Sivu 2 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/55

Viestiketju: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

  1. #16
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Nürnbergissä linjan vaihtaminen päätepysäkillä (kulkusuuntaa vaihtamatta) ei tuota ongelmia ainakaan raitiolinjojen 6 ja 9 kaakkoisella päätepysäkillä:
    http://www.vgn.de/media/static/linie...pdf?NoScript=1
    Doku -Zentrumissa ei ole mitään kääntösilmukkaa vaan päätepysäkille tulleet vaunut vain jatkavat toisella linjalla eteenpäin, joten miksi tuo systeemi ei toimisi Helsingissä?
    Täältä voi puolestaan ladata San Franciscon linjakartan http://transit.511.org/static/provid...2007102343.pdf. Linjat K ja T ovat itse asiassa yhtä ja samaa heilurilinjaa, tunnus vaihtuu molemmissa suunnissa heti yhteiselle osuudelle tultaessa. Huomasin tuon aivan sattumalta kun satuin vilkaisemaan kyydistä jäädessäni vielä linjatunnusta.

  2. #17
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Esittämäni linja 11 on erittäin ongelmallinen kantakaupungissa.
    Linja 11 (Laajasalosta) näyttää jokaisessa versiossa jättävän keskustan paitsioon. Oletettavasti kuitenkin myös linjan 11 matkustajille tärkein matkakohde on nimenomaa keskusta, joten mielestäni sinne pitäisi ennenkaikkea tarjota suora yhteys ja jättää toissijaiset kohteet vaihdollisiksi.

    Lisäksi Kalasatamasta(M)/Sörnäisistä(M) pitäisi olle suorempi raideyhteys (Pasilan kautta) Meilahden sairaala-alueelle. Esim. suurinpiirtein bussilinja
    58B reittiä seuraillen.
    Viimeisin muokkaaja kouvo; 03.08.2008 kello 15:58.

  3. #18

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3669

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Ihan mielenkiintoinen kartta. Minusta Ysin voisi alkuperäisen suunnitelman mukaisesti kyllä pidentää joko Merisatamanrantaan tai Munkkisaareen.

  4. #19

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    675

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Eipä ole enää satamaradan kiskotkaan esteenä Munkkisaareen!
    Järkevän asemakaavan antaessa mahdollisuuden, niin varmaan arvon lautakunnat; KSL ja JKL tekevät esityksen.

  5. #20
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Hyviä versioita olet tehnyt. Versio III:ssa ei ole ehkä mitään muuta vikaa kuin se, että Kalasataman raitiotieyhteydet hieman kiertävät keskustaa. Aivan ydinkeskustasta (eli useimmille tarkoittaa samaa kuin Rautatieasema tai Lasipalatsi) ei pääse raitiovaunulla Kalasatamaan - mutta toki metrolla pääsee. Ja toisaalta, jos viet raitiolinjan 1 pois Käpylästä, niin en takaa mitä Käpylä -seura tekisi sinulle.
    Versio III:ssa linjat 1 ja 11 tosiaan kiertävät ydinkeskustan aika tehokkaasti. Pointtina tässä oli välttää keskustan kiskojen liikaa ruuhkautumista, I ja II versioiden kuusi Kaivokadulla kulkevaa linjaa vaikuttivat minusta aika ruuhka-alttiilta.

    Käpylä-seuran mahtia ei toki pidä vähätellä, joten ehkä sittenkin unohdamme ajatuksen linjan 1 poistamisesta Käpylästä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Oulunkylään pidennetyn ykköslinjan laittaisin kulkemaan keskustan ja mahdollisesti Kampin kautta Munkkisaareen. Samalla ykköseltä voitaisiin tiputtaa Kallion kierros pois ja linja kulkisi suoraan Mäkelänkatua ja Hämeentietä pitkin. Tällöin seiskan voisi poistaa Mäkelänkadulta ja siirtää kiertolinja kulkemaan Pasilasta Hermannin ja Kalasataman kautta Kruununhakaan nykyiselle reitilleen. Ilmalaan jatkettu ysi ja nykyisenlainen seiska tuntuvat jotenkin päällekkäisiltä. Näillä korvautuisi Kaidin ehdottaman linja Munkkisaaresta Itä-Pasilaan. Linjatunnus 2 sopisi siten jo ehdotetulle Katajanokan terminaali - Ruoholahti -linjalle ja 4T lopetettaisiin.
    Ehdottoman loistava ja viehättävän yksinkertainen ratkaisu. Karttamuotoinen tulkintani aiheesta saattaa seurata perästä...

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Kolmosten taasen kuuluu mielestäni kulkea Karhupuiston kautta, ainakin jos yöliikennettä on jatkossakin vain kolmosilla ja nelosilla. Yövaunulla lienee enemmän kysyntää Kallion keskustassa kuin Linjoilla.
    Tämä lienee aivan totta, en suorainaisesti tullut ajatelleeksi yöliikennettä. Toisaalta jos kolmonen ja ysi jäävät molemmat Kallion keskustaan, vievät molemmat linjat samalle alueelle (Helsingin) keskustassa, kun taas Linjoilta ei ole keskustayhteyttä lainkaan. Tämä on tietysti suhteellisen merkityksetön asia, mutta pääasiallinen syy kolmojen Linjojen kiertoon kartassani.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Linja 11 (Laajasalosta) näyttää jokaisessa versiossa jättävän keskustan paitsioon. Oletettavasti kuitenkin myös linjan 11 matkustajille tärkein matkakohde on nimenomaa keskusta, joten mielestäni sinne pitäisi ennenkaikkea tarjota suora yhteys ja jättää toissijaiset kohteet vaihdollisiksi.
    Vaikka suora keskustayhteys on sinällään tärkeä asia, ei minusta ollut järkevää kierrättää kaikkia Laajasalon linjoja keskustan kautta. Suoraa keskustayhteyttä vaille jäisi suhteellisen pieni pätkä linjan 11 itäpäästä, ja 11 reitin varrella on erittäin hyvät vaihtomahdollisuudet kahdeksaan eri keskustaan menevään linjaan, ja metroon.

  6. #21

    Liittynyt
    24.06.2008
    Viestejä
    36

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    päädyin tekemään parannallun version alkuperäisestä ehdotuksestani
    Erinomaisen hyviä ehdotuksia ja erittäin hyvää raitiovisiota. Yksi huomio ja parannusehdotus: Eiran ja Munkkisaaren tulevan, uuden asuinalueen liikenneyhteydet ovat linjan 1 tai 2 jatkamisesta huolimatta kovin huonot ja matka keskustaan vaihtoyhteyksien äärelle kestää kohtuuttoman kauan (15-20 min). Olisi paikallaan lisätä yhteys eteläisestä kantakaupungista, kenties Katajanokan terminaalilta eteläistä kantakaupunkia kolmosen reittiä kiertäen ja jatkaen esim tehtaankadulta telakkakatua pitkin hietsun torille ja sieltä edelleen Ruoholahden metroasemalle (tai kamppiin), jo(i)sta hyvät vaihtoyhteydet Espoon suunnan busseihin ja kampista lisäksi kaukoliikenteen busseihin.

    Nykyisellään Hernesaaresta paras yhteys Metroon, Espoon busseihin ja kaukoliikenteen busseihin on polkupyörä. Meren rannalla kuitenkin tuulee paljon, ja tuo alue ei ole parhainta pyöräilyaluetta syksyn sateessa ja viimassa.

  7. #22

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Eteläisissä kaupunginosissa voitaisii, ei vaan pitäisi pyrkiä siihen, että raitiovaunut, taksit ja kevyt liikenne ovat useimmilla kaduilla ainoa sallittu liikennemuoto. Tätä ideaa voisi kehitellä myös Kallion suunnalla ja miksei muuallakin. Autojen kansoittamille kaduille ei ratikkakiskoja enää saisi tehdä, vaan spårien oletusaroisen kulkemisen olisi oltava kumipyöristä jokseenkin riippumatonta.

    Linjastoajatukseni olisi tämäntyyppinen:
    1 nykyisen 1A:n kaltainen, mahdollisia täydennyksiä molempiin päätyihin.
    2 Munkkisaari-Korkeavuorenkatu-Kaivokatu-Linjat-Sturenkatu-Pasila-Ilmala-Kivihaka-Etelä-Haaga
    3BT nykyisellään
    4 nykyisellään, 4T lopetettu
    5 Skattan terminaali-Aleksi-Mikonkatu-Asema-aukio-Arkadiankatu/vanha satamaratakuilu-Länsiterminaali (linjaa ajettaisiin vain laivojen kulkuaikoina ja vaunuilla, joissa olisi normaalia enemmän tavaratilaa)
    6 nykyisellään, täydennyslenkki Jätkäsaareen
    7AB sellaisena, millaiseksi sitä nyt ollaan kehittämässä
    8 nykyisellään
    9 nykyisellään, etelässä kuten 2 ja jos Merikadun varteen saadaan kiskot, nämä kiertäisivät Eira-Munkkisaari-Merikatu-osuuden 2 myötä- ja 9 vastapäivään
    10 nykyisellään, ehkä jatko Etelä-Haagan suuntaan tai jopa Pajamäkeen ja Pitskuun
    11 Kalasatama-Hagis-keskusta-Kamppi-Töölö-Munkkivuori-Pajamäki-Pitäjänmäen asema
    12 Arabianranta-Hermanninranta-Kalasatama-Hagis-asema-Jätkäsaari (jos mahdollista, niin entistä satamaratakuilua pitkin, kuten femmakin)

  8. #23
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Kommentteja, parannusehdotuksia?
    Rohkeampaa uudistusmieltä. Kun ratikkalinjat joka tapauksessa laitetaan uusiksi, niin turha pidättäytyä historiallisissa jäänteissä kuten 3:n kiertolinjassa. Tehdään täysin uudet linjat, joissa on mahdollisimman vähän turhaa päällekkäisyyttä ja jotka palvelevat mahdollisimman hyvin kaikkia alueita.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  9. #24

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    675

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Mahtuisiko vanhaan satamaratakuiluun kaksi rataa vierekkäin ja jos mahtuisi niin mikä olisi linjaus Elielin kohdalla. Olisiko Simonkatu/Kamppi kuitenkin käyttäjäystävällisempi.

  10. #25
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1004

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Onko ykkösen jatkamista Pohjolankatua ja Oulunkyläntietä Oulunkylän asemalle koskaan vakavasti suunniteltu? Tilaa olisi ja suoraa katua ajettavaksi, ja sieltä saisi vaihtoyhteyden eteenpäin junalla ja jokerilla...

  11. #26
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1004

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Ohessa oma yritelmäni aiheesta. Ajatuksena se, että kaikilla linjoilla f=10 ruuhka-aikana ja muulloinkin noudatetaan tasaväliä. Raitiolinjojen lisärakentaminen painottuu keskustan itäpuolelle, minkä takia lännessä tulee tiukkaa päätepysäkeistä ja tässä versiossa on linjalle 16 otettu esim. Töölöntorin lenkki uudelleen käyttöön.

    Kartassa ovat vihreällä ne linjat, jotka pysähtyvät rautatieaseman pysäkillä. Punaiset pysähtyvät Stockan edessä ja siniset eivät kummassakaan näistä. Aleksilla ja Kaivokadulla tulee tosi tiukkaa, mutta kai niistäkin 8 vaunua 10 minuutin aikana pitäisi mahtua, jos aikataulujen pitävyyttä etuuksin parannetaan

    Linjasto näyttäisi tältä:
    1 Koskela - Käpylä - Sörnäinen - Kamppi - Merikatu
    2 Vallila - Linjat - Kirurgi
    3 kiertolinja Eläintarha - Töölö - Senaatintori - Kallio - Eläintarha
    4 Katajanokka - Munkkiniemi
    5 Laajasalo - Töölö - Kamppi - Munkkivuori
    6 Arabia - Bulevardi - Hernesaari
    7 kiertolinja Pasila - Mannerheimintie - Senaatintori - Linjat - Mäkelänkatu - Pasila
    8 Arabia - Jätkäsaari
    9 Ilmala - Pasila - Kallio - Kamppi - Jätkäsaari
    10 Yliskylä - Pikku-Huopalahti
    11 Kyläsaari - Hakaniemi - Kuusitie
    12 Katajanokan terminaali - Rautatieasema - Kamppi - Länsiterminaali
    13 Munkkivuori - Aleksi - Kyläsaari
    14 Hietalahti - Kruunuvuorenranta
    15 Oulunkylä - Kätilöopisto - Sörnäinen - Senaatintori - Kolmikulma
    16 Eira - Kaivopuisto - Kauppatori - Töölöntori
    17 Munkkiniemi - Pasila - Kyläsaari - Kalasatama
    18 kiertolinja Kaivopuisto - Kamppi - Töölö - Kallio - Kruununhaka - Kaivopuisto
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  
    Viimeisin muokkaaja Max; 14.01.2009 kello 15:03.

  12. #27

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Aleksin ja Kaivokadun ruuhkautuminen on väliaikainen ongelma. Mielellään kasvattaisi kapasiteettia jotta kaula säilyisi, mutta investoida ei voi kaikkeen yhtäaikaa.

    Esplanadille (mielummin eteläpuolelle, jatkuen suoraan Bulevardille) mahtuu rakentaa rinnakkaista väylää myöhemmin, ja parilla poikittaislinkillä Unioninkatua ja Mikonkatua pitkin voi linjat toimittaa mahdollisimman tasaisesti ristiin.

  13. #28
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Esplanadille (mielummin eteläpuolelle, jatkuen suoraan Bulevardille) mahtuu rakentaa rinnakkaista väylää myöhemmin, ja parilla poikittaislinkillä Unioninkatua ja Mikonkatua pitkin voi linjat toimittaa mahdollisimman tasaisesti ristiin.
    Juurikin näin. Tätä ennen on investointejakin suurempi ongelma saada kävelykeskusta. Espasta tulee oikein viihtyisää aluetta jalankulkijoille, sekä hyvä reitti ratikoille, mutta näillä näkymin sitä päivää joutuuodottamaan _todella_ kauan.

  14. #29
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Kartassa ovat vihreällä ne linjat, jotka pysähtyvät rautatieaseman pysäkillä. Punaiset pysähtyvät Stockan edessä ja siniset eivät kummassakaan näistä. Aleksilla ja Kaivokadulla tulee tosi tiukkaa, mutta kai niistäkin 8 vaunua 10 minuutin aikana pitäisi mahtua, jos aikataulujen pitävyyttä etuuksin parannetaan
    10 min perusvuoroväli on oikein hyvä. Jo nykyisin liikennemäärin ajetaan silloin nykykaluston mitoilla kahden vaunun junia. Tosin puhun mieluummin 40-metrisistä junista ja totean samalla, että 37 m on tavallinen nykyään tilatun ja toimitettavan vaunun pituus.

    8 vuoroa 10 minuutissa on paljon, mutta ei mahdotonta, jos tällaista liikennettä ei sotketa autojen poikittaisliikenteellä. Helsingissä tämä vaan ei oikein ole mahdollista, vaikka saataisiinkin kävelykeskusta. Yksikin liikennevaloristeys, ja radan läpäisyajasta katoaa 50–60 %. Se merkitsee, että onkin 8 vuoroa per 5 minuuttia, ja se ei enää toimi ongelmitta. Vaaditaan kahden vuoron vetävät pysäkit ja peräkkäinajo, jolloin linjanopeus laskee liiaksi.

    Linjakartassasi oli muutama asia, joita vierastin. Esim. se, ettei Pasilan ja Kalasataman välillä ole vaihdotonta yhteyttä. Tästä tulee mieleeni Budapestin omituinen linjasto, jossa monet linjat päättyvät päittäin, ja normaalikäytäntö on, että vuorollinen matkustajia vaihtaa vaunusta toiseen.

    Mitä jos hylkäisit selvemmin nykyisen linjaston ja ajattelisit linjaston Prahan tapaan, kuten osittain olet jo tehnytkin. Mutta esim. linjojen 11, 13 ja 17 kanssa olet Prahan hyvää lähdeperustaista ajattelua vastaan. Nehän lähtevät samalta suunnalta ja päätyvät kaikki samalle suunnalle, vaikkakin eri reittejä. Ne palvelisivat Mannerheimintien suuntaa paremmin, kun ne myös päätyvät eri ”sakaroille”.

    Helsingissä Töölönlahti vain muodostaa reiän keskelle kaupunkia, josta seuraa tiettyä haastetta. Kuten GT8N:n mainitsema tarve Espan radoille. Jos näin lähekkäin olevat samansuuntaiset radat tuntuvat omituiselta, niin uskon vahvistusta saa Amsterdamista.

    Antero

  15. #30
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1004

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Muokkasin vähän eilistä karttaa:

    Linja 15 on muutettu kulkemaan Oulunkylästä Kolmikulmaan Töölönlahden länsipuolta; näin saadaan edes yksi linja pois ruuhkaisimmilta osuuksilta.

    Linja 7 vastaavasti on palautettu kulkemaan Sörnäisten kautta Linjojen sijasta.

    Linja 13 on muutettu reitille Munkkivuori - Eira

    Linja 16 on muutettu reitille Kyläsaari - Töölöntori

    Linja 17 (joka kyllä edellisessäkin versiossa tarjosi vaihdottoman yhteyden Kalasatamasta Pasilaan) on jatkettu Kalasataman päässä Sompasaareen, jotta vaihto siitä suoraan Laajasaloon tulisi mahdolliseksi. Uusi reitti siis Sompasaari - Pasila - Munkkiniemi.

    Kolli: Munkkiniemen alkupäästä menisi tämän mallin mukaan 18 ratikkaa ruuhkatunnissa keskustaan ja 6 Pasilan suuntaan.

    Kokonaisuutena linjasto olisi siis näin:
    1 Koskela - Käpylä - Sörnäinen - Kamppi - Merikatu
    2 Vallila - Linjat - Kirurgi
    3 kiertolinja Eläintarha - Töölö - Senaatintori - Kallio - Eläintarha
    4 Katajanokka - Munkkiniemi
    5 Laajasalo - Töölö - Kamppi - Munkkivuori
    6 Arabia - Bulevardi - Hernesaari
    7 kiertolinja Pasila - Mannerheimintie - Senaatintori - Sörnäinen - Pasila
    8 Arabia - Sörnäinen - Töölö - Jätkäsaari
    9 Ilmala - Pasila - Kallio - Kamppi - Jätkäsaari
    10 Yliskylä - Pikku-Huopalahti
    11 Kyläsaari - Hakaniemi - Kuusitie
    12 Katajanokan terminaali - Rautatieasema - Kamppi - Länsiterminaali
    13 Munkkivuori - Mannerheimintie - Aleksi - Eira
    14 Hietalahti - Kruunuvuorenranta
    15 Oulunkylä - Kätilöopisto - Sturenkatu - Ooppera - Kolmikulma
    16 Kyläsaari - Kauppatori - Töölöntori
    17 Munkkiniemi - Pasila - Kyläsaari - Kalasatama - Sompasaari
    18 kiertolinja Kaivopuisto - Kamppi - Töölö - Kallio - Kruununhaka - Kaivopuisto
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  
    Viimeisin muokkaaja Max; 15.01.2009 kello 10:21.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Laajasalon raideyhteys
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1813
    Viimeisin viesti: 30.10.2017, 09:43
  2. Jätkäsaaren raitiotie
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1000
    Viimeisin viesti: 17.09.2014, 14:10
  3. Laajasalon joukkoliikenneyhteys
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 70
    Viimeisin viesti: 30.04.2011, 16:19
  4. Talvikuvia Laajasalon suunnalta
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 17.02.2010, 11:54
  5. Jätkäsaaren joukkoliikennevaihtoehto tulevaisuudessa
    kirjoittanut vristo foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 28.05.2007, 09:41

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •