Sivu 3 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/55

Viestiketju: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

  1. #31
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Esplanadille (mielummin eteläpuolelle, jatkuen suoraan Bulevardille) mahtuu rakentaa rinnakkaista väylää myöhemmin, ja parilla poikittaislinkillä Unioninkatua ja Mikonkatua pitkin voi linjat toimittaa mahdollisimman tasaisesti ristiin.
    Eikös Unioninkatu ole Tuomiokirkon paikkeilla aika jyrkkä? Ajattelin vain, että siihen voi olla vaikeaa ellei mahdotonta saada riittävää pyöristyskulmaa (olen oppinut uuden sanan) nykyaikaisia raitiovaunuja varten, ja uskoakseni suuremmat remontit siellä päin voivat nostattaa aikamoisen valitusvyöryn.

  2. #32

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Tuskin nykytilanteessa voi perustella Unioninkadun pystyoikaisemista. Ei ole pakottavaa tarvetta. Tilanne on eri, mikäli olemassaolevat väylät ovat tukehtumaisillaan. Tällä perusteella voidaan ylipäätään ottaa Espa raiteiden piiriin.

  3. #33
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Linja 16 on muutettu reitille Kyläsaari - Töölöntori
    Tarkemmin ajatellen tuo 16 voisi jatkua Töölöntorilta Meilahden sairaalan pihaan, että saadaan Topeliuksenkadun kiskoille parempi 5 min vuoroväli.

  4. #34
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Tässä vielä paranneltu versio ja kauniimpi kartta

    Vähän annoin vielä mielikuvituksen laukata Herttoniemen ja Haagan suunnalla... Varsinaisesti kartta on viimeistelty Wordissä, mistä tuli vähän ongelmia, kun Paint tahtoi lisätä sinne valkoisia reunuksia. Koettakaa kestää
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  5. #35
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Nyt ovat tekniset taitoni parantuneet sen verran, että voin laittaa tänne entistä ehomman version tuosta edellisen viestin kartasta. Linjasto sama, valkoiset reunat poissa.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  6. #36
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Ja vielä yksi ehdotelma minunkin puoleltani:

    Kartta (tarkemmin katsottuna kartan yhteydessä oleva linjalistaus ei pidä paikkaansa kartan kanssa)

    Linjat tässä vaihtoehdossa olisivat:

    1: Oulunkylä - Linjat - Kaivopuisto - Töölö - Meilahti (korvaa pääosin linjan 14B)
    2: Merikatu - Sörnäinen - Pasila - Munkkivuori
    3: kiertolinja Eläintarha - Töölö - Senaatintori - Kallio - Eläintarha (näköjään täsmälleen sama linja kuin Maxilla)
    4: Katajanokka - Meilahti (sama kuin nykyinen)
    5: Munkkisaari - Kauppatori - Kuusitie (korvaa osin kolmosen eteläisen lenkin ja täydentää Mannerheimintien linjoja)
    6: Arabianranta - Hernesaari
    7: kiertolinja Pasila - Mannerheimintie - Senaatintori - Kalasatama - Pasila (MrArakawa:n ehdotuksen mukaan)
    8: Arabianranta - Jätkäsaari
    9: Ilmala - Länsiterminaali (Länsiterminaalilta vaunut jatkavat linjana 13)
    10: Huopalahti - Rautatientori - Yliskylä
    11: Munkkivuori - Töölö - Merihaka - Sompasaari - Laajasalo
    12: Kruunuvuorenranta - Senaatintori - Salmisaari
    13: Länsiterminaali - Katajanokan terminaali (Länsiterminaalilta vaunut jatkavat linjana 9)

  7. #37

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    840

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Ja vielä yksi ehdotelma minunkin puoleltani:

    Kartta (tarkemmin katsottuna kartan yhteydessä oleva linjalistaus ei pidä paikkaansa kartan kanssa)
    Rautatieaseman pysäkkiä käyttäisi seitsemän linjaa. Mannerheimintien ja Kaivokadun/Simonkadun risteyksestä kulkisi yksitoista linjaa (jos oikein laskin).

    Mahtuuko? Jos ei mahdu, niin löytyykö ratkaisua (ilman pisaraa)?

  8. #38

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Rinnakkaiskatuja tulee ottaa käyttöön joko seuraavaan kortteliin, jos mahtuu, tai nykyisten raiteiden vierelle kuten Hakaniemessä. Ihanteellisesti joka kadulla olisi raiteet, joilla kulkisi pari kolme linjaa: kävelymatkat lyhenevät entisestään mutta eri suuntiin pääsee.

    Rautatieaseman tietämillä voisi olla perusteltua jonkinlainen Kaisaniemen rannalta Töölönlahden puolelle ratapihan yli menevä uusi raitiokatu. Etelämpänä puolestaan Espa voisi jo pikkuhiljaa olla raitiovaunujen piirissä.

  9. #39
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Etelämpänä puolestaan Espa voisi jo pikkuhiljaa olla raitiovaunujen piirissä.
    Mutta kumpi Espa, eteläinen vai pohjoinen? Eteläisessä etuna olisi se, ettei oltaisi liian lähellä Aleksia ja palveltaisiin samalla Espan eteläpuolisia kortteleita, joihin pääsee lyhyellä kävelyllä lähinnä kympillä.

    Autoliikenne käyttäisi tällöin kumpaankin suuntaan Pohjois-Espaa.
    Sakari Kestinen

  10. #40

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    351

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Mutta kumpi Espa, eteläinen vai pohjoinen? Eteläisessä etuna olisi se, ettei oltaisi liian lähellä Aleksia ja palveltaisiin samalla Espan eteläpuolisia kortteleita, joihin pääsee lyhyellä kävelyllä lähinnä kympillä.

    Autoliikenne käyttäisi tällöin kumpaankin suuntaan Pohjois-Espaa.
    Ja samalla saisi myös yhdeyden Bulevardille. Mutta miten Kappelin päässä, kun Espa laskeutuu Unioininkadulle?

  11. #41
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Autoliikenne käyttäisi tällöin kumpaankin suuntaan Pohjois-Espaa.
    Myös bussilinja 16?
    "Juna toisi huumeet."

  12. #42
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Myös bussilinja 16?
    Voisi olla syytä. Tällöin Etelä-Espa voitaisiin muuttaa ruohoradaksi.
    Sakari Kestinen

  13. #43

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3667

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut pehkonen Näytä viesti
    Ja samalla saisi myös yhdeyden Bulevardille. Mutta miten Kappelin päässä, kun Espa laskeutuu Unioininkadulle?
    Pelkkä Espan käyttäminen ei muuten paljon auta, jos liikaa linjoja menee sumppuristeyksistä, kuten vaikka Kaisaniemenkatu - Siltasaarenkatu - Liisankatu - Unioninkatu ja Mannerheimintie - Kaivokatu - Simonkatu.

    Kun uusi reittejä suunnitellaan, pitäisi löytää reittejä, jotka eivät ainakaan lisää ja mielellään keventävät kuormitusta reiteillä

    1) Kaivokatu - Kaisaniemenkatu - Siltasaarenkatu - Hämeentie reitillä välillä Mannerheimintie - Mäkelänkatu JA

    2) Mannerheimintiellä välillä Erottaja - Tukholmankatu

    Myös noiden katujen ylittäminen katutasossa on erittäin voimakkaasti vältettävää, jos raitioverkon nopeutta ja läpäisykykyä halutaan kehittää. Noilla kaduillahan ongelman ainoa liikkuva osa, eivät ole raitiovaunut eikä liikennettä voida suunnitella vain ratikoiden mukaan vaan myös ainakin bussit ja jalankulkijat pitää ottaa huomioon.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 18.03.2009 kello 16:41.

  14. #44

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    840

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Pelkkä Espan käyttäminen ei muuten paljon auta, jos liikaa linjoja menee sumppuristeyksistä, kuten vaikka Kaisaniemenkatu - Siltasaarenkatu - Liisankatu - Unioninkatu ja Mannerheimintie - Kaivokatu - Simonkatu.
    Suurin ongelma nykyisessä raitiovaunuliikenteessä lienee, että pohjois-eteläsuunnassa on oikeastaan vain kaksi väylää: Mannerheimintie ja Siltasaarenkatu-Kaisaniemenkatu. Töölön läpi tarvittaisiin jo nykyisellään välttämättä toinen reitti. Ongelma vain pahenee, kun Jätkäsaari on valmis.

    Todennäköisempää kuin raitiovaunureitin rakentaminen pitkin Fredrikinkatua ja Topeliuksen katua lienee kuitenkin Töölön metro...

  15. #45

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Vs: Helsingin raitiolinjat Jätkäsaaren, Laajasalon ja Kalasataman valmistuttua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Todennäköisempää kuin raitiovaunureitin rakentaminen pitkin Fredrikinkatua ja Topeliuksen katua lienee kuitenkin Töölön metro...
    Toivottavasti ei.
    Raitiovaunu palvelee paremmin asukkaita sopivine pysäkkiväleineen keskustan alueella, johonka Meilahden klinikatkin kuuluvat.
    Joissakin suunnitelmissa on jo karttoihin piiretty Fredan ja Topeliuksen radat.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Laajasalon raideyhteys
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1813
    Viimeisin viesti: 30.10.2017, 09:43
  2. Jätkäsaaren raitiotie
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1000
    Viimeisin viesti: 17.09.2014, 14:10
  3. Laajasalon joukkoliikenneyhteys
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 70
    Viimeisin viesti: 30.04.2011, 16:19
  4. Talvikuvia Laajasalon suunnalta
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 17.02.2010, 11:54
  5. Jätkäsaaren joukkoliikennevaihtoehto tulevaisuudessa
    kirjoittanut vristo foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 28.05.2007, 09:41

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •