulee tosi tiukkaa, mutta kai niistäkin 8 vaunua 10 minuutin aikana pitäisi mahtua, jos aikataulujen pitävyyttä etuuksin parannetaan ;)
10 min perusvuoroväli on oikein hyvä. Jo nykyisin liikennemäärin ajetaan silloin nykykaluston mitoilla kahden vaunun junia. Tosin puhun mieluummin 40-metrisistä junista ja totean samalla, että 37 m on tavallinen nykyään tilatun ja toimitettavan vaunun pituus.

8 vuoroa 10 minuutissa on paljon, mutta ei mahdotonta, jos tällaista liikennettä ei sotketa autojen poikittaisliikenteellä. Helsingissä tämä vaan ei oikein ole mahdollista, vaikka saataisiinkin kävelykeskusta. Yksikin liikennevaloristeys, ja radan läpäisyajasta katoaa 50–60 %. Se merkitsee, että onkin 8 vuoroa per 5 minuuttia, ja se ei enää toimi ongelmitta. Vaaditaan kahden vuoron vetävät pysäkit ja peräkkäinajo, jolloin linjanopeus laskee liiaksi.

Linjakartassasi oli muutama asia, joita vierastin. Esim. se, ettei Pasilan ja Kalasataman välillä ole vaihdotonta yhteyttä. Tästä tulee mieleeni Budapestin omituinen linjasto, jossa monet linjat päättyvät päittäin, ja normaalikäytäntö on, että vuorollinen matkustajia vaihtaa vaunusta toiseen.

Mitä jos hylkäisit selvemmin nykyisen linjaston ja ajattelisit linjaston Prahan tapaan, kuten osittain olet jo tehnytkin. Mutta esim. linjojen 11, 13 ja 17 kanssa olet Prahan hyvää lähdeperustaista ajattelua vastaan. Nehän lähtevät samalta suunnalta ja päätyvät kaikki samalle suunnalle, vaikkakin eri reittejä. Ne palvelisivat Mannerheimintien suuntaa paremmin, kun ne myös päätyvät eri ”sakaroille”.

Helsingissä Töölönlahti vain muodostaa reiän keskelle kaupunkia, josta seuraa tiettyä haastetta. Kuten GT8N:n mainitsema tarve Espan radoille. Jos näin lähekkäin olevat samansuuntaiset radat tuntuvat omituiselta, niin uskon vahvistusta saa Amsterdamista.

Antero
 
Muokkasin vähän eilistä karttaa:

Linja 15 on muutettu kulkemaan Oulunkylästä Kolmikulmaan Töölönlahden länsipuolta; näin saadaan edes yksi linja pois ruuhkaisimmilta osuuksilta.

Linja 7 vastaavasti on palautettu kulkemaan Sörnäisten kautta Linjojen sijasta.

Linja 13 on muutettu reitille Munkkivuori - Eira

Linja 16 on muutettu reitille Kyläsaari - Töölöntori

Linja 17 (joka kyllä edellisessäkin versiossa tarjosi vaihdottoman yhteyden Kalasatamasta Pasilaan) on jatkettu Kalasataman päässä Sompasaareen, jotta vaihto siitä suoraan Laajasaloon tulisi mahdolliseksi. Uusi reitti siis Sompasaari - Pasila - Munkkiniemi.

Kolli: Munkkiniemen alkupäästä menisi tämän mallin mukaan 18 ratikkaa ruuhkatunnissa keskustaan ja 6 Pasilan suuntaan.

Kokonaisuutena linjasto olisi siis näin:
1 Koskela - Käpylä - Sörnäinen - Kamppi - Merikatu
2 Vallila - Linjat - Kirurgi
3 kiertolinja Eläintarha - Töölö - Senaatintori - Kallio - Eläintarha
4 Katajanokka - Munkkiniemi
5 Laajasalo - Töölö - Kamppi - Munkkivuori
6 Arabia - Bulevardi - Hernesaari
7 kiertolinja Pasila - Mannerheimintie - Senaatintori - Sörnäinen - Pasila
8 Arabia - Sörnäinen - Töölö - Jätkäsaari
9 Ilmala - Pasila - Kallio - Kamppi - Jätkäsaari
10 Yliskylä - Pikku-Huopalahti
11 Kyläsaari - Hakaniemi - Kuusitie
12 Katajanokan terminaali - Rautatieasema - Kamppi - Länsiterminaali
13 Munkkivuori - Mannerheimintie - Aleksi - Eira
14 Hietalahti - Kruunuvuorenranta
15 Oulunkylä - Kätilöopisto - Sturenkatu - Ooppera - Kolmikulma
16 Kyläsaari - Kauppatori - Töölöntori
17 Munkkiniemi - Pasila - Kyläsaari - Kalasatama - Sompasaari
18 kiertolinja Kaivopuisto - Kamppi - Töölö - Kallio - Kruununhaka - Kaivopuisto
 

Liitetiedostot

  • Helsinki rv uusi.JPG
    Helsinki rv uusi.JPG
    45.9 KB · Lukukerrat: 1,148
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös